Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

TS är ju uppenbarligen så pass besviken på Telia att han inte längre vill stödja dem. Att det bidrar till en prestandaförlust är kanske inte något han bryr sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

TS är uppenbarligen inte medveten om vilken KATASTROFAL förlust av kapacitet/livskvalitet det blir att byta. 4G är ruggigt opålitligt. Jag hade alla gånger hellre gått tillbaka till ADSL än kört på 4G permanent.

Bredbandskollen fungerar INTE med VPN. Den kan visa 1 gbit/s ibland via VPN när du kör 3G... Den mäter till servern för VPN-anslutningen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Va?.. nä vänta nu, Menar du att du får en högre hastighet när du kör med din vpn tunnel?
det är väldigt osannolikt då tunnel i sig inte kan höja din hastighet dock kan den sänka den.

Det är fullt möjligt att få "högre" hastighet med en VPN tunnel om man mäter hastigheten med t.ex. Bredbandskollen.
Oftast när man sätter upp en VPN tunnel är kompressionen påslagen.
Trafik flödet som Bredbandskollen använder sig av kan komprimeras så den kommer att visa en högre hastighet genom tunneln.

Så om jag tankar ned en okomprimerad fil så kan det gå snabbare med en VPN tunnel än utan.
En bra VPN tunnel med tillräckligt med krypterings hastighet i bägge ändar kommer inte att sänka din fart utan kan i vissa fall höja den.
Nu är ju detta inte gratis, kryptering och komprimering tar ju tid så fördröjningen ökar.
Så man kan i de flesta fall räkna med högre ping tider med en VPN tunnel.

Det finns dock fall då det faktiskt blir bättre.
T.ex. låg Final Fantasy XIV servrarna i Kanada i början.
Den routing som de flesta svenska internet leverantörer hade dit var så dålig att det gick mycket bättre att gå igenom en VPN tunnel till USA.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har provat köra med 4G som Internetaccess i en router för ett antal maskiner i huset. Det gör jag inte om igen.

Bytte till ADSL och sen till Fiber.

Fiber är guld värt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna skippa Telia även här men nu äger ju dem fibern.

Känns dock lite orimligt att vara lack på Telia för sin konflikt med Discovery Networks. Discovery verkar ligga i konflikt med var och varannan aktör och vill troligen ha mer betalt än de förtjänar. De har då sannerligen inte ökat budgeten för sina egna produktioner och resten som de köper in är mest skit det med.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd

Jag undrar också hur man kan få maximalt utbyta ur 4G, men utan tak för datamängd (i mitt fall beror det dock på att det helt enkelt ännu inte finns markbundna alternativ, samt att lösningar som net1 och liknande får kraftig radioskugga här så att det får i praktiken så låg hastighet att det blir oanvändbart för annat än att kolla mailen och liknande).
Ärligt talat tycker jag inte ens att man behöver förklara varför om man har samarbetsproblem med något av de större telecombolagen här... Telia är ett av de bättre hur otroligt det än kan låta, har haft minst lika mycket problem med dem när det gällde att avsluta deras trådlösa nätverksabbonemang för några år sedan, bland annat försvann alla mina telefon nummer, osv... net1 är ännu sämre... osv... men men... Verkar ungefär samma skrot och korn oavsett vilken leverantör man väljer.

fördelen med telenätet är åtminstone att man inte är bunden till en och samma nätleverantör som med elnätet, där jag vill byta leverantör på själva elnätet (då jag tycker att de har extrema nätavgifter, många gånger högre än min totala elräkning (inklusive värmepumparna vintertid, vilket säger en heldel tycker jag...) trots läget nära byn där rätt många delar...), men det går ju inte där...

Jag upplever dock 4G som en enorm flaskhals vad gäller hastigheten även jämfört med äldre ADSL (som i sin tur är segt här...), samt har haft en heldel stabilitetsproblem med dålig uptime osv, även under perfekta förhållanden då jag bodde i stan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@tomlin70:
Jag kommenterar inte som andra ditt val att vilja byta till 4G.

Men köra med en (4G) USB-sticka är det sämsta du kan göra...
Varför, jo för att de har en tendens till att bli överhettade vid mycket traffik (och ständig) mot dem, vilket leder till att de "stänger av sig" och i det långa loppet, helt dör.

Ska du seriöst byta till 4G, skaffa en bra 4G router där du kan sätta sim-kortet i den istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@tomlin70:
Jag kommenterar inte som andra ditt val att vilja byta till 4G.

Men köra med en (4G) USB-sticka är det sämsta du kan göra...
Varför, jo för att de har en tendens till att bli överhettade vid mycket traffik mot dem, vilket leder till att de "stänger av sig" och i det långa loppet, helt dör.

Ska du seriöst byta till 4G, skaffa en bra 4G router där du kan sätta sim-kortet i den istället.

Det är möjligt att det finns USB-modem som blir överhettade men det kan inte vara särskilt vanligt. Däremot gör användandet av USB-modem att man har större möjlighet att placera modemet där man får bästa signalstyrkan. En 4G router vill du ju oftast placera så att du får bra wi-fi täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är möjligt att det finns USB-modem som blir överhettade men det kan inte vara särskilt vanligt.

Inte särskilt vanligt?
Jag "brände" 3st innan jag tröttnade och bytte till en router istället.

En USB-dongel är gjord för "Svensson surfande" inte "tung" användning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Hehe, lite lustigt då när en av anledningarna att man vill byta är att man försökt få 250Mbps via fiber och inte kunnat få det (av skum anledning) att man instället då vill gå över till 4G?

Gravt irrationellt beslut anser jag. Håller med en annan som skrev tidigare, hellre flytta än att sätta sig i en 4G-sits!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte särskilt vanligt?
Jag "brände" 3st innan jag tröttnade och bytte till en router istället.

En USB-dongel är gjord för "Svensson surfande" inte "tung" användning.

Med tanke på hur många typer av USB-modem det finns och hur många modem av varje typ det finns så är inte tre stycken så imponerande.

Om du googlar på överhettade modem får man upp E398 men inte fler.

Jag gissar dessutom att de tre modem du brände var av samma typ och kanske också låsta till samma operatör.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Om du vill maxa din 4g uppkoppling så rekommenderas en 4g router med stöd för en extern riktad antenn. Mobilabredbands forum har mycket info om du är intresserad.

En AVM FRITZ!Box 6820(2000kr) är en 4G router som har många nyttiga funktioner och visar mycket mer information om master och band än ett vanligt 4g-usb-modem. Du kan också låsa dig till ett visst band så att routern inte hoppar mellan olika band så du får en stabilare uppkoppling. 6820 är bra om du försöker ställa in en extern riktad antenn mot en viss mast på ett visst band(t.ex. 900 mhz). Det finns ett adapter-mod-kit som låter dig ansluta externa antenner till 6820. Tänk på att du behöver förmodligen en adapter till den externa antennen därför det används flera olika kontakter på routrar och antenner.

Se http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=7081 för några exempel på hur deras interface ser ut.

Net1s master kan du se här: http://www.net1.se/privat/tackningskarta/

Tele2s master kan du se här, kryssa i visa sändare: https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryCode=swe&locale=sv&viewType=1&initalMapSize=2 och deras täckningskarta här: https://www.tele2.se/tackning/tackningskarta#!

Tänk på att signalen mellan din router eller antenn och masten behöver plats runt sig på grund av Fresnel zonen.

Du kan se en höjdprofil mellan din antenn och masten här: http://www.heywhatsthat.com/profiler.html

Om man har flera sim-kort med data på så kan man använda flera 4g routrar/modem med ethernet för att koppla samman dom till en router med stöd för WAN load balancing och få ut lite mer bandbredd. Tele2 säljer ett extra simkort för 19kr/månaden(upp till 9 totalt) och det följer med ett extra simkort med Tele2 Unlimited.

WAN load balancing är främst för att flera användare kan ut få mer bredband snarare än att en användare kan få ut mer bredband för en överföring med säg med http. Bittorrent funkar bättre än vanliga filöverföringar eftersom den använder flera källor.

Ubiquiti Networks EdgeRouter X(500kr) har stöd för wan load balancing: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205145990-EdgeRouter-Dual-WAN-Load-Balance-Feature. Eller så kan man använda en låda med pfsense för att göra samma sak. Båda kräver dock lite pillande för att få det att funka. Kolla på länken till ubuiqiti och se om det verka för krångligt.

Det blir däremot väldigt dyrt om man köper en extra 4g-router med eventuell extern antenn för varje extra uppkoppling. Det kan vara mer prisvärt med flera billiga 4g-routrar. Men har man råd så kan man teoretiskt få ut mer bandbredd ur sitt 4G abonnemang med WAN load balancing.

Men som många andra sagt så beror det också på hur hårt belastad masterna i ditt område är. En dubblering av 2-5 mbps till 4-10 mbps är inget att hurra över om man jämför med fiber.

Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomlin70:

Saken är den att jag fick kännedom om att dem dragit gamla TP kablar när fastighetsägaren slöt avtalet med Telia och inte nog med att dem hade dragit dålig kabel cat5 av sämre kvalitet dem hade även undermålliga switchar av äldre model.
När vi sedan ville ha 250/100 mb så framgick det tydligt att det kunde vi inte få då det är för dålig utrustning som monterats och dragits.
Därefter stora problem med signalen från bredbandsuttaget där signalen gick upp och ner som en jojjo och dem hade ingen aning om vad det beror på och ingen aning om hur dem ska lösa det eller hitta vad det är som strular. blablabla....
Därefter blev det tjafs med en tv distrubutör som nog alla hört talas om dem äger bland annat 5:an
Det tjafset blev inte så långdraget men det blev lite tjafs med dem och jag tappade efter en tid förtroendet för dem.

Ja detta var en promille av innehållet men du fattar nog vad jag vill förmedla och eftersom nu fastighetsägaren har ett 15 årigt avtal med Telia sedan 2010 så kan vi inte byta ut fiber leverantören tyvärr., Så tro mig mina suckar är högljuda när det kommer till Telia.

Men vad har det med Telia att göra att din fastighetsägare inte valde att bygga ett nät med Gbit utrustning ? Telia lär inte ha några problem att leverera Gbit om ägaren bekostar den ombyggnad som krävs, troligen kommer nätet att byggas om när det finns ett verkligt behov eller när det behöver uppdateras pga ålder men kan du övertala någon att betala eller bekosta det själv så kan det säkert ske väldigt snabbt, men inte är det Telias fel såvida de inte är fastighetsägare också.
Cat 5e duger bra så det handlar nog om att byta switcharna, räkna med att det kostar från 20 000 kr, ta upp dina problem med fastighetsägaren för det är väl denne som i praktiken bestämmer om nätet i huset och om finansieringen av en eventuell uppgradering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkig sits, men är det verkligen Telias fel? Är det dem som har bestämt installationen? Brukar ju vara fastighetsägaren som styr det. Mycket mer troligt att fastighetsägaren har snålat, för operatörer vill ju såklart sälja bredband.
I min gamla kåk så drogs cat5e till lägenheterna när fiber drogs in år 2002. Yes, 15 år sedan. Då fanns inte cat6a och vanlig cat6 räckte nog inte på längden. 10Gbit var inte standardiserat då.

Strulet med Discovery networks beror mer på just Discovery vad det verkar, men vad vet jag. Och ärligt, vem bryr sig om deras kanaler?

Känns spontant som du är sur på fel part. "Trådlöst bredband" 4G är ett enormt nerbyte trots allt.

Skrivet av Wip3:

Är det Cat-5e kabel dom har dragit så "borde" det inte vara något problem, men jag tycker att när man drar nytt så är ju Cat-6 el. 6a att föredra? Cat-7 blir nog lite overkill

Men jag är inte expert på området så ta mina ord med en nypa salt.

Och @Schluug har rätt, han ska inte byta till 4G utan få hjälp med att räta upp sin fiberanslutning.

Skrivet av Mezzlock:

Frågan är ju varför han egentligen är så besviken. Beror det på hans egen okunskap eller behandlar Telia han illa? Jag förstår det som att det har strulat med hans utrustning och Telia inte kunnat hjälpa honom.
Att du inte kan få 250/100 pga cat5e kablar är ju bara skitsnack, cat5e är god upp till 1Gbps.. Jag tror snarare att din router/wifi/dator är problemet.

Om du får högre överföringshastigheter bakom VPN så är det bara bogus, prova ladda hem en riktig fil istället för att köra ett bredbandstest. Även om 4G ska ha en teoretisk hastighet på 1Gbps så gället följande lite bättre.. "4G ger praktiska dataöverföringshastigheter på upp till 80 Mbit/s under optimala förhållanden".

Må så vara att du bara vill bli av med allt som har med telia att göra, men du kommer inte få något att fungera bättre hemma för det. Då är det banne mig en bättre lösning att flytta.

Skrivet av mrqaffe:

Men vad har det med Telia att göra att din fastighetsägare inte valde att bygga ett nät med Gbit utrustning ? Telia lär inte ha några problem att leverera Gbit om ägaren bekostar den ombyggnad som krävs, troligen kommer nätet att byggas om när det finns ett verkligt behov eller när det behöver uppdateras pga ålder men kan du övertala någon att betala eller bekosta det själv så kan det säkert ske väldigt snabbt, men inte är det Telias fel såvida de inte är fastighetsägare också.
Cat 5e duger bra så det handlar nog om att byta switcharna, räkna med att det kostar från 20 000 kr, ta upp dina problem med fastighetsägaren för det är väl denne som i praktiken bestämmer om nätet i huset och om finansieringen av en eventuell uppgradering.

TS skrev cat5, inte cat5e. Jag tolkar det inte som typo från TS. Cat5 utan e har problem med hastigheter över 100Mbit/s.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ett 4g router är nog bästa valet, vill man göra det ännu bättre ta en med möjlighet för extern antenn och sätt en sådan på utsidan.

Men det blir dyrt. 4g router kostar 2000-3000kr och extern antenn en eller två tusen till för kablar och fästen.

I slutändan kommer spel vara frustrerande, beroende på tid på dagen får man 2-120mbps och oddsen är stor att du får störningar.

Betala en entreprenör att dra en ny kabel istället. Jag jobbar med sånt och ett par timmars jobb räcker nog, då byta kabel är lättare än att dra ny

Permalänk
Medlem

http://gofile.me/6u4gK/2F0new6uB - adress till printscreen med vpn tunnel.
solklar Hastighetsförbättrering, Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att allt blir bättre genom en kvalitativ vpn.
Får rota i detta eftersom det tydligen absolut inte ska bli bättre än att du endast krypterar trafiken men trots det upplevs allt bättre,
Vill inte gå in på detaljer om vad det är jag syftar på då jag kan bryta mot nån regel.
Men vi kan väl iallafall säga att backup systemen av filer samt streaming utifrån av ljud och bild inte blir ett problem med statisk ip från vpn lev som det blir utan.
Tekniska detaljer rörande vpn samt packetförluster etc lämnar jag utanför denna konversation på forumet och tråden.

Klargörande från min sida så alla förstår vad fakta är:

Varför är jag irriterad på Telia - Läs mitt svar på sidan 1
Jag vill ha konkreta förslag på om det fungerar inte att jag borde avstå från detta.
Jag arbetar på ett företag som slutit avtal med TELE2 rörande bandbredd och utan att gå in på detaljer så kan jag meddela
att bandbredden behöver jag aldrig tänka på någonsin då jag erhåller ett sådant sim kort från arbetet.

Tro mig jag är väldigt objektiv rörande mina problem med Telia.
Ja jag har bytt ut Telias router 3 gånger under 6 år, Använder den inte längre utan har en kvalitativ ASUS router.
Därmed kommer jag kunna köra sticka i routern, Kommer testköra detta inom kort nu och se hur det peakar dessutom kommer jag köra VPN och då hämta fil för att se hastighet etc på hämtningen.

Nej jag är inte virrig och okunnig och ja givetvis har jag vid flertalet tillfällen testat 4 olika datorer 2 bärbara och 2 stat direkt i väggen men det har aldrig blivit nån skillnad så nej inte nätverkskortsfel eller andra saker som många har en förmnåga att spekulera i.

Ja jag sa cat 5 inte 5e, Ja det ligger hos hyresvärden att se till så det finns bra utrustning av Switchar samt kabel.
Att jag kan beställa 250 mbit men inte få det är 2 skilda saker men inte mitt fel, det ligger hos Fastighetsägaren.
Dem är i nuläget inte intresserade att göra såna åtgärder, Ja grannar upplever även dem stora problem men inte så omfattande som vi gjort.

När vi kör med vpn och får betydligt bättre hastighet enligt den beryktade bredbandskollen så ger det också bättre fart av någon anledning.
Jag kommer hämta fil och kolla av både med fibern och med sticka + vpn att mäta för att säkerställa allt till 100 & skulle jag inte kunna köra detta ändå så får jag se vad för åtgärd man vidtar.

BELZADER:
Grymt svar, Tack så mycket.
Tacksam för såna konkreta svar. Mycket uppskattat.

DOSMAN: Nu snackar vi kunskaper.
Såna här svar är det svar man verkligen vill ha, Det svaret från dig kan inte leverera mer än dem 100 % du nyss gjort.
Såna som dig ska hyllas för regelrätta och väldigt bra redogjort.
Ditt svar hade varit nog, inte flera sidor i onödan.

Fastighetsägaren tog in offerter och valde Telia men med en sämre utrustning där det max går att få 100 Mbit (Har aldrig kommit i närheten av 100)
Telia kan leverera upp till 1 Gbit men inte till oss (Kostar dock 999 kr / mån) Skulle aldrig köpa sånt.

Varför ska jag acceptera en tjänst som är undermålig och inte stabil, Betala 400 för något som är värt hälften.
Ny fy fan för det där bolaget.

Jag har fått de svar jag önskar och jag tackar för visat intresse till er som dektagit i denna tråd.
Nu avslutar jag mina svar i denna tråd med detta inlägg.
Stort tack åter igen till er som deltagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

http://gofile.me/6u4gK/2F0new6uB - adress till printscreen med vpn tunnel.
solklar Hastighetsförbättrering, Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att allt blir bättre genom en kvalitativ vpn.
Får rota i detta eftersom det tydligen absolut inte ska bli bättre än att du endast krypterar trafiken men trots det upplevs allt bättre,
Vill inte gå in på detaljer om vad det är jag syftar på då jag kan bryta mot nån regel.
Men vi kan väl iallafall säga att backup systemen av filer samt streaming utifrån av ljud och bild inte blir ett problem med statisk ip från vpn lev som det blir utan.
Tekniska detaljer rörande vpn samt packetförluster etc lämnar jag utanför denna konversation på forumet och tråden.

Klargörande från min sida så alla förstår vad fakta är:

Varför är jag irriterad på Telia - Läs mitt svar på sidan 1
Jag vill ha konkreta förslag på om det fungerar inte att jag borde avstå från detta.
Jag arbetar på ett företag som slutit avtal med TELE2 rörande bandbredd och utan att gå in på detaljer så kan jag meddela
att bandbredden behöver jag aldrig tänka på någonsin då jag erhåller ett sådant sim kort från arbetet.

Tro mig jag är väldigt objektiv rörande mina problem med Telia.
Ja jag har bytt ut Telias router 3 gånger under 6 år, Använder den inte längre utan har en kvalitativ ASUS router.
Därmed kommer jag kunna köra sticka i routern, Kommer testköra detta inom kort nu och se hur det peakar dessutom kommer jag köra VPN och då hämta fil för att se hastighet etc på hämtningen.

Nej jag är inte virrig och okunnig och ja givetvis har jag vid flertalet tillfällen testat 4 olika datorer 2 bärbara och 2 stat direkt i väggen men det har aldrig blivit nån skillnad så nej inte nätverkskortsfel eller andra saker som många har en förmnåga att spekulera i.

Ja jag sa cat 5 inte 5e, Ja det ligger hos hyresvärden att se till så det finns bra utrustning av Switchar samt kabel.
Att jag kan beställa 250 mbit men inte få det är 2 skilda saker men inte mitt fel, det ligger hos Fastighetsägaren.
Dem är i nuläget inte intresserade att göra såna åtgärder, Ja grannar upplever även dem stora problem men inte så omfattande som vi gjort.

När vi kör med vpn och får betydligt bättre hastighet enligt den beryktade bredbandskollen så ger det också bättre fart av någon anledning.
Jag kommer hämta fil och kolla av både med fibern och med sticka + vpn att mäta för att säkerställa allt till 100 & skulle jag inte kunna köra detta ändå så får jag se vad för åtgärd man vidtar.

BELZADER:
Grymt svar, Tack så mycket.
Tacksam för såna konkreta svar. Mycket uppskattat.

DOSMAN: Nu snackar vi kunskaper.
Såna här svar är det svar man verkligen vill ha, Det svaret från dig kan inte leverera mer än dem 100 % du nyss gjort.
Såna som dig ska hyllas för regelrätta och väldigt bra redogjort.
Ditt svar hade varit nog, inte flera sidor i onödan.

Fastighetsägaren tog in offerter och valde Telia men med en sämre utrustning där det max går att få 100 Mbit (Har aldrig kommit i närheten av 100)
Telia kan leverera upp till 1 Gbit men inte till oss (Kostar dock 999 kr / mån) Skulle aldrig köpa sånt.

Varför ska jag acceptera en tjänst som är undermålig och inte stabil, Betala 400 för något som är värt hälften.
Ny fy fan för det där bolaget.

Jag har fått de svar jag önskar och jag tackar för visat intresse till er som dektagit i denna tråd.
Nu avslutar jag mina svar i denna tråd med detta inlägg.
Stort tack åter igen till er som deltagit.

Hastigheten är inte till dig utan till din vpnserver så du får inte den hastigheten utan det är servern som du går igenom som får den farten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

http://gofile.me/6u4gK/2F0new6uB - adress till printscreen med vpn tunnel.
solklar Hastighetsförbättrering, Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att allt blir bättre genom en kvalitativ vpn.
Får rota i detta eftersom det tydligen absolut inte ska bli bättre än att du endast krypterar trafiken men trots det upplevs allt bättre,
Vill inte gå in på detaljer om vad det är jag syftar på då jag kan bryta mot nån regel.
Men vi kan väl iallafall säga att backup systemen av filer samt streaming utifrån av ljud och bild inte blir ett problem med statisk ip från vpn lev som det blir utan.
Tekniska detaljer rörande vpn samt packetförluster etc lämnar jag utanför denna konversation på forumet och tråden.

Klargörande från min sida så alla förstår vad fakta är:

Varför är jag irriterad på Telia - Läs mitt svar på sidan 1
Jag vill ha konkreta förslag på om det fungerar inte att jag borde avstå från detta.
Jag arbetar på ett företag som slutit avtal med TELE2 rörande bandbredd och utan att gå in på detaljer så kan jag meddela
att bandbredden behöver jag aldrig tänka på någonsin då jag erhåller ett sådant sim kort från arbetet.

Tro mig jag är väldigt objektiv rörande mina problem med Telia.
Ja jag har bytt ut Telias router 3 gånger under 6 år, Använder den inte längre utan har en kvalitativ ASUS router.
Därmed kommer jag kunna köra sticka i routern, Kommer testköra detta inom kort nu och se hur det peakar dessutom kommer jag köra VPN och då hämta fil för att se hastighet etc på hämtningen.

Nej jag är inte virrig och okunnig och ja givetvis har jag vid flertalet tillfällen testat 4 olika datorer 2 bärbara och 2 stat direkt i väggen men det har aldrig blivit nån skillnad så nej inte nätverkskortsfel eller andra saker som många har en förmnåga att spekulera i.

Ja jag sa cat 5 inte 5e, Ja det ligger hos hyresvärden att se till så det finns bra utrustning av Switchar samt kabel.
Att jag kan beställa 250 mbit men inte få det är 2 skilda saker men inte mitt fel, det ligger hos Fastighetsägaren.
Dem är i nuläget inte intresserade att göra såna åtgärder, Ja grannar upplever även dem stora problem men inte så omfattande som vi gjort.

När vi kör med vpn och får betydligt bättre hastighet enligt den beryktade bredbandskollen så ger det också bättre fart av någon anledning.
Jag kommer hämta fil och kolla av både med fibern och med sticka + vpn att mäta för att säkerställa allt till 100 & skulle jag inte kunna köra detta ändå så får jag se vad för åtgärd man vidtar.

BELZADER:
Grymt svar, Tack så mycket.
Tacksam för såna konkreta svar. Mycket uppskattat.

DOSMAN: Nu snackar vi kunskaper.
Såna här svar är det svar man verkligen vill ha, Det svaret från dig kan inte leverera mer än dem 100 % du nyss gjort.
Såna som dig ska hyllas för regelrätta och väldigt bra redogjort.
Ditt svar hade varit nog, inte flera sidor i onödan.

Fastighetsägaren tog in offerter och valde Telia men med en sämre utrustning där det max går att få 100 Mbit (Har aldrig kommit i närheten av 100)
Telia kan leverera upp till 1 Gbit men inte till oss (Kostar dock 999 kr / mån) Skulle aldrig köpa sånt.

Varför ska jag acceptera en tjänst som är undermålig och inte stabil, Betala 400 för något som är värt hälften.
Ny fy fan för det där bolaget.

Jag har fått de svar jag önskar och jag tackar för visat intresse till er som dektagit i denna tråd.
Nu avslutar jag mina svar i denna tråd med detta inlägg.
Stort tack åter igen till er som deltagit.

http://speedtest.tele2.net/#ftp testa hämta hem en 50/100GB fil och se vad för hastighet du får.

Permalänk
Avstängd

Tackar, jag skall prova en extern antenn utomhus på taket och se om detta hjälper, har funderat en del i de banorna om det var så enkelt...

Till TS, nja, jag håller inte med, du skulle se min (berättigade) kritik av ett visst asiatiskt telefon/elektronik märke här och svaren på det om du tycker detta var oseriöst...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

http://gofile.me/6u4gK/2F0new6uB - adress till printscreen med vpn tunnel.
solklar Hastighetsförbättrering, Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att allt blir bättre genom en kvalitativ vpn.
Får rota i detta eftersom det tydligen absolut inte ska bli bättre än att du endast krypterar trafiken men trots det upplevs allt bättre,
Vill inte gå in på detaljer om vad det är jag syftar på då jag kan bryta mot nån regel.
Men vi kan väl iallafall säga att backup systemen av filer samt streaming utifrån av ljud och bild inte blir ett problem med statisk ip från vpn lev som det blir utan.
Tekniska detaljer rörande vpn samt packetförluster etc lämnar jag utanför denna konversation på forumet och tråden.

Klargörande från min sida så alla förstår vad fakta är:

Varför är jag irriterad på Telia - Läs mitt svar på sidan 1
Jag vill ha konkreta förslag på om det fungerar inte att jag borde avstå från detta.
Jag arbetar på ett företag som slutit avtal med TELE2 rörande bandbredd och utan att gå in på detaljer så kan jag meddela
att bandbredden behöver jag aldrig tänka på någonsin då jag erhåller ett sådant sim kort från arbetet.

Tro mig jag är väldigt objektiv rörande mina problem med Telia.
Ja jag har bytt ut Telias router 3 gånger under 6 år, Använder den inte längre utan har en kvalitativ ASUS router.
Därmed kommer jag kunna köra sticka i routern, Kommer testköra detta inom kort nu och se hur det peakar dessutom kommer jag köra VPN och då hämta fil för att se hastighet etc på hämtningen.

Nej jag är inte virrig och okunnig och ja givetvis har jag vid flertalet tillfällen testat 4 olika datorer 2 bärbara och 2 stat direkt i väggen men det har aldrig blivit nån skillnad så nej inte nätverkskortsfel eller andra saker som många har en förmnåga att spekulera i.

Ja jag sa cat 5 inte 5e, Ja det ligger hos hyresvärden att se till så det finns bra utrustning av Switchar samt kabel.
Att jag kan beställa 250 mbit men inte få det är 2 skilda saker men inte mitt fel, det ligger hos Fastighetsägaren.
Dem är i nuläget inte intresserade att göra såna åtgärder, Ja grannar upplever även dem stora problem men inte så omfattande som vi gjort.

När vi kör med vpn och får betydligt bättre hastighet enligt den beryktade bredbandskollen så ger det också bättre fart av någon anledning.
Jag kommer hämta fil och kolla av både med fibern och med sticka + vpn att mäta för att säkerställa allt till 100 & skulle jag inte kunna köra detta ändå så får jag se vad för åtgärd man vidtar.

BELZADER:
Grymt svar, Tack så mycket.
Tacksam för såna konkreta svar. Mycket uppskattat.

DOSMAN: Nu snackar vi kunskaper.
Såna här svar är det svar man verkligen vill ha, Det svaret från dig kan inte leverera mer än dem 100 % du nyss gjort.
Såna som dig ska hyllas för regelrätta och väldigt bra redogjort.
Ditt svar hade varit nog, inte flera sidor i onödan.

Fastighetsägaren tog in offerter och valde Telia men med en sämre utrustning där det max går att få 100 Mbit (Har aldrig kommit i närheten av 100)
Telia kan leverera upp till 1 Gbit men inte till oss (Kostar dock 999 kr / mån) Skulle aldrig köpa sånt.

Varför ska jag acceptera en tjänst som är undermålig och inte stabil, Betala 400 för något som är värt hälften.
Ny fy fan för det där bolaget.

Jag har fått de svar jag önskar och jag tackar för visat intresse till er som dektagit i denna tråd.
Nu avslutar jag mina svar i denna tråd med detta inlägg.
Stort tack åter igen till er som deltagit.

I detta huset drog telia cat5e, men när gjordes jobbet hos er? I två olika områden jag bott i gjordes jobben 2008 eller något tidigare, där är det draget cat5e.

Hur som tror jag inte du kan få ut 250Mbit på mobilt bredband.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@tomlin70 Din uppkoppling blir inte snabbare på något magiskt sätt när du ansluter via VPN, den transporterar fortfarande samma mängd data per tidsenhet. Vad som troligtvis händer är att Bredbandskollens data är extremt komprimerbar och därför komprimeras hårt av OpenVPN. Jag upplevde samma problem på Speedtest.net tidigare men de tycks ha fixat det nu.

Nedan mina testkörningar via samma VPN-anslutning på en 100/10 Mbit fiberlina:
Bredbandskollen
Speedtest.net

Skrivet av vinylens:

Hastigheten är inte till dig utan till din vpnserver så du får inte den hastigheten utan det är servern som du går igenom som får den farten.

Humbug

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Skulle inte använda en Asus allt i ett router till mobilt bredband. Avråder till att köpa sticka och stoppa i. Använd din TP-Link somär byggd til det den ska göra. Koppla med lan till din Asus router och sätt den i AP-läge.

Hade själv 4G innan men hoppade på fiber pga datakvoten. Annars tycker jag 4G fungerade väl så bra. Låg på 20 Mbps i snitt men kan heller inte säga att jag gråter över mitt GB Internet jag har nu. Men 20 Mbps räcker gott och väl.

PS - såg nu att din 4G router inte har nätverksportar. Då får du ställa Asus i medialäge eller som reapeater. Går att välja i menyn längs upp. Skriv in 4G modemets SID och lösenordet till det trådlösa. Jag skulle nog ändra ip på Asusen till något som 192.168.10.1 men vet inte om det behövs.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Ja du jag har ingen aning om var jag ska börja.
Men du ska veta att vi hade allt därhemma, Vi hade det mesta man kunde ha i tv utbud då inkluderar vi det stora tv paketet inklusive filmkanaler men inte dem utlänska som man behöver betala extra för. (Specialkanaler för utlänska medborgare som vill se tv hemifrån)
Vi har köpt totalt 3 plattor av Telia, Vi köpte en Samsung 55 tums 3D tv från Telia, Vi hade bredbandstelefoni, Mobiler samt mobilt bredband på 20 gb per månad.
Den totala månadskostnaden var ca 2500 i månaden när vi pröjsade av tv per månad. Tv var 999 kr billigare då än billigaste på prisjakt då) mycket bra deal.
Kundtjänst / support satte oss på nån form av VIP status fast dem inte har en sådan men som dem alltid sagt vi var extremt bra kunder. Nu får dem 399 kr / månaden för bredbandet + aviavgift.
Saken är den att jag fick kännedom om att dem dragit gamla TP kablar när fastighetsägaren slöt avtalet med Telia och inte nog med att dem hade dragit dålig kabel cat5 av sämre kvalitet dem hade även undermålliga switchar av äldre model.
När vi sedan ville ha 250/100 mb så framgick det tydligt att det kunde vi inte få då det är för dålig utrustning som monterats och dragits.
Därefter stora problem med signalen från bredbandsuttaget där signalen gick upp och ner som en jojjo och dem hade ingen aning om vad det beror på och ingen aning om hur dem ska lösa det eller hitta vad det är som strular. blablabla....
Därefter blev det tjafs med en tv distrubutör som nog alla hört talas om dem äger bland annat 5:an
Det tjafset blev inte så långdraget men det blev lite tjafs med dem och jag tappade efter en tid förtroendet för dem.

Ja detta var en promille av innehållet men du fattar nog vad jag vill förmedla och eftersom nu fastighetsägaren har ett 15 årigt avtal med Telia sedan 2010 så kan vi inte byta ut fiber leverantören tyvärr., Så tro mig mina suckar är högljuda när det kommer till Telia.

Du får nog bli sur på fastighetsägaren när det kommer till installationen och vilka avtal som skrivits på...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Ja det är en Router inte sticka, Okej då blir det till att inhandla en sticka och in med stickan i routern.
Argon: ja det är precis vad jag menar och eftersom du absolut inte verkar tro mig så ska jag bevisa det med lite bilder så snart jag kommer hem.
sitter på jobbet och kan därför inte direkt motbevisa dig, Jag kan garantera dig att hastigheten ökar och det är något jag gladligen ska visa bilder på via bredbandskollen så snart tillfälle i denna tråd ges men åter till huvudämnet.
Jag ser till att ordna den där stickan och plockar ut sim från bärbara routern jag har denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

och därefter in med stickan och confa routern, Kommer behöva en statisk ip från ovpn med tanke på mina 2 synology maskiner.

om du bestämmer dig för det har jag en sticka från Tele2 (Huawei) och en Dovado Pro som kan släppa för en peng

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

http://gofile.me/6u4gK/2F0new6uB - adress till printscreen med vpn tunnel.
solklar Hastighetsförbättrering, Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att allt blir bättre genom en kvalitativ vpn.
Får rota i detta eftersom det tydligen absolut inte ska bli bättre än att du endast krypterar trafiken men trots det upplevs allt bättre,
Vill inte gå in på detaljer om vad det är jag syftar på då jag kan bryta mot nån regel.
Men vi kan väl iallafall säga att backup systemen av filer samt streaming utifrån av ljud och bild inte blir ett problem med statisk ip från vpn lev som det blir utan.
Tekniska detaljer rörande vpn samt packetförluster etc lämnar jag utanför denna konversation på forumet och tråden.

Klargörande från min sida så alla förstår vad fakta är:

Varför är jag irriterad på Telia - Läs mitt svar på sidan 1
Jag vill ha konkreta förslag på om det fungerar inte att jag borde avstå från detta.
Jag arbetar på ett företag som slutit avtal med TELE2 rörande bandbredd och utan att gå in på detaljer så kan jag meddela
att bandbredden behöver jag aldrig tänka på någonsin då jag erhåller ett sådant sim kort från arbetet.

Tro mig jag är väldigt objektiv rörande mina problem med Telia.
Ja jag har bytt ut Telias router 3 gånger under 6 år, Använder den inte längre utan har en kvalitativ ASUS router.
Därmed kommer jag kunna köra sticka i routern, Kommer testköra detta inom kort nu och se hur det peakar dessutom kommer jag köra VPN och då hämta fil för att se hastighet etc på hämtningen.

Nej jag är inte virrig och okunnig och ja givetvis har jag vid flertalet tillfällen testat 4 olika datorer 2 bärbara och 2 stat direkt i väggen men det har aldrig blivit nån skillnad så nej inte nätverkskortsfel eller andra saker som många har en förmnåga att spekulera i.

Ja jag sa cat 5 inte 5e, Ja det ligger hos hyresvärden att se till så det finns bra utrustning av Switchar samt kabel.
Att jag kan beställa 250 mbit men inte få det är 2 skilda saker men inte mitt fel, det ligger hos Fastighetsägaren.
Dem är i nuläget inte intresserade att göra såna åtgärder, Ja grannar upplever även dem stora problem men inte så omfattande som vi gjort.

När vi kör med vpn och får betydligt bättre hastighet enligt den beryktade bredbandskollen så ger det också bättre fart av någon anledning.
Jag kommer hämta fil och kolla av både med fibern och med sticka + vpn att mäta för att säkerställa allt till 100 & skulle jag inte kunna köra detta ändå så får jag se vad för åtgärd man vidtar.

BELZADER:
Grymt svar, Tack så mycket.
Tacksam för såna konkreta svar. Mycket uppskattat.

DOSMAN: Nu snackar vi kunskaper.
Såna här svar är det svar man verkligen vill ha, Det svaret från dig kan inte leverera mer än dem 100 % du nyss gjort.
Såna som dig ska hyllas för regelrätta och väldigt bra redogjort.
Ditt svar hade varit nog, inte flera sidor i onödan.

Fastighetsägaren tog in offerter och valde Telia men med en sämre utrustning där det max går att få 100 Mbit (Har aldrig kommit i närheten av 100)
Telia kan leverera upp till 1 Gbit men inte till oss (Kostar dock 999 kr / mån) Skulle aldrig köpa sånt.

Varför ska jag acceptera en tjänst som är undermålig och inte stabil, Betala 400 för något som är värt hälften.
Ny fy fan för det där bolaget.

Jag har fått de svar jag önskar och jag tackar för visat intresse till er som dektagit i denna tråd.
Nu avslutar jag mina svar i denna tråd med detta inlägg.
Stort tack åter igen till er som deltagit.

Lycka till med ditt projekt!

Återkom gärna till tråden efter en tid, med dina erfarenheter.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag bor en bit ut på landet och testade 4g när dom stängde ner ADSL för ett tag sedan. Det var inga större problem att få bra uppkoppling med väldigt bra ping och hastighet. Körde med dongel och riktantenn på vinden, och sen 10m aktivusb till routern. Fick väl en 50-60/10-30mbit.
Allting funkade väldigt bra och presis som jag ville ha det, men... Vid peak, typ 17:00-22:00, när man vill kolla netflix eller spela var man nere i oanvändbara 1-3mbit.
Så mitt råd, innan du tar steget, är att kolla hur nätet beter sig dom tider du vill använda det.
Väldigt synd att stationerna inte klarar av lasterna vid högtryck, men man förstår varför.
Lycka till oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att inte kasta Telias router, då får du nämligen pröjsa 500kr.

Skulle även försöka undersöka vem det var som drog kablarna, mig veterligen så drar inte Telia några kablar alls?

Och, som alla andra redan sagt, så skulle jag rekommendera dig att stanna kvar på fiber.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.