Permalänk
Medlem

2 anslutningar till fiberuttag

Hej

Just nu kör jag utan router så jag kopplar datorn direkt till fiberuttaget i väggen. Finns det någon adapter som kan dela fiberuttaget till 2 utgångar så jag även kan koppla in ps4at så jag kan använda båda samtidigt?

Permalänk
Medlem

Köp en router. De blockar attacker utifrån oxå.

Annars kan du köpa en switch o sätta i fiberuttaget o koppla dator o PS4 i.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Hej

Just nu kör jag utan router så jag kopplar datorn direkt till fiberuttaget i väggen. Finns det någon adapter som kan dela fiberuttaget till 2 utgångar så jag även kan koppla in ps4at så jag kan använda båda samtidigt?

sitter det inte en media konverter efter utaget (fiberkonverter) som du sätter datorn till?
man brukar få 5 publika ip, det vill säga du kan ansluta flera saker till dom lediga portarna.
Bor du i lägenhet är det dock en annan femma då får du sätta en router eller switch som ovan skriver (vilket du absolut borde ha ändå för att få en bättre brandvägg)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

sitter det inte en media konverter efter utaget (fiberkonverter) som du sätter datorn till?
man brukar få 5 publika ip, det vill säga du kan ansluta flera saker till dom lediga portarna.
Bor du i lägenhet är det dock en annan femma då får du sätta en router eller switch som ovan skriver (vilket du absolut borde ha ändå för att få en bättre brandvägg)

Jo det sitter en 'media konverter' efter uttaget, men endast Lan1 som fungerar?
(Det var därför jag tänkte mig en switch på lan1 uttaget) Men nu när jag tänker efter så ska väl de gå att använda både lan1 och de andra samtidigt?

https://gyazo.com/165752fa8eec4458098fb9fe1a5a4573

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Jo det sitter en 'media konverter' efter uttaget, men endast Lan1 som fungerar?
(Det var därför jag tänkte mig en switch på lan1 uttaget) Men nu när jag tänker efter så ska väl de gå att använda både lan1 och de andra samtidigt?

https://gyazo.com/165752fa8eec4458098fb9fe1a5a4573

Det beror lite på leverantör och vilken konverter man har, (tex kan den andra porten vara för tv mm)
testa så märker du om det fungerar, (kan inte hända något)

Ps: rekommenderar dock starkt att du sätter en router eller en switch med brandvägg.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Det beror lite på leverantör och vilken konverter man har, (tex kan den andra porten vara för tv mm)
testa så märker du om det fungerar, (kan inte hända något)

Ps: rekommenderar dock starkt att du sätter en router eller en switch med brandvägg.

Okej!
Har du något tips på en billig router anpassad för stationära anslutningar som helst inte drar ner på responstiden? (Tänker på cs/cod)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en Ubiquiti eller Mikrotik. En tumregel är att routers (och accesspunkter) avsedda för vanliga hemanvändare i bästa fall är mediokra både i funktionalitet och prestanda och inte sällan är rent usla.

Permalänk
Medlem

@Swires: kolla på ubiquti. tex deras edgerouter serie.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.