Stationär + 2 skärmar = 25-30.000kr

Permalänk
Medlem

Stationär + 2 skärmar = 25-30.000kr

Hej, nu känner jag att det skulle vara kul att överraska mig själv med en ny stationär dator som pallar trycket för gamla och nya spel!
Det är alltså en gaming-dator jag är ute efter som jag kan leka med dom närmsta åren

Just nu har jag en Cooler Master Stryker Vit som jag tänker återanvända, inklusive de fläktar jag har monterade i.

Här är en tanke på kundvagn:

- Det jag vill ha är 2st 27" (minst) skärmar som ser stilrena ut, alltså inte för tjocka ramar och klumpiga fötter.
- Sen funderar jag på om det kan vara värt köpa två grafikkort av denna sort...?
- Och kan det vara någon fördel att välja 2st 2TB hårddiskar istället för 1st 4TB t.ex.? Tänker på om den ena skulle paja eller liknande.
- Skulle vattenkylning vara en grej?
- Är även osäker på SSDn; är 500GB överdrivet för den här datorn?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk

Nvidia kort & Amd processor är inte världens bästa combo, sen skulle jag rekommendera 16gb ist för 8. Bortsätt från det så ser det ok ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterpan96:

Nvidia kort & Amd processor är inte världens bästa combo, sen skulle jag rekommendera 16gb ist för 8. Bortsätt från det så ser det ok ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Källa på det tack, om du tänker vräka ur dig sådana konstigheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

- Sen funderar jag på om det kan vara värt köpa två grafikkort av denna sort...?

Nej, GTX 1060 stödjer inte SLI, och även om dom gjorde det så skulle det vara en dålig idé. Bättre att lägga hela summan på ETT så kraftfullt grafikkort som möjligt.

Skrivet av Pullarn:

- Är även osäker på SSDn; är 500GB överdrivet för den här datorn?
- Och kan det vara någon fördel att välja 2st 2TB hårddiskar istället för 1st 4TB t.ex.? Tänker på om den ena skulle paja eller liknande.

Tycker definitivt inte det är överdrivet. Själv har en 500GB EVO 850 för operativsystem, program och några större spel. Sen har jag även en 240GB SSD som jag håller på att fylla med spel.

Angående hårddiskarna är väl det upp till dig. Bryr du dig om du blir av med det du har på dom? I så fall får du väl köra två mindre med ena som backup. Eller om du bara vill ha så mycket plats som möjligt så kör du på en större. Själv kör jag på en 6TB hårddisk till film, serier, musik och så, spelar väl egentligen ingen stor roll om man blir av med det, mest bara irriterande om det skulle hända nåt knas.

Skrivet av Pullarn:

- Skulle vattenkylning vara en grej?

Personligen gillar jag luft, kommer antagligen köra på Noctuas fetaste vid nästa köp av processorkylare. Men det är väl upp till var och en vad dom gillar antar jag.

Edit: Kör på 16GB RAM förresten.
Edit igen angående första kommentaren där uppe: Spelar ingen roll om det är AMD+AMD, AMD+Nvidia, Intel+AMD eller Intel+Nvidia så länge inte någon av komponenterna suger. Spelar i alla fall ingen roll på det sättet han säger, men sen vad som är mest optimalt i ditt fall är en annan diskussion.

Permalänk
Avstängd

@Pullarn: Först och främst har du valt fel interminne, AM4 plattformen använder DDR4 och inte DDR3. Ska du sen spela i 1440p upplösning på en acceptabel FPS så räcker inte GTX 1060, du behöver minst ett GTX 1080 men allra helst GTX 1080 Ti. Även 8GB internminne kan ses som i minsta laget, 16GB är vanligare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681673/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Pullarn: B350 stöder inte SLI, du behöver X370 för det, plus minst 1070 då 1060 inte stöder SLI heller.

Och Peterpan, AMD processor och nVidia grafikkort är inga som helst problem. Funkar klockrent.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterpan96:

Nvidia kort & Amd processor är inte världens bästa combo, sen skulle jag rekommendera 16gb ist för 8. Bortsätt från det så ser det ok ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Märks att du är ny här inne på Sweclockers.

Får väl önska dig välkommen och du får gärna ta en tid och läsa igenom mycket för att förstå att AMD och NVIDIA passar hur bra som helst i kombination.

@peppar2014

Nja håller ej med.

Jag sitter själv och spelar i 1440p med ett GTX 980Ti och där kan man säga (1070) är minimum rekommendation för runt 60FPS och över.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Nej, GTX 1060 stödjer inte SLI, och även om dom gjorde det så skulle det vara en dålig idé. Bättre att lägga hela summan på ETT så kraftfullt grafikkort som möjligt.

Tycker definitivt inte det är överdrivet. Själv har en 500GB EVO 850 för operativsystem, program och några större spel. Sen har jag även en 240GB SSD som jag håller på att fylla med spel.

Angående hårddiskarna är väl det upp till dig. Bryr du dig om du blir av med det du har på dom? I så fall får du väl köra två mindre med ena som backup. Eller om du bara vill ha så mycket plats som möjligt så kör du på en större. Själv kör jag på en 6TB hårddisk till film, serier, musik och så, spelar väl egentligen ingen stor roll om man blir av med det, mest bara irriterande om det skulle hända nåt knas.

Personligen gillar jag luft, kommer antagligen köra på Noctuas fetaste vid nästa köp av processorkylare. Men det är väl upp till var och en vad dom gillar antar jag.

Edit: Kör på 16GB RAM förresten.
Edit igen angående första kommentaren där uppe: Spelar ingen roll om det är AMD+AMD, AMD+Nvidia, Intel+AMD eller Intel+Nvidia så länge inte någon av komponenterna suger. Spelar i alla fall ingen roll på det sättet han säger, men sen vad som är mest optimalt i ditt fall är en annan diskussion.

Skrivet av Peppar2014:

@Pullarn: Först och främst har du valt fel interminne, AM4 plattformen använder DDR4 och inte DDR3. Ska du sen spela i 1440p upplösning på en acceptabel FPS så räcker inte GTX 1060, du behöver minst ett GTX 1080 men allra helst GTX 1080 Ti. Även 8GB internminne kan ses som i minsta laget, 16GB är vanligare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10681673/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10681673/

Skrivet av Ykalon:

@Pullarn: B350 stöder inte SLI, du behöver X370 för det, plus minst 1070 då 1060 inte stöder SLI heller.

Och Peterpan, AMD processor och nVidia grafikkort är inga som helst problem. Funkar klockrent.

Såhär ser kundvagnen ut efter er hjälp och inputs

Sen har jag en fråga till; vilken processorkylare duger och passar till processorn?
Denna som verkar vara prisvärd Pure Rock
eller denna som Inet verkar rekommendera till just denna processor Hydro H6D (v2)

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk

@Cerb
Amd brukar inte vara värst bra optimerat för en del spel som samarbetar med nvidia eller som enbart kör på physX, som tex arma serien. Men utöver det så funkar AMD bra. Kanske skulle ha nämt det i samma post.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

- Det jag vill ha är 2st 27" (minst) skärmar som ser stilrena ut, alltså inte för tjocka ramar och klumpiga fötter.

Ska du inte köra på en ultrawide istället? Alltså, 3440x1440 pixlar. Man förlorar förvisso ca 1500 pixlar i bredd men man slipper den störande kanten i mitten. Jag kör ultrawide och tycker att 3440 pixlar i bredd är fullt tillräckligt för produktivitet och spel.

Permalänk
Skrivet av Pullarn:

Såhär ser kundvagnen ut efter er hjälp och inputs
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10681717/
Sen har jag en fråga till; vilken processorkylare duger och passar till processorn?
Denna som verkar vara prisvärd Pure Rock
eller denna som Inet verkar rekommendera till just denna processor Hydro H6D (v2)

Denna kanske? https://www.inet.se/produkt/5320011/corsair-hydro-h100i-v2#sp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pullarn:

Såhär ser kundvagnen ut efter er hjälp och inputs
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10681717/
Sen har jag en fråga till; vilken processorkylare duger och passar till processorn?
Denna som verkar vara prisvärd Pure Rock
eller denna som Inet verkar rekommendera till just denna processor Hydro H6D (v2)

Kör på en vanlig Ryzen 5 1600 som levereras med cpu-kylare. Ljudkortet kan du också skippa, sådant finns inbyggt på moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|