Permalänk

Ovanlig defekt i skärmpanel?

God kväll,

Noterade i gårkväll att min laptopskärm ådragit sig en defekt jag inte sett tidigare; det verkar som att någon film i panelen har spruckit, bakom pixlarna. Defekten liknar irreguljära blyertsstreck. För ett halvår sedan var skadan något mindre; strecket har alltså vuxit något.

Det verkar inte vara döda pixlar, då jag fortfarande kan urskilja färger i regionen; strecken syns betydligt mindre mot mörkare bakgrund.

Datorn har aldrig blivit tappad.
Någon som har en aning vad som kan ha hänt?

Bifogar två bilder nedan:

Bild 1: https://imgur.com/a/3i9uo (vänster överkant)
Bild 2: https://imgur.com/a/678EL (här går strecket genom "Applications" och en bit under)

Tackar hjärtligast!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jokkestar: Det var väldigt svårt att avgöra på bilderna. Reagerade först över de vertikala ljusare banden men gissar att det är sådant som bara syns på bild och kan ha att göra med hur din mobilkamera fungerar i kombination med hur panelen reglerar ljusstyrkan.

Det som ser ut som damm/hårstrå/blyerst kan ha varit där från början men att det är först nu du ser det. Men ifall du observerat att det växt i perioder skulle jag gissa på att det är sprickor i någon av skikten i panelen. Förmodligen ett polariserings- eller lightguidefilter. För hade det varit TFT- eller LCD-skiktet hade du haft döda pixlar eller ännu värre med rader och kolumner av trasiga pixlar.

Lösning? Reklamation ifall datorn är yngre än tre år. Eller leva med det. Alternativt köpa nytt. Ifall du är händig och redo kan man också jaga tag i själva panelen och försöka byta panelen ut den. Detta ska förstås vägas mot tiden, kostnaden och besväret med att byta.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för att du tog dig tiden!

Som du säger är de vertikala ljusa banden något som ses på bild.

Att knacka på sidan av eller bakom panelen förvärrar inte problemet, inte heller lätt tryck mot området, varför jag har svårt att förstå varför en eventuell spricka i ett filter skulle växa slumpmässigt. Typiskt!
Har egentligen inget emot att leva med det; är det emellertid något som kommer förvärras över tid ser jag gärna att jag har en ny panel liggandes hemma.

Det blir nog till att jaga en ersättningspanel då!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |