Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

1 mus + 1 tangentbord, 1 skärm, 2 datorer?

Går det att koppla 1 mus + 1 tangentbord och 1 skärm till 2 datorer? utan extrema åtgärder med soft ware o så...

Dator 1, enbart surf o så
dator 2, gaming

Skrivbordet litet, så vill ha mitt gaming tangentbord och mus (usb) till bägge datorerna. utan att behöva dra bort de varje gång från dator 1 och koppla till dator 2.

Bilden fixar sig, dator 1 till skärm via hdmi, dator 2 till samma skärm via DVI... Ljudet fixar sig, då den ena datorn går till datorhögtalare, den andra datorn till hemmabioreceiver 5.1 ljud. så de har jag kolla på. är bara mus o tangentbord jag vill ska funka till bägge datorerna också.

Kan man splitta usb till 2 usb, alltså mus och tangentbord, till usbförgrening och koppla både till dator 1 och dator 2 samtidigt?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

KVM switch

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är väl inte optimalt att köra mus och tangentbord på båda datorerna, vad gör du om båda är igång samtidigt då?

Jag sitter lite i samma situation och har löst det genom att dra upp en USB-hub på skrivbordet där jag har mus och tangentbord kopplat.
Sedan har jag en sladd från varsin dator upp till huben. För att byta mellan datorerna så byter jag bara kabeln som går in i huben till den dator jag vill använda.

Skärmarna har jag samma lösning som dig på, jag byter bara input i OSDn.

Permalänk
Medlem

Kolla KVM-switchar.

Permalänk
Rekordmedlem

Kvmswitch eller så kör du fjärrskrivbord beroende på hur delarna används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

synergy kan ju inte fysiskt koppla ihop 1 mus med 2 datorer, så de alternativet går bor. jag kommer aldrig ha bägge igång samtidigt, en för surf, en för gaming..

Ska kolla kvmswitch dock, tack...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Om det bara är mus och tangentbord du ska skifta så kanske en usbhub + en usbswitch?

https://www.inet.se/produkt/5401490/usb-2-0-switch-2-datorer-...

Permalänk
Medlem

Jag kör på en usb switch som är kopplad till två datorer och huvudsladden är inkopplad till min skärms usb-hub. Där har jag tangentbord och mus inkopplade. Funkar skitbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

kollar de också, tack, låter som usb switch är de jag vill ha..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

Går det att koppla 1 mus + 1 tangentbord och 1 skärm till 2 datorer? utan extrema åtgärder med soft ware o så...

Dator 1, enbart surf o så
dator 2, gaming

Skrivbordet litet, så vill ha mitt gaming tangentbord och mus (usb) till bägge datorerna. utan att behöva dra bort de varje gång från dator 1 och koppla till dator 2.

Bilden fixar sig, dator 1 till skärm via hdmi, dator 2 till samma skärm via DVI... Ljudet fixar sig, då den ena datorn går till datorhögtalare, den andra datorn till hemmabioreceiver 5.1 ljud. så de har jag kolla på. är bara mus o tangentbord jag vill ska funka till bägge datorerna också.

Kan man splitta usb till 2 usb, alltså mus och tangentbord, till usbförgrening och koppla både till dator 1 och dator 2 samtidigt?

Beroende på skärm kanske du har en med inbyggd usb-switch i skärmen

Permalänk
Medlem

En sån här tänkte jag testa.
Aten usb switch