Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Har funderat en tid och känner att jag skulle vilja uppdatera hårdvarorna i min dator.
Frågan är till vad ?
Problemet är att tempraturen drar i taket på CPU (65-66 grader) när jag använder program som
Adobe Premiere Elements 14 vilket jag gör mycket.

Här kommer en liten spec på vad jag har idag och jag tar tacksamt emot förslag på vad jag ska uppdatera till och hoppas då få länk till eventuell artikel eller uppgraderingspaket.

CPU
AMD FX-9590 8 °C
Vishera 32nm Teknologi
RAM
32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 936MHz (11-11-11-30)
Moderkort
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH 990FX R2.0 (Socket 942)
Grafik
PHL 273V5 (1680x1050@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon HD 7800 Series (ASUStek Computer Inc)

RAM
Minnesspringor
Totalt minnesspringor 4
Använda minnesspringor 4
Lediga minnesspringor 0
Minne
Typ DDR3
Storlek 32768 MB
Kanaler # Dubbel
DRAM Frekvens 936,3 MHz

Minne
931GB Western Digital WDC WD10EFRX-68JCSN0 ATA Device (SATA)
119GB Corsair Force GS ATA Device (SSD)
119GB Corsair Force GS ATA Device (SSD)
931GB Seagate Desktop USB Device (USB (SATA))
Optiska Enheter
Inga optiska diskenheter upptäcktes
Ljud
AMD High Definition Audio Device

CPU
AMD FX-9590
Kärnor 8
Trådar 8
Namn AMD FX-9590
Kodnamn Vishera
Paket Socket AM3+ (942)
Teknologi 32nm
Specifikation AMD FX-9590 Eight-Core Processor

Moderkort
Tillverkare ASUSTeK COMPUTER INC.
Modell SABERTOOTH 990FX R2.0 (Socket 942)
Version To be filled by O.E.M.
Chipset Leverantör AMD
Chipset Modell RD9x0
Chipset Version 02
Soutbridge Leverantör AMD
Southbridge Modell SB950
Southbridge Revision 40
Systemtemperatur 34 °C
BIOS
Märke American Megatrends Inc.
Version 2301
Datum 2014-01-06

spec Framställd med Speccy v1.28.709

Permalänk
Avstängd

@tomlin70: 9590 är en strömtörstig cpu och som utvecklar en del värme, 65 grader under belastning är en fullt normal temperatur och inget du behöver oroa dig för.

Ska du uppgradera så blir det i stort sett en helt ny dator, det enda du bör behålla är dina lagringsenheter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@tomlin70: 9590 är en strömtörstig cpu och som utvecklar en del värme, 65 grader under belastning är en fullt normal temperatur och inget du behöver oroa dig för.

Ska du uppgradera så blir det i stort sett en helt ny dator, det enda du bör behålla är dina lagringsenheter.

Tack för svaret men mitt problem är värre än du anar, Det är så illa att när den går till 66 % så hänger sig datorn och något annat än att slå av den finns inte att göra.
Börjar bli lite frusterad över denna värme.
Så om jag fattar rätt så är det ingen mening att bara köpa nytt moderkort, cpu minnen utan byta burk rakt av ?

Permalänk
Avstängd

@tomlin70: Hur många Watt ligger nätaggregatet på?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@tomlin70: Hur många Watt ligger nätaggregatet på?

760

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomlin70:

Corsair?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sorry, Glömde lägga till att det är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomlin70:

Tack för svaret men mitt problem är värre än du anar, Det är så illa att när den går till 66 % så hänger sig datorn och något annat än att slå av den finns inte att göra.
Börjar bli lite frusterad över denna värme.

Grader eller procent? För hela problemet borde inte vara relaterat till temperaturen, för då skulle snarare systemet stänga av sig/starta om och du skulle få en varning vid omstarten liknande "Warning! system shut down due to overheating" eller liknande. Att systemet hänger sig är snarare relaterat till din hårdvara, och det kan vara allt ifrån processorn till dina hårddiskar. Och exakt när hänger sig systemet? Bara helt "random" eller är det när du sparar något projekt till hårddisken? Och sist men inte minst, har du provat att koppla bort din externa hårddisk för att se om problemet är relaterat till denna?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Grader eller procent? För hela problemet borde inte vara relaterat till temperaturen, för då skulle snarare systemet stänga av sig/starta om och du skulle få en varning vid omstarten liknande "Warning! system shut down due to overheating" eller liknande. Att systemet hänger sig är snarare relaterat till din hårdvara, och det kan vara allt ifrån processorn till dina hårddiskar. Och exakt när hänger sig systemet? Bara helt "random" eller är det när du sparar något projekt till hårddisken? Och sist men inte minst, har du provat att koppla bort din externa hårddisk för att se om problemet är relaterat till denna?

Grymt inlägg och bra tankesnurra hos mig som jag nu ska försöka återge.
Datorn hänger sig bara när jag använder Adobe Premiere Elements 14 och det är precis vid 66 grader som datorn hänger / låser sig.
Jag har Corsair Force diskar på 128 GB för Win 10 tex, Inget OS på 3 TB mekaniska diskar.
Systemet hänger sig som sagt "Endast" vid användning av ovan mjukvara och det är när den ska konvertera filen till .AVI som detta sker, Jag kan arbeta i mjukvaran men inte konvertera om den färdiga videofilen.
En annan liten / eller stor detalj som du kanske bör veta veta om är att när jag startar upp systemet så snurrar fläkten för NÄTAGG till väldigt kortvarigt och långsamt.
Den har inte snurrat / kylt med 1 enda varv någonsin.
Endast vid uppstart den snurrar till 2-3 varv långsamt innan den stannar och snurrar inte till mer innan jag startar upp datorn igen.
Det är det enda jag kan komma på. Diskarna verkar det inte finnas några som helst problem med och har rensat på diskarna så jag har nu bara kvar 2 diskar av de 6 jag hade i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomlin70:

Grymt inlägg och bra tankesnurra hos mig som jag nu ska försöka återge.
Datorn hänger sig bara när jag använder Adobe Premiere Elements 14 och det är precis vid 66 grader som datorn hänger / låser sig.
Jag har Corsair Force diskar på 128 GB för Win 10 tex, Inget OS på 3 TB mekaniska diskar.
Systemet hänger sig som sagt "Endast" vid användning av ovan mjukvara och det är när den ska konvertera filen till .AVI som detta sker, Jag kan arbeta i mjukvaran men inte konvertera om den färdiga videofilen.
En annan liten / eller stor detalj som du kanske bör veta veta om är att när jag startar upp systemet så snurrar fläkten för NÄTAGG till väldigt kortvarigt och långsamt.
Den har inte snurrat / kylt med 1 enda varv någonsin.
Endast vid uppstart den snurrar till 2-3 varv långsamt innan den stannar och snurrar inte till mer innan jag startar upp datorn igen.
Det är det enda jag kan komma på. Diskarna verkar det inte finnas några som helst problem med och har rensat på diskarna så jag har nu bara kvar 2 diskar av de 6 jag hade i.

Eftersom det är just specifikt till nämnda program så borde det vara där problemet ligger, alltså relaterat till mjukvaran och inte själva hårdvaran. Har du provat med något annat program?

Ditt nätaggregat är semi passivt, så fläkten går igång först när en viss belastning uppnås.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Eftersom det är just specifikt till nämnda program så borde det vara där problemet ligger, alltså relaterat till mjukvaran och inte själva hårdvaran. Har du provat med något annat program?

Ditt nätaggregat är semi passivt, så fläkten går igång först när en viss belastning uppnås.

Jag är benägen att hålla med dig men nej jag har inte testat något likvärdigt program då jag inte riktigt vet vad jag ska testköra.
Misstänkte detta med nätagg men var ytterst osäker men härligt att få det klarlagt nu hur det fungerar.
Jag ska undersöka liknande program så snart möjlighet finns för att utröna om det är programmet i sig som ställer till det.

Jag tror att jag nöjer mig med frågor nu och tar med mig info om att det lika bra att byta ut all hårdvara i lådan utom diskar samt nätagg.
Trött på AMD grejer så i fortsättningen blir det intel rakt upp och ner, Man ska inte snåla in på hårdvara (Har jag lärt mig)

Har du eller ingen annat att tillägga så tackar jag enormt för all feedback.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomlin70:

Jag är benägen att hålla med dig men nej jag har inte testat något likvärdigt program då jag inte riktigt vet vad jag ska testköra.
Misstänkte detta med nätagg men var ytterst osäker men härligt att få det klarlagt nu hur det fungerar.
Jag ska undersöka liknande program så snart möjlighet finns för att utröna om det är programmet i sig som ställer till det.

Jag tror att jag nöjer mig med frågor nu och tar med mig info om att det lika bra att byta ut all hårdvara i lådan utom diskar samt nätagg.
Trött på AMD grejer så i fortsättningen blir det intel rakt upp och ner, Man ska inte snåla in på hårdvara (Har jag lärt mig)

Har du eller ingen annat att tillägga så tackar jag enormt för all feedback.

Du kan prova t.ex Lightworks eller Hitfilm Express, båda alternativen är gratis. Att klanka ner på AMD tycker jag är lite väl långsökt, för samma problem kan uppstå på vilken plattform som helst oavsett om det är AMD eller Intel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|