Varför allt tjat om 300FPS+ i CS och dylikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robertd:

Det är så fruktansvärt svårt att läsa det du skriver, hoppas du är bättre i skjutspel än på att formulera meningar. Jag är jävligt tveksam på det dock, mr top 10

Idag är jag rostig och senaste åren när man har barn har det blivit kraftigt reducerat spelande men jag kan både hårdvaran och mjukvaran och har erfarenheten att optimera och har jävla massa timmar i div spel och har aldrig märkt skillnaden så nä det är trams tror jag

Skrivet av Antonheeh:

Aha så för man byggt datorer vet man grejjer om csgo, När du inte ens spelar det

Men nu hade jag spelat det och som jag sa att jag har överklockat byggt lagat datorer är erfaren att optimera dom för prestanda och kan hårdvaran bättre än dom flesta cs nördar och sakerna har spunnit på optimalt och även där känns inte skillnaden på 150-300fps

Skrivet av Figgeduni:

Ah, men vi snackade inte om det var "booring" i höga elr låga FPS, vi snackade om att det flyter bättre. Ber om ursäkt att du har fått hela denna konversation om bakfoten! Och jag borde skaffa mig ett liv?! Du skriver ju att du lagt ner flera tusen timmar sen tidigt 90 tal, byggt och repat flera hundra datorer samt varit top 10 i o.c osv, du om någon kunde ju inte ha haft ett liv då elr har jag fått något om bakfoten? Om jag nu är csnörd så måste du ju vara världens största datanörd?

Okej datorkocken, förmodligen vet jag bättre om CS än du gör?! Bara för att jag lirat massor med olika spel så lägger jag mig inte i och TROR en massa grejer om spel jag aldrig spelat/nästan aldrig spelat? Och sen datorkocken, om vi nu ska fortsätta jämföra så kan jag väll lägga in en till jämförselse på dina "bragder" i livet. Bara för att jag byggt flera hundra bilar betyder det inte att jag kör bilen bättre än en racerförare, bara för att jag legat top 10 i trimning av bilar betyder inte det att jag kör bilen bättre än en racerförare, och bara för att jag kört mopeder, gokart m.m andra oväsentliga fordon sen tidigt 90tal betyder det inte att jag kör bil bättre än en racerförare.

Ne det är nog dags för dig att gå och vara med familjen eller nå, inte kan du sitta här och argumentera på internet för du har väll skaffat dig ett liv?

Jag sa att jag spelar det inte för jag tycker det är booring som inte ändrar faktumet att jag har och skillnaden inte märks från 150 till 300 och du kan vara exakt lika bra spelare i 150fps som i 300 och handlar endast om vad du är van vid och sen har du rätt jag spenderade för mycket tid med datorer men växte upp och skaffade ett liv så även där har du säkert något att lära

Sen handlar det inte om bragder utan jag kan sätta upp en väl optimerad dator med bra förhållanden till spel så något sådan inte påverkar att jag itne märker skillnaden på 150-300fps och jag har aldrig sagt att jag är någon toppspelare av cs men kan känna skillnaden om det skulle vara någon och idag har jag inte tid att köra några onlinespel

Skrivet av SimpanDirr:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0&t=

Här efter 1:35 finns förklaring till att det känns bättre.

ja jag har sett den och är varje 300fps cs spelares favorit video och lösningen på alla världens problem men skulel säga 150 duger lika bra som 300ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just detta är väl snarare motsatsen till vad tråden handlar om?

Nej, är väl exakt det vad det handlar om?
Varför man ska ha 300 fps i CS: För att CSGO är byggt på ett sådant sätt att man tjänar på det, på flera sätt, som spelare och skillnaden är märkbar på samtliga skärmar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kasta bajs på andras skicklighet åsido, är det inte rätt klart att högre fps hjälper? Sedan att inte alla känner av det eller att alla inte behöver det är väl också rätt uppenbart? Känns som att förolämpningar skjuts vänster och höger helt i onödan. Om det finns bevis/förklaringar för varför fps över skärmens uppdateringsfrekvens inte gör någon skillnad, kan ju dessa läggas fram för att stärka sitt argument, istället för att dra det subjektiva "ingen känner skillnad"-tåget som bara gör folk irriterade.

Känns som att vi glider lite ifrån en del av TS poäng också, även om det baserar sig på fps/uppdatering diskussion (en diskussion som känns väldigt bekant lol)

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Idag är jag rostig och senaste åren när man har barn har det blivit kraftigt reducerat spelande men jag kan både hårdvaran och mjukvaran och har erfarenheten att optimera och har jävla massa timmar i div spel och har aldrig märkt skillnaden så nä det är trams tror jag
Men nu hade jag spelat det och som jag sa att jag har överklockat byggt lagat datorer är erfaren att optimera dom för prestanda och kan hårdvaran bättre än dom flesta cs nördar och sakerna har spunnit på optimalt och även där känns inte skillnaden på 150-300fps
Jag sa att jag spelar det inte för jag tycker det är booring som inte ändrar faktumet att jag har och skillnaden inte märks från 150 till 300 och du kan vara exakt lika bra spelare i 150fps som i 300 och handlar endast om vad du är van vid och sen har du rätt jag spenderade för mycket tid med datorer men växte upp och skaffade ett liv så även där har du säkert något att lära

Sen handlar det inte om bragder utan jag kan sätta upp en väl optimerad dator med bra förhållanden till spel så något sådan inte påverkar att jag itne märker skillnaden på 150-300fps och jag har aldrig sagt att jag är någon toppspelare av cs men kan känna skillnaden om det skulle vara någon och idag har jag inte tid att köra några onlinespel
ja jag har sett den och är varje 300fps cs spelares favorit video och lösningen på alla världens problem men skulel säga 150 duger lika bra som 300ändå

Du har alltså växt upp till att sitta och argumentera på internet över saker du inte har nån koll på, vilket liv! Sen så fortfarande så snackar vi inte om du blir bättre med 150 vs 300 fps, vi snackar om att de flyter bättre vilket är två olika saker. Suger du k*k med 150 fps kmr du suga k*k med 300 fps och vice versa, det ändrar inte de faktum att det flyter bättre i 300 fps.

Sen måste jag säga att du skriver olidligt oklart för att vara en äldre människa svårt att riktigt tyda vad du vill få sagt. Men som sagt, bara tror du kan allt för att du byggt datorer och klockat si å så samt spelat "flera tusen timmar" så ändrar inte det faktum att det flyter bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det grundar i okunskap och epenis.
Det enda man tjänar på 144 fps vs 300 är en kortare frametime vilket omöjligt att säga i ett blindtest.

Det positiva är att det bara är att dra in lite enkla konsol-kommando och du kan sälja sin dåliga hårdvara dyrt till någon lättlurad CSGO tomte.

Sanning med modifikation. En spelmotor där rendering är helt frikopplad från spellogik så är det nästan sant. Men en spelmotor där dessa hänger ihop (och så vill jag minnas att Source motorn är) så betyder högre fps att spellogiken körs oftare. Dvs, det kollas oftare om du tex tryckt på musknappen för att skjuta. Det betyder att om två personer, som teoretiskt trycker precis sammtidigt, så kommer den med högre fps (eller mer korrekt den med högre ticks per sekund, där tick är en spellogik itteration) att skjuta först.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Nej, är väl exakt det vad det handlar om?
Varför man ska ha 300 fps i CS: För att CSGO är byggt på ett sådant sätt att man tjänar på det, på flera sätt, som spelare och skillnaden är märkbar på samtliga skärmar.

Det är vad tråden handlar om, ja, men det stycke jag citerade handlade om skillnaden mellan hög (165 Hz) och låg (60 Hz) uppdateringsfrekvens med konstant (högre) framerate.

Tråden handlar ju om skillnaden mellan hög (300 fps) och låg (t ex 150 fps) framerate med konstant (lägre) uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För er som vill veta skillnaden starta csgo med console skriv fps_max 30
Sedan ändrar ni värde 60,144,300,0 så får ni själva känna hur det känns
Självklart vsync OFF på csgo både i gpu kontrollpaneler och inne i csgo video options.
Tycker ni låst fps på lågt värde är så jävla optimalt så kör ni ju så.
Glhf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Figgeduni:

Du har alltså växt upp till att sitta och argumentera på internet över saker du inte har nån koll på, vilket liv! Sen så fortfarande så snackar vi inte om du blir bättre med 150 vs 300 fps, vi snackar om att de flyter bättre vilket är två olika saker. Suger du k*k med 150 fps kmr du suga k*k med 300 fps och vice versa, det ändrar inte de faktum att det flyter bättre i 300 fps.

Sen måste jag säga att du skriver olidligt oklart för att vara en äldre människa svårt att riktigt tyda vad du vill få sagt. Men som sagt, bara tror du kan allt för att du byggt datorer och klockat si å så samt spelat "flera tusen timmar" så ändrar inte det faktum att det flyter bättre

Nä jag har faktiskt inte det och har bättre koll än dom flesta men lev i din lilla bubbla att 300fps gör dig till en bättre spelare med det sjuka flytet och du vinner många strider med dom 2 mm du måste flytta musen i ett kritiskt läge mot det sjuka lagget och slipper ögoncancer som 150fps ger och det överdrivs nått så förbannat med cs men skulle jag göra blind test skulle jag inte veta vilken dator som har 150 eller vilken som har 300fps

144hz är rappt och 60hz är uppenbart släpigare där är det stor skillnad men 99 av 100 av swecs medlemmar skulle inte veta om man satt med 144hz skärm eller en 240hz skärm i blind test även om dom spelade CS trots fps motsvarar respektive hz och jag upplever inte att det flyter bättre även om man kliver upp till 300 och är bara teoretiskt trams för skillnaden är så minimal

Och för att förklara det enkelt så ju lägre hz du har desto mer kan man säga bilden hackar fram vilket är orsaken man vill ha mer hz kliver man från 60 till 120 blir det ett uppenbart lyft att det blir mer smooth men kliver du upp till 144 är det jävligt mjukt gamplay och 240hz är bättre men man upplever inte den som bättre utan identisk skulle jag säga trots uppdaterings frekvensen blir bättre

Det är bara CS spelare som tror dom blir bättre av det och om ett par år så måste man ha 500fps för dubbla fps mot hz som verkar vara gyllene snittet och 240hz skärmar kanske har blivit mer standard då för en cs spelare är ju alltid dubbelt så snabb som skärmen och det kommer argumenteras om samma sak ja det blir bättre men ingen märker det .. so who gives a shit är min filosofi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det inte just det du gjorde?

Jo, men är ingen CS spelare men tråden var lite mer om CS spelarnas märkligheter med fps och upplösningar, hört div förklaringar om varför de vill ha si och så mycket fps, men kan inte mer än så och inte lagt det hela på minnet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Detta ämnet har diskuterats åtskilliga gångar och tyvärr slutar det alltid med bråk och tråkiga påhopp.

***Tråd låst***

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...