Permalänk

Hög temperatur 1080 TI?

Hallå!
Har precis installerat ett msi geforce gtx 1080 Ti gaming. Idle temperatuen ligger hela tiden på ca 50-60 grader, fläktarna snurrar inte. I spel så ligger det ganska exakt runt 70. Känns som höga temp på idle?

Mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Kör du med 144hz skärm eller dubbla skärmar så kan den buggen uppstå för det låter inte kortet klocka ner sig ordentligt.
Det är helt normalt annars för fläktarna startar först vid 60 grader och belastningstempen får gå ända till 82 grader så den är inte för hög.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Kör du med 144hz skärm eller dubbla skärmar så kan den buggen uppstå för det låter inte kortet klocka ner sig ordentligt.
Det är helt normalt annars för fläktarna startar först vid 60 grader och belastningstempen får gå ända till 82 grader så den är inte för hög.

Kör med en skärm 2560 * 1440 och på 144hz. Är det någon bugg då som man ska ordna till?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren är väl semipassiv? Den är gjord för att inte gå igång förrän kortet når cirka 60 grader för att det ska vara tystare.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att ställa Läget Energisparfunktioner i Nvidia kontrollpanelen till anpassningsbar annars så det enda jag vet som garanterat funkar är att sänka hz på skärmen i windows.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kylaren är väl semipassiv? Den är gjord för att inte gå igång förrän kortet når cirka 60 grader för att det ska vara tystare.

Stämmer bra men korten brukar gå ner till 35-40grader i idle ändå för dom klockar ner sig så pass lågt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

Nej då, helt normalt. Kortet gör så för att det ska vara tyst. Noll anledning att oroa sig.

Permalänk
Medlem

Hej! Du kan köra med egen fläktkurva vilket jag har gjort.
Nu kör jag titan x maxwell så kanske inte riktigt samma men jag tyckte 60c var alldeles för högt i idle temps samt ligga på 80 grader vid spelande.

Nu ligger jag på max 65C när jag spelar samt 29-35 vid vanligt desktop-användande. Fläkten ligger på 25% och jag hör den knappt.

Permalänk

Tack för alla svar! Har försökt hitta energispar men gör inte det. För mig spelar det egentligen ingen roll, vill mest bara säkerställa att det inte kommer göra någon skada på kortet, när det ligger runt 60 hela tiden tänkte jag?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mac83:

Stämmer bra men korten brukar gå ner till 35-40grader i idle ändå för dom klockar ner sig så pass lågt.

Jo men nu har vi ju den här 144Hz-buggen också så kortet kommer inte att klocka ner sig så långt.

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

Om du vill dubbelkolla att kortet går ner i sparläge kan du köra: http://openhardwaremonitor.org/downloads/

GPU Core ska ligga på 100-200 MHz när det inte används.

1080Ti är ett stort och strömkrävande chip så 60 grader tycker jag inte kännas orimligt även på idle. Mitt 1080 ligger på 50 grader på idle när inte fläktarna snurrar.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@TheMuffinMan:

Om du vill dubbelkolla att kortet går ner i sparläge kan du köra: http://openhardwaremonitor.org/downloads/

GPU Core ska ligga på 100-200 MHz när det inte används.

1080Ti är ett stort och strömkrävande chip så 60 grader tycker jag inte kännas orimligt även på idle. Mitt 1080 ligger på 50 grader på idle när inte fläktarna snurrar.

GPU core ligger på 1430 enligt det programmet.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

GPU core ligger på 1430 enligt det programmet.

Testa att sätta profilen på anpassningsbar istället för optimal som den är nu, detta finnes under Nvidia kontrollpanel, datorn måste startas om innan detta träder i kraft.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

Då är något fel. Testa att göra en "clean install" med senaste nvidia drivrutinerna.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Testa att sätta profilen på anpassningsbar istället för optimal som den är nu, detta finnes under Nvidia kontrollpanel, datorn måste startas om innan detta träder i kraft.

Hittar fasen inte vart man väljer profiler där?

Skrivet av CFSsss:

@TheMuffinMan:

Då är något fel. Testa att göra en "clean install" med senaste nvidia drivrutinerna.

Hur gör jag en clean install ordentligt? Är det enhetshanteraren sen avinstallera enhet?

Edit, googlade och hittade

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan:

Du får ett val när du startar nvidias installationpaket "perform a clean installation". Alltid en bra ide när man bytt grafikkort.

Dock så kan det vara en inställning också som VadSaDu sa. Du får testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

GPU core ligger på 1430 enligt det programmet.

Skrivet av CFSsss:

@TheMuffinMan:

Då är något fel. Testa att göra en "clean install" med senaste nvidia drivrutinerna.

Absolut är det något fel, men felet ligger inte hos @TheMuffinMan.

Det finns en välkänd bugg som förhindrar grafikkortet att klocka ner sig självt i vissa situationer. En sådan situation är om uppdateringsfrekvensen för skärmen är över 144Hz. Det ser exakt likadant ut för mig. Jag har en idle temp på 54 grader (144Hz). Om jag ställer om uppdateringsfrekvensen till 60Hz även på min main-skärm så klockar kortet ner dig självt till 139MHz istället för ca 1400Mhz. Därmed går även temperaturen ned till ca 38 grader.

Här är en artikel som pratar om en väldigt lik bugg som de hade tidigare. Det tycks dock vara så att buggen är tillbaka och inte enbart påverkar G-Sync-monitorer denna gång. https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-high-refresh0-...

Permalänk
Medlem

Testa ha skrivbordet på 120Hz när du enbart är i Windows. Är skrivbordet inställd på 144Hz så kommer kortet klocka ner sig.

Permalänk
Medlem

@Binky:

Jag trodde nvidia hade fixat den buggen? Senaste drivrutinerna borde göra att problemet försvinner?

Jag har 165Hz monitor (rog swift) och 1080 kort och senaste drivrutinerna och allt lirar som det ska.

Permalänk

Ändrade till 120hz och nu gick klockan ned direkt till 139.. Ska man sitta och ändra till 144 när man ska spela eller hur gör man nu då?

Edit: Har även gjort en clean install.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Binky:

Jag trodde nvidia hade fixat den buggen? Senaste drivrutinerna borde göra att problemet försvinner?

Jag har 165Hz monitor (rog swift) och 1080 kort och senaste drivrutinerna och allt lirar som det ska.

Skrivet av TheMuffinMan:

Ändrade till 120hz och nu gick klockan ned direkt till 139.. Ska man sitta och ändra till 144 när man ska spela eller hur gör man nu då?

Edit: Har även gjort en clean install.

Som jag förstått det så tycks inte buggen vara löst. Jag har läst argumentationer för att 144Hz och 60Hz inte är jämt delbara med varandra och att grafikkortet därför "får spel". Även därför 120Hz ska fungera bättre. Det gör det dock inte för mig. Jag måste sänka till 60Hz för att mitt grafikkort ska klocka ner.

Gällande om en behöver ändra till 144Hz när man ska spela eller ej så ska inte det vara nödvändigt så länge du kör spelet i fullscreen. Windowed och borderless-windowed bör dock vara låsta till den uppdateringsfrekvens du har satt i Windows. Kan dock vara så att du måste ändra "Preferred refresh rate" till "Highest available".

Permalänk
Medlem

@Binky:

Skumt, jag trodde verkligen denna nvidia buggen var löst. Bara för att ge lite feedback. Jag har:

EVGA 1080 kort
Asus ROG Swift PG279Q
Senaste Nvidia Drivrutinerna med Nvidia GeForce Experience installerat
Win10 senaste uppdateringen

Självklart kör jag 2560x1440 och använder DisplayPort kabel samt g-sync. Men oavsett om jag kör 60Hz, 120Hz, 144Hz eller 165hz så förekommer inte buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Binky:

Skumt, jag trodde verkligen denna nvidia buggen var löst. Bara för att ge lite feedback. Jag har:

EVGA 1080 kort
Asus ROG Swift PG279Q
Senaste Nvidia Drivrutinerna med Nvidia GeForce Experience installerat
Win10 senaste uppdateringen

Självklart kör jag 2560x1440 och använder DisplayPort kabel samt g-sync. Men oavsett om jag kör 60Hz, 120Hz, 144Hz eller 165hz så förekommer inte buggen.

Hmm, det är ju lite skillnader i vår setup. Jag har ett 1080 TI där min main-skärm (144Hz) är kopplad med DP. Sen har jag en 60Hz skärm som sekundär och en 60Hz TV som tredje skärm.

Permalänk
Skrivet av Binky:

Hmm, det är ju lite skillnader i vår setup. Jag har ett 1080 TI där min main-skärm (144Hz) är kopplad med DP. Sen har jag en 60Hz skärm som sekundär och en 60Hz TV som tredje skärm.

Jag har samma setup som dig på två skärmar. Mitt 1080 Ti klockar ner sig och har bra idle temps, så där verkar det vara buggigt strul, men tycker inte du ska oroa dig över 70 grader i load. Jag kommer upp i 83 grader som mest i riktigt krävande spel, i.o.m mitt ITX-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Hmm, det är ju lite skillnader i vår setup. Jag har ett 1080 TI där min main-skärm (144Hz) är kopplad med DP. Sen har jag en 60Hz skärm som sekundär och en 60Hz TV som tredje skärm.

Jag har 1080ti med Asus rog gsync 165Hz skärm kopplad med displayport, och mitt kort klockar ner sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mitt ligger på 30c.. trots OC

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Jag har haft två stycken 1080 Ti och de har betett sig på samma vis vad gäller Core MHz i kombination med flera skärmar och högre uppdateringsfrekvens. Dock har idle på båda aldrig gått upp i 60 grader. Det kort jag hade tidigare var ett Zotac 1080 Ti AMP Extreme och det jag har nu är ett helt vattenkylt MSI 1080 TI Seahawk EK X.

Jag kör huvudsakligen med två stycken skärmar men har även en Yamaha förstärkare kopplad till ett av grafikkortets HDMI portar för att få ut okomprimerad flerkanaligt ljud. Grafikkortet ser förstärkaren som en tredje skärm. Huvudskärmen ligger på 3840 x 1600p (60Hz) och den sekundära skärmen är ligger på 1920 x 1080p (120 Hz).

När enbart själva skärmarna är igång så ligger mitt 1080 Ti på kärnan på 150 MHz och minnet på 405 MHz vid idle. På Zotac gav det mig en idle temperatur på runt 31 grader och på mitt nuvarande MSI ger det mig runt 27 grader. Aktiverar jag ljud till förstärkaren går grafikkortet upp till 1500 MHz på kärnan och fulla hastigheten på minnet. På Zotac kunde detta ge en idle temperatur på 45 grader och 35 grader på mitt MSI kort (CPUn och moderkortets VRM är och vattenkylda). Denna effekt händer när jag har tre portar igång. Jag kan deaktivera min sekundära skärm men fortfarande skicka ut ljud till min förstärkare, och då klockar grafikkortet ner sig. Men åter igen, mina kort hamnade aldrig på 60 grader idle och det kan jag tycka är rätt högt.

Det finns en inställning i just ditt scenario som kan orsaka denna höga idle klockfrekvens utöver den eventuella buggen, och det är Power Management Mode i Nvidia Control Panel. Prova att sätta den på Optimal Power för att utesluta att det är just detta. Är den satt på Maximum Performance så kan det påverka grafikkortets idle MHz.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99