Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte jag som försöker övertyga någon. Jag bara efterfrågar lite mer kött på benen gällande vissa åsikter, eftersom jag tycker att det är intressant.

Jag är inte ute efter att övertyga någon. Jag vill bara tala om att jag inte vill betala för propaganda för åsikter som jag inte delar.

Jag vill att vi gör något åt problemet istället. Det går om vi är tillräckligt många.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon286564:

I och med att det är väldigt lätt att titta på TV och bilda sig en uppfattning själv är det ganska meningslöst och lägga ner för mycket tid på att försöka övertyga människor som redan har bestämt sig för vad de skall tycka.

Dessa människor är inte mottagliga för argument. Vi påminns vare dag om att SVT är vänster och då är det väldigt irriterande att vissa personer blånekar.

Jag tror inte du behöver lägga mer energi på att försöka övertala, det är bevisligen ingen idé när ingen källa är tillräckligt bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jag tror inte du behöver lägga mer energi på att försöka övertala, det är bevisligen ingen idé när ingen källa är tillräckligt bra.

SVT är en alldeles utmärkt källa att hänvisa till. Men hur övertygar man folk som inte vill se?

Permalänk
Inaktiv

588 underskrifter på ungefär ett dygn. Då har förmodligen ganska få sett listan.
Sprid gärna listan så att fler skriver under.

https://www.skrivunder.com/stoppa_obligatorisk_public_service...

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Angående bevis...

Nej jag gör inget bevisföringsuppdrag för någons räkning då jag inte befinner mig i en rättegång. Jag har redan för mitt inre sinne fällt domen över SVT rörande opolitiskhet. En resa vi all måste göra ensamma och se till vilken slutmålsstation vi anländer.

Jag är medveten att det fanns människor under Sovjetregimens tidevarv som var villiga att debattera att Pravda var opartiskt också.

Nej vad jag gjorde var att förtälja herrskapet här (får man säga så längre?, eller dårskapet kanske ) vad jag hittade efter 3 minuter på google.

Mina personliga erfarenheter är givetvis av en djupare art efter att personligen sett hur denna kanske en gång välmenade och till viss del motiverade statliga mediakoncern som en pionjär av ny teknologi en gång skapades runt 1956 och fram till de välbehövliga avregleringarna i DDR Sverige, började politiseras och förfalla runt 1970-80-90 talen. I vissa fall handlar SVTs deteriorering inte bara om politisering utan exempelvis om den katastrofala sammanslagningen av SVTs två ursprungligen skilda nyhetsdivisioner Rapport och Aktuellt. Ursprungligen avsedd att skapa intern konkurrens och bredd för att motverka intern konformistisk negativ groupthink.

Konservativa i Sverige får ständigt höra från flinande vänstertroll att det bara är att gilla läget, det gamla Sverige kommer aldrig tillbaka, nu är det nya tider, mer progressivt, mer spännande, ut med det gamla in med det nya etc.

Skulle man inte kunna applicera samma värderingar på SVT? Stanna upp och se er omkring, lever media under andra förutsättningar idag än 1956? Jag vill nog påstå det. Vi har i Sverige avvecklat många andra statliga monopol och statliga företag utav dessa anledningar.

Med en iPhone i varje ficka är vi alla potentiella fotografer, filmare och till en grad journalister. Vi har alla möjlighet att med enkla medel nå ut till miljontals människor via Internet. Det är ofta jag numera ser "program" på exempelvis youtube som håller högre kvalitet och är av bredare innehåll än vad SVT kan prestera, i vissa fall producerade enbart av enskilda privatpersoner. Vill jag se en tv serie kan man enkelt köpa hela kompletta säsongsboxar DVD/Bluray för några hundralappar och se i sin egen takt, likväl som man kan använda streamingtjänster för dem som har möjlighet och tycker detta är smidigare. Till detta kommer ett utbud av kanalpaket man kan välja från på den kommersiella marknaden.

Nej det är inte 1956 länge, det är nya tider nu. Det är bara att gilla läget vill jag säga till samtliga SVT medarbetare.

Det finns ingen annan slutsats än att SVT idag måste avvecklas från sin nuvarande form till en kanal för enbart allmännyttigt information. Exempelvis en kanal som enbart sänder direkt från riksdag, ger information om förändringar i myndighetsapparaten för allmänheten etc. och som en resurs för civilförsvaret. Denna kanal skulle man kunna motivera att alla som är medborgare i ett land har ett behov och intresse av och bör finansieras av en skatt.

Lämna svettiga fotbollspelare, Kulturnyheter, Lekprogram, Inredning och Bygg-Renoveringsprogram, Morgonsoffor, Debattprogram där alla pratar i mun på varanda, Dokumentärer som alla köps in från andra länder till kommersiella aktörer så blir det mest effektivt, både för din och min plånbok och miljön. De program som inte har någon publik kommer inte produceras och produktionsbolagen kommer anpassa sina prislappar efter antalet betalande kunder.

Ha de gott.

ps. Stoff3th3m4n här har du ett litet boktips Makten och Lögnen - ett liv i televisionens sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så dessa två källor menar du bevisar att SVT och SR är partiska?

Janne Josefsson, en enda individ?

En sympatiundersökning som förvisso visar att Mp är överrepresenterade, men också att Socialdemokraterna och Moderaterna är kraftigt underrepresenterade. Även andelen journalister på SVT som svarade var mycket låg.

Ska dessa vara de stora bevisen som visar de som tvivlar på er uppfattning att ni har rätt? Om ja, så har ni onekligen mycket att jobba på.

Jag anser dig vara det största trollet i denna tråd. Du kräver källor av alla som inte delar din uppfattning och ignorerar länkar och information som inte understödjer dina fantasier om vår ofelbara "Public service".
Börja med att kolla upp som nämnt tidigare den gamla SR medarbetaren Jens Ganman som skriver om SR/SVT från insidan https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-ra...

Och sen borde du följa Facebook gruppen "I allmänhetens tjänst - granskning av Public service" några dagar så kanske du också kan se hur vinklad och undermålig SR/SVT är trots en budget på 8.2 miljarder skattade pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

@Stoff3th3m4n:

Angående bevis...

Nej jag gör inget bevisföringsuppdrag för någons räkning då jag inte befinner mig i en rättegång. Jag har redan för mitt inre sinne fällt domen över SVT rörande opolitiskhet. En resa vi all måste göra ensamma och se till vilken slutmålsstation vi anländer.

Jag är medveten att det fanns människor under Sovjetregimens tidevarv som var villiga att debattera att Pravda var opartiskt också.

Nej vad jag gjorde var att förtälja herrskapet här (får man säga så längre?, eller dårskapet kanske ) vad jag hittade efter 3 minuter på google.

Mina personliga erfarenheter är givetvis av en djupare art efter att personligen sett hur denna kanske en gång välmenade och till viss del motiverade statliga mediakoncern som en pionjär av ny teknologi en gång skapades runt 1956 och fram till de välbehövliga avregleringarna i DDR Sverige, började politiseras och förfalla runt 1970-80-90 talen. I vissa fall handlar SVTs deteriorering inte bara om politisering utan exempelvis om den katastrofala sammanslagningen av SVTs två ursprungligen skilda nyhetsdivisioner Rapport och Aktuellt. Ursprungligen avsedd att skapa intern konkurrens och bredd för att motverka intern konformistisk negativ groupthink.

Konservativa i Sverige får ständigt höra från flinande vänstertroll att det bara är att gilla läget, det gamla Sverige kommer aldrig tillbaka, nu är det nya tider, mer progressivt, mer spännande, ut med det gamla in med det nya etc.

Skulle man inte kunna applicera samma värderingar på SVT? Stanna upp och se er omkring, lever media under andra förutsättningar idag än 1956? Jag vill nog påstå det. Vi har i Sverige avvecklat många andra statliga monopol och statliga företag utav dessa anledningar.

Med en iPhone i varje ficka är vi alla potentiella fotografer, filmare och till en grad journalister. Vi har alla möjlighet att med enkla medel nå ut till miljontals människor via Internet. Det är ofta jag numera ser "program" på exempelvis youtube som håller högre kvalitet och är av bredare innehåll än vad SVT kan prestera, i vissa fall producerade enbart av enskilda privatpersoner. Vill jag se en tv serie kan man enkelt köpa hela kompletta säsongsboxar DVD/Bluray för några hundralappar och se i sin egen takt, likväl som man kan använda streamingtjänster för dem som har möjlighet och tycker detta är smidigare. Till detta kommer ett utbud av kanalpaket man kan välja från på den kommersiella marknaden.

Nej det är inte 1956 länge, det är nya tider nu. Det är bara att gilla läget vill jag säga till samtliga SVT medarbetare.

Det finns ingen annan slutsats än att SVT idag måste avvecklas från sin nuvarande form till en kanal för enbart allmännyttigt information. Exempelvis en kanal som enbart sänder direkt från riksdag, ger information om förändringar i myndighetsapparaten för allmänheten etc. och som en resurs för civilförsvaret. Denna kanal skulle man kunna motivera att alla som är medborgare i ett land har ett behov och intresse av och bör finansieras av en skatt.

Lämna svettiga fotbollspelare, Kulturnyheter, Lekprogram, Inredning och Bygg-Renoveringsprogram, Morgonsoffor, Debattprogram där alla pratar i mun på varanda, Dokumentärer som alla köps in från andra länder till kommersiella aktörer så blir det mest effektivt, både för din och min plånbok och miljön. De program som inte har någon publik kommer inte produceras och produktionsbolagen kommer anpassa sina prislappar efter antalet betalande kunder.

Ha de gott.

ps. Stoff3th3m4n här har du ett litet boktips Makten och Lögnen - ett liv i televisionens sverige

Goddag yxskaft på dig också.

Ha det gött!

Skrivet av S1im:

Jag anser dig vara det största trollet i denna tråd. Du kräver källor av alla som inte delar din uppfattning och ignorerar länkar och information som inte understödjer dina fantasier om vår ofelbara "Public service".
Börja med att kolla upp som nämnt tidigare den gamla SR medarbetaren Jens Ganman som skriver om SR/SVT från insidan https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-ra...

Och sen borde du följa Facebook gruppen "I allmänhetens tjänst - granskning av Public service" några dagar så kanske du också kan se hur vinklad och undermålig SR/SVT är trots en budget på 8.2 miljarder skattade pengar!

Om du tycker att någon som avkräver folk på rejäla bevis och material för en så stor anklagelse som att PB skulle vara vänstervridet i sitt utförande är ett troll, ja då blir det oundvikligt komedi på hög (låg?) nivå.

Det som du och vissa andra inte verkar förstå är att om man vill göra stora och djärva påståenden så måste man ha rejält på fötterna för att andra ska acceptera det. Det räcker inte med vad Janne Josefsson eller Jens Ganman säger. Om jag hittar tre personer som jobbar eller har jobbat inom PB som inte tycker att det är vänstervinklat, har jag överbevisat dig då? Riktigt så enkelt är det inte va?

Ni får gärna tro att PB är vänstervidet, det gör inte mig något. Men låt gärna bli att hoppa på och förolämpa dem som inte köper era idéer rakt av på så tunnt käll- och bevismaterial som några enskilda personers åsikter samt en grupp som för fram händelser inom PB där de flesta är totalt öppna för tolkning beroende på vilka glasögon man tittar genom.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

Ibland undrar man om personer här enbart agiterar varandra för agiterandets egen skull.

Speciellt när det börjar handla om vilken sida av det politiska spektrumet man står kastar man sig in i en krigisk polemik där det slutar handla om sakfrågorna utan istället blir långrandiga diskussioner om smådetaljers definition.

Politisk strategi att ratta debatten i diket istället för att erkänna man har fel.

Angående SVTs opartiskhet är det så illa att man inte ens behöver gå till allmänhetens upplevda uppfattning.
Varför tar ni inte tre minuter och googlar och ser vad SVT och SVT medarbetare själva säger?

https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier

Janne Josefsson - Vänstern är vårt parti

Som en bonus kan ni ju kolla in highlight-reelen som någon klippt ihop som ligger på youtube rörande SVTs rapportering från USAs senaste presidentvalvaka.

Hare gött.

Väldigt talande kommentar.

Du börjar med klaga på att diskussionen inte handlar om sakfrågor utan påverkas av vilken sida på det politiska spektrumet folk står - och sen gör du precis det.

För de två länkarna du anger som belägg för SVT:s påstådda bristande opartiskhet är ju inga bevis alls för den saken, om man bara bryr sig om att kolla upp dem.

Länk 1: En debattartikel författad av en person som uttrycker en åsikt. Personen i fråga har ingen som helst egentlig kunskap i ämnet men han tycker saker - och eftersom han tycker vad du vill höra så länkar du till honom.
Artikelförfattaren anger dock en källa - vilket ju alltid är bra - men tyvärr har uppenbarligen varken han eller du faktiskt läst källan hans debattartikel bygger på.

Källan är Ken Asp och hans journalistundersökningar vid SOM-institutet i Göteborg. De få gången nån kan ange en källa till sina påståenden om att SVT skulle vara vinklat så är det alltid hans undersökningar som anges.

Problemet är att Kent Asp och hans undersökningar inte stödjer vad folk som använder honom som källa påstår.

Hans undersökningar visar nämligen journalisters partisympatier. Ok, alla har ju rätt att sympatisera med ett parti och det är väl bara bra att journalister svarar ärligt på var de har sina sympatier.

Men den naturliga frågan sen blir ju om det också kan beläggas att dessa sympatier faktiskt påverkar sättet journalister jobbar och bevakar sina ämnesområden? Först när deras sympatier slår igenom i deras arbete blir ju detta ett problem.

Och där svarar då Kent Asp och hans undersökning så här:

"Svaret är komplicerat, men mot bakgrund av den forskning som existerar inom området talar mycket för att den enskilde journalistens partipolitiska åsikter påverkar nyhetsrapporteringen i begränsad omfattning i förhållande till andra, viktigare faktorer.

Jag har tidigare fört fram tre olika skäl till varför det förhåller sig på det sättet:

(1) I modern nyhetsjournalistik är professionella nyhetsvärderingsprinciper viktigare än partipolitiska värderingar. Den speciella arbetslogik journalisterna och medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas personliga åsikter,

(2) Nyhetsarbete är i stor utsträckning en kollektiv, redaktionell arbetsprocess med många inblandade journalister och ofta med en långt driven arbetsfördelning. Utrymmet för påverkan av enskilda individers åsikter är därigenom begränsat,

(3) Journalister identifierar sig känslomässigt i mycket mindre grad än allmänheten med de politiska partierna. Det är få journalister som uppfattar sig som övertygade anhängare till ett visst parti. De kan därmed antas vara ännu mer trolösa gentemot partierna än vad allmänheten är."

Så den källa debattartikeln du länkar till anger stödjer alltså inte det generella antagandet hos vissa personer att partisympatierna hos SVT:s medarbetare påverkar SVT:s opartiskhet.

Länk 2: Ett YouTube-klipp där nån har klippt ut 1.02 minuter av Janne Josefsson när han talar om journalistik på nån konferens.
Klippet är namngivet som "SVT- vänstern är vårt parti - Janne avslöjar" och har beskrivningen "Jan Josefsson avslöjar SVT ledningens politiska tillhörighet".

Men lyssnar man på klippet så är det inte alls vad Janne Josefsson säger.

Han berättar om en incident där han ville göra en granskning av våldsamma vänsterextremister och att han "fick reaktioner" inom SVT om varför han ville göra det. Han säger inte ett ord om SVT:s ledning som beskrivningen påstår.
Men han bekräftar att programmet gjordes - oavsett dessa reaktioner.

Sen nämner han ett annat reportage där han granskade Vänsterpartiets historia - som också gjordes - där han fick reaktionen "till och med inom redaktionen" "men varför gör du om vårat parti, Janne?".

Så detta klipp är alltså inkorrekt namngivet - Janne Josefsson säger inte ett skit om "SVT ledningens politiska tillhörighet" och han säger inte att "SVT" skulle ha sagt att "vänstern är vårat parti".

Vad han säger är att han vid två olika tillfällen fick negativa reaktioner från personer inom SVT när han ville göra granskningar av olika delar av vänstern. Vid ett av dessa tillfällen kom iaf en del av reaktionerna inifrån den egna redaktionen (den grupp han direkt arbetade med när han gjorde jobbet, kanske "Uppdrag Granskning" eller nåt).

Den personen som klippt ut det här drar i sin beskrivning alltså långt större växlar på det Josefsson säger än vad han faktiskt säger. Det här är inte något rykande bevis på att hela SVT som organisation skulle sagt eller tycker nånting - vad den här anekdoten visar är att det finns personer inom SVT som tänker så här.
Och i bägge fallen gjordes alltså dessa reportage - så det var inte så att några SVT-medarbetares politiska sympatier faktiskt stoppade de här programmen från att göras.

Men det är ju så här att de personer som likt du är övertygade om att SVT är vinklat i sin rapportering - ni bryr er inte om att det faktiskt saknas några entydiga bevis för att så är fallet.
Ni har er egen sanning och ni kommer fortsätta hävda den oavsett om ni kan belägga den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni får gärna tro att PB är vänstervidet, det gör inte mig något.

Nej, Svenska Public Service är vänsterpropaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Nej, Svenska Public Service är vänsterpropaganda.

Tack för det överväldigande beviset.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack för det överväldigande beviset.

Om jag säger att jorden är rund vilka bevis skulle du kräva då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Om jag säger att jorden är rund vilka bevis skulle du kräva då?

Inga, det är vedertaget inom den vetenskapliga sfären och är väldigt enkelt att bevisa.

Dock är det inte vedertagen fakta att PB är vänstervridna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dock är det inte vedertagen fakta att PB är vänstervridna.

... Jo

"du kan inte se skogen för alla träd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du tycker att någon som avkräver folk på rejäla bevis och material för en så stor anklagelse som att PB skulle vara vänstervridet ...

Du kräver mycket men ger inget. Det finns "insiders" likt GW Persson liknar SVT med Nordkorea och Jens Ganman hycklande kollegor samt Janne Josefsson där han kallar journalistskolan för "kommunistskolan" samt en undersökning från Göteborgs universitet där man visar på att 83% av Public service röstar rödgrönt. Och det enda du har att komma med är att dom som framför denna fakta är oinformerade medans du inte har lyckats ge ett enda exempel på motsatsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Du kräver mycket men ger inget. Det finns "insiders" likt GW Persson liknar SVT med Nordkorea och Jens Ganman hycklande kollegor samt Janne Josefsson där han kallar journalistskolan för "kommunistskolan" samt en undersökning från Göteborgs universitet där man visar på att 83% av Public service röstar rödgrönt. Och det enda du har att komma med är att dom som framför denna fakta är oinformerade medans du inte har lyckats ge ett enda exempel på motsatsen!

Det är inte jag som påstår något, det är du.

Du kan väl ta och svara @Kermit_Mupp gällande dina andra källor som du uppenbarligen inte tagit dig tid att ens kontrollera. Lätt att bara svälja en klatschig rubrik istället?

Nu är det läggdags. God natt.

Ps. Har Janne Josefsson kallat journalistskolan för kommunistskolan??!!! Ja men då så, det visar ju utan tvivel att PB är vänstervridna i sitt utövande...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte jag som påstår något, det är du...

Jag påstår inget utan jag hänvisar till källor som tex arbetar inom SR/SVT. Du och dina gelikar gör inget annat än att ifrågasätta källor som rubbar er världsbild utan att kunna ge någon evidens om motsatsen. Visa någon vettig källa om att public service är högervriden eller åtminstone neutral. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Asbra!

Bland de högsta skatterna i EU ,och fortsatt det land i världen som har högst inkomstskatt, (enligt Business Insider)
Vi kommer ju ha den absolut bästa samhällsservicen i världen. Eller ja det har vi väl redan. Eller borde i alla fall ha. Eller vafan. Naäe....har vi inte det?

Aja om vi lägger till lite mer skattetryck så blir det säkert bra.

Permalänk
Inaktiv

Varför publicerar SVT betydligt fler vänsterartiklar som stämmer med deras politiska värderingar än artiklar som deras motståndare skrivit.

Många vänstermänniskor har inte fattat att SVT inte skall stå för åsikterna. SVT skall leverera fakta utan politiska värderingar. Det är inte SVT:s uppgift att avgöra om SD är bra eller dåligt. Det är vi som tittar som skall tolka.

SVT:s vänstervridning syns tydligt i det sätt som de behandlar SD.

Jan Helin anser att hans åsikter är fakta. Det är ren skandal att en så vänstervriden person kunnat bli chef på SVT.

När SVT vill säga något som går över gränsen publicerar de en debattartikel så att de slipper stå för innehållet. Men det märks väldigt tydligt att de prioriterar debattartiklar från vänstern.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artik...

Om man anser att den artikeln är objektiv har man inte förstått vad som menas med politiskt neutral.

Artikeln är egentligen riktigt stollig och SVT borde publicera ett svar men tror ni det kommer?

Permalänk
Inaktiv

Om man inte ser vänstervridningen i det här klippet är man blind. Man hittar inte fyra positiva av ren slump. SVT har alltid stor förmåga att hitta "rätt" personer. Det är speciellt uppenbart när de rapporterar från andra länder. "Rätt" åsikter prioriteras . Denna typ av vinkling är dock svår att både upptäcka och bevisa. Men när man vet att alla på SVT är vänster förstår man.

https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/videos/5061448...

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

@Kermit_Mupp:

"Du börjar med klaga på att diskussionen inte handlar om sakfrågor utan påverkas av vilken sida på det politiska spektrumet folk står - och sen gör du precis det."

Billig argumentationsteknik att man medvetet missförstår. Jag menar att man generellt inte skall slänga epitet på folk man diskuterar med i onödan och ogrundat, inget annat. Att jag menar SVT/SR har problem med sin opartiskhet betyder inte att jag själv förklarar en politisk hemvist.

Angående mina "Bevis"

Som jag postat innan är jag inte här i egenskap av överbetald åklagare vilket du givetvis kunnat läst dig till i tidigare inlägg jag skrev, utan som vanlig svensson soffexpert precis som DU?, varken mer expert eller mindre, med personliga erfarenheter och information jag stött på som jag ser som intressanta för diskussionen som rör SVT/SRs finansiella intäktsomstrukturering och huruvida den är motiverad.

Du skriver:

"och eftersom han tycker vad du vill höra så länkar du till honom. Artikelförfattaren anger dock en källa - vilket ju alltid är bra - men tyvärr har uppenbarligen varken han eller du faktiskt läst källan hans debattartikel bygger på."

Du vet naturligtvis inte "faktiskt" eller telepatisk vad jag vill höra (kan avslöja, En specialutgåva på vinyl med Manfred Manns Earth Band för tillfället). Och att ifrågasätta om man läst källan till källan man refererar till är ett annat sätt att avleda från diskussionen. Har du läst källan till källan till källan?

Ärligt talat vet jag inte i vilken ände jag skall börja reda ut alla dina faktafel och vilseledningar så jag tar några ur högen så att andra kan se att du faktiskt gör liknande vad jag initialt beskrev. "Politisk strategi att ratta debatten i diket istället för att erkänna man har fel."

Kent Asp är inte knuten vid SOM-Institutet utan är seniorprofessor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs Universitet. Däremot samarbetar man med SOM-Institutet (som i sig är välrennomerat), exempelvis är Docent Ulrika Andersson på SOM Institutet, undersökningsledare av senaste enkäten som ingår i rapporten som är den sjätte man genomfört under en 20 års period vilket ger både kvalitet och djup i materialet och även en av grundaren av själva institutet Seniorprofessor Lennart Weibull samarbetar. Man genomför även själva enkäterna tillsammans med journalisternas eget fackförbund som är behjälpliga med urvalsprocessen. Men själva rapporten tillhör och publiceras av Göteborgs Universitet vid Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation.

Allt detta hade du givetvis kunnat se om du "LÄST KÄLLAN" dvs kollat de först sidorna i rapporten.

Du vilseleder med att enbart citera ena delen i ett tvådelat svar (så mycket text du använder är för övrigt ej god sed att citera). Det är helt rätt att exempelvis en enskild Maoistisk journalist på Dagens Nyheter troligen skulle ha svårt att klippa o klistra in texter från Maos lilla röda i nyhetsflödet på redaktionen och det är nog så att vi inte ens på Kulturnyheterna i SVT behöver vara speciellt orolig för högläsning av Maos teser.

Ovanstående delsvar är inte problemet på SVT med enskilda journalister, utan att en majoritet främjar en företagskultur som fostrar vissa åsikter och motarbetar andra genom oskrivna regler och grupptryck. Om hur detta funkar kan man lära sig på exempelvis universitet i Grupp-psykologi och hur man utvecklar arbetsprocesser inom företag, alternativt att man upplever detta first hand i verkligheten, fördelar som baksidor. En negativ spiral inom detta kan leda till att ett företag eller division inom sådan går åt pipan då kunderna inte betalar för undermåligt producerade produkter pga. ingen vågat stå upp och säga att företaget håller på att gå i diket. Exempel på att detta händer och varför och analyser finns det hur mycket akademisk forskning på som helst i princip.

Om 83% (enligt rapporten) av dina arbetskamrater i lunchrummet på SVT i stort tycker som SVMP:en (S + V + MP), att sverige behöver mer och högre skatter kan du som meningsmotståndare försöka pitcha motsatsen och återkomma med svar hur det gick. (nej det var retoriskt) I ett sådant läge handlar det inte om bra argument utan att du dränks av en röd flodvåg. (billigt rött lådvin?)

Vi kan också se i avslutningen att du lyckas få med en guilt by association variant också och tillskriver mig något som en annan person skrivit i sin beskrivning av ett klipp på youtube. Inte nog med det, lite misstänkliggörande och förringande av vem som sa till Janne att V var deras parti, och du har lyckats få med hela paletten av härskarmetoder och intellektuellt ohederliga argumentationstekniker vid det här laget, imponerande!.

Jag har i min argumentation i egenskap av att länka till klippet inte fört ett resonemang angående att det skulle tillföras SVTs ledning specifikt, det är du som klistrat in det. Poängen är vad jag skriver, Lyssna på vad SVT och SVT-MEDARBETARE själva säger.

Återigen - Ohederligt från din sida!

Och om man som du efterlyser att man läser den verkliga källan till källan så vet man såklart att det finns ett kapitel där journalister utifrån olika positioner i en organisation (chefer etc) får placera in sig själva, samt hur allmänhetens uppfattning är, samt hur enkäten föll ut och det såg inte mycke bättre ut, 64% av cheferna i journalistmedia är SVMPar enligt enkätdatan.

Men! vad säger då Janne Josefsson om sina chefer? Det var på ett sätt tur du påminde mig så jag kan klistra in en länk om just detta. Håll till godo Janne Josefsson om SVT Chef

Ha de Gott!

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

@Kermit_Mupp:

"Du börjar med klaga på att diskussionen inte handlar om sakfrågor utan påverkas av vilken sida på det politiska spektrumet folk står - och sen gör du precis det."

Billig argumentationsteknik att man medvetet missförstår. Jag menar att man generellt inte skall slänga epitet på folk man diskuterar med i onödan och ogrundat, inget annat. Att jag menar SVT/SR har problem med sin opartiskhet betyder inte att jag själv förklarar en politisk hemvist.

Angående mina "Bevis"

Som jag postat innan är jag inte här i egenskap av överbetald åklagare vilket du givetvis kunnat läst dig till i tidigare inlägg jag skrev, utan som vanlig svensson soffexpert precis som DU?, varken mer expert eller mindre, med personliga erfarenheter och information jag stött på som jag ser som intressanta för diskussionen som rör SVT/SRs finansiella intäktsomstrukturering och huruvida den är motiverad.

Du skriver:

"och eftersom han tycker vad du vill höra så länkar du till honom. Artikelförfattaren anger dock en källa - vilket ju alltid är bra - men tyvärr har uppenbarligen varken han eller du faktiskt läst källan hans debattartikel bygger på."

Du vet naturligtvis inte "faktiskt" eller telepatisk vad jag vill höra (kan avslöja, En specialutgåva på vinyl med Manfred Manns Earth Band för tillfället). Och att ifrågasätta om man läst källan till källan man refererar till är ett annat sätt att avleda från diskussionen. Har du läst källan till källan till källan?

Ärligt talat vet jag inte i vilken ände jag skall börja reda ut alla dina faktafel och vilseledningar så jag tar några ur högen så att andra kan se att du faktiskt gör liknande vad jag initialt beskrev. "Politisk strategi att ratta debatten i diket istället för att erkänna man har fel."

Kent Asp är inte knuten vid SOM-Institutet utan är seniorprofessor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs Universitet. Däremot samarbetar man med SOM-Institutet (som i sig är välrennomerat), exempelvis är Docent Ulrika Andersson på SOM Institutet, undersökningsledare av senaste enkäten som ingår i rapporten som är den sjätte man genomfört under en 20 års period vilket ger både kvalitet och djup i materialet och även en av grundaren av själva institutet Seniorprofessor Lennart Weibull samarbetar. Man genomför även själva enkäterna tillsammans med journalisternas eget fackförbund som är behjälpliga med urvalsprocessen. Men själva rapporten tillhör och publiceras av Göteborgs Universitet vid Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation.

Allt detta hade du givetvis kunnat se om du "LÄST KÄLLAN" dvs kollat de först sidorna i rapporten.

Du vilseleder med att enbart citera ena delen i ett tvådelat svar (så mycket text du använder är för övrigt ej god sed att citera). Det är helt rätt att exempelvis en enskild Maoistisk journalist på Dagens Nyheter troligen skulle ha svårt att klippa o klistra in texter från Maos lilla röda i nyhetsflödet på redaktionen och det är nog så att vi inte ens på Kulturnyheterna i SVT behöver vara speciellt orolig för högläsning av Maos teser.

Ovanstående delsvar är inte problemet på SVT med enskilda journalister, utan att en majoritet främjar en företagskultur som fostrar vissa åsikter och motarbetar andra genom oskrivna regler och grupptryck. Om hur detta funkar kan man lära sig på exempelvis universitet i Grupp-psykologi och hur man utvecklar arbetsprocesser inom företag, alternativt att man upplever detta first hand i verkligheten, fördelar som baksidor. En negativ spiral inom detta kan leda till att ett företag eller division inom sådan går åt pipan då kunderna inte betalar för undermåligt producerade produkter pga. ingen vågat stå upp och säga att företaget håller på att gå i diket. Exempel på att detta händer och varför och analyser finns det hur mycket akademisk forskning på som helst i princip.

Om 83% (enligt rapporten) av dina arbetskamrater i lunchrummet på SVT i stort tycker som SVMP:en (S + V + MP), att sverige behöver mer och högre skatter kan du som meningsmotståndare försöka pitcha motsatsen och återkomma med svar hur det gick. (nej det var retoriskt) I ett sådant läge handlar det inte om bra argument utan att du dränks av en röd flodvåg. (billigt rött lådvin?)

Vi kan också se i avslutningen att du lyckas få med en guilt by association variant också och tillskriver mig något som en annan person skrivit i sin beskrivning av ett klipp på youtube. Inte nog med det, lite misstänkliggörande och förringande av vem som sa till Janne att V var deras parti, och du har lyckats få med hela paletten av härskarmetoder och intellektuellt ohederliga argumentationstekniker vid det här laget, imponerande!.

Jag har i min argumentation i egenskap av att länka till klippet inte fört ett resonemang angående att det skulle tillföras SVTs ledning specifikt, det är du som klistrat in det. Poängen är vad jag skriver, Lyssna på vad SVT och SVT-MEDARBETARE själva säger.

Återigen - Ohederligt från din sida!

Och om man som du efterlyser att man läser den verkliga källan till källan så vet man såklart att det finns ett kapitel där journalister utifrån olika positioner i en organisation (chefer etc) får placera in sig själva, samt hur allmänhetens uppfattning är, samt hur enkäten föll ut och det såg inte mycke bättre ut, 64% av cheferna i journalistmedia är SVMPar enligt enkätdatan.

Men! vad säger då Janne Josefsson om sina chefer? Det var på ett sätt tur du påminde mig så jag kan klistra in en länk om just detta. Håll till godo Janne Josefsson om SVT Chef

Ha de Gott!

Trots en väldig massa ord så lyckas du ju fortfarande inte bevisa vad du påstår - att SVT skulle vara partiskt i sin bevakning.

För det är ju det frågan gällde - inte vad SVT:s medarbetare har för partisympatier eller vad Janne Josefsson eller andra enstaka personer säger eller tycker.

Ni som "vet" att SVT är vänstervridna handplockar glatt alla exempel ni tycker stödjer den slutsatsen och presenterar dem som "bevis".
Och när vad de säger inte räcker till så fyller ni i själva och drar era egna slutsatser.
Om någon på SVT säger något ni ogillar så är det omedelbar bevis för hur hela SVT funkar och gör sitt jobb.

Jag är gammal nog att minnas när folk som du hatade Janne Josefsson. Sen sa han lite saker ni gillar att höra och plötsligt är hans åsikter de enda som räknas.
På samma sätt som Lars Vilks var urtypen av den av högern så hatade kulturmannen i decennier innan han en dag retade muslimer och plötsligt blev en hjälte.

Ingen av de här personernas personliga åsikter och ageranden utgör några entydiga bevis för nånting. De har - precis som du - rätt att tycka vad de vill, men deras tyckanden är inte bevis för annat än deras åsikter.

För om det nu hade varit så att SVT är så tydligt vänstervridet som du påstår - då hade det ju inte varit några som helst problem för samhällsvetare och medieforskare som Kent Asp och andra som studerar det här, att också bevisa det i sin forskning.

Om det varit så hade inte bara högermän i kommentarsfälten och debattskribenter i högerpressen beklagat sig över det här, utan det hade naturligtvis blivit en stor politiskt fråga.

Varför tolererar våra borgerliga partier detta enligt dig så klart vänstervinklade SVT? De har ju nyss haft makten i 8 år - varför gjorde de inget åt den saken då i så fall?

Jo, därför att det du tycker och tror dig veta helt enkelt inte stämmer.

SVT får kritik för olika inslag hela tiden - från såväl höger och vänster, politiskt sett.
Men också från religiösa, veganer, djurrättsaktivister och alla möjliga andra som alla har en massa åsikter om hur SVT - enligt dem - borde göra sitt jobb.
I Sverige liksom i alla andra länder har människor alltid åsikter om vad de ser på TV och ju starkare åsikter de har, desto mindre tolerans har de ofta för allt som avviker från dem.

Men bara för att du är väldigt övertygad om nåt så blir det inte mer sant.
För det behöver du presentera seriösa bevis som håller för en opartisk granskning - och det kan du ju fortfarande inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Varför tolererar våra borgerliga partier detta enligt dig så klart vänstervinklade SVT? De har ju nyss haft makten i 8 år - varför gjorde de inget åt den saken då i så fall?

Jo, därför att det du tycker och tror dig veta helt enkelt inte stämmer.

Jag har svårt att förstå varför Alliansen inte gjorde något åt vänstervridningen av monopol TV men förmodligen beror det på att vänstern har övertaget därför att de flesta anställda på SVT är vänster. Därför är det svårt för dem att göra något åt problemet.

Det är olyckligt att det bara är SD som vill förändra. Det ger SD röster. Om inte alliansen ställer upp är SD enda möjligheten att få till en förändring.

Det är faktiskt odemokratiskt att vänstern har kontroll över SVT och det är också oroväckande att det finns människor som försvarar detta genom att förneka att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag har svårt att förstå varför Alliansen inte gjorde något åt vänstervridningen av monopol TV men förmodligen beror det på att vänstern har övertaget därför att de flesta anställda på SVT är vänster. Därför är det svårt för dem att göra något åt problemet.

Det är olyckligt att det bara är SD som vill förändra. Det ger SD röster. Om inte alliansen ställer upp är SD enda möjligheten att få till en förändring.

Det är faktiskt odemokratiskt att vänstern har kontroll över SVT och det är också oroväckande att det finns människor som försvarar detta genom att förneka att det är så.

Bra exempel på vad jag talade om.
Att det faktiskt saknas några entydiga bevis för att SVT skulle vara vänstervridet i sin rapportering betyder ingenting för dig - för du "vet" ju redan att det är så.

Det faktum att inget av de borgerliga partierna påstår detta måste då bortförklaras på nåt sätt.

För det kan ju inte vara så att de borgerliga partierna helt enkelt inte angriper det här jätteproblemet som du ser för att det inte existerar.

Nej, för du "vet" ju att det gör det.

Det är ett fundamentalistiskt cirkelresonemang där bevis inte behövs, för du "vet" redan sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

*** raderat ***

Det är inte jag som behöver hitta några bevis - det är ditt jobb, om du vill övertyga någon annan om att det du tycker dig se är verklighet.

Och så länge du och alla andra som hävdar att SVT är vänstervinklat bara påstår det utan att faktiskt kunna bevisa det och så länge statsvetare och medieforskare - vars jobb det faktiskt är att studera sånt här - inte hittar några belägg för det ni påstår är så tydligt, så kan vi andra lugnt lita på att SVT:s bevakning faktiskt är opartiskt och saklig.

Det kommer inte hindra dig och andra från att tro att SVT är vänstervinklat, precis lika lite som det kommer hindra andra från att tro att SVT är högervinklat eller anti-religiöst eller anti-veganskt eller anti-chemtrails eller pro-vaccin eller pro-EU eller anti-EU eller vilken annan uppfattning som helst som det finns människor i det här landet som har om SVT.

Det är väl få om ingen som är helt nöjda med SVT - folk älskar ju att klaga på allt.
Men bara för att folk klagar blir det ju inte sant.

Citerat inlägg raderat (innehöll inget än meningslös upprepning av tidigare inlägg, § 1.6)
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det är inte jag som behöver hitta några bevis - det är ditt jobb, om du vill övertyga någon annan om att det du tycker dig se är verklighet.

Och så länge du och alla andra som hävdar att SVT är vänstervinklat bara påstår det utan att faktiskt kunna bevisa det och så länge statsvetare och medieforskare - vars jobb det faktiskt är att studera sånt här - inte hittar några belägg för det ni påstår är så tydligt, så kan vi andra lugnt lita på att SVT:s bevakning faktiskt är opartiskt och saklig.

Det kommer inte hindra dig och andra från att tro att SVT är vänstervinklat, precis lika lite som det kommer hindra andra från att tro att SVT är högervinklat eller anti-religiöst eller anti-veganskt eller anti-chemtrails eller pro-vaccin eller pro-EU eller anti-EU eller vilken annan uppfattning som helst som det finns människor i det här landet som har om SVT.

Det är väl få om ingen som är helt nöjda med SVT - folk älskar ju att klaga på allt.
Men bara för att folk klagar blir det ju inte sant.

Varför skulle det vara mitt jobb att försöka övertyga dig. Varför skulle jag lägga ner tid på det. Jag uppmanar däremot alla som verkligen VILL veta att titta på SVT och försöka bilda sig en egen uppfattning.

Inkrökta vänstermänniskor är inte mottagliga för argument och det är meningslöst att ens försöka.

Det är jobbigt med dessa vänstermänniskor som förnekar i princip allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Varför skulle det vara mitt jobb att försöka övertyga dig. Varför skulle jag lägga ner tid på det. Jag uppmanar däremot alla som verkligen VILL veta att titta på SVT och försöka bilda sig en egen uppfattning.

Inkrökta vänstermänniskor är inte mottagliga för argument och det är meningslöst att ens försöka.

Det är jobbigt med dessa vänstermänniskor som förnekar i princip allt.

Du och andra här har själva tagit på er det jobbet genom att påstå att SVT är vänstervinklat och försökt bevisa det med olika länkar - det är ingen som tvingat er till det.

Det enda jag gjort är att dissekera ett enda sånt meddelande och påpekat att det faktiskt inte innehåller de bevis som avsändaren påstod - och i förlängningen då att det helt enkelt inte finns några entydiga bevis för att SVT skulle vara vänstervinklat som en del påstår.

För till skillnad från vad du påstår så är det ju inte så att alla som ser SVT som opartiska och sakliga är "inkrökta vänstermänniskor" som förnekar nånting.

För att komma till den slutsatsen behöver man bara titta på vilka bevis för SVT:s påstådda vänstervinkling som faktiskt finns - eller snarare bristen därpå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

*** raderat ***

Jag har inte bett dig skriva till mig - det var du som valde att skriva till mig.
Och jag skryter inte - jag beskriver bara min insats här.
Jag skrev "dissekera" för det var vad jag gjorde - jag tittade i detalj på en kommentar med två länkar och bemötte dem.

Men som jag också skrev - i förlängningen av den kommentaren så konstaterade jag också att det inte finns några entydiga bevis för att SVT skulle vara vänstervinklat.
Detta eftersom en av de två källorna som angetts i sin tur länkade vidare till den undersökning som medieforskaren Kent Asp gör av journalisters partisympatier (en poppis källa bland folk som dig), som också tittar på om dessa sympatier slår igenom på SVT:s bevakning. Och svaret på det är alltså nej, det gör de inte.
Du kan läsa allt det där i min ursprungliga kommentar på förra sidan.

Men att granska en källa och påpeka att den faktiskt inte säger vad den som angav källan påstod är alltså "ett ohederligt debattknep som vänstern alltid använder" enligt dig.

Och därmed är vi tillbaka där vi började - din fundamentalistiska tro att SVT är vänstervridet.
Den som inte behöver några som helst bevis för att vara sann - du bara "vet" att det är så, och alla som påpekar att det faktiskt saknas bevis för det påståendet är bara "inkrökta vänstermänniskor" med "ohederliga debattknep".

Som vår forskarkår av statsvetare och medieforskare då - eller alla de borgerliga partierna.

Alla uppenbarligen "inkrökta vänstermänniskor" med "ohederliga debattknep" eftersom de inte ser samma "sanning" som du.

Citerat inlägg raderat (inget nytt utan mer ett § 1.5 inlägg)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandaren:

Den enda juridiska part som är skyldig något är SVT/SR som i sin reglering är skyldiga att vara opartiska.

Ja och det är de också enligt den samstämmiga uppfattningen av våra statsvetare, medieforskare och politiska partier - inklusive alla de borgerliga.

Undantaget är väl SD som ju håller sig med en alternativ verklighetsbeskrivning från resten av Sverige i en rad olika frågor.
Vilket de, liksom du, ju får så klart - men det är ju fortfarande inget objektivt bevis för att SVT skulle vara vänstervridet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Bra exempel på vad jag talade om.
Att det faktiskt saknas några entydiga bevis för att SVT skulle vara vänstervridet i sin rapportering betyder ingenting för dig - för du "vet" ju redan att det är så.

Det faktum att inget av de borgerliga partierna påstår detta måste då bortförklaras på nåt sätt.

För det kan ju inte vara så att de borgerliga partierna helt enkelt inte angriper det här jätteproblemet som du ser för att det inte existerar.

Nej, för du "vet" ju att det gör det.

Det är ett fundamentalistiskt cirkelresonemang där bevis inte behövs, för du "vet" redan sanningen.

Det finns bevis, det finns indicier och det finns kritik mot vänstervridningen.

Det är bara du och andra vänsterfolk som inte accepterar bevisen...
Du/Vänstern/SVT/SR värjer sig mot bevisningen, genom att hävda att bevisen inte är entydiga.

Sedan kan du skriva radmeter om hur dåliga vi är som inte ger dig bevis på påståenden

Citat:

Just as in journalism in the rest of the First World right-wing Swedish commentators have criticized the news as being biased in favor of the left-wing parties. This is borne out by the fact that according to the SOM Institute at the University of Gothenburg, a disproportionate number of journalists support the socialist parties as opposed to the conservative, liberal or centrist ones compared to the Swedish public.

Engelska Wikipedia

Hanna Stjärne (SVT's VD) har sympatiserat med AFA, RG och Expo.
Alla dessa organisationer borde klassa dom som terrororganisationer.
Bland annat ville hon ge priset "Guldspaden" till AFA

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det finns bevis, det finns indicier och det finns kritik mot vänstervridningen.

Det är bara du och andra vänsterfolk som inte accepterar bevisen...
Du/Vänstern/SVT/SR värjer sig mot bevisningen, genom att hävda att bevisen inte är entydiga.

Sedan kan du skriva radmeter om hur dåliga vi är som inte ger dig bevis på påståenden
Engelska Wikipedia

Hanna Stjärne (SVT's VD) har sympatiserat med AFA, RG och Expo.
Alla dessa organisationer borde klassa dom som terrororganisationer.
Bland annat ville hon ge priset "Guldspaden" till AFA

Om du går tillbaka och läser mitt ursprungliga inlägg i det här ämnet på förra sidan så ser du att din länk missar målet.

Ja, de där undersökningarna som görs av journalisters partisympatier av SOM-institutet i Göteborg visar att de står mer till vänster än den genomsnittliga befolkningen.

Men på frågan om detta sen faktiskt påverkar hur de gör sitt jobb så säger samma undersökningar alltså nej, det gör det inte.

Journalister får - som alla andra människor - sympatisera med och rösta på vilka partier de vill.
Men SVT måste vara opartiskt och sakligt - och det är det alltså ändå som sagt.

Däremot tar din länk upp den intressanta poängen att de som kritiserar media - inte bara i Sverige, utan i västvärlden i stort - för att vara vänstervriden, är just kommentatorer på högerkanten.
Vilket ju mer handlar om att de - likt Trump - skäller på all media som inte säger vad de vill höra.