Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Fast om man är 2 i hushållet med en normal lön så har jag svårt att tro att det kommer bli billigare än idag eftersom man endast betalar per hushåll.

Eller om man är 2 höginkomsttagare då ska man helt plötsligt betala 400 kr i månaden istället för 200 idag. Och har man då inte ens en tv så känns det nog jäkligt surt.

Det kan väl aldrig kännas surt att vara en höginkomsttagare om man tänker på alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

175 i månaden gällde alla oavsett inkomst. Upp till 200 är när du når taket, om det är gränsen för statligskatt som verkar rimligt är vi uppe i dryga 36.000 i månaden innan vi når 200 kr per person och månad. Troligen kommer någon med en mer genomsnittlig lön på 25.000 betala på en nivå att ett hushåll med genomsnittliga löner inte betalar mer än idag och ett hushåll med låga löner betalar mindre än idag. Detta är också bra för glesbygden där löner överlag är lägre, mer pengar över till dem helt enkelt. Också bra för pensionärer med låg inkomst som dessutom är storförbrukare av SVT/SR.

Sen förefaller det rimligt att anta att de kommer frisera avgiften så att de totala intäkterna förblir i stort samma för Public Service, det vore en PR mardröm om de ökade intäkterna igen med 10% när de nyss höjde avgiften.

Genomsnitt är skit. 25000 är inte adekvat. De flesta lever på existensminimum och kan knappt betala hyran. Medianlönen är mer realistisk då inte kamprad och persson räknas in.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Trevligt o se fler som tycker dessa personer gör mer nytta som arbetslösa än med det skitjobbet

Tvivlar på att merparten lär bli arbetslösa någon längre period, de flesta lär hitta liknande sysselsättning på annat håll. Det är ju inte bara telefonister och dörrknackare som arbetar där. Gruvnäringen Kiruna har är värdefull och överlag bra jobb dessutom. Kan säkert behövas administratörer, kontorister och liknande även där. Och vissa kanske sadlar om eller flyttar till annan ort.

Permalänk
Medlem

Hur kan de ha 120 man som jobbar med radiotjänst? Det låter sjukt ineffektivt. Måste bli många många fikapauser.
Är det nån här som jobbar där och kan berätta vad arbetsuppgifterna består av?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så vi skattebetalare skall stå för lönerna till en liten del i kirruna ?
Blir de arbetslösa så får vi ändå betala, men troligtvis mindre med tanke på taken a-kassorna har.

Jag tycker det är ett idiotiskt argument; "tänk på jobben i kirruna, betala avgiften till radiotjänst!"

Ta bort 95% utav kostnaden utav de återkommande lönerna, 5% får kvarstå för de administrativa avgifterna som möjliggör att alla får betala avgiften oavsett. (Gör det en del utav skatten)

Men skulle alla betala, och vi inte skulle ha dessa 120+ jobben som "kontrollerar avgiften" tordes avgiften kunna bli BETYDLIGT lägre än vad den är idag!

// En som betalat tv-avgiften väldigt länge, men tycker den är för hög

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För det är ju ingen som får jobb iom public service?

Tråkigt att förlora jobbet eller?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Om detta går igenom, måste även jag som inte har TV betala en del av detta genom extra skatt?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wellstar:

Ånej, måste du betala 10 kr mer i månaden? Stackarn 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Varför betala för TV/radio-kanaler som man inte använder sig av och som bryter mot sina egna riktlinjer om neutralitet? Kommer skatten vara 120kr om året?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns det någon människa som inte är "politiskt vriden"? Blir SVT mer neutralt enligt dig om det inte finns några "vänstermänniskor" där? Personligen tror jag att det måste finnas människor som sympatiserar åt olika håll i en sådan verksamhet.

Är väll uppenbart att man ska ha alla sorters människor men det skulle absolut behöva städas bland vänsterextremister på svt och fixa så det inte är vänster vriden propaganda som släpps vilket inte är konstigt med människorna bakom https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2015/12/12/svt-rekordsatsar-pa-radikalfeministiska-kvinnor/
och vist man kanske skulle kunna kasta in nordfront för att balansera upp det men en vettigare medel lösning vore väll att föredra än att ha extremister som styr media som är public service

Även LO som är socialdemokraternas knähundar har skapat en rapport som säger att svt är vänstervridet det har varit anmälningar som gått igenom att svt är vänster vridna och jan helin är även han uppenbart vänstervriden och janne josefsson beskriver problemet förbannat bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är väldigt skeptisk till detta förens jag fått se förslaget! Många av oss har aktivt valt bort TV för vi tycker att SVT/Radio inte bjuder på något speciellt vettigt och det är löjligt dyrt. Anser personligen att SVT simmar i pengar och mycket av det går till spillo, idag så är det nästan 2500kr per hushåll och år som sagt.

Hur detta kommer bli när det läggs som skatt är en bra fråga, vi som har två eller fler 'vuxna' per hushåll? Ska helt plötsligt vi betala en skatt per person, eller är det en skatt per hushåll? Rimligtvis tycker jag det ska vara max 500kr per person och hushåll.

Det borde räcka med råge till public service, börjar de helt plötsligt ta över 1000kr per person i hushållen så kommer nog fler än jag sparka bakut. Har en känsla av att t om det sistnämnda är ett önsketänk däremot... För min del får de gärna behålla avgiften kontra att detta beslutas att läggas på skatten utan att vi ens vet HUR det kommer se ut är de ute på hal is.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Lägg ner *!"#¤en istället, så länge som de inte är opartiska för fem öre så ska de inte ha ett öre!
Det får vara nog med statlig vänsterpropaganda!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Radiotjänsts anställda kan väl bli lapplisor instället? Höj felparkeingsavgifterma i norrland från typ 150:- till ca 600:- precis som det kostar för oss andra så har dom nog råd att anställa fler lapplisor?!

Den politiskt korrekta benämningen i norrland är samelisor

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sjoooberg:

Vänta nu. Om detta går igenom, måste även jag som inte har TV betala en del av detta genom extra skatt?

Säkert, men om alla betalar typ 120-150kr per år oavsett vad de gör eller inte gör är det en win för mig som betalar 2200kr+ per år för att bara ha en tv hemma så barnen kan se barnprogram osv.

JA man kan ha stora skärmar osv, och jag vet hur det fungerar - men detta är inte verkligheten i en barnfamilj, Netflix, Barnkanalen och andra saker måste vara lättillgängliga och då har vi smart-tv.
En stressad småbarnsförälders räddning, men då måste man betala avgift.

Så om förslaget är att alla skall betala 150kr-ish per år eller jag (och MÅNGA ANDRA) skall betala över 2200kr per år, är det inte svårt att räkna ut vart jag kommer lägga min röst.

Precis lika mycket som ni "neii-sayers" skiter i avgiften, eller oss som betalar den - så mycket skiter vi i er och om ni måste betala några hundra extra om året...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Tråkigt att förlora jobbet eller?

Jobbar ej inom Public Service. Även om det möjligtvis är främmande för dig så tänker inte alla bara på sig själva när de tycker och tänker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Mer surt att som låginkomsttagare / ingen inkomst betala 200:- i månaden

Skrivet av anon81912:

Nog inte orimligt att ett hushåll med 2 arbetade kommer betala 5000kr/år

Härligt att ingen ens läser artikeln de kommenterar...

"Skatten skulle vara progressiv och baseras på inkomst, med ett tak som innebär att höginkomsttagare inte betalare väsentligt mycket mer än dagens 195 kronor i månaden."

Så låginkomsttagare kanske en 50-lapp i månaden? Ingen inkomst = 0 avgift. Höginkomsttagare då 200 kr/mån.

SVT är ju de enda kanalerna som man över huvud taget kan titta på idag ändå. Bara SVTplay och Barnkanalen är värt 200 kr/mån.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Du jämför skattefinansierade samhällsnyttiga utgifter (skola, vård omsorg o.d.) med skattefinansierad propaganda. Helt tokigt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, faktiskt så föddes vi med rätten att cykla. Vill du ta den ifrån oss?

Visa gärna var i lagen du föddes med denna rätt?

Och ja, jag tänker ta den i från dig, tills du lär dig cykla enligt trafikens regler.

Skrivet av cyprus:

@Paddanx: Du jämför skattefinansierade samhällsnyttiga utgifter (skola, vård omsorg o.d.) med skattefinansierad propaganda. Helt tokigt.

Jag hävdar fortfarande att för att något ska vara samhällsnytta ska också det gynna alla i samhället. Cykelbanor gynnar inte mig. TV-skatt gynnar inte mig, vad är problemet?

Jag kan jämföra två saker utan problem, även om du tycker ena är bra och andra är dålig.
Skulle du lägga ner TV-licensen helt, eller cykeltrafiken helt, hade jag stöttat dig i båda fallen.

Det enda jag säger är att som den varit nu där man riskerar åtal i domstol för att man äger en skärm som inte är licenspliktig, och en idiot som jobbar för radio-tjänst hävdar annat, så är det något som måste göras åt det. Sen om resultatet blir bättre eller sämre... det är en helt annan fråga.

Att du är arg på tanken att nu behöva betala för detta gör det inte mer olikt än att jag är arg av att nu på väg till lunchen nästan bli på cyklad på övergångsstället av en cyklist som kommer cyklande på gångbanan, och på vägen tillbaka se en som cyklar mot enkelriktning, och tvingar en bil att stanna.

Mao... båda är dumma som fan, och jag tvingas tydligen stå ut med båda problemen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av takeoninja:

@oouhdawg:

Det är himla bra idag att vi har demokrati och så mycket mobilitet mellan länder. Idag kan man välja att flytta till ett land där majoriteten delar ens åsikt. Det eller så kan man jobba hårt på att övertyga sina landsmän där man är att ens åsikt leder till ett bättre liv för alla.

Personligen trivs jag fantastiskt bra, även som hög inkomsttagare, med att bo i ett land där solidaritet och medmänsklighet är så självklart att vi alla "tvingas" bidra till det. Alla system har sina brister och det är klart att inte varje skattekrona spenderas optimalt, vare sig här eller i något annat land. Men vi slipper i alla fall ha människor som måste jobba 3 jobb för att ha råd att ställa mat på bordet till sina barn, svåra problem med hemlöshet/drog missbruk och allmän misär. Alla som föds här har också likartade möjligheter att lyckas i livet vilket jag ser som en mänskligrättighet.

Att göra om avgiften till en skatt tycker jag är helt rätt. På så sätt slipper vi ödsla pengar på kontrollanter och onödigt tjafs. I min mening borde fler system gå samma väg, inte minst bidragen. Behovsprövning är dyrt, moraliskt obekvämt, och öppnar dörren för så mycket fusk. På sikt hoppas jag att vi kan slopa allt och gå över till en UBI modell där vi alla får ett basbidrag som räcker för att leva för de mest utsatta och vare sig gör till eller från för de bättre bemedlade.

Lite det som jag tycker är problemet i Sverige. Du tar förgivet att det är allas skyldighet att ta hand om varandra. Det är något som dina likatänkande tycker, och stor del av vänstersidan.

Problemet i detta är att det finns människor som inte vill känna sig tvingade till att ge bort pengar till folk som av okänd anledning behöver det.

Tex skänker jag inte längre bort pengar till andra länder då Sverige redan dränerar mitt konto på skattepengar.

Jag tror på en fri marknad, där utbud och efterfrågan styr priser. I slutändan finns det alltid en affärside för att lösa allt, istället för att majoriteten i ett land accepterar att staten ska ta allas pengar obefogat.

Stor del av Sveriges befolkning är rädd för stora drastiska skillnader i sätt att leva, dom vill ha det som man alltid haft det. Saken är den att det är en tidsfråga innan alla personer går arbetslösa och botar sköter allt. Det är också en tidsfråga innan kryptovalutorna totalt kört ner varenda stadsvaluta ner i diket och statens inkomst av skatter blir okontrollerabart.

Dessa saker är ett faktum och kommer att komma. Jag säger det, som många andra som faktiskt våga tänka frammåt säger:

Jorden kommer bli överbefolkad. Länder kommer bli beskjutna med atombomber, länder kommer krascha pga ekonomin kommer vara okontrollerbar.

Allt detta är att släcka bränder tillfälligt. I Långa loppet blir allt smörja ändå. Vet man inte om det får man nog fundera och läsa på lite mer.

Det vi gör idag förkortar vår livsslängd och kvalite genom att, precis som kommunismen göra så alla har det lika dåligt.

Världen är hemsk, och jag tänker utnyttja all tid och möjligheter jag har fått, ge mig så mycket jag kan, ta med mig allt jag kan och sen skiter jag i resten. Och det står jag för.

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag har inte ens en jävla TV, och hatar SVT.. Men nu ska jag bli tvungen att betala för skiten? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tragiskt att man får ett propagandaabonnemang inbakat i skatten.
Pyongyang nästa!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte bara lägga ner public service? Ni som strider hårt för ovinklade nyheter kan frivilligt ge stöd åt privata aktörer i tidnings-branschen som ägnar att hålla en politisk neutralitet i sin journalistik, alternativt grunda er egna lilla redaktion och få stöd av likasinnade.

Bevisligen har ni ett stöd. Men ge fan i att straffa oss ofrivilliga med tvångsmedlet inkomstskatt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visa gärna var i lagen du föddes med denna rätt?

Och ja, jag tänker ta den i från dig, tills du lär dig cykla enligt trafikens regler.

Om du visar var i lagen det står att du föddes med rätten att andas.

Vad får dig att tro att jag inte kan trafikens regler?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xay0r:

Tragiskt att man får ett propagandaabonnemang inbakat i skatten.
Pyongyang nästa!

Well. Att likställ hela europa med Pyonyang är väl kanske inte helt spot on va? För ja, public service finns i vår världsdel och nästan med undantag av sverige/norge/damnark har public service via skattesedel på ett eller annat sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Om du visar var i lagen det står att du föddes med rätten att andas.

För Svenska lagen tillåter inte självmord eller mord och att tvinga någon att sluta andas är därför brott.

Att ha rätt att vistas på cykel i trafiken är dock en lag som styrs av grundläggande trafikförordningar, och är inte en rättighet i sig.

Skrivet av Storage Jar:

Vad får dig att tro att jag inte kan trafikens regler?

Statistik.

@oouhdawg Lite... hårt tänkt, men du har en valid poäng. Dock behöver kanske vi inte leva som att domedagen är här imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är väll uppenbart att man ska ha alla sorters människor men det skulle absolut behöva städas bland vänsterextremister på svt och fixa så det inte är vänster vriden propaganda som släpps vilket inte är konstigt med människorna bakom https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2015/12/12/svt-rekordsatsar-pa-radikalfeministiska-kvinnor/
och vist man kanske skulle kunna kasta in nordfront för att balansera upp det men en vettigare medel lösning vore väll att föredra än att ha extremister som styr media som är public service

Även LO som är socialdemokraternas knähundar har skapat en rapport som säger att svt är vänstervridet det har varit anmälningar som gått igenom att svt är vänster vridna och jan helin är även han uppenbart vänstervriden och janne josefsson beskriver problemet förbannat bra
https://www.youtube.com/watch?v=79Vuee5uxY8

Nämen kära nån, haha!
Att göra en höna av en fjäder känns som ett passande uttryck här fast ändå inte. För visst är det mer än en fjäder som kan diskuteras kring SVT.
Men att likställa SVTs anställda med nordfront blir ju nåogot av en "gå direkt till parodi utan att passera gå", haha!
Det liknelsen är det mest förvridna bild av sanningen jag sett på länge. Det hade varit en bättre liknelse att jämställa nordfront och baader-meinhof men ser man inte skillnad på dem och SVTs personal så är det nog ens betraktarlins till omvärlden som är tämligen suddig...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nämen kära nån, haha!
Att göra en höna av en fjäder känns som ett passande uttryck här fast ändå inte. För visst är det mer än en fjäder som kan diskuteras kring SVT.
Men att likställa SVTs anställda med nordfront blir ju nåogot av en "gå direkt till parodi utan att passera gå", haha!
Det liknelsen är det mest förvridna bild av sanningen jag sett på länge. Det hade varit en bättre liknelse att jämställa nordfront och baader-meinhof men ser man inte skillnad på dem och SVTs personal så är det nog ens betraktarlins till omvärlden som är tämligen suddig...

Ja, mörkrädd blir man allt, även om alla har rätt till en åsikt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Taxiation is theft.
Så otroligt lätt när ens produkt icke är tillräckligt bra så kan man ju alltid tvinga folk att betala den istället, om man har statlig makt det vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja, mörkrädd blir man allt, även om alla har rätt till en åsikt.

Tack. Den biten köper jag.

Jag har blivit idiotförklarad, och kallad tokig i denna tråd, så väldigt få kan ens respektera dessa åsikter som man bör ha rätt till. Oavsett om jag hatar invandraren, SVT anställde, cyklisten, en politiker eller liknande måste jag ju får lov att ha rätt till en åsikt, så länge jag kan göra den under kontrollerade former. Mao... önskar dessa personer kunde diskutera istället för kalla en namn.

Sen är det också precis detta... en åsikt. Vilket innebär att många andra kommer ha en annan åsikt som de självklart också har rätt till.

SVT har i min åsikt varit ett korrupt segel av skräp som fladdrat i vinden mer än en gång, och det mest skrämmande är att man inte ens få ha en åsikt om dem heller verkar det som. Är det dock det största problemet i vårt samhälle just nu? Njae. Är de en sak man kan rätta till? Mja, kanske. Det är svårt att göra iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@oouhdawg Lite... hårt tänkt, men du har en valid poäng. Dock behöver kanske vi inte leva som att domedagen är här imorgon.

Absolut behöver man inte dra så hårda linjer, men kolla nu när 10% av hela världens aktiemarknad går in i Kryptovalutorna mot vintern. Du kan förstå vilken typ av domedag det blir när staten inte kan se dina transaktioner och inte beskatta någonting. Bankerna försvinner dom också.

Decentraliserad marknad.

Men jag måste med ett litet evil-smile se fram emot det. Det är dagen hela världen får sitt uppvaknande och en stor högerkrok i ansiktet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Härligt att ingen ens läser artikeln de kommenterar...

"Skatten skulle vara progressiv och baseras på inkomst, med ett tak som innebär att höginkomsttagare inte betalare väsentligt mycket mer än dagens 195 kronor i månaden."

Så låginkomsttagare kanske en 50-lapp i månaden? Ingen inkomst = 0 avgift. Höginkomsttagare då 200 kr/mån.

SVT är ju de enda kanalerna som man över huvud taget kan titta på idag ändå. Bara SVTplay och Barnkanalen är värt 200 kr/mån.

/hulle.

Så, inte väsentligt mycket mer? Kanske en sådär 50 kronor mer för att räkna lågt? 250 kronor månaden * 12 = 3000, 2 personer som betalar det, 3000 var = 6000 per år.

Det blir då alltså 500 per månad för ett hushåll, för en tjänst jag och min tjej skiter fullkomligt i. Ganska mycket mer än 195 kronor i månaden. Jag misstänker då inte att man kommer bli beskattad per hushåll utan per person. Det står inte heller något i "artikeln" om det. Så eventuellt kommer kostnaden eventuellt dubblas för de flesta.

Men visst, säkert jättetrevligt för låginkomsttagare som tittar mycket på TV, absolut!