Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken musik får er att känna?

Permalänk
Medlem

Känner jag mig lite nere brukar valfri låt med Reel Big Fish lätta upp stämningen. Underbara låtar med fantastiska texter som får en att dra på smilbanden

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

En annan typ av ljuv musik startar ca 25 sekunder in i videon

Permalänk
Avstängd
Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=NgpCSpdpccY

Musik från 20, 30 och 40-talet har varit det enda jag lyssnat på dom senaste fyra åren.

Ovan: Trevlig melodi från Jack Hylton.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Musik som får mig att känna har ofta med att jag förknippar vissa låtar med vissa minnen.

Men ska man rakt av tänka bara musiken och texterna så är det nog Tallest Man On Earth som får mig att känna mest just nu.

Så sant för mig iaf!!!! När jag lyssnar på mina favoriserade låtar på Spotify så kan jag förknippa nästan varje låt till olika minnen. Faktiskt rätt sjukt hur musik kan väcka minnen så

Permalänk
Medlem

Retro Wave får mig alltid på bättre humör

The Midnight - Jason

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Musik jag tycker om i ordning:

  1. Hardstyle

  2. Sabaton (Metal)

  3. Techno, House etc

  4. Nightcore och diverse "normal musik"

Minns de första låtarna jag lyssnade på utav Headhunterz och Nosiecontrollers. Tror jag var 13 år, fan vad jag saknar den tiden nu.
I alla fall, Denna remixen av Amour Toujours är en av de bästa låtarna jag hört och jag får ibland gås hud av den:
https://www.youtube.com/watch?v=2MnH0bhh2fc

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ibland när jag jobbar någonstans och vet att någon annan ska sitta vid datorn strax så har jag roligt åt att slå på någonting lite lätt provocerande. Här är ett exempel på en musikvideo som man kan ha i bakgrunden om man precis löst av mig. Ger mig stort nöje.

Permalänk

Jag älskar melankolisk musik, speciellt från 60 å 70-tal då den s.k. Barockpopen slog igenom stort i England. Kan visa två låtar som exempel, för mig personligen så är A White Shade Of Pale den bästa låten som någonsin har gjort. För mig så är detta musik som berör själen både med sorg men också kärlek.

Permalänk
Skrivet av Oscisw888:

Själv tycker jag att det aldrig är fel med Level 42, men det är jag förmodligen ensam om att tycka av hela landets gymnasieelever
Hur som helst har Hot Water en av de mest uppiggande basslingorna jag känner till, får mig alltid att stanna upp med det jag gör och bara lyssna, en näst intill sexuell upplevelse:
https://www.youtube.com/watch?v=0Phxpws87WE

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

En annan typ av ljuv musik startar ca 25 sekunder in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=qfi7q1cwOgg

Du menar Jean Michel Jarre Oxygene 4?
Helt klart speciell

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Lyssnar på mgla hela tiden nu. Perfekt när man mår skit och känner sig distanserad från mänskligheten!

För alla som gillar black-/dödsmetall och inte hört dessa är det här ett måste!https://youtu.be/TvGPAVTYfXI

Mgla är ett polskt band och betyder dimma enligt en bekant. Kan även rekommendera Betushka- Litourgiya för mer episk polsk dödsmetall!

Tack för tipset! Plockade upp skivan från Bandcamp.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ohh nice tråd!
Well musik som får mig att känna är musik skrivet från hjärtat, oavsett vilken genre.
Särskilt dom som handlar om depression/självmord och droger

Vill även tilläga att det jag lyssnar mest på är all sorts metal (Med fokus på metalcore) och EDM(med fokus på hardstyle) men även välskriven pop, rock, hiphop och singer/Songwriter

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Opeth körs en del, både när jag är glad och lite nere. De har lite för mycket bra för att räkna. Mikaels röst gör att jag ofta får rysningar genom hela kroppen. Hans röst träffar som på en nerv. Under tonåren, när jag var nere, då lyssnades det flitigt på låten Harvest. Det var dock väldigt länge sedan jag hörde den låten. Nu väljer jag medvetet att skippa den av olika anledningar.

Till vardags är det annars death och black metal som gäller. Fördelningen är väl 80/20.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Oj, hade inte räknat med att få så mycket posts under helgen. Nu har man att göra under dötiden medans man väntar på diverse saker på jobbet.

Skrivet av kelthar:

Detta är på förstasidan. Lollade och undrade om jag var på familjeliv :).

Det är väl trevligt att kunna prata om annat än bara teknik och Postmord

Skrivet av Gender Bender:

Har en väldigt bred musiksmak och gillar i stort sett musik från klassiskt till gangsta rap, men ett band som ligger extra varmt om hjärtat är Queen, och förmodligen för att deras musik var så oerhört utbredd över så många olika genrer. Utöver de större hitsen så är det här några låtar som jag går igång på.

https://www.youtube.com/watch?v=wCVVvNLUjTU

https://www.youtube.com/watch?v=T73WhWTawCE

https://www.youtube.com/watch?v=8CkzXroTbv8

https://www.youtube.com/watch?v=CEjU9KVABao

https://www.youtube.com/watch?v=H-P0VznfK_E

https://www.youtube.com/watch?v=cufxjlHSNlw

Kan inte göra annat än att hålla med, Queen med Freddie i spetsen är top 3 för mig genom alla tider. Har jag kanske någon konstig fetish för brittiska band? (börjar undra mer och mer). Scennärvaro som ger en gåshud <--- Är bland det bästa jag sett.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Khoma - Like Coming Home. Fantastiskt band, och fantastisk låt med lika fantastisk text. Såg dem live i Göteborg för ett antal år sedan, kan vara enda gången jag blivit tårögd enbart av musik.

Mumford and sons - White Blank Page. Soundet, texten, dynamiken, det mesta fångar mig.

Steven Wilson - Routine. Hittade den här någon vecka efter ett tungt uppbrott, och därmed själv behandlade en förlust, om än inte alls i samma amplitud som videon. Gjorde misstaget att hitta videon på jobbet, det... höll på att bli en scen. Videon är fantastisk, se den!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Oscisw888:
När vi talar om grymma basgångar

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Det blir inte så mycket bättre än så här

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Svag för svenska singer/songwriters, som Ternheim, Winnerbäck mfl. Gillar särskilt avskalade versioner. Här en cover av kents Kärleken väntar med Anna Ternheim.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar sällan på musik som huvudsyssla så att säga. Och jag bryr mig väldigt lite om sång, fast det betyder inte att jag inte gillar riktigt bra sång. Men mina två favoriter för tillfället är Avicii, och en norsk artist som går under namnet Vexento (de som har sett på Sp4zie torde känna till hans musik). Dessa två artisters musik ger också en ganska god bild av vilken sorts musik jag gillar mest.

Men utöver detta så har jag också gillat Nightwish, för att ta någon som är helt olika t.ex Avicii (utan att analysera likheter desto mer).

Dessutom finns det i Finland ett band som heter KAJ, som sjunger på dialekt och kan först tänkas vara ett klassiskt halvdåligt parodiband, men så är inte fallet. De är faktist otroligt populära bland Finlandssvenskar, men visst har alla deras sånger humor som gemensam nämnare. De sjunger i regel på österbottniska och har gjort allt från dansbandslåtar till EDM-musik och K(AJ)-pop.

Jag gillar inte alltid att stoppa in mig själv i kategorier, men om jag nu ska ta ett generaliserande exempel om mig själv så visst anser jag att det finns bättre techno-remixes av t.ex Alice Coopers Poison än originalet.

Permalänk
Skrivet av anon999:

En annan typ av ljuv musik startar ca 25 sekunder in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=qfi7q1cwOgg

Det låter som man hör denna i bakgrunden
https://www.youtube.com/watch?v=tkKeEvY-Yqk

Permalänk
Medlem

100% Hardstyle

För mig är musik energi och sedan 2007, oavsett om jag är nedstämd eller glad, så är det Hardstyle som får igång mig och ger mig gåshud.

Några av mina favoriter från de senaste åren:
Frequencerz - The Unknown
Project One set @ Qlimax 2016
Wasted Penguinz set @ Reverze 2015
Defqon.1 Weekend Festival 2017 | POWER HOUR

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar bara på musik som får mig att känna något. Har jag inte läget/humöret för musiken jag lyssnar på så spelar det ingen roll hur bra jag tycker om det i vanliga fall. Stänger av direkt och letar annan genre eller ingenting alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oh yes, fick hem den vinylen i somras!

Serjs soloskapelser är fantastiskt bra

Muse! Tack för att du påminde mig, Black Holes and Revelations och Absolution spelades konstant när jag spelade WoW en gång i tiden

Serj Tankian är bäst <3 Har nog lärt mig uppskatta hans verk mer än System of a Down.

Skrivet av [¿]Gangster:

Wow! Känner igen mig! Serj har gått varm de senaste åren här hemma då sambon också gillar honom. Antar att du även lyssnat på Malakians band, Scars on Broadway. Inte samma linje som Serj, lite mer stanna upp och tänka...

Show must go on! Wow!
Muse, to tid innan jag tog mig tid att lyssna på dessa!

Kul att höra! Har lyssnat på Scars on Broadwar och gillar deras enda album, händer ibland att jag får feeling och lyssnar igenom det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Detta är en riktigt wow känsla atmosfär, lyssna med hörlurar...

Sedan finns det ett spel som är överlägset alla andra spel enligt mig när det gäller atmosfärisk musik. Mass Effect 2, spelet är helt otroligt när det gäller atmosfär både i bild och ljud.

Typsikt, nu måste jag spela om det igen....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag är gammal nog att ha lyssnat/växt upp med The Beatles. När jag behöver piggas upp lyssnar jag gärna på Sgt Peppers Lonely Heart Club Band, en skiva som fyllde 50 år i år! I samma tidsålder gjorde dom också Magical Mystery Tour som även det är en fantastisk skiva.
Tyska Lacrimosa med sin tyska tunga gotiska rock är också ett vederkvickande piller, dera senaste skiva som kom i år är riktigt bra.
Allt finns på Spotify att lyssna på, massor även på YouTube.

/ B