Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Datorn vill helt plötsligt inte starta längre

Permalänk
Medlem

Datorn vill helt plötsligt inte starta längre

Hej!

Kom hem från jobbet igår och datorn stod som vanligt på viloläge. Rörde lite på musen och den hoppade igång men den hade av någon anledning inte nätverksanslutning, så jag tänkte "jag startar om datorn så funkar det nog".

Nu vill inte datorn starta alls. Trycker jag på On-knappen så startar fläkten och det låter som vanligt men skärmen förblir svart och datorn startar inte. Fläkten fortsätter snurra osv men en röd lampa börjar blinka på moderkortet (precis bredvid står det MemOK). Har testat tryckt/hållit in den knappen men det enda som händer är att den försöker starta om.

Vad kan ha hänt? Hur löser jag det här?

Permalänk

@SpiikeN^: Får du inga "pip-koder"? Typ 3 kort signaler eller dylikt.
Testa att byta grafikkort? Ta ut ett av flera minnen? Ta ur precis alla enheter och sätt i en åt gången, och en omstart efter varje?
Boota från ett USB etc ..

Permalänk
Avstängd

@SpiikeN^:

Det första du måste är att ta bort hårddisken så att inget händer något med den sen kan du testa dig fram.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt startar? Cpu fläkten? Isåfall låter det som datorn är igång. Har du någon annan skärm att prova med? Ta ut grafikkort och prova kör på inbyggda grafiken(om det finns vill säga). Kolla även så alla sladdar sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite information, t.ex. vilket moderkort du har i burken, hade varit hjälpsamt.

Spontant låter det som problem med ram eventuellt bios.

Testa dra all ström, tömma moderkortet på laddning (tryck på powerknappen ett par ggr), plocka ut batteriet / sätt i det igen, koppla upp burken och prova starta den.

Skulle inte detta hjälpa så prova med lite olika ram-konfigurationer, en sticka i åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axeburken:

@SpiikeN^: Får du inga "pip-koder"? Typ 3 kort signaler eller dylikt.
Testa att byta grafikkort? Ta ut ett av flera minnen? Ta ur precis alla enheter och sätt i en åt gången, och en omstart efter varje?
Boota från ett USB etc ..

Vet inte riktigt vad pip-koder är men näe märker inte av något sånt.
Har inget annat grafikkort att tillgå så har inte provat det. Ja, i värsta fall får jag väl göra det, men känns så sjukt bökigt.. Har byggt ihop nån dator förut men är inte kunnig alls egentligen. Haft så sjukt mycket datastrul senaste halvåret så jag har lust att köra alla mina datorer på tippen.

Skrivet av superegg:

@SpiikeN^:

Det första du måste är att ta bort hårddisken så att inget händer något med den sen kan du testa dig fram.

OK, tack för tipset!

Skrivet av logrell:

Vilken fläkt startar? Cpu fläkten? Isåfall låter det som datorn är igång. Har du någon annan skärm att prova med? Ta ut grafikkort och prova kör på inbyggda grafiken(om det finns vill säga). Kolla även så alla sladdar sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Båda fläktarna startar, CPU och vanliga. Har ingen annan skärm, men tror inte skärmen ska vara problemet för den blinkar som att den är på och jag har haft lite strul förr också med att få igång datorn. Men då har det ofta bara räckt med att stänga av nätaggregatet sen sätta på det igen.

Ska testa starta utan grafikkort. Har kollat alla sladdar och kan inte hitta någon som är utdragen!

Skickades från m.sweclockers.com