Permalänk
Medlem

Problem med gigabitswitch

Tjena!

Jag köpte idag en gigabitswitch, kopplade in den och ställde in alla grundinställningar.

Modellen är "TL-SG105E" från TP-link.

När allt var "set-to go" så visar det sig att jag bara får ut 100 mbit/s från Switchen till alla portar, men den tar ändå 1000 mbit/s från routern.

Är det någon som vet varför?

När jag manuellt försöker ställa in min port som går till datorn till 1000 mbit/s så dödar den hela porten, och den restartar någon minut senare med 10 mbit/s i hastighet istället.

Såhär ser configsidan ut:
http://puu.sh/xaNCH/09f53c1ed3.png

Som ni ser är de inställda på "Auto" men är ändå cappade på 100 mbit/s

Tack för hjälp!

Permalänk
Avstängd

fel typ eller defekt kabel är min gissning

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt kan vara defekt kabel / kablar.

Jag vet att vissa av TP-Link:s gigabitswitchar 16 , 24 portars led av problem med vissa nätverkskort av typen Realtek som också kunde ge liknande problem som i det fallet du beskriver vet dock ej om TP-Link fixat till det på sina modeller i Gigabitserien minns bara att det var gråa switchar 16 samt 24 portars i metall tyvärr ej modellnamn.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Förutsatt att du har rätt kabel. Koppla från alla 100 mbit/s enheter, lämna iaf en 1000 gbit/s inkopplad. Starta sedan om router och switch och kolla om du får ut 1000 mbit/s till enheten, får du det koppla då på 100 mbit/s enheterna.

Permalänk
Medlem

Låter som om det är dåligt kablage mellan dator och switch. Berätta mer om kablaget

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Yes, ni hade rätt allihop.

LAN-sladden som gick från Switch -> Dator var gammal och sunkig, och klarade bara 100 mbit, har bytt ut sladden till datorn, och den bränner 1000 mbit/s som den ska nu!

Tack Sweclockers!