Permalänk
Avstängd
Skrivet av hanjou:

tack för alla svaren, känner mig fortfarande något nervös, har läst era svar 2-3 gånger nu

Det är helt naturligt.

Denna bild tycker jag sammanfattar det alla har sagt mycket bra:

En bra chef är "förändringen som han vill se i världen", dvs. han/hon leder med handlingar och inte enbart ord; dvs. ALWAYS WALK THE TALK!

Sedan är det ju också en situationsfråga, för du kanske inte kan eller hinner vara med din grupp hela tiden som i bilden.

Till sist så finns det även den mer brutala, nästan inhumana biten på det hela vilket är att om du som chef nu har ansvar att hitta nya att anställa så är det bättre att välja rätt folk för jobbet istället för att välja fel folk för jobbet som du sedan försöker ändra på för att passa jobbet genom utbildningar och liknande.

Som ett uttryck jag hörde för länge sedan, "Du har en buss som du ska köra åt ett visst håll. Välj vilka som får kliva upp på bussen som också ska åt samma håll, annars kommer alla att försöka styra bussen åt flera olika håll och ni kommer ingenvart då." Alltså kanske du måste byta ut vissa personer i gruppen för att gruppen ska bli mer "alla ska åt samma håll".

Det är slöseri med alla former av resurser att försöka övertala eller tvinga folk att vilja åka samma håll som dig med din buss. Hitta rätt folk från början och följ sedan den där bilden ovanför så gott som det går i din roll så kommer du att bli en riktig pangchef enligt mig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |