Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och så har förslaget stöd av samtliga 8 partier i riksdagen.

Alltid lika roligt med de ignoranta som väljer att skylla allt på regeringen utan att ha någon som helst koll på vad deras "eget" parti har sagt.

För de som inte är helt politiskt tappade, så blir ju den intressanta frågan: Hur pass orolig bör man vara för politiskt inflytande på skatten? En regering som hotar SVT med sänkningar om de inte gör som regeringen vill, det är skräckscenariot. De åtgärder som ska tas för att förhindra detta, hur pass bra är de egentligen?

Inte så konstigt när vi bara har röda partier i riksdagen. Är ju självklart att främst regeringen vill stärka propagandamaskinen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om du endast använder SVT och SR som din enda nyhetskälla så tycker iallafall jag att du borde vara orolig för att chanserna att bli lurad ökar markant.

Varför ska man endast använda sig av en källa?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som jag tycker är riktigt mysigt är att samtliga partier är överens... Det betyder ju att det inte går att rösta sig ur det här om man röstar på ett riksdagsparti.

Om man inte röstar på direktdemokraterna, ja.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Finner din kommentar oerhört komisk då vi faktiskt inte fått lov att utöva någon demokrati i denna frågan.

Vill du tala om fler saker som skatten inte borde gå till så visst.
Sportföreningar m.m bör inte finansieras genom skatt utan gå tillbaka som man gjorde förr med bingolott försäljning, majblommor etc för mindre klubbar.
Antar att du menar säkerheten i derby? Detta ingår i polis samhällstjänsten, inte i sportklubbar.

Sen så är det rätt svårt att bli beskylld för att ha valt in någon i en regering när man inte har röstat på något parti då jag inte anser att det finns ett parti jag kan rösta på idag?

Men visst dagens problem är ju skapat utav alla som gått och röstat, de har ju egentligen ingenting att gnälla om då de uppenbarligen stödjer systemet med att gå och rösta vart 4:e år på ett paket de inte håller med om i alla frågor.

Jag å andra sidan kan gnälla hur mycket jag vill då jag inte har ställt upp och röstat igenom politikerna som orsakat problemen.

Att frånskriva sig ansvar för att du inte röstar är ju hyfsat att stoppa huvudet i sanden, jag säger tvärt om att du är än mindre rätt att gnälla om du inte ens försökte påverka omröstningen genom att lägga din röst.

Och det demokratiska är ju just det att de folkvalda tagit detta beslut åt dig, det är inte realistiskt att det sker en omröstning för varje beslut. Sen kan man ju argumentera för att detta är ett stort nog beslut att kräva en allmän omröstning, personligen tycker jag inte det utan att det är skattefinansierat anser jag är mycket mer logiskt än det gamla systemet.

Och ja jag menar framförallt polisinsats vid derby, visst är det en del av polisen, men inte fan är det polisiär insats vi inte hade kunnat klara oss utan (om sportevenemang som jag personligen tycker är helt ointressanta las ner/gjordes annorlunda).

Poängen är att jo, det finns visst skattefinansierade poster som inte alla drar nytta av, och som inte kan anses som essentiella för samhället. Public service tv/radio används och uppskattas av förhållandevis många jämfört med annat som skattefinansieras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför ska man endast använda sig av en källa?

Det får du fråga de som propagerar för att endast få sina nyheter från en källa.

Jag anser att du borde ta in så mycket information från flera olika källor både ifrån vänster, höger och de du anser vara oberoende för att sedan dra egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Om man inte röstar på direktdemokraterna, ja.

De sitter inte i riksdagen. Det jag menade var att man måste rösta på ett parti som inte sitter i riksdagen om man ogillar det här och tycker det är en såpass viktig fråga. Folk här på forumet verkar ju tycka det i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fast det är ju samma sak med vård/skola/omsorg och annat. Alla har olika syn på vad som anses nödvändigt. Det finns ju till exempel de som tycker att det är väldigt onödigt med bistånd till fattiga länder, men det är man med pch betalar ändå, vare sig man vill eller inte.

Sen är det inte heller relevant "vad folk har kämpat för". Tycker jag att det är skit så står jag knappast i tacksamhetsskuld till någon.

Majoriteten av Svenska folket utformade välfärdssystemet, det är demokrati - Majoritet - hade vi haft ett val i frågan om SVT/UR och majoriteten tyckte det var helt ok att betala SVT/UR via skattsedeln så hade jag nöjt mig med det och inte sagt ett skit, för iaf då hade jag fått rösta för vad jag tycker är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Satan vad dåligt en del har i lön 30% av de som jobbar har under 130`000kr i årslön (130`000=ca 74kr/h min grabb 15år fick 86kr/h som sommarjobbare)

Tänk på att alla inte jobbar heltid.
Jag har t ex flera i kompiskretsen som studerar och jobbar extra.
Eller som en släkting som är pensionerad och tar lite uppdrag vid sidan av pensionen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jackbob:

Knappast. Jag har aldrig betalat TV-avgiften i hela mitt liv för att jag helt enkelt aldrig någonsin kopplat in TV-kanaler i mitt boende. Så detta är knappast en vinst för mig, ensamstående eller ej.

TV-kanaler eller ej, eller som vissa säger "jag tittar aldrig på tv!"
.. Har man en tv-mottagare så skall man betala.

Men det vet du ju säkert redan, och sedan hurvida det är så eller ej i ditt hushåll kan bara ditt samvete svara på.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Blankröst!

Sänder signal om missnöje och att inget parti fyller de krav man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

TV-kanaler eller ej, eller som vissa säger "jag tittar aldrig på tv!"
.. Har man en tv-mottagare så skall man betala.

Men det vet du ju säkert redan, och sedan hurvida det är så eller ej i ditt hushåll kan bara ditt samvete svara på.

Helt korrekt.
Och det är ju detta jag till 100% ifrågasätter. Dags att fundera på hur vid 2017 vill ha det.
Det där härstammar ju från en tid när det enda man kunde använda sin TV till var att se SVT1&2, och då var det ju rätt givet:
Att tv mottagare=se på SVT.

Vill man lägga det på skatten och låta alla betala så istället, eftersom man t ex kan se SVT via Internet, fine.
Men först måste man lyfta frågan om det är så invånarna i vårt demokratiska samhälle vill ha det.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Inte så konstigt när vi bara har röda partier i riksdagen. Är ju självklart att främst regeringen vill stärka propagandamaskinen.

Alla partier stödjer förslaget alla är samma skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Alla partier stödjer förslaget alla är samma skit!

Grejen är ju att detta har lyfts och debatterats så länge jag kan minnas, säkert dom senaste 15-20 åren.
Jag _gissar_ på att "alla" partier bara är glada över att det nu finns ett förslag som inte verkar helt jävla galet omöjligt.

Alla som ställt sig emot diverse förslag hittills verkar ju bara fått en "jamen kom på och förankra ett bättre förslag själv då".

Jag gissar på att partierna bara tycker det är ett bekvämt sätt att få frågan avklarad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjkw:

Att frånskriva sig ansvar för att du inte röstar är ju hyfsat att stoppa huvudet i sanden, jag säger tvärt om att du är än mindre rätt att gnälla om du inte ens försökte påverka omröstningen genom att lägga din röst.

Nej, det är precis tvärtom.

Att inte rösta är en del utav det demokratiska samhället, det är min rätt att visa misstro för systemet.

Alternativen jag har är att
1) vänta på att ett parti som tar i de frågorna jag är intresserad utav dyker upp.
2) om inga alternativ finns, starta ett eget parti och försöka få till ändringar i systemet.

De som däremot röstar i systemet fast de vet att inga förändringar lär ske är att stoppa huvudet i sanden och samtidigt stödjer att inga förändringar sker.

De som alltid säger att "Går du inte och röstar, har du ingen rätt att gnälla" är precis de fåren som stödjer status quo, ingen förändring bara samla gamla partier som turas om att styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Majoriteten av Svenska folket utformade välfärdssystemet, det är demokrati - Majoritet - hade vi haft ett val i frågan om SVT/UR och majoriteten tyckte det var helt ok att betala SVT/UR via skattsedeln så hade jag nöjt mig med det och inte sagt ett skit, för iaf då hade jag fått rösta för vad jag tycker är rätt.

Då borde det ju också anses demokratiskt med public service, eftersom de flesta tycker att det skall vara kvar? Eller vad menar du?

Om jag tycker illa om vård/skola/omsorg men får finna mig i det eftersom majoriteten är positivt inställd till det så borde ju detsamma gälla TV-avgiften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Menar du att SVT och SR "skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är"?

Klart de gör det är vänsterpropaganda.
Män är svin , trump kommer aldrig bli president etc....

O denna skiten får vi ofrivilligt betala för.

Permalänk
Medlem

Förutom alla hushåll som kommer att få betala betydligt mer då 130kkr är enkelt att få ihop, även med ett sommarjobb.
Så glöm inte alla som nolltaxerar, d.v.s. de rikaste som ju minsann skulle betala mer.
Hur mycket måste de betala nu ? japp, noll kronor.

Är inte Sverige fantastiskt !
Och känns det inte bra att våra politiker verkligen tar tag i vad "Svensson" tycker är viktigt ? .......

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Det är ungefär 7,5 miljoner människor som är myndiga i Sverige, av dom betalar alltså 70% fullpris dvs. 1300 kr/år.

Det blir 5 250 000 människor som betalar 1300 kr/år, vilket ger 6 825 000 000 SEK till public service.

Denna summa är absurb, jag måste ha tänkt/räknat fel?

Sju miljarder kronor?

År 2015 så fick Radiotjänst[1] in ca 7.7 miljarder kronor.
Enligt SCB 2016 så fanns det ca 9 995 153[2] invånare varav 7 918 746[2] var 18+ vilket innebär ungefär ~7.28 miljarder kronor + 20% som betalar en varierande summa.

Jag trodde först att denna avgift skulle innebära att SVT och liknande får in mycket mer än tidigare, men råkade räkna fel från början så dessa siffror verkar överensstämma med det de sagt om att vi inte kommer betala mer totalt.

[1] https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansiering/
[2] http://www.statistikdatabasen.scb.se/

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BasseBaba:

Helt korrekt.
Och det är ju detta jag till 100% ifrågasätter. Dags att fundera på hur vid 2017 vill ha det.
Det där härstammar ju från en tid när det enda man kunde använda sin TV till var att se SVT1&2, och då var det ju rätt givet:
Att tv mottagare=se på SVT.

Vill man lägga det på skatten och låta alla betala så istället, eftersom man t ex kan se SVT via Internet, fine.
Men först måste man lyfta frågan om det är så invånarna i vårt demokratiska samhälle vill ha det.

Ok, men hur tycker du att man skall lägga upp avgiften då ?
Sett till det som 1. Finns idag, Radiotjänst och 2. Förslaget från regeringen som nu uppkommit - och dessa alternativ inte är bra nog.

Att public service och SVT1/2/Barnkanalen samt Sveriges Radio behöver finansering köper jag, och det behöver vi på ett eller annat sätt bidra till om vi inte vill ha dessa medier antingen vinklade eller helt nerkräkta med reklam.

Att alla skall betala är något jag står för, men inte till den kostnaden som nu föreslagits med max 1300kr/person och år.
Jag tror det gott och väl hade räckt med 200-300kr per person, om ens det för att finansiera hela schabraket + en julfest och lite därtill.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ok, men hur tycker du att man skall lägga upp avgiften då ?
Sett till det som 1. Finns idag, Radiotjänst och 2. Förslaget från regeringen som nu uppkommit - och dessa alternativ inte är bra nog.

Att public service och SVT1/2/Barnkanalen samt Sveriges Radio behöver finansering köper jag, och det behöver vi på ett eller annat sätt bidra till om vi inte vill ha dessa medier antingen vinklade eller helt nerkräkta med reklam.

Att alla skall betala är något jag står för, men inte till den kostnaden som nu föreslagits med max 1300kr/person och år.
Jag tror det gott och väl hade räckt med 200-300kr per person, om ens det för att finansiera hela schabraket + en julfest och lite därtill.

Ja, det är ju precis det där jag skrivit, bara att ingen orkar läsa mina 2 sidor långa inlägg.
300:- per år betalar jag gladeligen. Upp till 500:- skulle jag betala utan att blinka.
Men 1300, hell no. Då är nånting i budgeteringen fel.

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/sommarprogramledare...
Spana det där t ex.
Rimligt att en programledare på SVT ska dra 1,785 mill per år?

Jag vill inte betala dessa feta löner med min skatt. Och vad är det för jävla public service han bidrar med? Sommarkväll och Vem vet mest? Bah.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Då borde det ju också anses demokratiskt med public service, eftersom de flesta tycker att det skall vara kvar? Eller vad menar du?

Om jag tycker illa om vård/skola/omsorg men får finna mig i det eftersom majoriteten är positivt inställd till det så borde ju detsamma gälla TV-avgiften.

Jaså? majoriteten tycker det skall vara kvar i sin nuvarande form? vart hittar man dessa siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och det är det här SVT bör gå ut med i sin sista sändning med statliga medel, läs nyheter från flera fronter och förlita dig inte på en nyhetskälla.
Uppenbarligen att bli serverad nyheter på silverfat ifrån en enda nyhetsredaktion skapar en falsk bild av hur saker och ting egentligen är.

Och på tal om USA som alltid hängs ut som något negativt så finns det nya mediealternativ som är beroende utav sina subscribers istället för att vara beroende av storföretag, subscribers som betalar själva sålänge de anser att de är objektiva i sin nyhetsrapportering t ex. TYT (The Young Turks).

På den punkten håller jag med dig självklart, det ändrar dock inte faktum att vi fortfarande behöver ett folkägt, oberoende mediehus. Hur dessa ska fungera och arbeta kan och ska diskuteras, men inte att lägga ner denne.

TYT och Secular Talk har båda drabbats av blacklistingen som slog till mot samtliga oberoende YT-kanaler. Youtube Red tar över.
Du trodde väl ändå inte att de gamla mediehusen skulle frivilligt ge upp ?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så som sagt, vi har alla olika åsikter. Jag ser det inte som en demokrati att klänga fast vid gamla påhitt.
Helt enkelt, börja med en folkomröstning kring hur vi vill att Public Service ska se ut:
1) Brhåll som i dag
2) Skala ner
3) Lägg ner

Vinner 1/2, fine då får man finna sig i att demokratin ville ha det kvar och jag betalar gladeligen det på skatten.

Du säger först och främst emot dig själv. Om majoriteten vill klänga fast vid gamla påhitt, då är det fortfarande demokrati att ha kvar det.

Enligt dina egna påståenden så bör du rimligen dessutom vara 100% OK med denna skatt. Skatten är godkänd av samtliga partier, vilket innebär att via represantiv demokrati så står närmare 100% av den svenska befolkningen för denna skatt. Vill man ta höjd för den felmarginal som uppkommer som ett resultat av representativ demokrati, så är med säkerhet fortfarande så att en majoritet av befolkningen kommer att säga ja till detta, då sannolikheten för att samtliga partier skulle säga ja till något som inte har ett stöd av mer än 50% av befolkningen går mot 0. Iaf i Sverige 2017.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Bra om det blir billigare men att taket är på 130k känns absurt. Tjänar man mindre än 20k i månaden alltså 240k om året så är man ju låginkomsttagare och borde ha subventionerat. Men klagar inte för mycket så länge det inte blir dyrare än innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Jaså? majoriteten tycker det skall vara kvar i sin nuvarande form? vart hittar man dessa siffror?

Tja, de flesta hsr ju röstat på något riksdagsparti, och samtliga riksdagspartier är ju för det här förslaget utan några reservationer.

Antingen så är ju folk då positiva, neutrala, eller så är de negativa men frågan är så oviktig att man struntar i att det parti man röstat på är för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Att kalla svt opartiskt och utan inflytande från staten är fullständigt absurt. SVT styrs av Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR vars samtliga styrelseledamöter är politiker, det styrs alltså de facto till 100% av staten även om "styrelsen inte utövar någon kontroll över programinnehållet" så är det fortfarande de som styr och tillsätter programcheferna.

Det finns flertalet medarbetare inom public service som öppet talar om att SVT har en ganska kraftig vinkling till vänster.

Janne Josefsson
https://www.youtube.com/watch?v=frU_UDNN3pk
https://www.youtube.com/watch?v=Ij3HP37as8Q

Aron Flam
https://www.youtube.com/watch?v=Aoj2wblO7mk

Problemet med detta är att det SVT inte alls är immunt mot politisk vinkling. Detta är ju givetvis katastrofalt oavsett vilken ideologi det pekar mot när det tvångsfinansieras av alla skattebetalande medborgare.

Kommersiella och fristående intressen kan du välja bort och sluta stödja. Om du inte betalar skatten kommer det bokstavligen hem beväpnade människor hem till dig och tar dig egendom.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför SVT har mer än 1 kanal för samhällsinformation och varför de sänder mer än 1 timme per dag?

Och jag har inte tittat på TV på 18 år så varför ska jag betala när jag knappt har råd med mat?

Jag blir arg och besviken över att myndighets personer har svårt att tänka, logik, fakta & slutledningsförmåga kanske behövs lära ut i skolorna.

Vad är nästa grej? lapptäcke skatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Du får nog läsa på lite. Vi får regelbundet brev från dem årligen att de sitter i nya förhandlingar om olika kanaler och måste öka priset.
Stod nyligen att miljoner förlorar tv 5 m.m för att de just inte kommer överens om priset. Inte bara en kontakt man betalar för. De sitter och styr våra kanaler som vi betalar för.

Fast nu går inte TV-licensens till Kanal 5. Den finansierar endast SVT, SR och UR. Att en TV-leverantör inte kommer överens om ett pris med ett privat media-bolag har inget som helst med Public Service att göra. Du har aldrig fått ett brev från din leverantör som säger att de inte kommer överens med SVT och att de måste höja priserna, eller hur?

Så du får ta och lära dig skillnaden mellan privata media-bolag och Public Service samt vad TV-licensen finansierar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

TYT och Secular Talk har båda drabbats av blacklistingen som slog till mot samtliga oberoende YT-kanaler. Youtube Red tar över.
Du trodde väl ändå inte att de gamla mediehusen skulle frivilligt ge upp ?

Vad Google, Facebook gör med sina tjänster har de all rätt till. Och är folk missnöjda så finns det rum för att en ny aktör kommer in på marknaden precis som med TYT, Secular Talk när det gäller media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du säger först och främst emot dig själv. Om majoriteten vill klänga fast vid gamla påhitt, då är det fortfarande demokrati att ha kvar det.

Ja? För då har vi en nu gällande omröstning kring dagens förutsättningar.
Nu blir detta en riktigt flummig subjektiv diskussion, eftersom du skulle kunna säga emot mig med typ
"Så som du resonerar skulle man behöva rösta varje år om mord ska vara olagligt eller ej". Fine.
Men jag står fortfarande fast vid att detta är lite speciellt. Samhället har förändrats så enormt sedan lagen klubbades igenom.
Om vi kör en folkomröstning 2018 och en majoritet är för att dom vill betala för att tillgodogöra sig SVT via internet, fine.

Skrivet av Mithras:

Enligt dina egna påståenden så bör du rimligen dessutom vara 100% OK med denna skatt. Skatten är godkänd av samtliga partier, vilket innebär att via represantiv demokrati så står närmare 100% av den svenska befolkningen för denna skatt. Vill man ta höjd för den felmarginal som uppkommer som ett resultat av representativ demokrati, så är med säkerhet fortfarande så att en majoritet av befolkningen kommer att säga ja till detta, då sannolikheten för att samtliga partier skulle säga ja till något som inte har ett stöd av mer än 50% av befolkningen går mot 0. Iaf i Sverige 2017.

Ja, det är ju det jag säger. Men jag vill ändå ha det bekräftat via en omröstning. Denna frågan var ju inte aktuell senast vi röstade, så det är ju rätt sjukt. Jag gillar öht inte systemet, jag är mer för direktdemokrati. Det är på tok för dåligt att man måste rösta på ett parti som sen ska stå för hela ens åsikt under 4 år, i frågor som öht inte existerade, när så inte är fallet.

T ex som denna fråga. Jag vill INTE ha kvar SVT/Public service, hur menar du att jag ska få möjlighet att få min åsikt hörd när det uppenbarligen inte finns ett enda parti som går emot?

Jag tror som sagt att detta bara handlar om att alla partier är sjukt jävla trötta på hela denna debatten, och att lägga det på skatten är mycket riktigt något som säkert 50% är okej med, och därför är det ett enkelt val.

EDIT: Sen vet jag inte, det är väl en generationsfråga?
Jag har iaf inte hört EN ENDA person i min umgängeskrets som är positiv till skatten.
SAMTLIGA jag pratat med, eller hört prata om detta, har istället kommenterat med "lägg ned skiten". Så som sagt, är väl olika i olika sociala och ekonomiska klasser. Dom där 50% som är positiva hör iaf inte till dom jag umgås eller springer på.

EDIT2: Du får gärna räkna om du orkar, men baserat på kommentarerna jag läst i denna tråden så har jag en känsla av att det är många mer som verkar negativa än positiva till detta.