Tjäna pengar på CSN i sparkonto?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Tjäna pengar på CSN i sparkonto?

Hej, jag har två frågor angående CSN lån och om man kan tjäna pengar på detta?
1: Är det lagligt att ta ut CSN lån och lägga in allt på ett sparkonto?
2: Räntan på CSN år 2017 är 0,34 procent. Vilken ränta på sparkontot är den lägsta som krävs för att jag ska gå +- 0 med tanke på att man skattar på sparräntan. Det behövs inte inräknas avgifterna på att ha pengarna på kontot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Ska man vara jättepetig så tillkommer ju faktiskt administrativ avgift på 150kr också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ja du kan spara CSN-bidraget. Sätt det i en fond eller på ett sparkonto. Om du behöver pengarna till något annat efter dina studier tex en bil eller en bostad så har du ett lån till bra ränta.

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Pluggar du så du är berättigad till CSN-lån? Isf kan du nyttja dem precis hur du vill så nej, det är inte olagligt.

Störst vinst, men med viss risk, tror jag är att sätta in det på ett konto likt dessa: www.4spar.se
Insättningsgarantin gäller inte.

Max belopp 50" dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av SexMachine:

Ja du kan spara CSN-bidraget. Sätt det i en fond eller på ett sparkonto. Om du behöver pengarna till något annat efter dina studier tex en bil eller en bostad så har du ett lån till bra ränta.

Ja det var lite det som var tanken. Man får ta tillfället i akt när man har möjlighet att ta del av ett sådant förmånligt lån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Panzerfister:

Pluggar du så du är berättigad till CSN-lån? Isf kan du nyttja dem precis hur du vill så nej, det är inte olagligt.

Störst vinst, men med viss risk, tror jag är att sätta in det på ett konto likt dessa: www.4spar.se
Insättningsgarantin gäller inte.

Max belopp 50" dock.

Ja jag studerar, jag ville bara vara säker att det inte var olagligt då man "utnyttjar" lånet till något annat än studier.
Vad menar du med "viss risk"? Kan man förlora pengarna?
Maxbelopp på 50k är inte jättemycket, jag kanske får öppna upp två konton per år haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Surpuppa:

Ja jag studerar, jag ville bara vara säker att det inte var olagligt då man "utnyttjar" lånet till något annat än studier.
Vad menar du med "viss risk"? Kan man förlora pengarna?
Maxbelopp på 50k är inte jättemycket, jag kanske får öppna upp två konton per år haha

Ja en sådan risk finns, kontoformen kallas inlåningskonto och enkelt sammanfattat (vilket är allt jag kan ) så lånar du ut pengarna till företaget som sedan tjänar pengar på dem och du får ränta på dina utlånade pengar. Skulle företaget gå i konkurs så är dina pengar förlorade. 4spar använder vad jag förstått dina pengar till att finansiera sms-lån och liknande, en vad det verkar tämligen lukrativ bransch.

Du kan bara ha 50" sparat per sådant företag, så även om du har flera konton hos dem så kan du bara ha 50" på dem tillsammans. Det du kan göra är att öppna ytterligare konton hos ett annat företag som också tillhandahåller inlåningskonton.

För nått år sen hade jag ett antal sådana, var aldrig några bekymmer och lättförtjänta pengar.

Men som sagt, risken finns där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Verkar inte vara helt ovanligt med folk som tar ut lånet och investerar i aktier/fonder.
Månadssparande i några väl valde gör ju risken låg med.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Surpuppa:

Hej, jag har två frågor angående CSN lån och om man kan tjäna pengar på detta?
1: Är det lagligt att ta ut CSN lån och lägga in allt på ett sparkonto?
2: Räntan på CSN år 2017 är 0,34 procent. Vilken ränta på sparkontot är den lägsta som krävs för att jag ska gå +- 0 med tanke på att man skattar på sparräntan. Det behövs inte inräknas avgifterna på att ha pengarna på kontot.

Självfallet går det. CSN lån får du göra vad du vill med även om det är att rekommendera att du lägger pengar först på räkningar och annat.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Som alla andra säger går det absolut.

Jag gör detta själv sedan början av mina studier. Investerar i aktier och fonder, och även om det inte är säkert att det du tjänar in kommer överstiga CSN:s ränta tycker jag att det är värt det för att deras lån är så billiga jämfört med många andra. Staplar mina pengar på hög och tänker använda dem till framtida bostad, så att jag slipper dyrare bolån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Om en bank med statlig insättningsgaranti ger upp mot 0,7% ränta (senast jag kollade) så skulle jag ta det försiktigt om en bank erbjöd 7%. De finns ju en möjlighet att de lånar ut pengar till de som storbankerna tackat nej till. Hur påverkar det isf din risk som investerare?

Personligen skulle jag aldrig råda någon att investera med lånade pengar. Dock finns det ju potential att tjäna pengar på det.

Jag skulle rekommendera dig att lyssna på lite börspoddar om du vill lära dig lite mer om aktier och investeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Ingen bryr sig vad du använder dina CSN pengar till.
CSN bryr sig bara om dina studieresultat, klarar du dom, fortsätt låna pengar, inte mer än så.

Vet inte hur du lever dock utan csn lån om du studerar. Antar du jobbar en jäkla massa eller bor gratis hemma osv.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Det är väl en liten risk att investera lånade pengar, men samtidigt är det väl inte smartare att köpa öl på nationerna och Billys pizzor för lånet...

Jag tänkte vara duktig och betala tillbaks studielånet så fort som möjligt för att bli skuldfri. Men sedan räknade jag på det och kom fram till att jag i nästan alla lägen tjänar på att betala av så lite som möjligt då även en minimal ränta på ett vanligt sparkonto kompenserar för CSNs mikroskopiska ränta på lånet. Förstår inte hur folk i Sverige kan sitta och säga att det inte finns några "möjligheter" när vi har så fördelaktiga lån och inga högskoleavgifter.

Asus Prime X370-Pro / Ryzen 7 1800X / 16 GB DDR4 3200 @ C14 / Asus GTX 1070 Turbo 8 GB
Fractal Design XL R2 / Phanteks PH-TC14PE / Corsair CX650M
500+480+240+120 GB SSD / 3+2 TB HDD / DVD-RW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

SBAB har 0,5% ränta på sparkonto och sedan är fonder och aktier något som blir ännu bättre (men då kommer en risk med också att det kan gå ner).
Jag har en stor del på SBAB men sätter in i fonder varje månad också.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Surpuppa: Det är inte ovanligt att studenter tar ut hela lånet bara för att man kan, även om man klarar sig utmärkt på bara bidragsdelen.
När man sedan har pluggat färdigt har man redan insatsen till en lägenhet till en väldigt låg ränta.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Hade sparat undan innan jag började plugga så lever på det och studiebidraget. Lånar dock ändå och sätter in, än så länge har jag gått med + men inte med några större summor. Beror ju såklart på hur man investerar pengarna men jag vill inte riskera för mycket.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2010

@Surpuppa Jag investerar både bidrag och lån i ett ISK, långsiktigt. Tänk på att om statens upplåningsränta stiger, vilket är troligt att den kommer göra innan du betalat tillbaka, så ökar CSN räntan, men även skatten du betalar på ditt ISK.

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 980Ti x2 Nätagg: EVGA Supernova G2 1300 Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB