Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Min semilånghåriga katt Kara (Turkisk Van) har tyvärr en egenhet att generera ordentliga hårtovor. Tovorna är i princip helt omöjliga att reda ut och ser mer ut som externa tumörer.

Min första lilla kisse Zelda (Ocicat) råkar givetvis aldrig ut för detta då hon är korthårig men jag har på senare tid upptäckt att Kara har en del rejäla hårtovor/hårklumpar i "armhålorna" vid frambenen och under svansen, vid bakbenen. Hårtovorna är stenhårda och går som sagt aldrig att lösa upp.

Har några frågor om detta. Har vid några tillfällen helt enkelt klippt bort dem, vilket inte trots uttrycket helt enkelt är så lätt. Sitter man med en kökssax så känns det väldigt obehagligt att gå så nära kattens hud. För att inte tala om hur kul kissen tycker det är...

Snackade med världens bästa anställda inom ZOO-branschen idag hos min lokala Arken Zoo och fick ett tips om en bättre sax jag ännu inte hunnit testa.

Mina föräldrar har en Norsk Skogkatt med samma problem men de lämnar in katten till ett "spa" för att fixa problemet, jag vill hellre göra det själv.

Vad gör Ni? Struntar i problemet? Borstar katten så ofta att det aldrig uppkommer? Rakar katten? Klipper bort med en sax?

Snackade även på Arken Zoo om vad som egentligen genererar dessa hårda hårtovor och han var helt inne på att katterna orsakar det själv med en kombination av saliv och rörelse. Själv var jag inne på kattsanden men när jag kollade igenom hårtovorna var det noll sand där.

Borsta och kamma som förebyggande, min katt älskar att bli borstad med en "halvhård" borste, hon kan knappt få nog av det men hon ogillar kamning även om det går att lura henne lite genom att kamma under borstningen, brukar lyfta upp tovor med kammen om man inte kan trasla ut dem och så klipper jag bort dem, jag använder sällan sax utan tar vad som brukar finnas nära så det blir för det mesta nån elektronikavbitare, de är små och lätthanterliga och de har också starka skär så man lätt kan klippa en tjock hårtuss utan att behöva försöka flera gånger som det ofta blir med en vanlig sax, de går också bra att klippa klor med.
Avbitaren går också bra att lägga direkt mot kammen då den klipper i princip direkt vid kanten i stället för mitt på.

Det är katten som gör tovorna, den sitter ju i princip och touperar sig själv med munnen (åtminstone min katt) och dessutom så fäller de ju hår som hakar fast och trasslar in sig i andra strån om de inte hinner falla av direkt så nog fixar katten själv till tovor i pälsen.

Skrivet av AMD-FX:

Jag får hoppas att hon inte är slut redan. Älskar min katt mer än nåt annat här i livet. Hon kan jama lite smärtliknande (typ när en katt löper) när hon har varit på lådan. Får hoppas att hon blev kastrerad på rätt sätt när hon kastrerades

Din katt såg ganska mörk ut i ögonen. Min är inte så mörk utan har bara en mörk ring i varje öga

Edit:
http://www.catster.com/wp-content/uploads/2015/06/catages.png

Så en katt är äldre om den är ute? Låter konstigt. Hon borde väl hålla sig friskare om hon får röra sig fritt?

Utekatter förväntas leva kortare tid och det är nog det de vill illustrera.
Bilden på min katt är tagen på sommaren och hon blev dålig och jag tog bort henne i december så hon hade säkert en del allvarliga ålderskrämpor som var på gång där på bilden även om det inte var nått man tydligt märkte men hon var som sagt 21 år gammal vilket är över medellivslängden för katter så det vore underligt om inget var slitet i kroppen på henne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

den är ute? Låter konstigt. Hon borde väl hålla sig friskare om hon får röra sig fritt?

Utekatter både "slits" hårdare (de får fler sjukdomar och skadar sig i fall och slagsmål med andra katter) och löper större risk att dödas av rovdjur, människor eller bilar, så de har flera år kortare förväntad livslängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Utekatter både "slits" hårdare (de får fler sjukdomar och skadar sig i fall och slagsmål med andra katter) och löper större risk att dödas av rovdjur, människor eller bilar, så de har flera år kortare förväntad livslängd.

Det är stor skillnad dessutom, inte bara ett par år. Tror det är en medellivslängd på bara 2-4 år på utekatter, medan det är uppåt 10 år för innekatter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Det är stor skillnad dessutom, inte bara ett par år. Tror det är en medellivslängd på bara 2-4 år på utekatter, medan det är uppåt 10 år för innekatter.

Så kort livslängd har de inte om de inte råkar ut för en olycka, frågan är väl om man ska räkna in överkörda katter eller bara se på deras trafikolycksfria livslängd, min 21 åring var ute när hon ville ända tills hon blev blind och då hade hon också varit döv i ca 5 år innan det (det är lite svårt att veta när hon blev döv), det finns ingen stor väg i närheten utan det är ca 2 km dit men det finns byväg och järnvägen är några hundra meter bort så det är inte helt trafikriskfritt, det finns också många maskiner på åkrarna, en döv katt har nog inte så lätt att upptäcka en tröska eller traktor när de är ute och smyger i hög växtlighet så att de bara ser strån, de är ju ofta helt fokuserade på jakten när de väl hittat nått byte.
En katt som kan gå in och ut i ett hus så den kan få väderskydd och som matas kommer att leva betydligt längre än 2-4 år i snitt, troligen är 15 år en mer normal medllivslängd på en huskatt och inte ens "stallkatter" har så kort livslängd som 2-4 år utan en katt blir vuxen kring 2 års ålder och ska väl biologiskt ha tid att leva som vuxen några år även om den hade levt helt i det vilda. 2-4 år kan det kanske bli om man räknar med övergivna katter och olyckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Så kort livslängd har de inte om de inte råkar ut för en olycka, frågan är väl om man ska räkna in överkörda katter eller bara se på deras trafikolycksfria livslängd, min 21 åring var ute när hon ville ända tills hon blev blind och då hade hon också varit döv i ca 5 år innan det (det är lite svårt att veta när hon blev döv), det finns ingen stor väg i närheten utan det är ca 2 km dit men det finns byväg och järnvägen är några hundra meter bort så det är inte helt trafikriskfritt, det finns också många maskiner på åkrarna, en döv katt har nog inte så lätt att upptäcka en tröska eller traktor när de är ute och smyger i hög växtlighet så att de bara ser strån, de är ju ofta helt fokuserade på jakten när de väl hittat nått byte.
En katt som kan gå in och ut i ett hus så den kan få väderskydd och som matas kommer att leva betydligt längre än 2-4 år i snitt, troligen är 15 år en mer normal medllivslängd på en huskatt och inte ens "stallkatter" har så kort livslängd som 2-4 år utan en katt blir vuxen kring 2 års ålder och ska väl biologiskt ha tid att leva som vuxen några år även om den hade levt helt i det vilda. 2-4 år kan det kanske bli om man räknar med övergivna katter och olyckor.

Medellivslängden på katter som bor hos människor är ca 13 år.
Dock får jag backa, då siffran jag sett var på katter som blev utsläppta och övergivna, dessa lever 2-4 år.
Självklart är det inräknat olyckor och sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte min katt men 'min' stads så får passa på att posta denna going. Han går och sätter sig varje dag i en butiksöppning och sitter där några timmar. Är lite kul att se honom när man kommer och handlar

http://www.hn.se/nyheter/varberg/butikskatten-molle-har-f%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Detta är ju inte min katt men 'min' stads så får passa på att posta denna going. Han går och sätter sig varje dag i en butiksöppning och sitter där några timmar. Är lite kul att se honom när man kommer och handlar

http://www.hn.se/nyheter/varberg/butikskatten-molle-har-f%C3%...

Den katten ser trött ut. Även på bilden så blundar katten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Detta är ju inte min katt men 'min' stads så får passa på att posta denna going. Han går och sätter sig varje dag i en butiksöppning och sitter där några timmar. Är lite kul att se honom när man kommer och handlar http://www.hn.se/nyheter/varberg/butikskatten-molle-har-f%C3%...

Haha det där gjorde min söndagsmorgon Personalens skylt är ju spot-on, bilden matchar perfekt med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Den katten ser trött ut. Även på bilden så blundar katten

Jag tycker han ser nöjd ut, katter brukar kisa (pun not intended) med ögonen när de trivs och litar på att inget farligt kommer hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

@Bascule666: Angående hårtovor så har jag använt den till höger med framgång, sågtandad som en brödkniv men runda spetsar så att man inte riskerar skada huden:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@vinylsamlaren: Jag hade sju som mest, det krävde en del av sin kattägare (och noggrann planering av alla liggplatser/revir)! Kul med fler kattgalningar.

Eftersom jag har ett stort hus och bor på landet så är inte liggplatserna något större problem. Enda problemet är att jag inte har någon "kattlucka" så att de själva kan gå in och gå ut som de själva vill utan jag får "personligen" dygnet runt öppna dörren åt dom när dom vill gå ut- och in.

Längtar redan efter sommaren.

Permalänk
Medlem

Hej, här kommer en bild på min och min flickväns lilla kisse.

Någon som har tips på bra försäkring för katt?
Agria, Dina försäkringar, Moderna försäkringar etc?

Bild visas inte.
Visa signatur

/Johan

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av xerez99:

Hej, här kommer en bild på min lilla kisse.

https://i.imgur.com/lqFKj8j.png

Någon som har tips på bra försäkring för katt?
Agria, Dina försäkringar, Moderna försäkringar etc?

Jag har en på Agria och en annan på Svedea de har 30% kattunge rabatt med + fri veterinärs support via mobil/internet.

Skrivet av Svedea:

Med FirstVet får du rådgivning och enklare undersökningar av en veterinär – via videomöten. Det går snabbt och är enkelt – i många fall slipper du åka in till veterinären. Som Svedeakund får du dessutom fria veterinärvårdsbesök!

Skrivet av Svedea:

Samma villkor - men bättre för dig som reser
Försäkringen gäller som tidigare sånär som på villkoren som blivit lite bättre för dig som reser.
Om du behöver återvända hem för att din katt hemma i Sverige blivit livshotande sjuk kan du nu
få ersättning för om- och avbokningskostnader för resor i hela världen. I resetillägget har vi
också utökat skyddet så att det gäller för hela Nordamerika om du reser med din katt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag har en på Agria och en annan på Svedea de har 30% kattunge rabatt med + fri veterinärs support via mobil/internet.

Tack så mycket, har kollat på Svedea och Dina försäkringar men svårt att bestämma vilken man ska välja.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av xerez99:

Tack så mycket, har kollat på Svedea och Dina försäkringar men svårt att bestämma vilken man ska välja.

Jag fick Svedea med när jag köpte min bengal katt så jag fick inte chansen att välja. Jag kan givetvis ändra försäkringen nu men jag har livförsäkringen där med på min katt. Katteriet har alltid kört på Svedea så jag antar att de är bra då de har större erfarenhet av skador/sjukdomar då de säljer många katter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Tack så mycket, har kollat på Svedea och Dina försäkringar men svårt att bestämma vilken man ska välja.

Vill du ha en fast självrisk (2500:-) finns det bara ett bolag att välja på och det är IF, visst de är bland de dyraste när det kommer till premien, men man måste sätta det i relation till att de andra har rörlig självrisk, och det kan bli höga belopp om katten behöver dyr vetrinärvård.

Jag har Storkatt hos IF, och betalar ~3000:-/år för mina två.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Okej, fick mig lite att fundera på nu. Låter bra med fast självrisk som IF erbjuder. Får titta vidare och se vilken som passar mig bäst. Tack så mycket för all information.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Belzader:

Vill du ha en fast självrisk (2500:-) finns det bara ett bolag att välja på och det är IF, visst de är bland de dyraste när det kommer till premien, men man måste sätta det i relation till att de andra har rörlig självrisk, och det kan bli höga belopp om katten behöver dyr vetrinärvård.

Jag har Storkatt hos IF, och betalar ~3000:-/år för mina två.

Hm jag kollade IF och fick en offert på:

Stor Kattförsäkring Försäkringsbelopp: 13 000 kr
Självrisk: 2 500 kr
Pris per år: 3 930 kr

De hade inte First Vet än de skulle få det nästa år en gång gratis (Svedea har obegränsat).
Men livförsäkringen är det som kostar på med.
Jag har två katter så det blir inte billigt.

Permalänk
Medlem

Här är mina 2 katter
Smulan är bondkatt och skorpan är skeppskatt med 6 tår

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv

Nu har våran nya familjemedlem levererats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

http://www.catster.com/wp-content/uploads/2015/06/catages.png

Så en katt är äldre om den är ute? Låter konstigt. Hon borde väl hålla sig friskare om hon får röra sig fritt?

Den allmänna åsikten är att utekatter får ett kortare liv än innekatter. Vad de sedan syftar på med "utekatt" kan man ju fundera över. Om de med utekatt menar en vildkatt så kan jag förstå resonemanget. Om de däremot menar en huskatt som både får vara inne och ute och själv bestämma var den vill vara men som får all mat- och dryck av sin familj dvs människan så har jag lite svårare att förstå resonemanget. Om man i resonemanget drar genomsnittsåldern av en utespringande katt och räknar in faror en utespringande katt kan utsättas för så kan jag förstå resonemanget. Å andra sidan anser jag att det vore gränsfall till djurplågeri att ha en katt som innekatt om man bor på landet.

Ingen av mina katter har för övrigt blivit sjuk och behövt uppsöka veterinär förutom tjejen ovan som fick ett kattbett i skinkan/höften av en okastrerad hankatt som ville våldta henne för ett par år sedan. Så jag tror personligen att utelivet gör katterna friskare.

Har själv blivit av med 5 katter sedan milenniumskiftet... den sista för bara någon månad sedan. Orsaken har gissningsvis varit bl a huggormsbett direkt i strupen, havsörnsangrepp, förgiftning samt ren stöld.

Bilder kommer framöver på min sista lilla katt som jag hittade död... helt oskadad... men kall och styv som en planka för lite drygt en månad sedan. Hon fick ett minnesljus på sin grav i lördags.

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren:

Ok, det va ju tråkigt. Min första och bästa katt jag hade fick cancer och blev vingligt. Spydde så fort han åt något. Saknar den mer än någon annan katt som dött för mig

Den var helvit. Tycker det är svårt att hitta katter som är helt vita

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

@vinylsamlaren:

Ok, det va ju tråkigt. Min första och bästa katt jag hade fick cancer och blev vingligt. Spydde så fort han åt något. Saknar den mer än någon annan katt som dött för mig

Den var helvit. Tycker det är svårt att hitta katter som är helt vita

Det är inte bra om katten är helvit för då har de egentligen ett genfel som även gör att de blir döva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Min va inte döv under de 8 åren den levde i alla fall. Katten gillade vara ute. Va ju lite rädd på vintern då den var så gott som osynlig (tänker mest på trafiken)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte bra om katten är helvit för då har de egentligen ett genfel som även gör att de blir döva.

Att helvita katter har en större risk för dövhet är väl vad folk i allmänhet tror... om det är sant vet jag faktiskt inte. Har själv aldrig ägt en helvit katt och har heller aldrig ägt någon döv katt.

Men enl Anne på ifokus.se:

En del vita katter blir döva. Totalt handlar det om ungefär 40% av alla vita katter – betydligt fler om de är blåögda, och färre om de är orangeögda. Även höggradigt vitfläckiga katter kan vara döva. Det handlar alltså om en speciell form av dövhet som hänger ihop med den vita färgen. Katterna föds inte döva, utan hörselorganen börjar förtvina när kattungen är ungefär en vecka gammal, och de är oftast helt förstörda när katten är två-tre veckor.

Vita katter ska inte paras med andra helvita katter, just för att risken för dövhet då ökar. (Och självklart ska man bara para hörande katter!) För att ställa ut en vit katt så behövs ett veterinärintyg som visar att katten är hörande. Idag så utfärdar vanligen veterinärer hörseltest, som kan tyckas lite godtyckligt, genom att göra ett enkelt perceptionstest. Detta är inte tillförlitligt, då djuret kan använda andra sinnen för att uppfatta att det händer något. Dessutom kan man på intet sätt kontrollera HUR mycket katten hör eller om den är ensidigt döv.

Det enda hundraprocentigt tillförlitliga test som finns är BAER-test, där man söver katten och genom att sticka in en liten sensor i kattens öroninstrument utsätter strukturerna för stimuli. De svar man får från dessa provokationer visar om katten har normal hörsel. Detta test, utföres idag endast på Strömsholms djursjukhus och är ganska kostsamt.

I Tyskland är det obligatoriskt med BAER-test på vita katter. SVERAKs Hälso- och Avelsråd rekommenderar att katter som ska gå i avel bör testas med BAER-test och de som endast ska vara utställningskatter räcker det med ”skrammel” test gjort av veterinär.

Källa enl länk ovan!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Att helvita katter har en större risk för dövhet är väl vad folk i allmänhet tror... om det är sant vet jag faktiskt inte. Har själv aldrig ägt en helvit katt och har heller aldrig ägt någon döv katt.

Men enl Anne på ifokus.se:

En del vita katter blir döva. Totalt handlar det om ungefär 40% av alla vita katter – betydligt fler om de är blåögda, och färre om de är orangeögda. Även höggradigt vitfläckiga katter kan vara döva. Det handlar alltså om en speciell form av dövhet som hänger ihop med den vita färgen. Katterna föds inte döva, utan hörselorganen börjar förtvina när kattungen är ungefär en vecka gammal, och de är oftast helt förstörda när katten är två-tre veckor.

Vita katter ska inte paras med andra helvita katter, just för att risken för dövhet då ökar. (Och självklart ska man bara para hörande katter!) För att ställa ut en vit katt så behövs ett veterinärintyg som visar att katten är hörande. Idag så utfärdar vanligen veterinärer hörseltest, som kan tyckas lite godtyckligt, genom att göra ett enkelt perceptionstest. Detta är inte tillförlitligt, då djuret kan använda andra sinnen för att uppfatta att det händer något. Dessutom kan man på intet sätt kontrollera HUR mycket katten hör eller om den är ensidigt döv.

Det enda hundraprocentigt tillförlitliga test som finns är BAER-test, där man söver katten och genom att sticka in en liten sensor i kattens öroninstrument utsätter strukturerna för stimuli. De svar man får från dessa provokationer visar om katten har normal hörsel. Detta test, utföres idag endast på Strömsholms djursjukhus och är ganska kostsamt.

I Tyskland är det obligatoriskt med BAER-test på vita katter. SVERAKs Hälso- och Avelsråd rekommenderar att katter som ska gå i avel bör testas med BAER-test och de som endast ska vara utställningskatter räcker det med ”skrammel” test gjort av veterinär.

Källa enl länk ovan!

Min gamla katt blev döv kring 15 års ålder men hon var sköldpaddsmönstrad och det handlade nog mest om en ålderskrämpa i det fallet, hon klarade sig ganska bra ändå för hon blev mer o mer lugn innekatt än vild utejägare när hon åldrades men jag kan tänka mig att det är farligare ute när katten är döv och tex inte hör trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Herrejösses va fort katter går upp och ner i vikt. Haft contessa hemma i tre veckor och hon har redan ätit upp sig till sin gamla matchvikt om inte mer. Har för lite att göra då är de väl lätt gå till matskålen. Är ju så man fungerar själv lol.

Våra gamla utekatt slets knappt alls. Levde till upp mot 20. Hankatt var lite småfel trots han sprang ute. Var inblandade i en del slagsmål men inte många som lämna några större spår. Kastrerad så lugn överlag. De hade bra koll på bilar men contessa har ingen respekt alls tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Angående hårtovor så har jag använt den till höger med framgång, sågtandad som en brödkniv men runda spetsar så att man inte riskerar skada huden:

https://i.imgur.com/sZYEnut.jpg

Ser ju helt klart lustig ut. Kommer du ihåg var du köpte den?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

@Bascule666: Är typ 20 år sedan, så antagligen den lokala zoo-butiken (som inte finns längre). Minns tyvärr inte, men vara nästan säkert inte något på internet.

Edit: Snabbgoogling visar nästan samma: https://www.amazon.com/Safari-W6116-De-matting-Comb/dp/B0002A...

Finns ju fler smarta varianter: https://www.amazon.com/Hertzko-Rounded-Blade-Undercoat-Dematt...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Hm jag kollade IF och fick en offert på:

Stor Kattförsäkring Försäkringsbelopp: 13 000 kr
Självrisk: 2 500 kr
Pris per år: 3 930 kr

De hade inte First Vet än de skulle få det nästa år en gång gratis (Svedea har obegränsat).
Men livförsäkringen är det som kostar på med.
Jag har två katter så det blir inte billigt.

IF har att man kan få upp till 30% rabatt om man inte behöver utnyttja försäkringen, sen om man samlar sina försäkringar hos IF, kan man få ytterligare rabatt.

Jag betalar hellre mer i premie, och endast behöver betala 2500:- i självrisk den dag jag behöver utnyttja den.

Jag kan ge ett exempel, när Lillan behövde opereras gick det loss på ~40.000, om jag nu hade haft en försäkring som hade rörlig självrisk hade det kostat mig 1500:- + 10% (de summorna är generellt nämnda då det kan vara olika beroende på bolag och om man valt högre självrisk för att få lägre premie), vilket hade blivit närmare dubbelt så mycket jag hade behövt betala i självrisk.

Något man också ska tänka på att kolla upp, är vilket försäkringsbelopp bolaget har på vetrinärvård, då det kan skilja, IF har 60.000 (har jag för mig, de har ändrat det ganska nyligen) i försäkringsbelopp/år på Storkatt.

Jag anser att man inte ska vara dumsnål.
Men det är ju upp till var och en.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.