Ny telefon utan bloat, så nära stock Android som möjligt

Permalänk

Ny telefon utan bloat, så nära stock Android som möjligt

Hej!

Jag söker efter en ny telefon. Det jag prioriterar är batteritiden och att det inte ska vara en massa onödiga och jobbiga program förinstallerat som inte går att ta bort. Jag vill ha det så minimalt som möjligt, och så nära stock Android som möjligt. Priset är inte så jätteviktigt så länge telefonen verkligen är värd priset. Jag har t.ex. kollat på Oneplus 5 och den verkar vara ganska dyr med tanke på vad man får.

Så vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sony ligger rätt nära standard UI.
Visserligen så har dom såklart en del förinstallerat, men det går att ta bort/avaktivera.
Där dom verkligen sticker ut är dock batteritid, Sony är helt fantastiska på just den punkten.

Permalänk
Medlem

Kolla in oukitel. Har en själv laddar typ 1gg per vecka 6000pro modellen ca pris 1200:-

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Hej!

Jag söker efter en ny telefon. Det jag prioriterar är batteritiden och att det inte ska vara en massa onödiga och jobbiga program förinstallerat som inte går att ta bort. Jag vill ha det så minimalt som möjligt, och så nära stock Android som möjligt. Priset är inte så jätteviktigt så länge telefonen verkligen är värd priset. Jag har t.ex. kollat på Oneplus 5 och den verkar vara ganska dyr med tanke på vad man får.

Så vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Dyr med tanke på vad man får? SD835 som alla andra flaggskepp? 8gb eller 6gb ram? Min 64gb lagring? Dubbla kameror som kanske inte ger lika bra resultat som de dyraste telefonerna, lite som en bil går 0-100 på 9,9 sek istället för 9,3 sek. Tycker man det är värt dubbla priset så är det väl ok.
Videokvaliteten är väl i princip lika bra som på pixel då det kom en uppdatering med eis?

Det enda är väl att den inte är vattentät men de flesta telefonerna som är det kan du glömma att få på garanti om det skulle hända något ändå, tex om du har en iphone som blir vattenskadad så tough luck.

Hörde på en podcast att en hade snackat med en på oneplus som sa att de hade inte ip-certifierat telefonen men att den var vattentålig ändå och denna person hade testat detta: https://www.youtube.com/watch?v=XFtPNh6MfpU

Enda alternativ till denna mobil som jag ser det är att gå ner i specs osv och kika på moto z play eller play 2. Men där har man problemet med uppdateringar pga lenovos inblandning. Och om du tycker oneplus 5 är dyr med tanke på vad man får så är väl mototelefonerna inte ens att tänka på kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Kika motorola, vet inte hur alla modeller är men den jag har är nästan stock android, tror det är en app installerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

är inte pixel telefoner androids egna, uppföljare till nexus serien? dom borde vara rätt "rena".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Moto mobilerna är väldigt rena Androids och prisvärda.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog säga motorola moto G5s Plus om du tycker oneplus 5 är för dyr. Ren anroid för lågt pris med mycket inkluderat.
Har en vän som nyligen undrade typ samma grej så här är vad jag tänkt kring det hela.
-----------------------------
Nokia 6
+snygg och välbyggd för sitt pris
- kameran är tydligen kass.
Pris ca 2500:-
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/minitest-av-noki...

Motorola moto g5s plus
+ Verkar vara väldans prisvärd!
Notera att dessa modeller fanns i äldre tappning med snarlikt namn sedan innan.
Moto G5 och Moto G5 plus - dessa är de gamla (sedan i våras)
Moto G5s och Moto G5s plus - dessa är nylanserade med bättre innehåll
Pris ca 3000:-

Huawei honor 9
+ rätt bra all around verkar det som
- Själv tycker jag inte om hur glansig den ser ut men det är väl en smaksak
Prisjakt ca 4900:-
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-huawei-h...

Oneplus 5
+jag tycker den verkar packad med bara bra grejer. Bra kamera, ser bra ut.
Pris ca 5000:-
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-oneplus-...

Nokia 8
+ vad jag förstått bäst stöd på marknaden för alla band i mobilnätet.
+ kanske bästa selfiekameran på marknaden
+ utan några större brister
- priset
Pris ca 5500:-
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-nokia-8/
-----------------------------------

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om du uppskattar senaste säkerhetsuppdateringar från android så gäller Pixel eller Nokia.
Om inte märke eller uppdateringar är viktigt finns det många att välja om du är villig att importera från Kina.
Lenovo P2 är en telefon med otrolig batteritid och har inte nämnts i denna tråd ännu.

Permalänk

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Jag har kollat mycket på Motorolas telefoner då de verkar vara ganska kända för att dels vara billiga och dels ha väldigt bra batteritid, så jag ska kolla vidare på dessa.

Permalänk
Medlem

One plus 5, lätt. Du hittar ingen billigare telefon med de funktionerna. Punkt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Jag köpte en ny Moto G4 för 1400kr i somras. Lite sämre prestanda än en Samsung S6. Stock android. Så extremt nöjd för priset.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Jag har kollat mycket på Motorolas telefoner då de verkar vara ganska kända för att dels vara billiga och dels ha väldigt bra batteritid, så jag ska kolla vidare på dessa.

Skärmen är skitbra. Oroa dig inte över det...Du behöver bara högre upplösning om du kör VR och du ser inte mycket skillnad i vardaglig användning mellan 1080p och högre res.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Jag har kollat mycket på Motorolas telefoner då de verkar vara ganska kända för att dels vara billiga och dels ha väldigt bra batteritid, så jag ska kolla vidare på dessa.

Behöver du mer än 1080p av nån speciell anledning? Jag själv kör OP 3T och är helnöjd med skärmen. Har svårt o se varför jag skulle behöva högre upplösning eller nåt annat "godis"

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är Xiaomi Mi A1. Kör Android One. Första telefonen där alltså Google själva sköter uppdateringarna, inte Xiaomi. Helt stock givetvis.

Permalänk
Medlem

Nya googleluren Xiaomi Mi A1 ger jag också en röst, kör med en redmi note 4 själv. så sjuuukt jävla nöjd att det inte finns.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

@Burkmannen: Jag har aldrig känt att det är "bara" 1080p jag tycker femman har en riktigt bra skärm. Sen att det är "bara" 1080p tycker jag är en fördel, apparna drar ju mycket mindre batteri.
Sen är snabbladdningen helt underbar när batteriet är nere på 40% så tar det inte mer än 30 minuter att ladda det fullt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Jag har kollat mycket på Motorolas telefoner då de verkar vara ganska kända för att dels vara billiga och dels ha väldigt bra batteritid, så jag ska kolla vidare på dessa.

Jag köpte en G5S plus och blev positivt förvånad över hur mjukt och fint allting rullade.
Jag gick från en g3 med 1440p skärm och ner till 1080p är rätt svårt att se någon skillnad på.
Lyckades få ut 3 dagars batteritid (med 15% kvar) men 2 är rätt standard för mig utan problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Har kört med Moto G sedan den första kom. Den första var jättebra och oslagbar för priset. Sedan "uppgraderade" jag till en Moto G4 Play. Sämre kvalité överlag, skärmen blir lätt repig bara av att vara i fickan utan andra föremål, helt trasig GPS som gör Google Maps omöjlig att använda (ett vanligt fel). Men för att den första var så bra så stannar jag kvar i Moto G träsket och nästa uppgradering blir nog en Moto G igen fast inte budgetmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Tack för alla svar!

Ang. Oneplus 5 så är det mest skärmen som "bara" ligger på 1080p på en 5,5" skärm, vilket jag tycker verkar rätt så dåligt med tanke på priset. Hade det varit högre upplösning i samma prisklass så hade jag seriöst övervägt telefonen.

Jag har kollat mycket på Motorolas telefoner då de verkar vara ganska kända för att dels vara billiga och dels ha väldigt bra batteritid, så jag ska kolla vidare på dessa.

behöver man mer än 1080p på en sån liten skärm då? beror väl på om du swipar med näsan när du använder telefonen eller om du har den en bit ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mitt tips är Xiaomi Mi A1. Kör Android One. Första telefonen där alltså Google själva sköter uppdateringarna, inte Xiaomi. Helt stock givetvis.

Instämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har forskat en del efter alla svar, och det verkar som att Oneplus 5 har en del problem. Citerat från Swedroid:

Citat:

Plötslig appdöd. Vid tre tillfällen har aktiva appar plötsligt slocknat, och vi har sparkats tillbaka ut till hemskärmen. Appen i fråga har i dessa fall stängts av, körs helt enkelt inte längre i bakgrunden, och vi tvingas starta upp den igen varpå allt fungerar som det skall igen. Inget jätteproblem, tre appar som har slocknat på strax under två veckor, är inte en frekvens hög nog för att störa oss nämnvärt, men måste ändå påtalas.

Gelé-effekt vid skrollning i gränssnitt. Nästan genast när vi fick våra exemplar av OnePlus 5 noterade vi en ytterst subtil gummiliknande effekt vid skrollning i vissa listor/appar och på vissa webbsajter. Det var så pass subtilt att vi inte ens var säkra på att vi kunde lita på våra sinnen, men en Google-sökning visade snabbt att vi ingalunda är ensamma om att notera detta. Läs mer om detta i bildskärmskapitlet.

Skärmen släcks ibland inte vid telefonsamtal. När vi ringer ett samtal med OnePlus 5 på traditionellt vis med luren mot örat slocknar skärmen inte alltid. Det tycks som att närhetssensorn som skall känna av att telefonen hålls mot örat inte alltid fungerar, med följd att skärmen aldrig släcks och vårt öra/vår kind kan utföra oavsiktliga skärmtryck, exempelvis att koppla ned samtalet av misstag.

Skärmen släcks ibland inte automatiskt. Vi har i inställningarna satt vår skärm-timeout till 2 minuter, men vid två tillfällen har vi noterat att skärmen har förblivit tänd oavbrutet till dess att vi manuellt har stängt av den. Vi har inte kunnat reproducera problemet utan det händer till synes slumpartat. Kan leda till att man tömmer batteriet påtagligt mycket snabbare än planerat om man lägger ifrån sig telefonen och gör något annat i ett par timmar och skärmen är tänd hela tiden.

Total telefonlåsning. Vid två tillfällen har telefonen helt och hållet slutat svara på pekskärms- och knappkommandon under ett antal sekunder. Första gången var under grundinställningen då vi startade telefonen för första gången, då telefonen vid fasen där man uppmanas ange ett Google-konto helt slutade svara på kommandon i uppskattningsvis 10–15 sekunder innan den plötsligt vaknade till liv igen. Andra gången inträffade dagen efter, med OxygenOS 4.5.3 installerad, då vi försökte röstprogrammera Google Assistant genom att upprepa ”Ok Google” tre gånger. De två första inprogrammeringarna gick utmärkt, men tredje gången slutade telefonen svara och cirka fem sekunder senare fick vi ett meddelande om att mikrofonen har slutat fungera. Kort efter det meddelandet fungerade allt som det skulle igen och den tredje röstprogrammeringen utfördes utan problem.

Dessa problem kanske inte är så jätteallvarliga, men det känns ju lite tråkigt med en så jämförelsevis hög prislapp.

Jag har läst lite om Xiaomi, speciellt om Redmi Note 4 och Mi A1. Note 4 verkar ha riktigt bra batteritid vilket jag prioriterar, men den kommer med en custom ROM. Är det någon som har provat denna och kan recensera? Finns det en massa appar förinstallerat? A1 verkar inte ha lika bra batteritid men den har ju stock Android vilket är ett pluspoäng. Det finns inte heller så jättemånga recensioner om A1, men det kanske främst är för att den inte har funnits ute så länge.

Note 4 var ju riktigt billig, borde jag slå till på en sån?

Permalänk
Medlem

@Burkmannen: Har en OnePlus 3T bästa telefonen någonsin jag ägt, samt den är fasiken inte dyr då den är billigare och bättre än flaggskeppen i mitt tycke.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@Burkmannen: Självklart måste du välja en telefon från Google. Vad jag vet så är det original versionen av android i dessa. Har personligen en Nexus 5x som jag är mycket nöjd med, täcker alla mina behov. Får uppdateringar först av alla och då menar jag månader i förväg. Jag tycker precis som dig, det är skönt att slippa bloatware. Dock har 5x ganska litet batteri.

Kika på Nexus 6P (Googles förra flaggskepp, tycker den är dyr med tanke på att den är över ett år) eller Pixel.

Jag såg nu att Nexus 5x är hiskeligt dyr. Den ska du nog inte välja, jag köpte den för ett år sedan för 1800kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Om du känner för att pilla lite själva så Xiaomi Redmi Note 4, galet lågt pris för det man får.
Lås upp och flasha in Lineage OS.
https://lineageos.org

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkmannen:

Hej!

Jag söker efter en ny telefon. Det jag prioriterar är batteritiden och att det inte ska vara en massa onödiga och jobbiga program förinstallerat som inte går att ta bort. Jag vill ha det så minimalt som möjligt, och så nära stock Android som möjligt. Priset är inte så jätteviktigt så länge telefonen verkligen är värd priset. Jag har t.ex. kollat på Oneplus 5 och den verkar vara ganska dyr med tanke på vad man får.

Så vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Jag hade samma prioriteringar som dig. Valet förr tillslut på nya Nokia 8. Den ligger på senaste android och är säkerhetspatchad i fas med Pixel/Nexus-serien. Tillverkaren har utlovat snabba uppdateringar och deras mål är att ligga i fas med just Google själva.

Den kommer helt stock, bortsett från kamerappen som är egenkodad av HMD/Nokia. Priset ligger på 5590kr och då får du en 5.3" stor skärm med upplösning på 1440 x 2560, Snapdragon 835, 64GB/4GB ROM/RAM. Dual-sim alternativt möjlighet till minneskort. För att nämna lite

Mitt val föll tillslut på Nokia 8, den ger riktigt bra prestanda per krona. Oneplus föll bort pga historiskt sett rätt dåliga på att uppdatera sina telefoner, dock är ju utvecklarcommunityt större och du har således möjlighet att hålla din telefon uppdaterad den vägen.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Mitt tips är Xiaomi Mi A1. Kör Android One. Första telefonen där alltså Google själva sköter uppdateringarna, inte Xiaomi. Helt stock givetvis.

Stämmer ej. https://www.reddit.com/r/Android/comments/6y6wez/xiaomi_mi_a1...

Permalänk
Medlem

Det som är tråkigt med Nokia 8 är väl i mitt tycke att den saknar bra codecs för blåtanden.. Hittade inget stöd för aptx i specs när jag kollade iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nja, bara för att det står så i en överskrift på Reddit betyder inte att det är så. Här är en presentation av Android One:

https://www.android.com/one/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nja, bara för att det står så i en överskrift på Reddit betyder inte att det är så. Här är en presentation av Android One:

https://www.android.com/one/

Läste du ens artikeln? Pga att dom behövt utveckla egen kamera/IR-app så måste Xiaomi verifiera varje uppdatering. Septembers uppdatering blev redan riktigt försenad, och kom i slutet av månaden.

Du kan även läsa under Android One sektionen på denna länk hur uppdateringar fungerar. https://support.google.com/nexus/answer/4457705?hl=en