Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Surfdator till föräldrarna.

Tjena!

Mina pappa har länge velat ha en ny dator då deras gamla bärbara gick sönder i somras av åskan. Jag har kollat på bärbara men hittar inget direkt jag tycker verkar bra i deras prisklass som är 5000kr. Tycker att en stationär dator som går att uppgradera känns som ett bättre alternativ. Datorn ska användas till surf, office och youtube.

Vad tror ni om följande saker? Jag vet att nätagget är dyrt men har ett sånt själv och är jättenöjd. Vill inte har något som låter. Det jag mest är osäker på är modekortet. Tog ett billigt men samtidigt ska det väl räcka gissar jag? Vad tror ni? Grafikkort behövs väl inte då det går att använda det inbyggda?

Kingston Value DDR4 2133MHz 8GB 829kr

Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor 1799kr

Corsair RM550x 550W PSU 979kr

Fractal Design Define S Black 799kr

MSI LGA1151 H110M PRO-VH 679kr

Totala summan blir 5085kr

Den gamla datorn har en ssd hårddisk på 120gig så den får den här datorn ta över. Skärm, tangentbord, mus lika så. Jag kan tänka mig betala mer ifrån egen plånbok ifall det skulle behövas. Räcker detta tror ni eller ska jag satsa på lite mer ram till exempel ?

Ändrat till ett billgare nätagg samt bytt till ddr4 minnen.
Permalänk
Avstängd

RAM funkar ej på ditt DDR4 moderkort.

Sen skulle en i3'a funka galant till surfning, samt ett 450W nätdel.

NUC-PC skulle varit bra här.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=nuc&view=b

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

RAM funkar ej på ditt DDR4 moderkort.

Sen skulle en i3'a funka galant till surfning, samt ett 450W nätdel.

NUC-PC skulle varit bra här.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=nuc&view=b

Missade ddr4. Tack för att du såg det. Nu är det ändrat till rätt minne Jo agget är lite overkill men ska se om jag hittar något bra till ett lägre pris. Gillar bara hur tyst det är. Min egna dator hörs knappt vilket jag nästan bli förvånad över varje gång jag startar den Funkar i3 säger du? Jag tycker i3 låter så budget Men det är nog som du säger att den bör räcka i denna uppsättningen.

Permalänk

Nu spelar det inte någon roll om det är bärbar eller stationär men den här datorn ifrån dustin såg trevlig ut. Den kostar 4590kr och har ganska lik hårdvara som dom delarna jag länkade. Känns kanske som ett bättre köp?

Lenovo IdeaPad 110

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kRiLLo_the_only:

Missade ddr4. Tack för att du såg det. Nu är det ändrat till rätt minne Jo agget är lite overkill men ska se om jag hittar något bra till ett lägre pris. Gillar bara hur tyst det är. Min egna dator hörs knappt vilket jag nästan bli förvånad över varje gång jag startar den Funkar i3 säger du? Jag tycker i3 låter så budget Men det är nog som du säger att den bör räcka i denna uppsättningen.

Say What? Vi pratar om en surfdator, det krävs inget monster överhuvudtaget utan en Celeron baserad dator ifrån 2002 duger ju.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Hehe jo det är väl personligt vad man anser som surfdator men jag är ganska kräsen Deras gamla dator dom haft tycker jag gått slött och den var ändå ifrån 2010 och med hyfsat spec. Allt idag dra ganska mycket och ibland körs allt samtidigt och då kan det vara bra med den där extra cpu kraften eller ramen för att inte datorn ska sega ner helt och hållet som den gamla gjorde även om det bara är en surfdator.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Eller köp en färdigbyggd och få OS och allt förpreppat. Då slipper du garanti och bygga själv.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Dubbelkolla så att du har stöd för rätt portar för grafiken med monitorn som dom har.

Permalänk

Tack för svar och input Jag lever väl kvar lite på den gamla skolan att man ska bygga sin egna dator men jag vet inte om det nästan är mer prisvärt att köpa en bärbar ändå. Det tål att tänkas på. Begagnade datorer går bort då jag tycker datorer blir slöare ju äldre de blir även om man byter hårddisken (är säkert inte så men en känsla jag har ifrån alla mina datorer genom åren). Elgigantens dator tyckte jag nog inte var så prisvärd men tack för tipset!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kRiLLo_the_only:

Hehe jo det är väl personligt vad man anser som surfdator men jag är ganska kräsen Deras gamla dator dom haft tycker jag gått slött och den var ändå ifrån 2010 och med hyfsat spec. Allt idag dra ganska mycket och ibland körs allt samtidigt och då kan det vara bra med den där extra cpu kraften eller ramen för att inte datorn ska sega ner helt och hållet som den gamla gjorde även om det bara är en surfdator.

Vad du tycker är väl ganska irrelevant, för det är ju inte du som huvudsakligen använder datorn? Det är trots allt dina föräldrars dator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Både och. Jag vill inte köpa något till någon som bett mig och hjälp som jag inte själv skulle vilja använda. De litar ju på att jag gör ett bra val åt dom Känns bättre även om föräldrarna inte vet skillnad på de olika delarna. Men jag förstår hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRiLLo_the_only:

Tack för svar och input Jag lever väl kvar lite på den gamla skolan att man ska bygga sin egna dator men jag vet inte om det nästan är mer prisvärt att köpa en bärbar ändå. Det tål att tänkas på. Begagnade datorer går bort då jag tycker datorer blir slöare ju äldre de blir även om man byter hårddisken (är säkert inte så men en känsla jag har ifrån alla mina datorer genom åren). Elgigantens dator tyckte jag nog inte var så prisvärd men tack för tipset!

Hårdvaran blir inte långsammare utan det är allt junk som man samlar på sig. En ominstallation av OS sätter fart på sakerna igen.
Och de beggade datorerna är nyinstallerade så det är ju som "nytt".

Tänk också på tiden du lägger på att bygga ihop saker samt support också kostar pengar. Samt att en Windows 10 licens går på runt en tusing utöver hårdvaran du räknar på.

En bärbar dator gör det ju även för dina föräldrar att flytta datorn, vet inte om behovet finns men det kan ju vara trevligt.

Den datorn jag listade finns säkert att hitta billigare, men den är ju ungefär halva priset mot det du listade om man räknar med OS licens samt hårddisk.

Permalänk
Medlem

Föreslår
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10706869/