Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

La in bilder från USB>krash?

Hoppas inte denna tråd har hamnat fel (isf får ni flytta den). Jag har sökt runt på forumet angående detta problem men inte funnit någon lösning ännu....

Jag skulle låna hennes usb minnen som hon hade massa bilder på slängde över allt på skrivbordet. Sagt och gjort så börjar jag på med mitt. Efter en omstart av datorn, så slutar både mus/tangentbord funka, dem lyser till en sekund, sen när man kommer inte till inloggningsskärmen så funkar varken mus eller tangentbord, inte någon USB-port över huvudtaget.
Jag har 2 möss har provat båda, jag vet ju att dem inte är pajj för dem lyser ju till, jag har provat det jag läst i tråden, men inget verkar funka.
Finns det något jag kan göra utan att bilderna försvinner?

tack på förhand!

Missvisande rubrik
Permalänk
Inaktiv

Vad är det du skulle göra? Flasha bios, installera om OS eller ett till OS? Om du flashade om bios så ligger bilderna kvar på disken.

Permalänk
Avstängd

Vad vill du att det ska stå på din gravsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAEBBE:

Hoppas inte denna tråd har hamnat fel (isf får ni flytta den). Jag har sökt runt på forumet angående detta problem men inte funnit någon lösning ännu....

Jag skulle låna hennes usb minnen som hon hade massa bilder på slängde över allt på skrivbordet. Sagt och gjort så börjar jag på med mitt. Efter en omstart av datorn, så slutar både mus/tangentbord funka, dem lyser till en sekund, sen när man kommer inte till inloggningsskärmen så funkar varken mus eller tangentbord, inte någon USB-port över huvudtaget.
Jag har 2 möss har provat båda, jag vet ju att dem inte är pajj för dem lyser ju till, jag har provat det jag läst i tråden, men inget verkar funka.
Finns det något jag kan göra utan att bilderna försvinner?

tack på förhand!

Ändra titeln på din topic "min flickvän dödar mig!" illa kvickt innan hela posten tas bort av admin
Blir lättare att få hjälp om den är välformulerad. Nu klickar min in på den likt klick bait från aftonbladet...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Mattecoach

Har du inte kvar bilderna på USB-stickorna?

Har du någon annan dator som du kan koppla in disken i?

Permalänk
Medlem

''Jag kommer förstöra ditt liv långsamt som en kvinna''

Permalänk
Medlem

Windows 10? Funkar musen i bios och/eller om du försöker starta windowsinstallation?

Detta hände mig, till synes helt random vid en omstart.
Googlade massor och det man skulle göra för att lösa det var att ta bort drivrutinerna för USB och sen starta om och låta windows installera dem på nytt. Det var lättare sagt än gjort i och med att man inte kan styra något.

Man kan dock RDPa in på datorn. Men för detta behöver vara påslaget. Är det inte det kan man lösa det genom att mappa upp registret via en annan dator. Detta får du googla dig till. Det var en hel del man behövde ändra.

Det slutade med att jag skulle kunnat RDPa in på datorn om jag hade haft ett lösenord till mitt användarkonto då detta krävs för att man ska få RDPa in där överhuvudtaget. Så jag var alltså bara ett lösenord ifrån att klara det den vägen men det fick bli en omformatering till slut. Dock installerade jag först en version av windows till och flyttade alla filer jag ville spara till en annan hårddisk.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Sparar man viktiga saker enbart på ett USB-minne så förtjänar man en krasch.

Funkar mus/tgb i bios/uefi ? testa starta i felsäkert läge

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv

Som @blagi säger så har jag också råkat ut för detta helt random. USB Host Controller inaktiverades av någon anledning. Vet inte varför. Installerade om Windows men fick problemet igen efter bara några reboots. Hade som tur var en USB 3.1 som gick på en separat controller som jag kunde använda med musen för att aktivera det virtuella tangentbordet. När det var gjort så gick jag helt enkelt in i Enhetshantering och aktiverade controllern igen. Funkar sen dess.

Permalänk
Medlem

prova USB minnet i en annan dator. det är det enda som är viktigt. Din egen dator kommer i tredje hand efter USB minnet och tonnvis av fjäsk.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Testa att starta datorn och tryck in F8 innan windows laddar och välj kommandoprompt:en. Om du kommer åt den så vet du att disken inte är död och du kan då komma åt bilderna genom att stoppa disken i en annan dator. Bilderna bör ligga under c:\user\DITTUSERNAME\desktop\Mappnamnet

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Trodde sommarlovet var över.
Jaja, så länge disken inte är krypterad med bitlocker är det bara sätta den i en annan dator eller usb-docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vad är det du skulle göra? Flasha bios, installera om OS eller ett till OS? Om du flashade om bios så ligger bilderna kvar på disken.

Jag skulle låna hennes 2 USB minnen, för att lägga in på olika OS på. Kort och gått så slängde jag då över alla hennes bilder på min dator. Sen påbörjade jag mitt göra.

Efter en omstart av datorn, så slutar mus och tangentbord fungera, inget USB uttag fungerar. Ja bilderna ligger på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Har du inte kvar bilderna på USB-stickorna?

Har du någon annan dator som du kan koppla in disken i?

Nej, jag tömde ju dem för fixa 2 olika OS på dem, så jag sparade dem på min dator, Bilderna finns ju på datorn, men jag kan inte komma in på den då tangentbord eller mus funkar.

Kan nog ordna en dator att koppla in den i. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Trodde sommarlovet var över.
Jaja, så länge disken inte är krypterad med bitlocker är det bara sätta den i en annan dator eller usb-docka.

Tack får prova det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Testa att starta datorn och tryck in F8 innan windows laddar och välj kommandoprompt:en. Om du kommer åt den så vet du att disken inte är död och du kan då komma åt bilderna genom att stoppa disken i en annan dator. Bilderna bör ligga under c:\user\DITTUSERNAME\desktop\Mappnamnet

Jag kommer inte åt kommandopromten Via F8. Tror ändå inte disken har krashat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

prova USB minnet i en annan dator. det är det enda som är viktigt. Din egen dator kommer i tredje hand efter USB minnet och tonnvis av fjäsk.

USB minnena är ju tömt fär jag skulle lägga in OS på dem, då tog jag bort hennes bilder och la in dem på mina dator tillsvidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Sparar man viktiga saker enbart på ett USB-minne så förtjänar man en krasch.

Funkar mus/tgb i bios/uefi ? testa starta i felsäkert läge

USB minnena har inte krashat, dem är tömd för jag skulle installera OS som jag sagt 100 ggr, då la jag över bilderna på min dator medans, vad är konstigt med det?

Mus / tangenbord funkar i BIOS. Kommer jag åt felsäkertläge från bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAEBBE:

Nej, jag tömde ju dem för fixa 2 olika OS på dem, så jag sparade dem på min dator, Bilderna finns ju på datorn, men jag kan inte komma in på den då tangentbord eller mus funkar.

Kan nog ordna en dator att koppla in den i. Tack

Hände sambon efter uppdatering av AMD-drivrutiner i somras. USB funkade inte alls eftersom "clean previous installation" även tog bort chipset-drivrutinerna som har hand om USB. Det slutade med att vi installerade Windows 10 på en ny SSD och kopierade vissa filer från den gamla som satt kvar.

Jag hittade senare som tur var både gammal PS2-mus och tangentbord på jobbet som vi kopplade in, och då kunde vi komma in i hennes gamla Windows 7 igen och ominstallera chipset.

Det förutsätter ju att det finns PS2-port på moderkortet då...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hände sambon efter uppdatering av AMD-drivrutiner i somras. USB funkade inte alls eftersom "clean previous installation" även tog bort chipset-drivrutinerna som har hand om USB. Det slutade med att vi installerade Windows 10 på en ny SSD och kopierade vissa filer från den gamla som satt kvar.

Jag hittade senare som tur var både gammal PS2-mus och tangentbord på jobbet som vi kopplade in, och då kunde vi komma in i hennes gamla Windows 7 igen och ominstallera chipset.

Det förutsätter ju att det finns PS2-port på moderkortet då...

har tyvärr inte det, men borde räcka med att ta ut hårddisken koppla in den i en annan dator.

Hur kommer jag in i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Vad vill du att det ska stå på din gravsten?

Herregud vad jag asgarvade när jag läste denna.
Kollegorna undrade vf som pågick

@zAEBBE Satsa på att rädda bilderna först o främst, oavsett hur. Som du sagt, ta din HDD och sätt in den i en fungerande dator tex och se till att de är kvar och säkerhetskopiera dem igen så du vet att de finns kvar garanterat.

Sen i efterhand kan du försöka hitta vad som hänt med din dator. Ominstallera för gud skull inte innan du säkrat dessa bilder annars kommer du nog få det hett om öronen.

Sen var nog det om att säkerhetskopiera bilder på USB som dum ide syftat till den personen du lånat USB minnena av. Det är nog ett av de minst säkraste sätten att ha sina bilder på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Herregud vad jag asgarvade när jag läste denna.
Kollegorna undrade vf som pågick

@zAEBBE Satsa på att rädda bilderna först o främst, oavsett hur. Som du sagt, ta din HDD och sätt in den i en fungerande dator tex och se till att de är kvar och säkerhetskopiera dem igen så du vet att de finns kvar garanterat.

Sen i efterhand kan du försöka hitta vad som hänt med din dator. Ominstallera för gud skull inte innan du säkrat dessa bilder annars kommer du nog få det hett om öronen.

Sen var nog det om att säkerhetskopiera bilder på USB som dum ide syftat till den personen du lånat USB minnena av. Det är nog ett av de minst säkraste sätten att ha sina bilder på.

Jag ska springa till grannen med hdd efter sen. Problemet med datorn är tydligen en känd bugg i windows10 har jag läst.
Det är min tjej som haft dem på USB minnerna, jag slängde in dem på datorn tömde minne, inte fan trodde jag att den så kallade "buggen" skulle drabba mig i samband med att jag fippla med det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAEBBE:

Jag ska springa till grannen med hdd efter sen. Problemet med datorn är tydligen en känd bugg i windows10 har jag läst.
Det är min tjej som haft dem på USB minnerna, jag slängde in dem på datorn tömde minne, inte fan trodde jag att den så kallade "buggen" skulle drabba mig i samband med att jag fippla med det där...

Myphys Law
"Anything that can go wrong will go wrong"

Efter 20+ år med datorer så vet man den, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAEBBE:

Jag kommer inte åt kommandopromten Via F8. Tror ändå inte disken har krashat.

Det är inte aktiverat per default om du kör Windows 10.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är inte aktiverat per default om du kör Windows 10.

hur kommer jag åt felsäkert läge då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zAEBBE:

USB minnena har inte krashat, dem är tömd för jag skulle installera OS som jag sagt 100 ggr, då la jag över bilderna på min dator medans, vad är konstigt med det?

Det konstiga är att ni – båda två – hanterar bilderna som att det är er helt egalt om varenda en av dem försvinner för evigt.

Jag hoppas såklart att ni kan rädda dem, men också att ni härmed lär er den mest grundläggande principen inom datalagring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

låt mig gissa på att du har en asus eller asus moderkort?
(deras usb har gett många gråa hår)

Jag har inte orkat läsa hela tråden utan bara ditt första inlägg.

När det händer för mig får jag göra följande:
stänga ner datorn, dra ur strömmen och alla usb saker (alla ska ur även mus och tangentbord usb minne usb hub mm) håll sedan in startknappen på datorn i 10 sec,
Sätt tillbaka strömkabeln och skärm (inget i usb portarna)
starta datorn. när Windows startat sätt i usb till mus och tangentbord och testa om det fungerar.
(använd gärna en usb port du inte använt innan samt gärna usb2 i stället för 3)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Funkade tyvärr inte, om jag använder reparations skiva och formaterar om utan att ta bort filer/dokument, då borde väl ändå bilderna vara kvar?

Permalänk
Medlem

Filer dokument ligger ju på samma partition så det funkar nog inte, om jag inte missat nått högre upp i tråden, orkar inte läsa allt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jösses. Låter inte kul. Men, formatera för hundra bullar inte om datorn, boota från en linux-DVD (typ, vilken som helst modern borde funka, Linux Mint, Knoppix, Ubuntu) och installera _inte_ Linux, utan navigera dig fram på din hårddisk till skrivbordet och kopiera över filerna till en annan hårddisk, typ via USB (som förhoppningsvis funkar via Linux) eller ladda upp dem till en molntjänst eller vad som helst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7