Fick jag tur med 8700k silikon lotterin?

Permalänk
Medlem

Fick jag tur med 8700k silikon lotterin?

Testat nu en timme och skruva upp klockfrekvenserna och Vcore.

Cinebench passerade hela tiden, sista jag har kört var 5.2GHz på 1.38V. Har inte vågat testa mer då temperaturen ligger på max 85C på en av kärnorna. https://i.gyazo.com/f9f1675db13da40e33c3f40a3ba2255b.jpg

Fick jag tur med silikon lotterin?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem

Många 8700K klarar 5,2GHz men du verkar ha fått ett bra ex som klarar det på relativt låg spänning.

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Du bör kanske köra lite fler för att säkerställa stabiliteten på så låg volt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

gratulerar

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Max 85C är ju inga problem alls, vad är du rädd för?

Permalänk
Inaktiv

Silikon?

Kisel heter det, eller silicon på engelska. Inte att förväxla med silikon vilket på engelska heter silicone och är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Helllodar: Du bör kanske köra lite fler för att säkerställa stabiliteten på så låg volt.

kört 10st, inga errors i loggboken eller crashes

Skrivet av Karazhan:

@Helllodar: Max 85C är ju inga problem alls, vad är du rädd för?

Att pusha över 5.3 kommer säkert kräva över 1.4V vilket kräver delid, ingen jag känner eller har lyckats hålla sig under 100grader utan delid över 1.4V med AIO eller luftkylning (jag förmodar att man har ingen vdroop här utan LLC är vid Turbo/Extreme).

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Känns inte som att man kan köra Cinebench som något stabilitetstest. Visst, ett bra sätt att se så att det inte kraschar direkt men det krävs lite mer för att se om den är stabil eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns inte som att man kan köra Cinebench som något stabilitetstest. Visst, ett bra sätt att se så att det inte kraschar direkt men det krävs lite mer för att se om den är stabil eller inte.

Ett bra sätt är att öppna loggboken och kolla efter fel efter processorkärna, det poppade upp error på en av kärnorna vid 1.38V, ökade till 1.385V och vips, inga errors.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Dock är inte Cinabench särskilt tung mot processorn i det långa loppet. Prime95 är tyngre men även det stressprogrammet kan vara opålitigt ibland. Problemet med dessa program är att de stressar processorn statiskt samt med samma belastning. Även om extrem belastning kan få en processor att krasha så är det faktiskt generellt när processorn utsätts för olika scenarion som den kan bli instabil. Det vill säga hantera olika instruktioner, olika belastning samt hantering och förändring av data hit och dit samtidigt.

Det är därför jag tycker program som t.ex. Handbrake med H265 (HEVC) video encodning och AAC/AC3 ljudencodning med two pass (analys + själva encodningen) är en bra stressmetod. I synnerlighet med HEVC då det använder AVX. Och det som gör att Handbrake fungerar rätt bra för stressmätning är att programmet läser från en fil, matar in det i RAM minnet, analyserar och manipulerar/komprimerar data och skriver till en ny fil. Det är mycket som händer samtidigt och en instabil processor kan krasha i princip när som helst med Handbrake. Ju högre upplösning videon har, ju tyngre blir det för processorn att hantera filen.

En annan metod som kan fungera rätt bra är att ta något mer CPU intensivt spel som t.ex. Vermintide eller Destiny 2, och helt stänga av VSYNC. Om du har högre upplösning så kommer du troligtvis få tydligare bevis på instabilitet.

Men ja, förhoppningsvis så fick du en bra processor.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

En annan metod som kan fungera rätt bra är att ta något mer CPU intensivt spel som t.ex. Vermintide eller Destiny 2, och helt stänga av VSYNC. Om du har högre upplösning så kommer du troligtvis få tydligare bevis på instabilitet.

Jag håller med om spel, Battlefield 4 har visat flera gånger en överklock varit stabil men passerat i t.ex Prime och IBT. Men varför högre upplösning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Realbench är effektivt för att hitta instabilitet, Det använder bland annat just Handbrake i sitt stresstest.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Helllodar: Dock är inte Cinabench särskilt tung mot processorn i det långa loppet. Prime95 är tyngre men även det stressprogrammet kan vara opålitigt ibland. Problemet med dessa program är att de stressar processorn statiskt samt med samma belastning. Även om extrem belastning kan få en processor att krasha så är det faktiskt generellt när processorn utsätts för olika scenarion som den kan bli instabil. Det vill säga hantera olika instruktioner, olika belastning samt hantering och förändring av data hit och dit samtidigt.

Det är därför jag tycker program som t.ex. Handbrake med H265 (HEVC) video encodning och AAC/AC3 ljudencodning med two pass (analys + själva encodningen) är en bra stressmetod. I synnerlighet med HEVC då det använder AVX. Och det som gör att Handbrake fungerar rätt bra för stressmätning är att programmet läser från en fil, matar in det i RAM minnet, analyserar och manipulerar/komprimerar data och skriver till en ny fil. Det är mycket som händer samtidigt och en instabil processor kan krasha i princip när som helst med Handbrake. Ju högre upplösning videon har, ju tyngre blir det för processorn att hantera filen.

En annan metod som kan fungera rätt bra är att ta något mer CPU intensivt spel som t.ex. Vermintide eller Destiny 2, och helt stänga av VSYNC. Om du har högre upplösning så kommer du troligtvis få tydligare bevis på instabilitet.

Men ja, förhoppningsvis så fick du en bra processor.

Mitt sätt har varit att använda datorn som vanligt och övervaka loggboken, samt undersöka vid BSOD vilken typ det är, oftast är överclockningsrelaterade BSODs simpla att se.

Crashade nu vid 5.2GHz när jag spelade overwatch med 1.385VCore, verkar som det är samma kärna som ger upp när jag körde 1.37Vcore

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600