Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ov...

hur bra är denna, någon som vet?

Kan man köra netflix och liknande utan problem?

Jag tycker det är ett imponerande pris.
Men frågan är om inte en chromecast är ett mkt bättre val för de behoven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lyckades knipa en pc on a stick på Biltema. Förhoppningen är att den blir en ersättare till rpi. Riktigt trevligt med emmc istället för sdkort. Oroar mig för detta i en rpi då de förr eller senare ger upp (hänt mig 2 gånger so far)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ingen som har sån där pc stick och se om man kan ladda ner popcorn time?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

BOSE hörlurarna som precis länkades i tråden är inte den senast modellen. Vill du ha en extra knapp som antingen kan låta dig komma åt google assistant eller ändra nivån noice cancelation med (nivåer normal, mellan eller av) så borde du köpa det nyare Bose QuietComfort 35 II. Förutom knappen har inget ändrats.

Det är värt att notera att man redan kan komma åt google assistant på android telefoner om man håller in paus knappen. Att ändra noice cancelation går därmot inte på den äldre modellen.

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ov...

Biltema stickan fanns inte i lager i Lund trots att det stod 4st kvar. Så ring innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Efter att jag haft bevakning på denna länge och väl och bara sett sänkningar på 1:- hit och 5:- dit så kom äntligen idag en prissänkning på 566:-, så jag slog till direkt!

Bose Quiet Comfort 35

Priset på dessa brukar ligga kring 3500-3600:- om man inte räknar med korta rea-priser.

Högt pris, men har man väl provat aktiv brusreducering i klass som denna så vill man ALDRIG vara utan. Har dessa på jobbet, på tåget, på flyget. Tar bort så sjuuuukt mycket bakgrundsljud att man faktiskt kan ha låg volym på musiken och ändå höra allt kristallklart.

Har QC35 och vill balansera detta inlägget något, främst för de som aldrig testat brusreducering. De tar inte bort "sjuuuukt mycket bakgrundsljud". De dämpar brusliknande ljud som inte ligger för långt ner i frekvensspektrat. Jag använder mina när jag åker buss och det mesta av vägbullret hörs t.ex fortfarande eftersom det är för lågfrekvent. De hjälper och det är väl trevligt, men man ska ha realistiska förväntningar.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Jag förstår vad du menar även om jag personligen inte håller med, för mig så är det verkligen natt och dag. Jag pendlar dagligen med tåg och med dessa vet jag knappt om jag är i rörelse eller om tåget står still. För mig tar de verkligen bort sjukt mycket bakgrundsljud, så jag kan verkligen inte beskriva det på annat sätt. Samma när jag lånat ut mina hörlurar till andra på jobbet, på resor eller på flyget. De blir lika chockade som jag blev första gången, skillnaden är enorm.

Ofta så har jag inte ens musik igång, utan knatar bara runt med dessa på för att slippa omgivningen. Trots att jag vet om vad jag har på mig så känns det som att det helt plötsligt drar igång ljudkällor från 300 olika riktningar när man t.ex. tar av sig lurarna för att betala i kassan på ICA. Från ingenstans så hör man ljudet på knapparna i kassan, man hör bältet som går, man hör folk som packar ner varor, man hör påsar som rasslar osv osv. För att citera Internet, out of nowhere!

Självklart får du nyansera frågan med din syn på saken, har jag absolut inget emot. Men jag har inget ont att säga om brusreduceringen (dock har jag QC25 själv nu), utan ser bara vilken fantastisk tillgång dessa är för mig.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

El-Giganten kör en 'PC-helg' med bl.a.:

Corsair Vengeance DDR4 RAM 16 GB (2666Mhz) för 1295kr när de redan tidigare var billigast med sina 1395kr.
Prisjakt (närmast i pris 1449kr @ NetOnNet)

Gigabyte GeForce GTX 1080 WindForce OC grafikkort 8G för 4995kr.
Prisjakt (närmast i pris 5399kr @ Inet m.fl.)

Acer Predator Z301C för 5555kr.
Prisjakt (närmast i pris 8107kr)

OBS! Info om monitorn finns i spoilern!

El-Giganten anger Acer Predator Z301C som modellnummer men enligt specifikationerna är det full HD vilket stämmer överens med Acer Predator Z301CT som länkats ovan. Längre ner listar de dock upplösningen som 2560x1080 så kolla upp vilken modell det är innan ni köper (fast ultrawidemonitorer kanske räknas som full HD med 2560x1080?). Acers modellbeteckning bmiphzx är dock densamma.

I övrigt ser de identiska ut (bortsett från 1920x1080 vs 2560x1080) så jag förstår inte varför de använder en annan modellbeteckning, vanligtvis gör man det för att kunder inte ska kunna jämföra priser eller nyttja prisgaranti men i det här fallet verkar de vara betydligt billigare än konkurrenterna även om det bara finns ett fåtal återförsäljare som säljer denna monitor.

Googlar man på bmiphzx kommer man till Acer Predator Z321Q men då stämmer inte information om storleken istället...Söker man istället efter modellbeteckningen UM.CZ1EE.001 finns en produktsida för monitorn på Acers hemsida: https://www.acer.com/ac/en/GB/content/predator-model/UM.CZ1EE...

Mycket märkligt och någon som är bättre insatt får gärna förtydliga i kommentarstråden.

Dold text

Jag vet att ibland så beställer diverse företag in något varierande produkter från tillverkarna, därav att man kan hitta ungefär snarlika tv-apparater på elgiganten, netonnet m.fl, fast det skiljer någon bokstav hit eller dit och därmed också någon tweak på självaste produkten.
Så jag tror inte det har med att man vill undvika att kunder använder prisgarantin, utan snarare att man vill ha en produkt som är samma som andra butiker fast något marginellt bättre på något sätt.

Sen ska jag inte säga för mycket, det kanske inte är någon nämnvärd skillnad på de monitorerna du skrivit ut, men det kan vara

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag vet att ibland så beställer diverse företag in något varierande produkter från tillverkarna, därav att man kan hitta ungefär snarlika tv-apparater på elgiganten, netonnet m.fl, fast det skiljer någon bokstav hit eller dit och därmed också någon tweak på självaste produkten.
Så jag tror inte det har med att man vill undvika att kunder använder prisgarantin, utan snarare att man vill ha en produkt som är samma som andra butiker fast något marginellt bättre på något sätt.

Sen ska jag inte säga för mycket, det kanske inte är någon nämnvärd skillnad på de monitorerna du skrivit ut, men det kan vara

Nej, enda skillnaden så vitt jag kan se verkar vara upplösningen och jag förstår verkligen inte prissättningen. Hur kan en identisk monitor med högre upplösning kosta hälften så mycket? El-kedjorna brukar som sagt använda udda modellbeteckningar för att alltid kunna hävda att de är billigast men i det här fallet är det en bättre och betydligt billigare produkt som av någon anledning endast säljs av ett fåtal obskyra återförsäljare.
(jag vet att Conrad t.ex. är bland de största i Europa men har aldrig stött på någon som handlat därifrån, därav 'obskyr').

Det blir inte heller lättare av Acers helt vansinniga modellbeteckningar, eller vad sägs om bmiidprzx? Jag mailade deras kundtjänst en gång för att se om det går att uttyda specifikationer från modellbeteckningen men de hade inte ens koll på det själva och bad mig att istället kolla upp specifikationerna hos ÅF...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Någon som vet om Bose Comfort 35 lurarna sitter kvar på huvudet t.ex. när man ligger ner eller böjer sig framåt? Hade tänkt typ i gymmiljö eller när man ligger på knä och arbetar. Om man jämför med Sonys nya Sony WH-1000XM2

Tänkte uppgradera från XTZ Divine som sitter sådär.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som vet om Bose Comfort 35 lurarna sitter kvar på huvudet t.ex. när man ligger ner eller böjer sig framåt? Hade tänkt typ i gymmiljö eller när man ligger på knä och arbetar. Om man jämför med Sonys nya Sony WH-1000XM2

Tänkte uppgradera från XTZ Divine som sitter sådär.

Har använt QC35 i lite över tre månader, innan jag sålde de för att köpa ett par 1000XM2, och de sitter kvar på huvudet. Det blir dock snabbt svettigt och man kan behöva justera de lite.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Har använt QC35 i lite över tre månader, innan jag sålde de för att köpa ett par 1000XM2, och de sitter kvar på huvudet. Det blir dock snabbt svettigt och man kan behöva justera de lite.

Så vilka tycker du är bäst ? Nöjd med 1000XM2?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

El-Giganten anger Acer Predator Z301C som modellnummer men enligt specifikationerna är det full HD vilket stämmer överens med Acer Predator Z301CT som länkats ovan. Längre ner listar de dock upplösningen som 2560x1080 så kolla upp vilken modell det är innan ni köper (fast ultrawidemonitorer kanske räknas som full HD med 2560x1080?). Acers modellbeteckning bmiphzx är dock densamma.

I övrigt ser de identiska ut (bortsett från 1920x1080 vs 2560x1080) så jag förstår inte varför de använder en annan modellbeteckning, vanligtvis gör man det för att kunder inte ska kunna jämföra priser eller nyttja prisgaranti men i det här fallet verkar de vara betydligt billigare än konkurrenterna även om det bara finns ett fåtal återförsäljare som säljer denna monitor.

Googlar man på bmiphzx kommer man till Acer Predator Z321Q men då stämmer inte information om storleken istället...Söker man istället efter modellbeteckningen UM.CZ1EE.001 finns en produktsida för monitorn på Acers hemsida: https://www.acer.com/ac/en/GB/content/predator-model/UM.CZ1EE...

Mycket märkligt och någon som är bättre insatt får gärna förtydliga i kommentarstråden.

Förstår att det blir förvirrat när saker blir listade med fel specs.

Båda är Full HD (1080 pixlar på höjden) och båda är ultrawide.
Enda skillnaden mellan de två skärmarna är att den ena har tobii eye tracking, men storleken pixelantalet och allt sånt är samma

Edit: Kan även tillägga att 30" är en sweetspot för 1080p ultrawide när det kommer till pixeltätheten om man nu vill slippa punga ut multum för 1440p, det är motsvarigheten till fullHD på 24" snarare än 27 som ofta är fallet med 21:9 1080p skärmar.
Är det immersive-faktorn man är ute efter kanske det inte är optimalt, bara att gå och kolla i butik!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hämtat ut som AOC AGON 32" ultrawide ännu och skulle kunna skriva lite första intryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ov...

Biltema stickan fanns inte i lager i Lund trots att det stod 4st kvar. Så ring innan

Samma sak på Backaplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Så vilka tycker du är bäst ? Nöjd med 1000XM2?

Jag har inte hunnit köpa de än, dels för att de precis har kommit i lager i svenska butiker men också för att priset blev lite högre än vad jag trodde att det skulle landa på! Har dock lyssnat på 1000X och jag tyckte att det var liten men positiv skillnad mot QC35. Komforten på QC35 var något bättre, men kort sammanfattat är de väldigt lika. Jag kan skriva ihop en snabb recension så snabbt jag har köpt mina 1000XM2.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dcxs:

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ov...

Biltema stickan fanns inte i lager i Lund trots att det stod 4st kvar. Så ring innan

Nog många som köpt och säljer dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Samma sak på Backaplan.

Om ngn passerar/har känningar så har Feltema, Ljungby ett gäng kvar!
(låg nog åtminstone 6-7 i korgen där fredags)
Passa på att förse mig med en - vadjagnuskameddentill...?

Permalänk
Medlem

Tittade till på Biltema i Kristianstad och där stämde såklart lagret inte heller. Var nog lika bra då jag inte visste vad jag skulle använt den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ov...

Biltema stickan fanns inte i lager i Lund trots att det stod 4st kvar. Så ring innan

Undra om det var vi som var där samtidigt tro, när den mycket förvirrade Biltemaarbetaren bara svarar: "Aha, du har samma fråga som han"
Biltema Lund ska enligt kundtjänsten där ha ett antal i lager, men det är ingen som vet var dom är.

Kan tillägga att det fanns ett 20-tal på Biltema i Malmö (rea-torget nära kassorna) igår eftermiddag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Undra om det var vi som var där samtidigt tro, när den mycket förvirrade Biltemaarbetaren bara svarar: "Aha, du har samma fråga som han"
Biltema Lund ska enligt kundtjänsten där ha ett antal i lager, men det är ingen som vet var dom är.

Kan tillägga att det fanns ett 20-tal på Biltema i Malmö (rea-torget nära kassorna) igår eftermiddag.

Kan nämna att de är slut i Malmö också. Tack ändå (Blitema <3 Lagerstatus)

Permalänk
Medlem

Biltema Värmdö ca 20 st för 30 minuter sedan.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Undra om det var vi som var där samtidigt tro, när den mycket förvirrade Biltemaarbetaren bara svarar: "Aha, du har samma fråga som han"
Biltema Lund ska enligt kundtjänsten där ha ett antal i lager, men det är ingen som vet var dom är.

Kan tillägga att det fanns ett 20-tal på Biltema i Malmö (rea-torget nära kassorna) igår eftermiddag.

Skrivet av dcxs:

Kan nämna att de är slut i Malmö också. Tack ändå (Blitema <3 Lagerstatus)

Det var tydligen en enda person som köpte upp alla...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanteLarka:

BOSE hörlurarna som precis länkades i tråden är inte den senast modellen. Vill du ha en extra knapp som antingen kan låta dig komma åt google assistant eller ändra nivån noice cancelation med (nivåer normal, mellan eller av) så borde du köpa det nyare Bose QuietComfort 35 II. Förutom knappen har inget ändrats.

Det är värt att notera att man redan kan komma åt google assistant på android telefoner om man håller in paus knappen. Att ändra noice cancelation går därmot inte på den äldre modellen.

Konstigt.. när jag tittade på Prisjakt ser det ut som att ingen säljer Bose QC35 II (https://goo.gl/SnEhF5). Eller kollar jag fel?

Skrivet av Murvel:

@Olegh: Jag förstår vad du menar även om jag personligen inte håller med, för mig så är det verkligen natt och dag. Jag pendlar dagligen med tåg och med dessa vet jag knappt om jag är i rörelse eller om tåget står still. För mig tar de verkligen bort sjukt mycket bakgrundsljud, så jag kan verkligen inte beskriva det på annat sätt. Samma när jag lånat ut mina hörlurar till andra på jobbet, på resor eller på flyget. De blir lika chockade som jag blev första gången, skillnaden är enorm.

Ofta så har jag inte ens musik igång, utan knatar bara runt med dessa på för att slippa omgivningen. Trots att jag vet om vad jag har på mig så känns det som att det helt plötsligt drar igång ljudkällor från 300 olika riktningar när man t.ex. tar av sig lurarna för att betala i kassan på ICA. Från ingenstans så hör man ljudet på knapparna i kassan, man hör bältet som går, man hör folk som packar ner varor, man hör påsar som rasslar osv osv. För att citera Internet, out of nowhere!

Självklart får du nyansera frågan med din syn på saken, har jag absolut inget emot. Men jag har inget ont att säga om brusreduceringen (dock har jag QC25 själv nu), utan ser bara vilken fantastisk tillgång dessa är för mig.

Tack för bådas input! Jag har vägt lite på foten om jag ska köpa Bose QC35 eller inte. Uppenbarligen ett par riktigt bra hörlurar men jag har två skavsår jag känner att jag inte blir av med:

1. De är sjukt fula (om man jämför med ett par Urbanista, som jag var sååå nära att köpa häromdan)
2. De är jäkligt dyra. För någon som inte är audiofil. För deras pris får jag 3,3 Urbanista hörlurar som jag fått jäkligt gott omdöme, trots att de ser mer ut som ett par designerlurar.

Bilder på vardera produkt

Permalänk

@Swe.Stars: Det visade upp dem för första gången den 21:e september 2017, så det lär kanske ta ett tag innan de når den svenska marknaden, om de någonsin gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanteLarka:

@Swe.Stars: Det visade upp dem för första gången den 21:e september 2017, så det lär kanske ta ett tag innan de når den svenska marknaden, om de någonsin gör det.

Ah!
Det förklarar ju saken :=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Konstigt.. när jag tittade på Prisjakt ser det ut som att ingen säljer Bose QC35 II (https://goo.gl/SnEhF5). Eller kollar jag fel?

Tack för bådas input! Jag har vägt lite på foten om jag ska köpa Bose QC35 eller inte. Uppenbarligen ett par riktigt bra hörlurar men jag har två skavsår jag känner att jag inte blir av med:

1. De är sjukt fula (om man jämför med ett par Urbanista, som jag var sååå nära att köpa häromdan)
2. De är jäkligt dyra. För någon som inte är audiofil. För deras pris får jag 3,3 Urbanista hörlurar som jag fått jäkligt gott omdöme, trots att de ser mer ut som ett par designerlurar.

Bilder på vardera produkt

https://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/styles/flexslider_desktop/public/brands/Urbanista/urbanista_seattle_02_new.jpg?itok=rgzyNewV&timestamp=1505478841

https://multimedia.bbycastatic.ca/multimedia/products/500x500/104/10424/10424241.jpg

Om inte NC eller ljudet du anser vara viktigt så tycker jag du skall köpa Urbanista istället, då blir du nöjd.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Om inte NC eller ljudet du anser vara viktigt så tycker jag du skall köpa Urbanista istället, då blir du nöjd.

Har flera enheter med NFC. Men använder det aldrig. Tror det har med att alla prylar jag har NFC, synkar direkt upp med min mobiltelefon när jag startar dem.

Men tack! Blir ett par Urbanista!
(.. om de finns kvar )

Edit: De gjorde de! Lade en beställning.
Har för mig att de har "öppet köp" = öppna produkten och pröva försiktigt med möjligheten att lämna tillbaks om man inte är nöjd (inom 14 dagar).

Bäst på att applicera det har Dustin, Elgiganten och nu NetOnNet varit, tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Har flera enheter med NFC. Men använder det aldrig. Tror det har med att alla prylar jag har NFC, synkar direkt upp med min mobiltelefon när jag startar dem.

Men tack! Blir ett par Urbanista!
(.. om de finns kvar

NC som i Noise-cancellation. Inte NFC.
Oerhört stor skillnad mellan hörlurar med & utan NC. Jag själv kan ej köra utan NC numera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

NC som i Noise-cancellation. Inte NFC.
Oerhört stor skillnad mellan hörlurar med & utan NC. Jag själv kan ej köra utan NC numera

Skickades från m.sweclockers.com

Ah! Jag märker att jag inte störs bara jag har på min Steelseries Sibera V2 (vars vänstra kåpa slutade fungerade nyligen...).
Även om jag inte har någon musik på - så har jag lättare för att koncentrera mig.