Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Källa på att en majoritet inte vill ha tv-avgift? Den enda undersökningen jag kan hitta är från 2003 (http://www.dn.se/nyheter/rekordmanga-betalar-tv-licens/):
Eller syftar du på denna? För den säger att en majoritet vill ha det på skatten istället för en avgift.

väldigt mkt har hänt sen 2003. för det första är rätt många gamlingar döda som är hjärntvättade då de inte hade internet majoriteten av sitt liv och litade blint på staten.
Nya generationer är mer negativa, det jag kommer ihåg var från en aftonbladet omröstning, där nånstans vid 60 procent ville ta bort tv avgiften, det var dock med många år sen, säkert 7 år sen. De enda som vill ha kvar det är hjärntvättade kommunister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

väldigt mkt har hänt sen 2003. för det första är rätt många gamlingar döda som är hjärntvättade då de inte hade internet majoriteten av sitt liv och litade blint på staten.
Nya generationer är mer negativa, det jag kommer ihåg var från en aftonbladet omröstning, där nånstans vid 60 procent ville ta bort tv avgiften, det var dock med många år sen, säkert 7 år sen. De enda som vill ha kvar det är hjärntvättade kommunister.

Ja, väldigt mycket har hänt sen 2003, det är därför jag undrade om du hade någon nyare undersökning eftersom du verkade säker på din sak. Men sett till ditt svar så skulle jag bli förvånad om du faktiskt har det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Allt du skriver är helt sant - för oss alla.
Ingen människa blir nånsin helt nöjd med ett partis politik - inte ens partiernas partiledare får precis som de vill i alla frågor.
För det är naturligtvis omöjligt i en demokrati - annat än om du levde ensam på en öde ö - att få allt precis som just du vill.

Så att uppnå den nivån av tillfredsställelse får du helt enkelt släppa - det kommer aldrig ske.

Men innebär det då att det är precis lika bra att få saker 99% som du vill som 0% som du vill?
Nej, det tror jag inte du skulle säga heller - eller hur?

Alltså talar vi alltid om olika grader av tillfredsställelse i en demokrati.

Du får aldrig precis som du vill men du är samtidigt garanterad skydd mot att inte få nån som helst makt och inflytande alls - vilket är verkligheten för den ansenliga del av jordens befolkning som inte likt oss har turen att bo i en demokrati.

Du har alltid din röst och även om den som du säger kan bli "bortkastad" på ett parti som inte kan ta sig över riksdagsspärren är det en avvägning som vi nästan måste ha för att demokratin alls skall fungera.

Om gränsen var lägre eller om det inte fanns nån gräns alls är risken uppenbar att det skulle vara omöjligt att få det parlamentariska arbetet i riksdagen att fungera med så många småpartier.

Och har ett parti en tillräckligt bra idé för att locka väljare kommer det förr eller senare ta sig över spärren - som jag skrev innan har jag sett såväl Mp som SD ta sig in i riksdagen.

Ingen av dem kom in på första försöket men de fortsatte arbeta och vann till slut tillräckligt många väljares förtroende för att ta sig över spärren - precis som systemet är avsett att fungera.

I dagens system hade det varit mycket lättare om du skaffade dig en del kapital och sedan köpte vad du vill få igenom utav politikerna.
Jag antar att du ser lobbyism som en del utav den fullt fungerande demokratin som är så underbar och felfri i det här landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Mitt argument är det jag redan har nämnt tidigare i tråden, att du sedan kallar det jag kallar för principer för lathet får stå för dig.
Själva delen att gå och rösta är ingenting som är särskilt ansträngande, men att gå och rösta på ett parti bara för att rösta är att ljuga för sig själv och självbedrägeri är inte min starka sida.

Lika lite som läsförståelse är det ser jag...

Jag har aldrig någonsin sagt att du måste rösta på ett parti!

Vad jag sagt är att rösta blankt är det medvetna ställningstagande du hävdar att inte rösta alls är.

Att rösta blankt visar att du värnar den demokratiska processen men att du just i detta val inte tycker att det finns något parti som är värt din röst.

Att inte rösta alls däremot - det är ren lathet.

Och vad viktigare är - det är precis så det tolkas av statsvetare och alla politiska partier. Vilket innebär att din icke-röst aldrig nånsin kommer uppmana dem att lyssna mer på dig - eftersom de ändå inte tror att du nånsin kommer rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Läs ingen vad jag skriver. Jag pratar om bara pengar hit och dit.

privata media-bolag och Public Service.......... TV1 och Tv 2 tar betalt från bägge företagen känns det som. Det är ju det vi inte vet.

Så du menar om jag inte betalar TV-licensens så försvinner den automatisk från min internetleverantör.
Du säger själv det är två olika bolag. så????
Avslutad diskussion......

Haha vad irrar du i?
Din internetleverantör betalar inte en endaste krona till SVT och Public Service. Det betyder alltså att du, genom din månadsavgift till din internetleverantör, inte betalar något till Public Service. Public Service finansieras av TV-licensen, inte av din ISP eller TV-leverantör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kvalificerat skitsnack. Finns ingen socialtjänst som köper uhd tv eller elgitarrer åt folk.

Tydligen, såfall ljuger min granne.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Lika lite som läsförståelse är det ser jag...

Jag har aldrig någonsin sagt att du måste rösta på ett parti!

Vad jag sagt är att rösta blankt är det medvetna ställningstagande du hävdar att inte rösta alls är.

Att rösta blankt visar att du värnar den demokratiska processen men att du just i detta val inte tycker att det finns något parti som är värt din röst.

Att inte rösta alls däremot - det är ren lathet.

Och vad viktigare är - det är precis så det tolkas av statsvetare och alla politiska partier. Vilket innebär att din icke-röst aldrig nånsin kommer uppmana dem att lyssna mer på dig - eftersom de ändå inte tror att du nånsin kommer rösta.

Håller inte med dig om att en blank röst skulle vara bättre än att inte rösta alls. Så det är fortfarande inte lathet oavsett hur många gånger du skriver det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mithras:

Jag ser att du har svårt att greppa det principiella i det hela. Jag kan enkelt hävda att om jag bor i en villa, och har byggt så att brand inte sprids (vilket inte är svårt eller dyrt), så bör jag kunna dra bort min del till brandkåren från skatten.

Du kan ju försöka peta hål på liknelsen, eller så kan du faktiskt adressera poängen som framförs. Jag är relativt övertygad om att den inte har gått dig över huvudet, du har endast valt att ignorera den då du inte riktigt har ett svar på det hela.

Ja visst, fortsätt på samma trasiga liknelse och inför ännu fler restriktioner för att den ska fungera, det skapar ju alltid bra diskussioner
Jag adresserade varje "poäng" och jag delade även upp ditt inlägg så det skulle bli lättare att läsa då du rör till det en del.

Skrivet av Mithras:

Men vi kan köra på ditt argument här;
Låt samhället gå utan en PS och se vad konsekvenserna blir. Det blir mycket mer än att bara schlagerfestivalen och fotbolls-VM försvinner. Konsekvenserna kommer att bli ett samhälle utan skyddsnät mot "fake news", mot partiskhet, mot mediala organ som försöker tvinga folkopinionen i den riktning som gynnar dem själva bäst, mot felaktig fakta och felaktig statistik, men framför allt: Det lämnar ett samhälle utan skydd mot total okunskap. Tänk dig ett samhälle där Avpixlat, Fria Tider, AB, Expressen och SVD får säga vad som helst utan någon som helst granskning, eller ett samhälle där regering, riksdag och myndighet inte blir granskade av ett oberoende parti som ägs av folket. Ett samhälle utan PS är ett samhälle där kristna hävdar att evolution inte ska läras ut i skolan som fakta utan som "en teori på samma nivå som skapelseteorin", där folk kan hävda att klimatförändringar är falska, där folk kan hävda att jorden är platt. Allt detta är det som händer i USA, där okunskap har fått råda utan någon som helst skyddsnät mot denna okunskap.

Jag inkluderar varken schlager eller fotbolls-VM i public service, det är två perfekta exempel som är helt absurda att finansiera med en skatt.

Om du tror att SVT/SR är det enda skyddsnätet så tror jag det är dags att kliva ut ur åttiotalet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Samtliga partier i riksdagen är vänster på den klassiska ekonomiska skalan. Kommer det verkligen som en överraskning för dig?

Hur kan du tolka mitt inlägg som att jag är överraskad? Det jag gjorde var att förklara att alla partier låg bakom det, eftersom vissa inte ens läser en kort artikel innan de ska in och kommentera.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Håller inte med dig om att en blank röst skulle vara bättre än att inte rösta alls. Så det är fortfarande inte lathet oavsett hur många gånger du skriver det.

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Som jag redan skrivit så kan du sitta hemma i soffan och röstvägra resten av ditt liv om du vill - men det kommer aldrig ändra nånting.

För tvärt emot vad du påstått så är det icke-röstaren som aldrig någonsin kommer påverka den politiska utvecklingen - eftersom de politiska partierna som sagt avfärdar icke-väljarna som lata arslen som aldrig kommer ta sig till en vallokal oavsett hur mycket information eller hur många partier de än får att välja på.

Andelen icke-väljare har legat rätt konstant i Sverige i modern tid alldeles oavsett om vi haft 5, 6, 7 eller 8 partier att välja på. Oavsett om nåt av dem kallat sig kommunistiskt eller inte, oavsett om de varit för eller emot kärnkraft eller homoäktenskap eller vilken annan fråga som helst.

Den logiska slutsatsen som statsvetare och partier dragit av detta är att omkring 10-20% av den svenska befolkningen helt enkelt är för lata eller okunniga för att ens bry sig om att rösta vad de än har att välja på.

Vilket innebär att de helt enkelt skiter i vad de här människorna tycker - eftersom deras totala ointresse visar att de sannolikt aldrig kommer bry sig.

I den stolta traditionen finner vi nu dig - sittandes där i din soffa med dina höga tankar om att partierna minsann kommer lyssna på dig om du bara ignorerar dem mer.

Men det är inte så det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förutom alla hushåll som kommer att få betala betydligt mer då 130kkr är enkelt att få ihop, även med ett sommarjobb.

Om man jobbar hela sommaren så är det ju typ 65 papp/månad. Var hittar man såna sommarjobb?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag verkar vara en av få personer som faktiskt lutar mer åt den positiva sidan än den negativa.

Jag ser det som positivt att det blir skatt utifrån den synpunkten att det blir enklare, även om jag förstår de som anser de betalar för något de inte använder. Personligen så gillar jag konceptet där oberoende media sponsras av innevånarna istället för företag, då företag alltid har en agenda. I en optimal värld så bör det vara opartiskt, vilket i praktiken såklart kan diskuteras. Sen gillar jag även att man slipper lyssna på jinglar för Björnes Bilvård på <generisk industriadress> femtielva gånger per dag när man egentligen bara vill höra musik och lite humoristiskt mellansnack.

Nu är jag alldeles för oinsatt i hela debatten, men till er som kritiserar SVT/public service för att det är för vänstervridet; Skulle ni vara mer villiga att betala ifall de var mer neutrala/objektiva?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Allt du skriver är helt sant - för oss alla.
Ingen människa blir nånsin helt nöjd med ett partis politik - inte ens partiernas partiledare får precis som de vill i alla frågor.
För det är naturligtvis omöjligt i en demokrati - annat än om du levde ensam på en öde ö - att få allt precis som just du vill.

Så att uppnå den nivån av tillfredsställelse får du helt enkelt släppa - det kommer aldrig ske.

Men innebär det då att det är precis lika bra att få saker 99% som du vill som 0% som du vill?
Nej, det tror jag inte du skulle säga heller - eller hur?

Alltså talar vi alltid om olika grader av tillfredsställelse i en demokrati.

Du får aldrig precis som du vill men du är samtidigt garanterad skydd mot att inte få nån som helst makt och inflytande alls - vilket är verkligheten för den ansenliga del av jordens befolkning som inte likt oss har turen att bo i en demokrati.

Du har alltid din röst och även om den som du säger kan bli "bortkastad" på ett parti som inte kan ta sig över riksdagsspärren är det en avvägning som vi nästan måste ha för att demokratin alls skall fungera.

Om gränsen var lägre eller om det inte fanns nån gräns alls är risken uppenbar att det skulle vara omöjligt att få det parlamentariska arbetet i riksdagen att fungera med så många småpartier.

Och har ett parti en tillräckligt bra idé för att locka väljare kommer det förr eller senare ta sig över spärren - som jag skrev innan har jag sett såväl Mp som SD ta sig in i riksdagen.

Ingen av dem kom in på första försöket men de fortsatte arbeta och vann till slut tillräckligt många väljares förtroende för att ta sig över spärren - precis som systemet är avsett att fungera.

Välskrivet inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Välskrivet inlägg!

Tack så mycket - det var vänligt sagt!

Permalänk
Moderator
Moderator

Förslagna skatten på tok för hög som jag var rädd för. >_<
Jag är för att det blir en skatt istället i teorin, men det finns inte en chans att hushållens nuvarande licensavgifter minus all administration och kostnad kring radio&tv-tjänst som försvinner får ett så högt utslag på varenda skattebetalare...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

väldigt mkt har hänt sen 2003. för det första är rätt många gamlingar döda som är hjärntvättade då de inte hade internet majoriteten av sitt liv och litade blint på staten.

Hjärntvättade för att de inte hade internet? På vilket sätt menar du att internet leder till mindre hjärntvätt. Att folk litar blint på nån dynga som sprids på nätet bara för att den passar in på deras egen världsbild, eller att precis vem som helst kan sprida vilken dynga som helst, leder knappast till mindre hjärntvätt. Folk är nog precis lika mycket (eller lite) hjärntvättade nu som då.

Skrivet av pokerproffset:

Nya generationer är mer negativa, det jag kommer ihåg var från en aftonbladet omröstning, där nånstans vid 60 procent ville ta bort tv avgiften, det var dock med många år sen, säkert 7 år sen.

En omröstning som Aftonbladet haft lär ju knappast vara representativ för svenska folket. Dessutom skriver du ju själv "ville ta bort tv avgiften". Är du med på att det är skillnad på att ta bort avgiften (för att istället skattefinansiera public service TV) och att avskaffa public service TV?

Skrivet av pokerproffset:

De enda som vill ha kvar det är hjärntvättade kommunister.

Vad är det som gör en till "hjärntvättad kommunist"; att man vill ha kvar public service TV, eller att man vill ha kvar nuvarande finansieringsform?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag verkar vara en av få personer som faktiskt lutar mer åt den positiva sidan än den negativa.

Jag ser det som positivt att det blir skatt utifrån den synpunkten att det blir enklare, även om jag förstår de som anser de betalar för något de inte använder. Personligen så gillar jag konceptet där oberoende media sponsras av innevånarna istället för företag, då företag alltid har en agenda. I en optimal värld så bör det vara opartiskt, vilket i praktiken såklart kan diskuteras. Sen gillar jag även att man slipper lyssna på jinglar för Björnes Bilvård på <generisk industriadress> femtielva gånger per dag när man egentligen bara vill höra musik och lite humoristiskt mellansnack.

Nu är jag alldeles för oinsatt i hela debatten, men till er som kritiserar SVT/public service för att det är för vänstervridet; Skulle ni vara mer villiga att betala ifall de var mer neutrala/objektiva?

Jag håller med dig! Det är positivt att få det på skatten istället, dels blir det enklare och dels slipper vi problematiken med "smitarna".

Sen ser jag inget problem med att betala för samhällsfunktioner även om jag inte använder dom. Bara för att jag inte använder en viss funktion så betyder ju inte att andra inte har glädje av den eller att den skulle vara oviktig. T.ex. så har jag inga barn, men jag är tämligen säker på att mina skattepengar är med och finansierar dagisverksamhet och lekplatser.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Satan vad dåligt en del har i lön 30% av de som jobbar har under 130`000kr i årslön (130`000=ca 74kr/h min grabb 15år fick 86kr/h som sommarjobbare)

Behöver ju inte nödvändigtvis vara folk som jobbar fullt. Kan ju vara folk som är sjukskrivna, arbetslösa, extrajobb vid sidan av studier, inte deklarerar alla inkomster, föräldrapenning eller att man inte jobbar heltid av någon anledning, listan kan nog göra lång.

När jag jobbade lite extra som student fick jag hela 90kr/h på vardagar och 110 om jag jobbade helg, inget man blev rik på direkt men det drygade ju ändå ut kassan en smula så man hade råd att betala tv-licensen...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Hur gör jag för att tillhöra dom 10% som slipper betala?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Som jag redan skrivit så kan du sitta hemma i soffan och röstvägra resten av ditt liv om du vill - men det kommer aldrig ändra nånting.

För tvärt emot vad du påstått så är det icke-röstaren som aldrig någonsin kommer påverka den politiska utvecklingen - eftersom de politiska partierna som sagt avfärdar icke-väljarna som lata arslen som aldrig kommer ta sig till en vallokal oavsett hur mycket information eller hur många partier de än får att välja på.

Andelen icke-väljare har legat rätt konstant i Sverige i modern tid alldeles oavsett om vi haft 5, 6, 7 eller 8 partier att välja på. Oavsett om nåt av dem kallat sig kommunistiskt eller inte, oavsett om de varit för eller emot kärnkraft eller homoäktenskap eller vilken annan fråga som helst.

Den logiska slutsatsen som statsvetare och partier dragit av detta är att omkring 10-20% av den svenska befolkningen helt enkelt är för lata eller okunniga för att ens bry sig om att rösta vad de än har att välja på.

Vilket innebär att de helt enkelt skiter i vad de här människorna tycker - eftersom deras totala ointresse visar att de sannolikt aldrig kommer bry sig.

I den stolta traditionen finner vi nu dig - sittandes där i din soffa med dina höga tankar om att partierna minsann kommer lyssna på dig om du bara ignorerar dem mer.

Men det är inte så det funkar!

Jag kan köra precis samma mynt tillbaka.

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Rent praktiskt så röstar jag inte eftersom jag inte anser att det finns ett parti jag vill ge mitt stöd till, och just nu så har jag varken tiden eller kapitalet att skapa ett eget parti.

Men fortsätt du att inbilla dig att det är dina illusioner som gäller här i världen, det kommer säkert att gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förslagna skatten på tok för hög som jag var rädd för. >_<
Jag är för att det blir en skatt istället i teorin, men det finns inte en chans att hushållens nuvarande licensavgifter minus all administration och kostnad kring radio&tv-tjänst som försvinner får ett så högt utslag på varenda skattebetalare...

Är den verkligen det?

2015 fick public service ca 7,7 miljarder kronor och avgiften var 2216 kr/år. Det motsvarar ca 3,5 miljon licensavgifter. Med nuvarande licensavgift, 2340 kr/år torde då public service få ca 8,2 miljarder kr i år. Dividerar man den siffran med den föreslagna maxskatten på 1300 kr/år så motsvarar det ca 6,3 miljoner skattebetalare. Sådär mellan tummen och pekfingret så ter det sig för mig som rätt rimligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag kan köra precis samma mynt tillbaka.

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Rent praktiskt så röstar jag inte eftersom jag inte anser att det finns ett parti jag vill ge mitt stöd till, och just nu så har jag varken tiden eller kapitalet att skapa ett eget parti.

Men fortsätt du att inbilla dig att det är dina illusioner som gäller här i världen, det kommer säkert att gå bra.

Om man medvetet inte röstar har man försatt sin rätt att klaga på de invalda partierna eftersom man inte gjort ett dyft för att försöka påverka själv, att vägra rösta är inte ett försök att påverka eftersom ingen bryr sig eller lyssnar på vad dessa personerna vill eller tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag kan köra precis samma mynt tillbaka.

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Rent praktiskt så röstar jag inte eftersom jag inte anser att det finns ett parti jag vill ge mitt stöd till, och just nu så har jag varken tiden eller kapitalet att skapa ett eget parti.

Det var verkligen en riktig kass argumentation. @Kermit_Mupp beskriver korrekt hur det praktiskt ligger till. Ditt resonemang däremot läcker som ett såll.

Att inte rösta är inte detsamma som att rösta blankt. Att rösta blankt är ett klar och tydlig signal till samtliga partier att dom inte duger. Att inte rösta är att säga att "jag skiter i vilket".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om man medvetet inte röstar har man försatt sin rätt att klaga på de invalda partierna eftersom man inte gjort ett dyft för att försöka påverka själv, att vägra rösta är inte ett försök att påverka eftersom ingen bryr sig eller lyssnar på vad dessa personerna vill eller tycker.

Om man röstar så har man ingen rätt att klaga sedan, ni gav er in i leken och har därmed godkänt de möjliga utgångarna i ett val.

Jag som däremot inte röstat har inte varit med och ställt till med något, jag har all rätt att klaga.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hurtigbullen:

Är den verkligen det?

2015 fick public service ca 7,7 miljarder kronor och avgiften var 2216 kr/år. Det motsvarar ca 3,5 miljon licensavgifter. Med nuvarande licensavgift, 2340 kr/år torde då public service få ca 8,2 miljarder kr i år. Dividerar man den siffran med den föreslagna maxskatten på 1300 kr/år så motsvarar det ca 6,3 miljoner skattebetalare. Sådär mellan tummen och pekfingret så ter det sig för mig som rätt rimligt.

Mja 7,7 miljoner skattebetalare hade vi 2015, även om man självklart även måste gå in på till vilken nivå det handlar om så tror jag verkligen inte att det går på ett ut och att lägga ned radio&tv-tjänst (även om deras budget ser väldigt olika ut verkar de ha motsvarande någonstans kring 10-15% av antalet anställda SVT har) bör som sagt även det skapa en rejäl skillnad för slutnotan, även om referensbeloppen lätt blir tämligen absurda när vi talar om så höga belopp.

Edit: Skulle iofs vara rätt intressant att ta del av statistik kring hur många som blir bötfällda för utebliven avgift och vad den totalsumman landar på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det var verkligen en riktig kass argumentation. @Kermit_Mupp beskriver korrekt hur det praktiskt ligger till. Ditt resonemang däremot läcker som ett såll.

Att inte rösta är inte detsamma som att rösta blankt. Att rösta blankt är ett klar och tydlig signal till samtliga partier att dom inte duger. Att inte rösta är att säga att "jag skiter i vilket".

Muppen beskriver det korrekt enligt dig eftersom att du delar hans uppfattning, vad ni båda gör fel är att ni tror att resten utav planeten tycker precis som ni i denna frågan vilket är ett felaktigt antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag kan köra precis samma mynt tillbaka.

Det spelar ingen roll om du håller med eller inte.
För det är inte en fråga om vad du tycker - det är en fråga om hur det funkar, rent praktiskt.

Rent praktiskt så röstar jag inte eftersom jag inte anser att det finns ett parti jag vill ge mitt stöd till, och just nu så har jag varken tiden eller kapitalet att skapa ett eget parti.

Men fortsätt du att inbilla dig att det är dina illusioner som gäller här i världen, det kommer säkert att gå bra.

Det är ingen illusion.
Det är så din icke-röst tolkas - vare sig du vill acceptera detta faktum eller inte!

Men för att gå tillbaka till din ursprungliga kommentar, som var den jag först svarade på, så skrev du så här där:

Skrivet av Bassen87:

Att inte rösta är en del utav det demokratiska samhället, det är min rätt att visa misstro för systemet.

Alternativen jag har är att
1) vänta på att ett parti som tar i de frågorna jag är intresserad utav dyker upp.
2) om inga alternativ finns, starta ett eget parti och försöka få till ändringar i systemet.

De som däremot röstar i systemet fast de vet att inga förändringar lär ske är att stoppa huvudet i sanden och samtidigt stödjer att inga förändringar sker.

De som alltid säger att "Går du inte och röstar, har du ingen rätt att gnälla" är precis de fåren som stödjer status quo, ingen förändring bara samla gamla partier som turas om att styra.

Och det jag påtalat sen dess är att nej, att inte rösta alls är inte att visa misstro för systemet - det är att visa lathet.
Du kan sitta där och tycka att din icke-röst betyder vad du vill - men det är inte så den tolkas av statsvetare eller något av partierna.

Vill du verkligen ha förändring "i systemet" som du skriver så får du som du säger antingen starta ett eget parti, rösta på ett parti du tycker står för förändring - eller rösta blankt, eftersom det signalerar att du är en aktiv väljare som kan nås men inte tycker att nåt parti förtjänar din röst i just detta val.

Att inte rösta alls däremot kommer aldrig någonsin åstadkomma någon förändring.
De du nedlåtande kallar "fåren" har alldeles rätt och du har alldeles fel.
Det är i själva verket såna som du som stödjer status quo genom att inte på något sätt påverka den demokratiska processen överhuvud taget.

Jag förstår att du tycker du tänkt ut en jättebra plan i ditt huvud - men det spelar ingen roll vad du tänker om din icke-röst när det fortfarande inte så nån annan uppfattar den!

Vill du visa den där misstron mot systemet så är det enda sätt systemet förstår det att du rösta blankt nästa gång.
För så länge du inte röstar alls kommer du bara skrivas av som en latmask som inte ens orkar släpa dig till vallokalen.

Jag skrev det här inte för att hacka på just dig, utan för att jag tycker det är viktigt att du inte lurar andra att tänka lika tokigt som du gör.

Jag försöker inte övertala nån att rösta på nåt parti alls, men att som du gör uppmana folk att inte rösta alls är direkt felaktigt - eftersom det raderar deras demokratiska inflytande.

Gillar du inget parti alls - ok - men rösta då blankt istället, så skickar du den signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Förutsatte att du menade budgetmässigt i och med att du inte ville prata utbud, utan finansiering.

Nu drar du in skolan också, som om brandkårsexemplet inte var tillräckligt Vad är det du finner subjektivt med skolan? Matte? Läsförståelse?

Jag argumenterar mot att lägga det på skatten såklart. Att folk som inte kan ta del av underhållning ska betala för andras underhållning, och att de som dessutom har mindre tid att lägga på underhållningen ska betala mer för andras underhållning, det är helt absurt.

Varför ska de spela enligt helt andra regler än andra bolag, när 99% av deras utbud direkt konkurrerar mot de andra?

Men hur stor del av pengarna som går till vilket program är en annan diskussion. Jag vet ärligt inte hur mycket pengar som läggs på olika satsningar, men kan absolut tänka mig att allt inte står rätt till där.

Angående skolan så var det mer ett försök i att avfärda ditt argument emot skatten med liknelsen att det argumentet inte fungerar någon annan stans. Det har ju egentligen ingen relevans här, men jag gillar liknelser då det lätt sätter saker i andra perspektiv och man kommer utanför boxen med sina tankar. Vad du menar med subjektivitet i skolan får du gärna förklara mer, för där tappade du mig lite.

Så om jag förstår dig rätt ser du inte samhällsnyttan med att ha PS och oberoende TV, radio och liknande som saknar profilering på något sätt gällande politik, religion, samhällsklasser, åldersgrupper, kulturer med mera utan som ser till alla oavsett ekonomisk vinning på de olika programmen? I så fall förstår jag inte varför du inte är emot konceptet som helhet utan bara skatten.

Ditt sista argument är återigen en synpunkt gällande innehåll. Det kan absolut vara intressant att diskutera innehåll och fundera över om alla satsningar hör hemma inom PS. Principen PS påverkas dock inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Muppen beskriver det korrekt enligt dig eftersom att du delar hans uppfattning, vad ni båda gör fel är att ni tror att resten utav planeten tycker precis som ni i denna frågan vilket är ett felaktigt antagande.

Nej, nu får du lugna ner dig lite.

Ingen har talat om "resten utav planeten" - det är ju ren goja.

Du drog in USA genom att länka till det där stand-up-klippet med George Carlin - men det var ju rent missvisande, som jag redan sagt, eftersom de har ett helt annat valsystem än Sverige.

Vad jag talar om har alltid varit Sverige och hur det fungerar här, i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om man röstar så har man ingen rätt att klaga sedan, ni gav er in i leken och har därmed godkänt de möjliga utgångarna i ett val.

Jag som däremot inte röstat har inte varit med och ställt till med något, jag har all rätt att klaga.

För den som inte sett Bassen:s YouTube-klipp så är den här argumentationen alltså lyft direkt från en stand-up av den amerikanska komikern George Carlin.

Förutom att han då sa det här i sin stand-up, för att få folk att skratta, så talade han naturligtvis om USA och det amerikanska valsystemet - som ju är helt annorlunda än det svenska.

Så hela den här argumentationen blir ju helt absurd. :-/

I Sverige har vi ju blanka valsedlar bla just för att människor skall kunna rösta blankt och därmed markera att de stödjer den demokratiska processen men inte tycker att något parti förtjänar deras röst i just detta val.