Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med att installera windows 10 home Acer Aspire V3-572

Permalänk

Problem med att installera windows 10 home Acer Aspire V3-572

Hej!

Sitter här och hjälper svärmor att ominstallera hennes Windows 10 på hennes acer laptop. Installationsprogrammet startar fin fint och datorn började installera. Efter att ha stått och tuggat ett tag uppstår något och installationen avbryts och den återställer allt som det var innan installationen startade. Startar om installationen och när jag ska partionera hårddisken säger windows setupen att det går inte att installera windows på den här disken och att det inte är säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Den ber mig även att kolla att datorns styrenhet är aktiverad i bios. Har både provat i uefi och legacy-läget. Har slut på ideer, provat allt möjligt från att återställa bios till fabriksläge och att formatera disken från linux(linux hittar inte någon disk av någon anledning). Innan jag startade den första installationen som fallerade öppnade jag CMD från usb:n och med hjälp av diskpart tömde jag disken. Men nu vill den inte ens formatera disken. Vad kan detta bero på att den inte längre kan installera till disken? Är som sagt helt tom på ideer och hoppas på att någon av er kan hjälpa mig vidare.

Datorn är en ACER Aspire V3-572.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Starta Installationsprogramet välj om det behövs avancerat, klicka upp disken, ta bort samtliga partitioner, klicka uppdatera, klicka på nästa, klart

Du behöver inte skapa pationera eller formatera nått.

Kolla i bios också, där ska boot vara Windows boot manger har jag för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Har gjort precis som du beskrev. Har provat att skapa en partition men den säger att det inte går att hitta någon partition eller att skapa någon. Konstigt nog är att den ser hur stor hårddisken är. 900 gb oallkolerat. Då står bios i legacy mode. I UEFI säger den att disken ligger på 0 GB

Även kollat bios. Windows boot har funnits där innan tror jag. men inte längre vad jag kan se.

Permalänk

@ggustavsson: Kan en ominstallation av bios hjälpa måntro?