Permalänk

Matten på indek?

Hej! Hoppade på en indek (civilingenjör) direkt efter gymnasiet. Första veckan är i princip över men känner (redan) starkt tvivel på att det kommer gå bra. Är rätt intresserad av ekonomi men tänkte att den här utbildningen är bättre för framtiden än handels (eller släkten tyckte det), samtidigt som ekonomi också ingår. Förbisåg ju dock att det är en massa mattekurser som måste avklaras också, vilket nu inte känns så kul. Är hyfsad på matte men egentligen aldrig känt att det är kul. Motivationen är i botten och alla ekonomikurserna jag var sugen av är minst 2 år bort.

Åsikter på vad jag borde göra? Känner själv för sabbatsår och handels till hösten medan familjen tycker jag ska ge det här några månader...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@BigWaterSplash: Tviveln kommer nog från att du inte lägger tillräckligt mycket tid på det.

Jag har av erfarenhet att om du hanterar skolan som ett jobb (08-17 (eller 10-19 om det passar bättre för dig)) så går tentorna bra.

Sitter man bara fram till kl 3 och såsar runt större delen av tiden så brukar stressen bara byggas på. Det gäller nog de flesta utbildningar men matte framförallt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad du ska göra... Men kommer gå bra om du har ork att lägga ner tiden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att alla ekonomi utbildningar är relativt flummiga så kommer det inte krävas så mycket av dig, men det är ju en del tekniska kurser också. Om du inte gillar matten så skulle jag hellre läsa på handels.

Permalänk
Medlem

Om du redan nu tycker det är tråkigt kan det nog bli tungt!

Är du, som du säger, hyfsad på matte så kommer du säkert klara det (om du som ovan nämnt kör 8-17 alla vardagar). Men det kommer ju va 2-2.5 år med majoritet av matte- och mattebaserade tekniska kurser.

EDIT: beror kanske lite på var du läser. Men på LiU är år 1-3 typ 60-70% matte och tekniska kurser oavsett vilken profil du väljer

Permalänk
Avstängd

Vad vill du bli när du blir stor? VD för ett industriföretag eller kanske ekonomichef i vilket företag som helst? Industriell ekonomi är ju en chefsutbildning egentligen, att man har teknik med är för att det skall passa just... industrin Vill du hålla på med ekonomi utan sådana kopplingar så kör Handels istället, mycket enklare att klara och kanske mer i linje med vad du egentligen vill (?)

Permalänk
Skrivet av videopac:

Vad vill du bli när du blir stor? VD för ett industriföretag eller kanske ekonomichef i vilket företag som helst? Industriell ekonomi är ju en chefsutbildning egentligen, att man har teknik med är för att det skall passa just... industrin Vill du hålla på med ekonomi utan sådana kopplingar så kör Handels istället, mycket enklare att klara och kanske mer i linje med vad du egentligen vill (?)

Haha, gillar att behöva välja mellan de två. Men är egentligen mer ekonomi jag vill syssla med (så vad gör jag här?), tungt bara med 8 månader till nästa ansökningsperiod... Är dock rätt ung så svårt att säga vad man vill i framtiden, men man får väl utgå från stunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Haha, gillar att behöva välja mellan de två. Men är egentligen mer ekonomi jag vill syssla med (så vad gör jag här?), tungt bara med 8 månader till nästa ansökningsperiod... Är dock rätt ung så svårt att säga vad man vill i framtiden, men man får väl utgå från stunden.

Skickades från m.sweclockers.com

LU och UU har antagning till sina ek.kand-program på vårterminen (om ingenting nyligen har ändrats). Så åtta månader måste man inte vänta

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

Kötta på, plugga ordentligt och bit ihop lite. Det kommer bli både roligare, enklare och mer intressant när du kört igenom det grundläggande.

Du kan ju omöjligt veta att du inte kommer klara det efter bara en vecka, så känner säkert 90% av klassen. Satsa på att lära dig ordentligt nu så blir det enklare sen. Används studiegrupper, prata med din lärare etc etc.

Permalänk
Medlem

Att plugga till civilingenjör är mycket krävande. Tro inget annat. Basåren håller högt tempo och du behöver verkligen ge skolan minst 8h om dagen. Motivationen behöver vara i topp alternativt att du har bra kursare som hjälps åt och motiverar varandra.
Själv tog jag några år mellan gymnasiet och KTH, för mig ett vettigt val. Men samtidigt om du nu är inne så ge det en termin och känn efter. Funkar det inte så hoppa av och ta något/några år av med jobb/resor/lek och ge det ett nytt försök när du känner dig redo.

Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med matten i 90% av alla fall är att man efter avlagd examen inte har någon nytta utav den.. jag har läst 60 hp matte med goda betyg och tyckte att det var roligt med matte under studietiden. Dock nu efter 6 år i arbetslivet så har jag haft noll glädje av att jag kunde lösa integralekvationer under tiden på LiU och detta gäller nog nästan för alla förutom folk som arbetar med någon form av programmering. Jag hade haft betydligt mycket mer nytta i vardagen av i princip vad som helst annat än matte såhär i efterhand.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter, jag började plugga indek för lite drygt 10 år sen, dock hade jag 3 år mellan gymnasiet och universitet.

Eftersom det är relativt höga intagskrav så hade de flesta av oss ganska bra matteresultat från gymnasiet. Trots det så var vi flera som kuggade den första duggan i grundkursen, just i det ögonblicket var motivationen ganska låg, trots att jag sett fram mot att börja plugga. Efter ett tag så vande man sig vid att inte fatta matten fullt ut under kursens gång. Det som ofta räddade upp resultaten var veckan innan tentan då man går igen gamla tentor och lär sig "typtal", dvs moment som är återkommande och med stor sannolikhet kommer på följande tenta. Det var ofta under dessa perioder som "poletten trillade ner" och man började förstå vad föreläsarna pratat om de tidigare månaderna. Men du får vara förberedd på att det kommer krävas mycket nedlagd tid och eventuellt en del frustration.
Rent studiemässigt tyckte jag första året var det minst intressanta, samtidigt hände det mycket annat kul så det var inga större problem att ta sig igenom det. Sen blev det ganska snabbt roligare och roligare kurser för varje kommande år. Även om det var en hel del matte senare så föredrar jag tillämpad matematik framför ren matte. Men det handlar lite om att "lida sig igenom" första året.

Om du ska välja handels istället är svårt att svara på och beror på vad du vill jobba med senare. Det jag kan säga är iaf att högprofilerade arbetsgivare även gärna tar in I-are numera och i vissa fall kan det även vara till fördel.

Permalänk
Skrivet av M4RTiN:

Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter, jag började plugga indek för lite drygt 10 år sen, dock hade jag 3 år mellan gymnasiet och universitet.

Eftersom det är relativt höga intagskrav så hade de flesta av oss ganska bra matteresultat från gymnasiet. Trots det så var vi flera som kuggade den första duggan i grundkursen, just i det ögonblicket var motivationen ganska låg, trots att jag sett fram mot att börja plugga. Efter ett tag så vande man sig vid att inte fatta matten fullt ut under kursens gång. Det som ofta räddade upp resultaten var veckan innan tentan då man går igen gamla tentor och lär sig "typtal", dvs moment som är återkommande och med stor sannolikhet kommer på följande tenta. Det var ofta under dessa perioder som "poletten trillade ner" och man började förstå vad föreläsarna pratat om de tidigare månaderna. Men du får vara förberedd på att det kommer krävas mycket nedlagd tid och eventuellt en del frustration.
Rent studiemässigt tyckte jag första året var det minst intressanta, samtidigt hände det mycket annat kul så det var inga större problem att ta sig igenom det. Sen blev det ganska snabbt roligare och roligare kurser för varje kommande år. Även om det var en hel del matte senare så föredrar jag tillämpad matematik framför ren matte. Men det handlar lite om att "lida sig igenom" första året.

Om du ska välja handels istället är svårt att svara på och beror på vad du vill jobba med senare. Det jag kan säga är iaf att högprofilerade arbetsgivare även gärna tar in I-are numera och i vissa fall kan det även vara till fördel.

Det är det sista stycket jag också funderat på. Men samtidigt känns det ju som att även handels är en utmärkt väg in i arbetslivet, och då samtidigt betydligt lättare/roligare (?). Känns inte som att jag har jättehög motivation just nu i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som många säger så beror det på vad du vill jobba med senare.

Men tänk på att det finns stor chans att det här formar hela din framtid och vad du kommer jobba med i framtiden, är du less nu så lär det inte vara så roligt att tänka på att det kan vara upp till 50 år kvar i branschen innan du går i pension.

Kan även tillägga att jag är 33 år, och vet fortfarande inte vad jag vill göra när jag blir stor. Dock vart livet och min inriktning en hel del roligare när jag startade eget i år.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det tråkiga med matten i 90% av alla fall är att man efter avlagd examen inte har någon nytta utav den.. jag har läst 60 hp matte med goda betyg och tyckte att det var roligt med matte under studietiden. Dock nu efter 6 år i arbetslivet så har jag haft noll glädje av att jag kunde lösa integralekvationer under tiden på LiU och detta gäller nog nästan för alla förutom folk som arbetar med någon form av programmering. Jag hade haft betydligt mycket mer nytta i vardagen av i princip vad som helst annat än matte såhär i efterhand.

Vad pluggade du och vad jobbar du med idag?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Vad pluggade du och vad jobbar du med idag?

Logistik på Linköpings universite. Arbetar idag inom marknad/sälj, mer specifikt med försäljning av sågade trävaror (dvs plank och brädor) till Industrikunder, främst utomlands.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag hade pluggat det som känns bäst. Jag läste själv till civilingenjör, men ville egentligen jobba med miljö. Idag jobbar jag som miljöansvarig på ett byggföretag.

En civilingenjörsutbildning kommer man långt med, men brinner man för något så spelar utbildningen inte så stor roll. Det viktigaste är utbildningsnivån.

Det är ju trots allt 5 år av ditt liv, samt en massa pengar i studielån man investerar

Permalänk
Medlem

Mitt tips efter 5 års ingenjörsstudier är att hitta en bra grupp att plugga med. Det var så jag kom igenom det hela om jag ska vara ärlig.

Jag gick i en rätt liten "klass", ca 12 pers, och vi satt alltid och löste alla uppgifter i grupp mellan/efter föreläsningarna. Då kan du be att få saker förklarade för dig om du kör fast, och även hjälpa andra vilket du lär dig väldigt mycket på.

Sen gäller det att vara fokuserad på föreläsningar och föra bra anteckningar, om du inte har väldigt bra minne..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Hej! Hoppade på en indek (civilingenjör) direkt efter gymnasiet. Första veckan är i princip över men känner (redan) starkt tvivel på att det kommer gå bra. Är rätt intresserad av ekonomi men tänkte att den här utbildningen är bättre för framtiden än handels (eller släkten tyckte det), samtidigt som ekonomi också ingår. Förbisåg ju dock att det är en massa mattekurser som måste avklaras också, vilket nu inte känns så kul. Är hyfsad på matte men egentligen aldrig känt att det är kul. Motivationen är i botten och alla ekonomikurserna jag var sugen av är minst 2 år bort.

Åsikter på vad jag borde göra? Känner själv för sabbatsår och handels till hösten medan familjen tycker jag ska ge det här några månader...

Kämpa på ett tag och se vad som händer! De första veckorna är alltid kaos - oftast ny stad, nya vänner, fester och sen en jäkla massa matte. Jag började på industriell ekonomi för 10 år sen och tror inte att jag klarade en enda mattetenta på första försöket under första året. Men det blir lättare, tro mig. När man lärt sig plugga på rätt sätt och lärt sig metodiken för universitetsmatte så börjar man beta av tentorna en efter en. Och det blir mycket mer intressant - bara första året är riktigt mattetungt.

I min egen erfarenhet så har man en rejäl fördel på arbetsmarknaden. Inte minst för att många av mina tidigare chefer och deras chefer / direktörer etc. har gått Industriell Ekonomi tidigare. På mitt andra jobb var min chef, hennes chef och gruppdirektören alla Iare. Det är också lite av en generalistutbildning - man blir lite lagom bra på många saker, men får en bra överblick över många olika ämnen så man kan jobba med nästan vad som helst efter utbildningen.

Jag tog mitt sabbatshalvår precis innan jag skrev exjobbet. Flyttade till Kina för att plugga kinesiska och leva rövare. När man väl är inne på utbildningen så kan man ta sabbatsåret när som helst, utan att tappa sin plats.

Så TL:DR - om man som jag inte hade talangen från början så fick man kämpa hårt första året, men efterhand så börjar man förstå hur det funkar. Ren matematik är i stort sett enbart första året och man har gott om tid att ta igen tentorna om man missar. Utbildningen är definitivt värt mödan och har öppnat många dörrar, samtidigt som det hittills har varit de 5 roligaste åren i mitt liv.

Kämpa på ett tag till och se vad som händer, det är värt det. Behöver du några tips eller lite motivation så skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag studerar Indek, ska precis börja mastersdelen. Jag funderade också mellan Indek och civilekonom. Jag resonerade såhär att ekonomiska frågor borde bäst avklaras med kunskap från den mer rigorösa genomgången av matematik, så valde Indek. Utifrån de kurser vi haft inom mer ekonomi, t.ex. Corporate Finance, etc, så behöver man egentligen inte matematiken från ett ingenjörsprogram. Däremot så behöver man den grunden för att känna att man vet vad man gör inom t.ex. optimering och systemteknik, som jag tycker är de utan tvekan mest intressanta delarna av matematik. Optimering t.ex. är att hitta den bästa kombinationen av inputs givet ett antal begränsningar. Systemteknik är att analysera system, t.ex. en service där ärenden går olika vägar och ta fram väntetider eller antalet servicestationer för att få en viss snabbhet genom systemet etc. Så dessa är också högst användbart i vissa ekonomiska frågor, och jag tror låser upp en del tjänster inom ekonomi som annars är stängda för ekonomer. Kollade lite snabbt på Lunds ekonomprogram och de verkar t.ex. inte ha någon inriktning inom detta och jag tror inte att de som läser ekonomprogram skulle behärska den matematiken.

Så det är rätt mycket matematik. Dock kan du välja en inriktning inom t.ex. energi etc senare, själv läser jag tillämpad matematik för jag är rikskass på, och inte alls intresserad av, fysik. Energiinriktningen är som sagt mer fysikkurser inom energi och en del managementkurser för just energiområdet. Annars finns det även t.ex. data/programmering. Då kanske du tycker att programmet är roligare när du kan välja inriktning. Jag tycker att du ska kolla vilka inriktningar du kan välja i programmet och hittar du något som du blir intresserad av då ska du nog gå kvar på indek. Känner du att ingen av de inriktningarna intresserar dig tycker jag nog att du ska välja ett ekonomprogram istället. Det finns olika åsikter om detta men jag tror faktiskt inte att det är värt det att kämpa sig igenom 5 år av något man inte tycker är särskilt kul. Som uttrycket lyder att man ska välja något man tycker är roligt, för då blir man bra på det, det tror jag på.

Vad gäller studiesätt för att lyckas så fungerar i alla fall jag bäst, vad gäller matematik/teknik, att faktiskt inte gå på föreläsningar och istället läsa kursboken samt att man går på samtliga övningar som ges i kursen. Övningar och gamla tentamina är utan tvekan det som gjort att jag klarat kurser på Indek. Föreläsningar inom matematik/teknik finner jag sällan hjälpsamma, det blir fokus på att försöka lära sig samtidigt som man ska anteckna i en jävla hastighet, för att kunna gå igenom sådant man inte förstod på föreläsningen. Ovanpå detta kan man råka ut för föreläsare som är förbannat otydliga och svepande vilket bara sabbar för förståelse, medan böckerna oftast är långt mer pedagogiska. Självklart är inte alla böcker det men då får man lägga mer fokus på övningarna istället.

En annan sak, som jag inte provat själv men ibland funderat på, är att försöka hitta tjänster som finns nu som du tycker verkar intresseranta att jobba som. Ta kontakt med de företagen och fråga vilka utbildningar de som arbetar där har, då får du nog ett hum om vad du kanske borde pyssla med vad gäller utbildning. Det kan dock vara svårt att veta vad man är intresserad av som blir tillgängligt med en viss utbildning när det finns massa koncept och fenomen man över huvud taget aldrig hört talats om, men måste ju börja någonstans för att försöka göra det bästa valet.

Så, indek och civilingenjörsprogram upplever jag som tyngre på arbetsmarknaden framför ekonomprogram. Däremot, eftersom ett ekonomprogram tar mindre tid har du möjlighet att själv ägna tid åt sådant som du tycker verkar relevant som inte täcks av ekonomprogrammet. T.ex. kanske programmering och databaser etc, som det finns en hel del onlinekurser inom, t.ex. Codecadamy. Närmast för dig nu skulle jag säga är att fortsätta programmet i alla fall ett halvår för att se om du känner annorlunda då. Som någon annan nämnde kan du söka andra program till vårterminen som backup om du väljer att hoppa av, och bara tacka nej till om du väljer att gå kvar.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jag studerar Indek, ska precis börja mastersdelen. Jag funderade också mellan Indek och civilekonom. Jag resonerade såhär att ekonomiska frågor borde bäst avklaras med kunskap från den mer rigorösa genomgången av matematik, så valde Indek. Utifrån de kurser vi haft inom mer ekonomi, t.ex. Corporate Finance, etc, så behöver man egentligen inte matematiken från ett ingenjörsprogram. Däremot så behöver man den grunden för att känna att man vet vad man gör inom t.ex. optimering och systemteknik, som jag tycker är de utan tvekan mest intressanta delarna av matematik. Optimering t.ex. är att hitta den bästa kombinationen av inputs givet ett antal begränsningar. Systemteknik är att analysera system, t.ex. en service där ärenden går olika vägar och ta fram väntetider eller antalet servicestationer för att få en viss snabbhet genom systemet etc. Så dessa är också högst användbart i vissa ekonomiska frågor, och jag tror låser upp en del tjänster inom ekonomi som annars är stängda för ekonomer. Kollade lite snabbt på Lunds ekonomprogram och de verkar t.ex. inte ha någon inriktning inom detta och jag tror inte att de som läser ekonomprogram skulle behärska den matematiken.

Så det är rätt mycket matematik. Dock kan du välja en inriktning inom t.ex. energi etc senare, själv läser jag tillämpad matematik för jag är rikskass på, och inte alls intresserad av, fysik. Energiinriktningen är som sagt mer fysikkurser inom energi och en del managementkurser för just energiområdet. Annars finns det även t.ex. data/programmering. Då kanske du tycker att programmet är roligare när du kan välja inriktning. Jag tycker att du ska kolla vilka inriktningar du kan välja i programmet och hittar du något som du blir intresserad av då ska du nog gå kvar på indek. Känner du att ingen av de inriktningarna intresserar dig tycker jag nog att du ska välja ett ekonomprogram istället. Det finns olika åsikter om detta men jag tror faktiskt inte att det är värt det att kämpa sig igenom 5 år av något man inte tycker är särskilt kul. Som uttrycket lyder att man ska välja något man tycker är roligt, för då blir man bra på det, det tror jag på.

Vad gäller studiesätt för att lyckas så fungerar i alla fall jag bäst, vad gäller matematik/teknik, att faktiskt inte gå på föreläsningar och istället läsa kursboken samt att man går på samtliga övningar som ges i kursen. Övningar och gamla tentamina är utan tvekan det som gjort att jag klarat kurser på Indek. Föreläsningar inom matematik/teknik finner jag sällan hjälpsamma, det blir fokus på att försöka lära sig samtidigt som man ska anteckna i en jävla hastighet, för att kunna gå igenom sådant man inte förstod på föreläsningen. Ovanpå detta kan man råka ut för föreläsare som är förbannat otydliga och svepande vilket bara sabbar för förståelse, medan böckerna oftast är långt mer pedagogiska. Självklart är inte alla böcker det men då får man lägga mer fokus på övningarna istället.

En annan sak, som jag inte provat själv men ibland funderat på, är att försöka hitta tjänster som finns nu som du tycker verkar intresseranta att jobba som. Ta kontakt med de företagen och fråga vilka utbildningar de som arbetar där har, då får du nog ett hum om vad du kanske borde pyssla med vad gäller utbildning. Det kan dock vara svårt att veta vad man är intresserad av som blir tillgängligt med en viss utbildning när det finns massa koncept och fenomen man över huvud taget aldrig hört talats om, men måste ju börja någonstans för att försöka göra det bästa valet.

Så, indek och civilingenjörsprogram upplever jag som tyngre på arbetsmarknaden framför ekonomprogram. Däremot, eftersom ett ekonomprogram tar mindre tid har du möjlighet att själv ägna tid åt sådant som du tycker verkar relevant som inte täcks av ekonomprogrammet. T.ex. kanske programmering och databaser etc, som det finns en hel del onlinekurser inom, t.ex. Codecadamy. Närmast för dig nu skulle jag säga är att fortsätta programmet i alla fall ett halvår för att se om du känner annorlunda då. Som någon annan nämnde kan du söka andra program till vårterminen som backup om du väljer att hoppa av, och bara tacka nej till om du väljer att gå kvar.

Tack för ett utförligt svar! Saken är ju dock den att det främst är handelshögskolan som intresserar mig, som endast har intagning till hösten. Vad jag förstått ska den ha väldigt bra rykte vilket gör det lätt att få intressanta jobb, även ifall ekonommarknaden i övrigt är mättad. Känns som att det är lite bortkastat att trycka mig genom indek ifall jag lika gärna kan läsa BE (lättare utbildning) som intresserar mig mer och samtidigt få ett bra jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach

@BigWaterSplash:

Var läser du nu? Vilken skola skulle du vilja gå på om du byter till ekonomi? (Stockholm eller Göteborg)

Jag har läst indek på Chalmers, samt en del ekonomi på Handels i Göteborg.
Indek är som du säger ganska tufft. Matten ligger på hög nivå, jämförbart med teknisk fysik och teknisk matematik (speciellt om man väljer till mattekurser). Som en del har sagt är det relativt ovanligt att man har direkt nytta av matematiken i arbetslivet, men det analytiska tänket är väldigt nyttigt.
Sen vill jag också påstå att iaf Handels i Göteborg hyser en hel del stolpskott. Trots att det är hyfsad nivå på intaget så är det många där som knappt klarar sig igenom gymnasiets MaC (nuvarande 3b) med hjälpligt resultat. Detta gör att det överlag är högre nivå på tekniska utbildningar, vilket i sig hjälper till med motivationen och därigenom resultatet.

Har du absolut noll intresse för matematik så bör du byta linje, men om du tycker att det är såpass okej att du står ut några år för att öppna dörrar i arbetslivet så kör på. Det är egentligen kandidatarbetet och masterutbildningen där man börjar läsa sånt som 90% av klassen kommer arbeta med.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

@ProHitZ:

Var läser du nu? Vilken skola skulle du vilja gå på om du byter till ekonomi? (Stockholm eller Göteborg)

Jag har läst indek på Chalmers, samt en del ekonomi på Handels i Göteborg.
Indek är som du säger ganska tufft. Matten ligger på hög nivå, jämförbart med teknisk fysik och teknisk matematik (speciellt om man väljer till mattekurser). Som en del har sagt är det relativt ovanligt att man har direkt nytta av matematiken i arbetslivet, men det analytiska tänket är väldigt nyttigt.
Sen vill jag också påstå att iaf Handels i Göteborg hyser en hel del stolpskott. Trots att det är hyfsad nivå på intaget så är det många där som knappt klarar sig igenom gymnasiets MaC (nuvarande 3b) med hjälpligt resultat. Detta gör att det överlag är högre nivå på tekniska utbildningar, vilket i sig hjälper till med motivationen och därigenom resultatet.

Har du absolut noll intresse för matematik så bör du byta linje, men om du tycker att det är såpass okej att du står ut några år för att öppna dörrar i arbetslivet så kör på. Det är egentligen kandidatarbetet och masterutbildningen där man börjar läsa sånt som 90% av klassen kommer arbeta med.

Stockholm!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta det som känns bäst, har haft många vänner som läst Handels eller andra ekonomiutbildningar som kompletterat med mer matematik på Stockholms Universitet om man ändå vill få in lite extra matematik utöver ekonomikurserna. Har också haft många vänner som läst IndEk på KTH och de har varit nöjda, det var dock kanske inte så guld och gröna skogar på arbetsmarknaden efter utbildning som det framstår när man fortfarande pluggar (arbetsgivare stod inte där och slängde jobb efter dem utan man får hitta sin egen väg som med alla utbildningar).

Du väljer mellan två bra utbildningar som båda kan kompletteras med kurser åt det andra hållet om du känner att du vill det senare, ta det du känner passar dina intressen bäst så löser det sig. Försök inte välja taktiskt, det skadar dig i längden.

I grund och botten spelar det inte så stor roll vad du pluggar eller huruvida du ens tar ut fullständig examen. Det som kommer spela roll senare är vad du är intresserad av och vad du kan bidra med. Att du pluggat räcker för de allra flesta företag, de företag det inte räcker för är inte de företagen jag råder någon att arbeta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag har läst indek på Chalmers, samt en del ekonomi på Handels i Göteborg.
Indek är som du säger ganska tufft. Matten ligger på hög nivå, jämförbart med teknisk fysik och teknisk matematik (speciellt om man väljer till mattekurser). Som en del har sagt är det relativt ovanligt att man har direkt nytta av matematiken i arbetslivet, men det analytiska tänket är väldigt nyttigt.

I call BS.

F och I ligger i varsin ände av skalan när det gäller matematiken, både vad gäller tempo, omfattning och mängd. Enligt Chalmers egen information är inte ens 30% av grundutbildningen på I ägnad åt ingenjörsämnen (matte, fysik, ellära), motsvarande siffra på F är nära 80%.

//Zarkov
Civing CTH E05

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Tack för ett utförligt svar! Saken är ju dock den att det främst är handelshögskolan som intresserar mig, som endast har intagning till hösten. Vad jag förstått ska den ha väldigt bra rykte vilket gör det lätt att få intressanta jobb, även ifall ekonommarknaden i övrigt är mättad. Känns som att det är lite bortkastat att trycka mig genom indek ifall jag lika gärna kan läsa BE (lättare utbildning) som intresserar mig mer och samtidigt få ett bra jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag studerade också ett år på indek innan jag bytte till handels där jag är nu. Indek är en jävligt bra utbildning, och ni lär er mer praktiskt hur ekonomi fungerar redan från början. Indek hade en del jävligt bra föreläsare, och var en väldigt bra upplagd utbildning. Jag har svårt att kalla den ena eller den andra utbildningen bättre.

För mig kanske handles passar något bättre då jag är djup intresserad av att faktiskt förstå ekonomi, medan de flesta som studerar någon av utbildningarna är mer ute efter jobben de leder till. Handels har en del jobbig matte första året; flervariabel och lagrange tre veckor in. Men som helhet är det mycket mindre matte, bara det vi absolut behöver kunna för ekonomin.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

I call BS.

F och I ligger i varsin ände av skalan när det gäller matematiken, både vad gäller tempo, omfattning och mängd. Enligt Chalmers egen information är inte ens 30% av grundutbildningen på I ägnad åt ingenjörsämnen (matte, fysik, ellära), motsvarande siffra på F är nära 80%.

//Zarkov
Civing CTH E05

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, indek har mycket mindre andel ingengörsämnen. Men just matten tenderar indek ligga två efter teknisk fysik. Sen har indek väldigt lite av andra ingengörsämnen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Absolut, indek har mycket mindre andel ingengörsämnen. Men just matten tenderar indek ligga två efter teknisk fysik. Sen har indek väldigt lite av andra ingengörsämnen.

Let's agree to disagree.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Let's agree to disagree.

Nej, låt oss skaffa källor: https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CTFYS,CINEK

Indek har tydligen en gnutta mindre matte än Teknisk fysik.

Eller med andra ord: https://www.youtube.com/watch?v=p7EbGHE-0CQ

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Nej, låt oss skaffa källor: https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CTFYS,CINEK

Indek har tydligen en gnutta mindre matte än Teknisk fysik.

Eller med andra ord: https://www.youtube.com/watch?v=p7EbGHE-0CQ

Det är skillnad på matte och matte, också, även inom en viss skola, och till och med även om kurser skulle råka heta ungefär samma sak.

På Chalmers exempelvis så brukar mattekurserna officiellt ha ett suffix i stil med "Envariabelanalys F", "Envariabelanalys I", "Envariabelanalys M", etc. Det är inte av nöden samma kursinnehåll eller omfattning. En student som går från exempelvis M till F får sannolikt inte tillgodoräkna sig en M-kurs utan behöver läsa den "igen", medan en student som går motsatt håll sannolikt slipper (just dessa båda exempel har jag sett hända). Exakt vad detta beror på kan vara föremål för diskussion, men på Chalmers är det ingen hemlighet (och vem skulle tjäna på det?) att matematikkurserna på F och TM är djupare på samma poängantal. Det har skrivits texter från programansvariga i detta ämne i officiella skoltidningar (då främst med syftet att vilja höja nivån på övriga programs matematikkrav) och det går nog glatt att fråga vilken lärare som helst och få dem att instämma.

Min bild är att programansvariga snarast börjar med att bestämma vad som ska få plats i en utbildning (utifrån önskemål av industri och forskningsavdelningar på skolan) för att i efterhand justera kurspoängen så att det "får plats". Det leder till lustiga situationer som att två program läser samma kurs (samma sal, samma föreläsare) trots att de ger olika antal poäng beroende vilket program eleverna går på. Detta brukar officiellt kompenseras med att ena gänget får en extraföreläsning eller liknande, men att det skulle motsvara ett par högskolepoängs skillnad i praktiken är det nog ingen som tror.

Ska man ändå använda just procentsatser som måttstock på exempelvis Chalmers så innehåller Teknisk matematik och Teknisk fysik störst andelar matematik med 46 % respektive 30 % (Teknisk fysik har då även 40 % "Fysik", där gränsen mellan fysik och matematik är ofta rätt tunn, samt möjlighet för studenten att beroende på val läsa extra matematik). Därutöver har Elektroteknik (23 %), Maskinteknik (24 %), Bioteknik (25 %) och Kemiteknik med fysik (27 %) mer matematik är en handfull program med 21 % (Automation och mekatronik, Datateknik, Informationsteknik, Kemiteknik och just Industriell ekonomi), och "bara" Teknisk design (16.5 %), Arkitektur och teknik (17 %) samt Samhällsbyggnadsteknik (18 %) har mindre andel (AT har därutöver har 13 % mekanik och 13 % fysik, vilket kanske borde få räknas in till någon del).

Procentsatser på detta sätt är trubbiga, kanske främst pga det jag nämnt kort om vissa kurser som sorteras under exempelvis fysik, men i praktiken är svårdefinierade. En kurs i "Generell relativitetsteori" som tillhör fysik (masternivå) lästes samtidigt även av matematikdoktorander, då den till största del handlar om att räkna differentialgeometri. Kurser i klassisk fysik brukar introducera funktionalanalys. Modern fysik kan introducera gruppteori. Kurser i fysikaliska vektorfält är primärt en vidgning av flervariabelanalysen. Mer avancerade kurser i kvantmekanik bygger på operatoralgebra och Fourieranalys. Mekatronik hänger ihop med transformer samt filter- och överföringsfunktioner. Jag ser också att kurser i reglerteknik inte verkar räknas in som matematikkurser (åtminstone för vissa program), vilket också kan diskuteras.

Siffror tagna från Program [Chalmers].

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.