Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om facket. Dess nytta - historiskt och i nutid.
För mig är det ren ekonomi och matematik, då det inte finns en chans att knyta en privat inkomstförsäkring billigare.

Sannolikheten att man behöver nyttja den? Ja, för de flesta självklart låg, men det är så försäkringar fungerar. Det inte speciellt stor sannolikhet att ditt hus brinner ner eller har inbrott - men du har ändå en försäkring mot det.

Ett räkneexempel (Unionen i detta fallet).
40K brutto ger dig ca 22,5K netto med inkomstförsärking. Ca 14K utan.
50K brutto ger dig ca 26,5K netto med inkomstförsärking. Ca 14K utan.
60K brutto ger dig ca 30K netto med inkomstförsärking. Ca 14K utan.
Avgiften är 225kr/mån.
Vid 40K brutto har jag på en enda månads utbetalning fått ersättning för 3 års avgifter.
Vid 50K brutto har jag på en enda månads utbetalning fått ersättning för 4,5 års avgifter.
Vid 60K brutto har jag på en enda månads utbetalning fått ersättning för 6 års avgifter.

Jag ser det som vilken annan försäkring som helst. Har den inte för att jag TROR den kommer att behöva användas. Jag har den för OM det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

en annan sak du har inte rätt till ATF om du inte är medlem men arbetsgivaren ger ut det ändå åt icke medlemmar , denna fråga är som sagt svår men vi vill inte få någon löne dumpning i detta land och om man inte är med i facket är det svårt att arbeta för detta, bara för att jag sitter i styrlsen är jag inte RÖD,

Men "S" kommer ur fackrörelsen ja , och om man tycker att fackavgiften är dyr undrar jag hur lönebilden ser ut vi har ett tak på 576kr skall man ha försäkringar själv mm a kassa så är man ju snart uppe i dom summorna med, fast utan stöd i ryggen

mvh

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Du har samma rättigheter oavsett om du är med i facket. Är du bra på att snacka, gå ur facket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läs på lite hur det fungerade i början av industriellarevolutionen, dvs. innan facken började, så kanske du byter åsikt. Visst fack är inte perfekta med de har en viktigt funktion att skydda arbetaren mot arbetsgivaren. Utan fack och liknande kommer du snart bo i ett tält medan dina chefer pratar om delningsekonomi och hur förträffliga deras bonusar är.

Facken hade verkligen påverkan under den industriella revolutionen, men skulle nog inte säga att en parallell med en tid innan folk ens hade rösträtt är så relevanta i dagens Sverige. Neutral i TS fråga däremot, känner mig inte påläst nog för att kunna ge ett meningsfullt svar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du har samma rättigheter oavsett om du är med i facket. Är du bra på att snacka, gå ur facket.

enligt LAS ja och arbets miljölagen men sen är det stop , men visst den dagen du behöver dom så är man glad om man är med oim man säger så , kolla nästa gång du hamnar i en allvarlig despyt med dinn arbetsgivare får se om han ärr så snäll då eller om du kan snacka dig ur det när det väl gäller

men jag skall inte proppsa för att du skall var med

TS hade en fråga och jag skrev min syn på det hela

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Jag ser det som vilken annan försäkring som helst. Har den inte för att jag TROR den kommer att behöva användas. Jag har den för OM det skulle behövas.

Ja men du måste ju räkna in sannolikheten att du behöver utnyttja försäkringen. Detta bestämmer ju om försäkringen beräknas betala för sig eller ej. Den jämförelsen du gör är ju relevant om man tror att sannolikheten för att bli arbetslös är 100% men för de flesta är den inte det.

Sen är det en fråga om man klarar av att svälja kostnaden, försäkra boendet är ju rätt rimligt då de flesta inte kan svälja en miljon så det kanske man behöver även om man beräknar att man går minus på det. Men de tusenlappar som är diffen mellan A-kassan och inkomstförsäkringen klarar fler av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du har samma rättigheter oavsett om du är med i facket. Är du bra på att snacka, gå ur facket.

Och den dagen lågkonjunkturen kommer och företaget behöver säga upp folk ligger du pyrt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

J
. Men de tusenlappar som är diffen mellan A-kassan och inkomstförsäkringen klarar fler av.

Det kan fort bli rätt så många tusenlappar. SI tror jag har ett maxtak på 80 tusen kr/mån på inkomstförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men du måste ju räkna in sannolikheten att du behöver utnyttja försäkringen. Detta bestämmer ju om försäkringen beräknas betala för sig eller ej. Den jämförelsen du gör är ju relevant om man tror att sannolikheten för att bli arbetslös är 100% men för de flesta är den inte det.

Så enkelt är det inte. Försäkringsteori är ett mycket komplicerat ämne. Precis som min villaförsäkring så är sannolikheten liten att jag någonsin behöver åberopa några större summor/skador. Vilket återspeglas i premien. Om alla försäkringar skulle falla ut hade premien självklart varit astronomisk. Att inte försäkringen "betalar sig" för den stora massan är en förutsättning för dess uppbyggnad. Den skall betala sig för de få av oss som blir arbeslösa och behöver nyttja den.

Skrivet av Aktsu:

Sen är det en fråga om man klarar av att svälja kostnaden, försäkra boendet är ju rätt rimligt då de flesta inte kan svälja en miljon så det kanske man behöver även om man beräknar att man går minus på det. Men de tusenlappar som är diffen mellan A-kassan och inkomstförsäkringen klarar fler av.

Tyvärr är inte verkligheten för den stora massan så. Finns otal undersökningar som visar på stora procentandeler av svenska hushåll som inte skulle klara av stora inkomstförändringar i familjen. Sen är det inte några få tusenlappar vi talar om. Se min kalkyl. 40K är ingen helt ovanlig lön. Du har då ca 30K netto. Med ren a-kassa 14, alltså 16K minus. Med inkomstförsäkring 22,5 - alltså 7,5K minus. Många familjer skulle ha svårt nog med minus 7,5K/månad. Minus 16? Godnatt.

Permalänk
Medlem

@Tanis
Hur stor del av avgifterna får ta vägen någon annanstans än tillbaka till dom som betalar, innan folk borde protestera tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Och den dagen lågkonjunkturen kommer och företaget behöver säga upp folk ligger du pyrt till.

Det gör man ändå. Facket bestämmer inte vilka som ska sägas upp. Dom fixar undantag åt några kompisar så dom får stanna men mer än så är det inte enligt min erfarenhet. Har varit med om fyra stora varsel och är fortfarande kvar trots att jag inte är med i facket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du har samma rättigheter oavsett om du är med i facket. Är du bra på att snacka, gå ur facket.

Att stå ensam emot arbetsgivaren är ingenting jag skulle vilja göra. Dina chanser är mycket små att du skall kunna försvara dig i en tvist, oavsett hur rätt du har så är det du själv som kommer att få bekosta och driva en process som det inte ens är säkert att du kommer att få rätt i. Skulle arbetsgivaren få för sig att "jävlas" med dig så kan du inte heller åberopa kollektivavtalet eftersom du står utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@Tanis
Hur stor del av avgifterna får ta vägen någon annanstans än tillbaka till dom som betalar, innan folk borde protestera tycker du?

Oklart vad du refererar till. Om du syftar på försäkringar i allmänhet eller hur fackförbund rent generellt använder sina medlemsavgifter.

Antar att det är det sistnämnda? Där kan man naturligtvis ha mängder av åsikter. Personligen är det för mig en icke-fråga. Jag köper en försäkring, till bästa möjliga pris. Hade jag kunna köpa den billigare av ett traditionellt försäkringsbolag, hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det gör man ändå. Facket bestämmer inte vilka som ska sägas upp. Dom fixar undantag åt några kompisar så dom får stanna men mer än så är det inte enligt min erfarenhet. Har varit med om fyra stora varsel och är fortfarande kvar trots att jag inte är med i facket.

Kan bara tala om egen erfarenhet som förhandlare i en metallklubb, och de som inte varit anslutna har stått högst upp på
vår lista och hittills har icke anslutna fått gå oavsett anställningstid.
På ett företag hade en varit anställd i 35år och trodde han var så säker.

Att facket förhandlar för sina kompisar är rent skitsnack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philippk:

Uhm, du vet att det finns flera olika Fack eller hur? T.ex jag som har Unionen så är det en mycket kompetent Fackförbund. Du måste mena Kommunals som hade lite blåsigt under sina vingar förra året? Som sagt, det är 1 fackförbund.. Dra inte alla över en kant tack.. Eller så läser du på lite mer innan du spyr galla. Eller du kanske läser allting ur kontext?

Nu har jag väl ändå inte spytt galla över nått? Vad menar du med det? Och vad är det som är ur kontext? jag kan lista skandal efter skandal efter skandal.
Jag drog upp några av dom senaste skandalerna och nu råkar det vara kommunal som låg bakom dom flesta. Minnet är bra men man kommer ju bara ihåg dom senaste skandalerna.
Ska vi prata handels som precis gått med på lönedumpning, hur hjälper det deras medlemmar?
Eller ska vi prata transport? Gör dom nått annat än åsiktsregistrera?
Kanske AMF pension?
Kommunal som delar ut lyxlägenheter till höger och vänster för medlemmarnas pengar? Eller kanske deras porrklubb som underbetalda förskollärare och undersköterskor få vara med och betala?
Mitt största problem är LO överhuvudtaget, en majoritet av medlemmarna röstar SD men ändå väljer LO att spendera en stor summa pengar på att motarbete ett demokratiskt valt parti istället för att jobba mot regeringen och förbättra deras medlemmars villkor.

Jag förnekar inte att vi har mycket att tacka fackförbunden för men vad har dom gjort för oss arbetare dom senaste 20-30åren?
Ge mig nått.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Oklart vad du refererar till. Om du syftar på försäkringar i allmänhet eller hur fackförbund rent generellt använder sina medlemsavgifter.

Antar att det är det sistnämnda? Där kan man naturligtvis ha mängder av åsikter. Personligen är det för mig en icke-fråga. Jag köper en försäkring, till bästa möjliga pris. Hade jag kunna köpa den billigare av ett traditionellt försäkringsbolag, hade jag gjort det.

Jag menade det sistnämnda.
Då kan det alltså bli hur illa som helst. Menar du verkligen att det inte finns någon gräns?
Vad säger du till dom som tycker att arbetarna borde påminna förbunden om att förbunden är till för medlemmarna, genom att kräva bättre förmåner för pengarna?

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite, hoppas det är ok.

Är själv medlem i Unionen sedan flera år tillbaka men efter att ha bytt arbetsgivare i somras så funderar jag på om jag ska säga upp medlemskapet i facket och endast behålla a-kassan, det då arbetsplatsen inte är fackligt ansluten.

Vad har ni för åsikter om detta?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ni förstår att folk har dött för att vi ska ha rättigheter som arbetstagare och inte bara ägas av företagen? Det är nästintill oförskämt mot våra förfäder att bara kasta skit på facken. Engagera er istället om ni anser att de gör ett dåligt jobb. Problemet med dagens samhälle är väl att ingen vill göra något om det inte ger egen vinning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag menade det sistnämnda.
Då kan det alltså bli hur illa som helst. Menar du verkligen att det inte finns någon gräns?
Vad säger du till dom som tycker att arbetarna borde påminna förbunden om att förbunden är till för medlemmarna, genom att kräva bättre förmåner för pengarna?

Du läser inte vad jag skriver. För MIG är det en icke-fråga. Jag har köpt en försäkring - punkt slut.

Sen förstår jag fullt ut att det finns massor med rättfärdigade synpunkter kring medlemsavgifter och förmåner. Självklart skall medlemmarna (kunderna) framföra sitt missnöje om/när sådant finns. Och det är ju bara att se sig om i övrigt i denna tråden, där detta ventileras friskt.

Min poäng var att lägga en rent ekonomisk aspekt på diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag förnekar inte att vi har mycket att tacka fackförbunden för men vad har dom gjort för oss arbetare dom senaste 20-30åren?
Ge mig nått.

Bevakat sina medlemmars intressen, förhandlat fram löneförhöjningar, hjälpt till att säkerställa ordning och säkerheten på arbetsplatsen.

Skulle fackförbunden avskaffas så skulle vi snart se en arbetsmarknad helt på företagarnas villkor och utan någon som helst löneutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du läser inte vad jag skriver. För MIG är det en icke-fråga. Jag har köpt en försäkring - punkt slut.

Sen förstår jag fullt ut att det finns massor med rättfärdigade synpunkter kring medlemsavgifter och förmåner. Självklart skall medlemmarna (kunderna) framföra sitt missnöje om/när sådant finns. Och det är ju bara att se sig om i övrigt i denna tråden, där detta ventileras friskt.

Min poäng var att lägga en rent ekonomisk aspekt på diskussionen.

Visst läser jag. Du verkade vilja hävda att det var en god investering, och då kändes det rimligt att fråga hur högt priset borde få vara.
Hypotetiskt liksom, när är det inte längre en vettig investering? Kunde vara intressant att höra hur du eller andra ser på det, tänkte jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Ni förstår att folk har dött för att vi ska ha rättigheter som arbetstagare och inte bara ägas av företagen? Det är nästintill oförskämt mot våra förfäder att bara kasta skit på facken. Engagera er istället om ni anser att de gör ett dåligt jobb. Problemet med dagens samhälle är väl att ingen vill göra något om det inte ger egen vinning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att ändra på nån som stänger ute alla som tycker olika.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Så enkelt är det inte. Försäkringsteori är ett mycket komplicerat ämne. Precis som min villaförsäkring så är sannolikheten liten att jag någonsin behöver åberopa några större summor/skador. Vilket återspeglas i premien. Om alla försäkringar skulle falla ut hade premien självklart varit astronomisk. Att inte försäkringen "betalar sig" för den stora massan är en förutsättning för dess uppbyggnad. Den skall betala sig för de få av oss som blir arbeslösa och behöver nyttja den.

Jo det är mer eller mindre så enkelt för att se om man förväntas tjäna på en försäkring, sen kan man ju som jag sa ändå vilja ha en försäkring på grund av att om den väl behövs blir påverka så stor. Dvs, skaffa bara försäkringar där du inte klarar av att drabbas.

Skrivet av Tanis:

Tyvärr är inte verkligheten för den stora massan så. Finns otal undersökningar som visar på stora procentandeler av svenska hushåll som inte skulle klara av stora inkomstförändringar i familjen. Sen är det inte några få tusenlappar vi talar om. Se min kalkyl. 40K är ingen helt ovanlig lön. Du har då ca 30K netto. Med ren a-kassa 14, alltså 16K minus. Med inkomstförsäkring 22,5 - alltså 7,5K minus. Många familjer skulle ha svårt nog med minus 7,5K/månad. Minus 16? Godnatt.

Ja, och det får väl var person själv ta beslut om. Finns gott om folk som klarar det så att rekommendera inkomstförsäkring rakt av är inte direkt rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoXon:

Bevakat sina medlemmars intressen, förhandlat fram löneförhöjningar, hjälpt till att säkerställa ordning och säkerheten på arbetsplatsen.

Skulle fackförbunden avskaffas så skulle vi snart se en arbetsmarknad helt på företagarnas villkor och utan någon som helst löneutveckling.

Vilkas intressen är det dom bevakar när dom går med på lönedumpning och när dom lägger pengar på spritfester och porrklubbar eller när dom skänker lyxlägenheter till släktingar och partikamrater?
Jag förordar inte en anskaffningen av facket men vi måste ha ett fack som jobbar för deras medlemmar och inte för sina egna plånböcker.

"förhandlat fram löneförhöjningar" Menar du kommunalstrejken där dom tillslut godtog ett bud som var lägre än budet som dom gick till strejk för?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunalstrejken_i_Sverige_2003

Man kan inte betala sossar en massa pengar varje månad för att dom ska förhandla med andra sossar och tro att det kommer nått bra från det.

Jag säger det igen, jag förnekar inte att facket varit bra för oss svenskar men dom har spelat ut sin roll, det finns ingen fackpamp som bryr sig om mig och dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan bara tala om egen erfarenhet som förhandlare i en metallklubb, och de som inte varit anslutna har stått högst upp på
vår lista och hittills har icke anslutna fått gå oavsett anställningstid.
På ett företag hade en varit anställd i 35år och trodde han var så säker.

Att facket förhandlar för sina kompisar är rent skitsnack.

Det låter både konstigt och olagligt.
Edit: Hade varit olagligt där jag jobbar pga kollektivavtalet vi har.

Skitsnack att det händer i din klubb kanske. Det är stor skillnad mellan olika klubbar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Visst läser jag. Du verkade vilja hävda att det var en god investering, och då kändes det rimligt att fråga hur högt priset borde få vara.
Hypotetiskt liksom, när är det inte längre en vettig investering? Kunde vara intressant att höra hur du eller andra ser på det, tänkte jag.

Ok, då missförstod jag dig. Tolkade dig som att du önskade se moraliska eller etiska aspekter på hur fackföreningen nyttjar de pengar som jag betalar in.

Jag har inte påsått att det är en god investering. En försäkring kan per definition aldrig vara en god investering för alla (om man strikt räknar inbetald permie vs utbetald ersättning).
Däremot är det min bestämda uppfattning att för väldigt många medborgare är endast A-kassa ett väldigt svagt skydd. Kan man få en inkomstförsäkring för en rimlig premie - tycker jag man skall beakta det. Självklart, skulle man har flera 100K i besparingar är det kanske mindre prisvärt.

Att det är en fackförening som i detta fallet säljer mig försäkringen är, återigen för mig personligen, en bisak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

När gjorde dom sist något bra för oss? Dom åsiktsregistrerar sina medlemmar och jävlas med dom som tycker fel.
Dom super upp medlemmarnas pengarna, driver porrklubb och skänker bort dyra lägenheter till deras sossevänner.

Senast de gjorde något bra var att hjälpa brorsan som fått ett rövhål till chef. Den där kommentaren bara skriker okunnighet. Sedan alla fack är inte länkade till partier heller så kommentaren om "sossevänner" är bara underlig.

Man kan säga så här. Så länge som man inte behöver facken så kan det se ut som de är slöseri med tid men så fort de behöver det så kommer du att skatta dig lycklig att du har dem. Detta beror självfallet på hur många som är medlemmar och därigenom hur starkt facket är. Det är lite som subventionerad sjukvård. Så länge du inte är sjuk så spelar det ingen roll.. men blir du sjuk.. då kan den rädda din ekonomi.

Skrivet av Aktsu:

Gå ur säger jag.

Det enda facken gör är att lägga sig och förstöra. Har varit med om att jag inte fått ett vikariat på den tiden jag och arbetsgivaren ville eftersom jag tidigare varit timanställd under studierna vilket gjorde att jag nådde upp i gränsen för vad facket tillåter. Jag vill inte bli påverkad av fackets katastrofalt dåliga förhandlare så låt mig skriva det avtal jag själv vill.

Unionen har även gjort en hel del saker på vänners arbetsplatser när de tvingat in kollektivavtal och kollektivavtalad tjänstepension, vilket innebar en försämring för de flesta. Arbetsgivaren ville ge valet till de anställda att stå kvar i den gamla lösningen om det gynnande dem (så att de inte skulle få sämre pension), det vägrade Unionen gå med på.

Haft mycket kontakt med olika personer från facken på högre nivå och jag är inte imponerad av vare sig deras kompetenser eller förhandlingsförmågor.

Så de gör det sämre bara för att de driver igenom lagar och förordningar? Sluta sprida villfarelser är du snäll.

Skrivet av XHI:

Mitt ex (äntligen) har haft det HELVETISKT på jobbet i över två år. Facket gjorde ingenting åt detta. Hon fick ingen lösespec, aldrig möte med chefen, facket vägrade komma till plats och se till att lösa problemet.

såå 5520:- helt i onödan.

Som fler sagt, pengarna går nästan direkt till S... Fy fan.

Det finns fler än ett fack. Dessutom beror dess styrka på antal medlemmar så ironiskt nog så är många här inne orsaken till att facken inte kan göra det yttersta för att hjälpa sina medlemmar.

Skrivet av Aktsu:

Varför skulle jag byta åsikt? Använder du samma argument för att berättiga andra saker i livet? Det var sämre förr innan detta fanns så nu skall vi använda det för alltid för annars blir det som förr! Så fungerar inte världen.

Ja varför skulle du?? Förutom det faktum att man kanske lär sig något nytt?

Skrivet av foxzox7:

Så du menar att arbetsgivaren inte skulle köra över arbetarna om facket inte fanns? Svensk naivitet i sitt esse.

Men då skulle ju antagligen samma personer gnälla på att facken inte var starka nog att göra saker och ting.

Skrivet av sime:

Aha, jag som inte är fackansluten och jobbar på ett bolag utan kollektivavtal är alltså överkörd? Ska vi jämföra våra arbetsvillkor? Undrar vem som är naiv egentligen. På många företag tror jag snarare facken håller nere löner och villkor än tvärtom. Facken må ha gjort nytta för 100 år sedan, men idag är det mest fackpampar som göds på bekostnad av de småföretag de driver till konkurs (exempelvis de små bagerierna som Hotell & restaurang har haft blockader mot). Fy f*n för fackförbund.

Det där stämmer dock inte. Starka fackförbund försöker alltid trycka upp lönerna medan arbetsgivaren försöker hålla dem nere. I slutändan hamnar man någonstans mitt emellan. Sedan så är det faktiskt inte möjligt att inte ha kollektivavtalslinknande avtal i Sverige. Det är emot lagen.

Skrivet av Zipparn:

@Selfish: Att lämna de korrupta fackföreningarna är en utmärkt idé!
Jag själv anser att fackföreningarna endast borde hålla sig till att förhandla löner och representera arbetstagare i tvister. Hade de gjort detta hade jag varit fackansluten.
Istället bedriver fackföreningarna i Sverige politiska kampanjer, bedriver lögnmedia (Aftonbladet med flera), förtrycker och utesluter politiskt oliktänkande och hjärntvättar folk utefter sina politiskt korrekta och marxistiska agendor. Att lämna facket var för mig en hederssak.

Google-sökning: A-Kassa utan fackföreningsmedlemskap
Alfa-kassan är ett alternativ

Alfa-kassan grundades 1998 och är en av Sveriges arbetslöshetskassor. Alfa-kassan är idag den enda a-kassa som inte är organisationsanknuten eller inriktad på specifika yrkes- eller branschområden. Vi välkomnar alla, såväl arbetslösa som anställda och företagare.

Genom att vara ett komplement till de organisationsanknutna a-kassorna strävar Alfa-kassan efter att fler på arbetsmarknaden ska få tillgång till den inkomstrelaterade arbetslöshetsförsäkringen.

Vi administrerar både den allmänna grundförsäkringen och den frivilliga inkomstrelaterade försäkringen. Vi har dessutom fått i uppdrag av regeringen att betala ut grundersättning till de som inte är medlemmar eller anslutna till någon arbetslöshetskassa.

Vid prövning av ersättningsrätten tillämpar a-kassorna Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Tillsynsmyndighet för a-kassorna är Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF). Alfa-kassans stadgar kan du läsa här.

Alfa-kassan:

är öppen för alla yrkesgrupper
välkomnar både arbetslösa, anställda och företagare
är fristående från fackförbund och andra intresseorganisationer
betalar ut både grund- och inkomstrelaterad ersättning till anslutna
betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa

Om Alfakassan

Se skillnad mellan olika fackförbund och politiskt bundna sådana.

Red bort raderat inlägg.
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så de gör det sämre bara för att de driver igenom lagar och förordningar? Sluta sprida villfarelser är du snäll.

Läs om, läs rätt.

Skrivet av Xinpei:

Ja varför skulle du?? Förutom det faktum att man kanske lär sig något nytt?

Det är varken något nytt eller ett bra argument så nej, det är ingenting som förändrar min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det låter både konstigt och olagligt.
Edit: Hade varit olagligt där jag jobbar pga kollektivavtalet vi har.

Skitsnack att det händer i din klubb kanske. Det är stor skillnad mellan olika klubbar.

https://arbetsrattsjouren.nu/tag/avtalsturlista

Har ni en dåligt fungerande klubb där förtroendevalda inte ser till sina medlemmars bästa
får ni rösta in en ny styrelse.

Förhandlingar om uppsägningar är det värsta med förtroendeuppdrag.
Det är tufft att förhandla om vilka arbetskamrater som skall
få gå och det är mer eller mindre alltid några som ser sig orättvist behandlade.
Företaget skall fungera även efter uppsägningarna och därför kan man få göra avsteg från turordningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Senast de gjorde något bra var att hjälpa brorsan som fått ett rövhål till chef. Den där kommentaren bara skriker okunnighet. Sedan alla fack är inte länkade till partier heller så kommentaren om "sossevänner" är bara underlig.

Man kan säga så här. Så länge som man inte behöver facken så kan det se ut som de är slöseri med tid men så fort de behöver det så kommer du att skatta dig lycklig att du har dem. Detta beror självfallet på hur många som är medlemmar och därigenom hur starkt facket är. Det är lite som subventionerad sjukvård. Så länge du inte är sjuk så spelar det ingen roll.. men blir du sjuk.. då kan den rädda din ekonomi.

Arbetsrättslagarna gäller alla, vare sig man är med i ett fack eller inte. så din bror hade kunnat få hjälp även utan facket. Visst kostar det pengar men vad kostar inte fackavgiften?

Jag röstar på SD och har gjort det sen -06 så facket vill inte ha mig, dom säger att alla människor är like mycket värda men mina åsikter gör mig värdelös. En IS mördare är till och med värd mer än mig.

På min gamla arbetsplats så fick en medarbetare en stroke och det fick han sparken för, arbetsgivaren påstår att dom inte hade några uppgifter till han men alla vi som jobbade där vet det finns massor med saker som han kunde gjort och hans jobb behövdes.
Facket gjorde inte ett skit för att hjälpa han och dom flesta som jobbade där gick ur facket.
1,5 år efteråt så har han inte ens fått nån hjälp från försäkringskassan, nu vill jag inte skriva mer för jag blir för upprörd.

Fuck facket dom är inte för oss arbetare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG