Permalänk
Medlem

Köpa ny speldator för ~18000kr

Hej!

Är sugen på att köpa en ny speldator för cirka 18k.

Jag är inte alltför insatt i vilka komponenter som bör sitta i ett rigg, men jag har försökt plocka ihop ett någorlunda på Inet.

Såhär ser den ut just nu; https://www.inet.se/kundvagn/visa/10686423/

Åsikter? Något jag bör byta ut? Windows 10 köper jag separat och installerar själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oscvic:

Hej!

Är sugen på att köpa en ny speldator för cirka 18k.

Jag är inte alltför insatt i vilka komponenter som bör sitta i ett rigg, men jag har försökt plocka ihop ett någorlunda på Inet.

Såhär ser den ut just nu; https://www.inet.se/kundvagn/visa/10686423/

Åsikter? Något jag bör byta ut? Windows 10 köper jag separat och installerar själv.

Om du bara skall spela så är m2 disken onödig och skiljer sig inte alls jämfört med en vanlig SSD, speciellt i spel. Satsa hellre på Evo 850.

Permalänk
Medlem

@oscvic: Hej!

Jag tycker din uppfattning om vad som kan vara i ett rigg är - minst sagt, grymt bra!

Det enda jag skulle rekommendera dig att ändra är cpu-kylaren. Det är ingen dålig cpu-kylare by any means, men om du vill kunna spela tystare och kallare skulle jag rekommendera dig Noctuas NH-D15. Bytte nyligen själv ifrån vattenkylning till denna och kan med enkelhet säga att den krossar majoriteten av kylare på marknaden idag. Den är dödstyst och håller min cpu på 50 grader under belastning, vilket är helt fantastiskt för luftkylning. Min gamla vattenkylning gav mig liksom temps på 70 grader.

Den cpu-kylaren du har valt är helt ok om man vill komma undan lite billigare, men jag skulle verkligen titta närmare på Noctua NH-D15 om jag vore du. Prestanda + tysthet=allt i ett.

Mvh Kevin

Hoppas du kommer ha det skitkul när datorn väl kommer!

P.S Fractal design define är ett fantastisk chassi.

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10686628/

Permalänk
Avstängd

@oscvic: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10687114/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat! Just nu kvarstår min kundvagn som den är. Den känns bra när jag tittar igenom allting. Ska fundera att ett tag inför köpet.

Permalänk
Medlem

Om du ändå känner dig bekväm med att installera OSet själv, så varför inte satsa på att bygga datorn själv också? Då får du plats med ett GTX 1080Ti i budgeten utan att offra på något annat. T.ex:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10688174/

Om du inte vill bygga den själv, så skulle jag satsa på att dumpa den extra hddn. Du kommer långt på 500GB i dagens streamande samhälle. En extra hdd kan du alltid köpa utav extern variant senare.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack för svar!! Har ingen erfarenhet att installera OS, men skulle tro att det inte är alltför svårt? Eller är jag ute på hal is? Bygga själv känner jag inte är aktuellt, delvis för att jag inte är särskilt erfaren vid datorbyggnationer. En extra hdd vill jag ha därför att jag gillar fortfarande att tanka saker, när exempelvis streamingtjänster strular (vilket är ofta tycker jag). Har just nu 1TB och tycker det är alldeles för lite...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscvic:

Tack alla som har svarat! Just nu kvarstår min kundvagn som den är. Den känns bra när jag tittar igenom allting. Ska fundera att ett tag inför köpet.

På vilket sätt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscvic:

@Icecrystal: Tack för svar!! Har ingen erfarenhet att installera OS, men skulle tro att det inte är alltför svårt? Eller är jag ute på hal is? Bygga själv känner jag inte är aktuellt, delvis för att jag inte är särskilt erfaren vid datorbyggnationer. En extra hdd vill jag ha därför att jag gillar fortfarande att tanka saker, när exempelvis streamingtjänster strular (vilket är ofta tycker jag). Har just nu 1TB och tycker det är alldeles för lite...

Svårt vet jag inte om det är, i många fall så rullar det bara på. Dock så riskerar du att behöva gå in i datorn och felsöka om installationen av Windows inte går felfritt. I min värld går datorbygget och installationen av Windows hand i hand. Antingen vill man göra allt ifrån grunden, eller så vill man få en färdig dator levererad som de bara kan dra igång. Jag säger inte att du inte får gå en mittenväg, men jag är lite överraskad över att du vill det.
På tal om själva datorn igen, vad har du för skärm? Jag tycker att det är lite synd att inte få med ett GTX 1080Ti när budgeten ligger på 18k, men om du inte kör i 1440/2160p så är det kanske lite onödigt att slåss för att få med ett i budgeten. Men om du gör, så kanske denna kompromiss fungerar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10688928/

Grafíkkortet är en billigare variant av GTX1080Ti-modellerna, med en tunnare kylare. Kortet går varmare under drift och kylaren är ljudligare. Ett annat alternativ hos Webhallen blir väldigt snarlik, fast med ett bättre grafikkort och minne:

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Känns som priset är bra samt med bra komponenter helt enkelt. Det enda jag skulle vilja skära ner priset på är moderkortet. Vet inte varför man ska ha ett för 1700kr, är det för att man ska kunna överklocka?

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Jaha ojdå, det låter ju inte särskilt roligt om det skulle ske en felsökning... Skärmen jag använder är Acer 24" Predator XF240H 144hz 1920x1080. Får ut 120hz just nu för använder endast hdmi-utgången.

Permalänk
Medlem

Skulle jag exempelvis kunna använda moderkortet ASUS PRIME B350-PLUS? Då blir datorn 700kr billigare ungefär

Skickar en färsk bild på kundvagnen. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10689265/

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Fast det är ju bara ett 1080 från webhallen... eller är jag blind?
Bättre då att fortfarande stanna på inet, men välja typ detta:
https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscvic:

@Peppar2014: Känns som priset är bra samt med bra komponenter helt enkelt. Det enda jag skulle vilja skära ner priset på är moderkortet. Vet inte varför man ska ha ett för 1700kr, är det för att man ska kunna överklocka?

X370 har SLI och Crossfire stöd, det har även fler S-ATA portar än ett B350 moderkort. NVMe SSD:n kommer inte tillföra något, så det är bortkastade pengar. Och nätaggregatet du har valt har kortare garantitid än ett nätaggregat som ingår i t.ex premiumsegmentet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Ops, näe det är jag som missade det! Jag gillade att man får Ripjaw-minnen på webhallen för 1549:- men annars håller jag med dig om att stanna på inet.

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt försökt få med ett 1080 Ti... när du ändå kostar på dig ett dyrt grafikkort är steget inte så långt till 1080 Ti.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

X370 har SLI och Crossfire stöd, det har även fler S-ATA portar än ett B350 moderkort. NVMe SSD:n kommer inte tillföra något, så det är bortkastade pengar. Och nätaggregatet du har valt har kortare garantitid än ett nätaggregat som ingår i t.ex premiumsegmentet.

SLI och crossfire känner jag att det inte är nödvändigt. Så vilket moderkort ska jag välja då av de ni har tipsat om i era kundvagnar? Varför är NVME ssdn bortkastade pengar? Det nätagget som du har föreslagit, är det ett "premium" agg?

Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag hade definitivt försökt få med ett 1080 Ti... när du ändå kostar på dig ett dyrt grafikkort är steget inte så långt till 1080 Ti.

Skillnaden är ju dock 1500kr... men får isånnafall banta på något annat i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Icecrystal: Fast det är ju bara ett 1080 från webhallen... eller är jag blind?
Bättre då att fortfarande stanna på inet, men välja typ detta:
https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...

Har läst lite om Palit och de känns som det är väldigt blandade åsikter kring hur deras grafikkort presterar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oscvic: Har ett gainward gtx 1070 phoenix själv, och det presterar tipp-topp, och kylaren är ett riktigt monster

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscvic:

SLI och crossfire känner jag att det inte är nödvändigt. Så vilket moderkort ska jag välja då av de ni har tipsat om i era kundvagnar? Varför är NVME ssdn bortkastade pengar? Det nätagget som du har föreslagit, är det ett "premium" agg?

Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer aldrig nyttja en NVMe fulla potential för dina ändamål. Ja, alla Seasonic´s nätaggregat ingår i premiumsegmentet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du kommer aldrig nyttja en NVMe fulla potential för dina ändamål. Ja, alla Seasonic´s nätaggregat ingår i premiumsegmentet.

Okej, kanske är bättre att ta en 850 evo SSD istället, med större utrymme då! Men gällande moderkortet. Är det endast SLI/crossfire som är skillnaden mellan det jag valt samt B350 och/eller Mortar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@oscvic: Har ett gainward gtx 1070 phoenix själv, och det presterar tipp-topp, och kylaren är ett riktigt monster

Okej! Gällande 1080 kortet så har jag läst att det vara plastigt och kortet blir lätt varmt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscvic:

Okej! Gällande 1080 kortet så har jag läst att det vara plastigt och kortet blir lätt varmt..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag länkade ett 1080Ti, som i de tester jag sett får några av de bästa resultaten
https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/ryan-martin/...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscvic:

Okej, kanske är bättre att ta en 850 evo SSD istället, med större utrymme då! Men gällande moderkortet. Är det endast SLI/crossfire som är skillnaden mellan det jag valt samt B350 och/eller Mortar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, även antalet S-ATA portar och M.2 platser skiljer dom åt. B350 har 4-6st S-ATA portar och 1st M.2 plats, x370 har 6-10st och 2st M.2 platser.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, även antalet S-ATA portar och M.2 platser skiljer dom åt. B350 har 4-6st S-ATA portar och 1st M.2 plats, x370 har 6-10st och 2st M.2 platser.

Okej då förstår jag! Men för mina ändamål verkar det som ett B350 verkar vara mer relevant för rigget va? Eller vad anser du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag länkade ett 1080Ti, som i de tester jag sett får några av de bästa resultaten
https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/ryan-martin/...

Tack för länken du bifogade! Blev sugen på ett 1080 Ti! Ska se över min kundvagn under morgondagen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscvic:

Okej då förstår jag! Men för mina ändamål verkar det som ett B350 verkar vara mer relevant för rigget va? Eller vad anser du?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem