Permalänk
Medlem

Stort vs litet rackskåp?

Jag kan inte bestämma mig för ett litet eller stort rackskåp, vad har ni för tankar?

Behov:

  • 1U: 24 port patchpanel för nätverksuttag, uppskattat till ~14 uttag (2 i varje rum jag vill ha trådat till). Då finns det 10 portar över till annat skoj

  • 1U: Router, har just nu en Edgerouter Max som är aningens mindre än 19" 1U skulle behöva bytas till nån rackmonterbar modell

  • 1U: 24 port Switch Zyxel Dimension GS1900-24E

Det är bara 3U total höjd för endast nätverk. Men jag skulle vilja ha ytterligare en eller två switchar för t.ex. IP kamera nät och/eller eget DIY IP-TV nät

Det lilla från Kjell & Co 19" 9U Väggskåp

Det skulle då vara dedikerat för det trådade nätverket i huset, dvs. patchpaneler, router, switchar. Sedan får jag fixa en separat plats för mina servrar, än så länge 1st HP Microserver som NAS samt några Raspberry PI för olika saker. Det skulle nog räcka med den mindre 6U modellen eftersom ovan krav endast tar upp 3U.

Det stora från Komplett 19" 18U Väggskåp

Med det stora skåpet får jag även plats med servrarna vid nätverket, däremot så begränsas jag till max 450mm djup. Men rack servrar/chassin är dyra. Dessutom så räcker raspberry pi för mina server projekt, och då har jag funderat på att fixa någon DIY "blade server" rack lösning för R-PI i rack chassi

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Vad de gäller din edgerouter så kan du ju sätta den på en 1u hylla annars
har du tänkt att ha rackmonterade grenuttag glöm inte att även dom tar upp 1u/st

Man skulle ju då kunna säga att du kommer behöva 6U innom en snar framtid. Ska du ha rackmonterade grenuttag så e du upp i 7. Alteftersom att ditt IP kameranät växer kanske du får för dig att det hade vart smidit at tha en patchpanel för enbart dom och nu börjar de bli fullt på riktigt.

Jag har ett 2år gammalt öppet 12U skrivbords rack som huserar 2st grenuttag som pga att jag har lite dumma kablar och adaptrar tar upp 3U, 1 patchpanel 1, 3 switchar och en brandvägg alltså totalt 8u men jag kan tycka att det börjar bli lite trångt . Jag har som du tänkt å göra någon variant för alla mina raspberry pi's men det har inte blivit av ännu.

Så försök att tänka igenom redigt hur mycket plats du behöver just nu. Om du är ok att allt är staplat diktan eller om du järna har 1u tommrum mellan tex viss äldre hårdvara. Men framför allt om du har några framtidsplaner på att fylla ut med rackservrar osv.

Om jag hade haft plats och kommit fram till att jag klarat mig med 450mm djup så hade jag kört på 18U mest för att det är smidigt att ha allt eller så mycket som möjligt på samma ställe.

kanske inte direkt hjälpt dig med ditt problem men jag skulle nog säga att rack är lite beroende framkallande man får grejjerna undanstoppade på ett och samma ställe och en väldigt bra översikt de gånger man håller på att förstöra sitt nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Jag kan inte bestämma mig för ett litet eller stort rackskåp, vad har ni för tankar?

Behov:

  • 1U: 24 port patchpanel för nätverksuttag, uppskattat till ~14 uttag (2 i varje rum jag vill ha trådat till). Då finns det 10 portar över till annat skoj

  • 1U: Router, har just nu en Edgerouter Max som är aningens mindre än 19" 1U skulle behöva bytas till nån rackmonterbar modell

  • 1U: 24 port Switch Zyxel Dimension GS1900-24E

Det är bara 3U total höjd för endast nätverk. Men jag skulle vilja ha ytterligare en eller två switchar för t.ex. IP kamera nät och/eller eget DIY IP-TV nät

Det lilla från Kjell & Co 19" 9U Väggskåp

Det skulle då vara dedikerat för det trådade nätverket i huset, dvs. patchpaneler, router, switchar. Sedan får jag fixa en separat plats för mina servrar, än så länge 1st HP Microserver som NAS samt några Raspberry PI för olika saker. Det skulle nog räcka med den mindre 6U modellen eftersom ovan krav endast tar upp 3U.

Det stora från Komplett 19" 18U Väggskåp

Med det stora skåpet får jag även plats med servrarna vid nätverket, däremot så begränsas jag till max 450mm djup. Men rack servrar/chassin är dyra. Dessutom så räcker raspberry pi för mina server projekt, och då har jag funderat på att fixa någon DIY "blade server" rack lösning för R-PI i rack chassi

Den första regeln vid dimensionering av rackskåp lyder "Det behövs mer utrymme". Om man är så intresserad att man skaffar sig ett rackskåp skaffar man nog en del annat också.
Det som bestämmer är hur mycket plats man har i huset eller lägenheten. Det är ju också fråga om kostnad samt vad eventuell övrig familj tycker.

Något man underskattar är skåpets djup. Ofta är det kablar både inåt och utåt. Det är också bra att få plats med händerna om man behöver justera något. Rackchassin är ganska dyra men grunda chassin är riktigt dyra och svåra att få tag på.

En annan sida är luftcirkulationen. Om man fyller ett skåp alltför mycket kan det bli varmt. Står skåpet i ett förråd kan man ju sätta i en fläkt men det är inte lika populärt i bostadsrum.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 9U rackskåp, det räckte för mig. Problemet är dock djupet. Har ett par Cisco Switchar i källaren jag inte kan använda då det bara är 450mm. Så finns möjlighet hitta ett djupare.

Permalänk
Medlem

Tack för all input

Det känns lite snålt med endast 450mm djup om man går på det stora 18U skåpet. Men dom större rackskåpen är så sjukt dyra.

Alternativet jag har kollat på är att bygga ett eget rackskåp.

Ikea har skåpstomme i lämplig storlek, IKEA METOD det är lagom storlek.

Sedan komplettera med rackskenor, "lock" och dörr. Men jag har inte hittat nå bra ställe att köpa rackskenor..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Avstängd

Thomann.de kan jag varmt rekommendera att köpa rackprofiler ifrån, är såväl billiga som bra, och har riktigt grym support! 👍

Och tullavgift behöver du inte tänka på, då det är mellan två EU-länder (bland det enda positiva med att vara med i EU? 🤔)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.