Paket från USA - utlämnat till fel person, samt fel serviceombud.

Permalänk

Paket från USA - utlämnat till fel person, samt fel serviceombud.

Hej!

Jag beställde ett grafikkort (GTX 1070) från USA genom Wish och fick ganska omgående ett tillhörande "Tracking #" (dvs. kollinummer). Jag kunde följa paketets väg från USA -> Köpenhamn -> Malmö.

Därefter tog PostNord "över" kollinumret, och jag kunde börja spåra det i deras system genom deras hemsida.

Nu händer det intressanta, varan ifråga skickas från Malmö -> Härryda -> Torslanda, där det uppdateras på Postens hemsida och står att paketet finns att hämta hos serviceombud. Då de har stängt under helger, så kunde jag inte få tag på kundtjänsten och fråga hur mitt paket lyckades hamna i fel stad, till fel ombud (bor i Stockholm).

Jag ringer dem under morgonen idag, och får höra att inte nog med att paketet hamnat fel, det verkar även ha "gått ut", dvs. någon (som inte är jag) har hämtat ut mitt paket.

När de slår en sökning på kollinumret hos PostNord, så får de fram att informationen på paketet INTE tillhör mig. Vilket låter ganska otroligt.

Här står jag då, utan ett grafikkort, felanmält till Wish och inväntar svar, och har även hört av mig till Klarna och bett dem frysa fakturan.

Har någon varit med om något liknande? Är det möjligt att PostNord "märkte om" paketet på något sätt när det kom in till Sverige och att det då sattes en ny (felaktig) etikett på paketet med felaktig leveransinformation? Det låter ganska så otroligt att Wish-säljaren skulle ha gett mig fel kollinummer - eller resonerar jag fel? Lägger ogärna skulden på någon part, är mest frågvis till hur det kunde ske, paketet verkar enligt PostNord ha varit adresserat till någon helt annan än mig.

Då det inte står någon personlig information på Postens hemsida så tänkte jag att jag även skriver ut kollinumret: CJ541478995US.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig, beställde elektronik från Tyskland som skulle levereras till mitt postombud i Solna istället hamnade dom vid Ica Supermarket i Enskededalen och hämtades ut av någon annan. PostNord skickade till och med en avi till den person som hämtat ut det. Lyckligtvis lyckades jag stoppa ett andra paket som även det hamnat vid Ica Supermarket i Enskededalen.
Hur detta kan hända med 2 olika paket tycker även PostNord är mystiskt
Ring till PostNord och till det ombud som lämnat ut paket och hör om dom säger vilket personnummer som hämtat ut det. Till mig ville dom tyvärr inte göra det då det är den som skickat paketet som bara får tillgång till det.
Det ända som går att göra är att göra juridiskt är kontakta företaget som skickat så att dom får reklamera. Annars om man har tur och får namnet på den som hämtat ut grejerna kan man ju åka hem till den och hämta sakerna..
Antingen har PostNord nån bug i sitt system eller så är det nåt lurt i och med att så många råkat ut för detta.
Man kan ju spekulera i om några PostNord anställda sorterar paket med metalldetektor inställd på guld.

Permalänk

Ahh.. Postnord slutar aldrig att överraska. När man gång på gång tror att de nått botten tar det sällan lång tid innan de lyckas bevisa motsatsen.

Visa signatur
Permalänk

Du var nog inte den enda som beställde grafikkort när du beställde. Att du har fått någon annans kolli är fullt möjligt.

Antingen så skulle personen ha ett grafikkort eller något annat ifrån den butiken du handlade av via Wish. Dom tar inte en adress på måfå utan den måste ha kommit någonstans ifrån.

Permalänk
Medlem

Hur är det ens möjligt dom lämnar väl inte ut paket utan att kolla ID?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av crew seven:

Hur är det ens möjligt dom lämnar väl inte ut paket utan att kolla ID?

Paketet är inte adresserat till TS utan till den person som nu hämtat ut det. Huruvida paketet innehöll TS grafikkort eller någon annans pryttlar är okänt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Detta hände även mig.
Beställde en jacka från england allt gick bra tills postnord fick tag på det.
Det gick till min terminal , fick ett mail om jag ville ha det till ombud eller hämta det.
Valde ombud och räknade med att få det dagen efter.
Istället hände inget på 4 dagar och jag ringde dom och dom säger då att det finns kvar på termnialen åk du dit och hämta det istället. Jag gjorde detta och det fanns så klart inget paket där. Började räkna med att det försvunnit nu men dagen efter på kvällen får jag ett sms från en kille i stockholm som undrar om jag köpt en jacka. Visade sig att det hade gått ut till hans ombud och blivit aviserat och han kunde sen hämta det. Han var ärlig och lämnade tillbaka det till ombudet. Jag meddelade detta till min kontakt på postnord och hon hade ingen anning om det, och kontaktade ombudet i Stockholm. Jag bad henne se till att det inte går i retur till avsändare utan lös det så det går rätt. Vilket hon skulle göra men det gick så klart tillbaka till avsändaren som fick skicka om det igen. Nu skyller postnord på att företaget har skickat med samma kollinummer, dvs använt samma fraktsedel flera gånger. Tydligen har dom svartlistat en del som gör detta för att spara en frakt. Köper inte det då företaget inte tjänar något på det då dom fick skicka ut samma jacka två gånger ändå + förvirrade kunder som kostar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Paketet är inte adresserat till TS utan till den person som nu hämtat ut det. Huruvida paketet innehöll TS grafikkort eller någon annans pryttlar är okänt.

Då borde ju TS få den andra personens kort istället?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Postnord gjorde samma sak mot mig. Beställde en handkontroll på ebay till mitt nes mini. Får sedan ett sms från okänd person som skriver att han har mitt paket och att om jag inte hör av mig så behåller han det. Postnord hade skickat det till fel utlämningsställe (samma stad), lyckats skicka sms till en helt annan person (inte närheten samma nummer som mig) samt så hade dom lämnat ut paketet till honom trots att mitt namn + adress var på paketet.

Postnord är helt åt helvete!

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig fast från Aliexpress och då var det säljaren som givit mig fel kollinummer. Fick rätt kollinummer efter kontakt med säljaren.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du bara fått fel kollinummer eftersom uppgifterna på paketet var helt annorlunda.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det är OK på något sätt, men det jobbar människor på PostNord. Dom tar emot flera miljoner paket om året. Bara från Black Friday-helgen i år var det 4 miljoner paket som svenskarna beställt, från svenska återförsäljare. Misstag sker, men sett till helheten är det en väldigt, väldigt liten andel.

Har själv aldrig haft problem med PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Postnord gjorde samma sak mot mig. Beställde en handkontroll på ebay till mitt nes mini. Får sedan ett sms från okänd person som skriver att han har mitt paket och att om jag inte hör av mig så behåller han det.

Borde inte det räknas som stöld om han behåller ditt paket?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Hur är det ens möjligt dom lämnar väl inte ut paket utan att kolla ID?

Det händer inte, det går inte att lämna ut det utan att ha scannat någon form av ID. Det går att lämna ut med fel namn dock, t.ex felstavade namn mm ifrån små butiker.

Skrivet av crew seven:

Då borde ju TS få den andra personens kort istället?

Butiken har nog skickat två kollin till samma person ska du se.

Permalänk
Medlem

PostNord måste väl ändå vara ansvarig för paketen de hanterar? Alltså ersättningsskyldiga.
Är de inte ansvariga så kan de ju sälja alla paket de får in och behålla pengarna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Det händer inte, det går inte att lämna ut det utan att ha scannat någon form av ID. Det går att lämna ut med fel namn dock, t.ex felstavade namn mm ifrån små butiker.

Butiken har nog skickat två kollin till samma person ska du se.

Enligt mit telefonsamtal med PostNord så hade detta just sket. Fel person hämtar ut paket efter att ha fått en avi, PostNords anställda jämför namnet på avin med namnet på deras legg istället för med namnet på paketet. Tydligen så har dom i mitt fall till och med scannat legget från personen som hämtat ut det, tyvärr kunde tjejen hos PostNord inte tala om vem det är då det skulle va olagligt.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

PostNord måste väl ändå vara ansvarig för paketen de hanterar? Alltså ersättningsskyldiga.
Är de inte ansvariga så kan de ju sälja alla paket de får in och behålla pengarna.

Postmord ersätter säljaren, det felar inte så ofta där, kan ju vara en aning knepigare för säljare ifrån utlandet.

Dom säljer faktiskt paket, det finns postauktioner där allt samlas som ifrån paket som "kommit fram tomma" mm.

Finns flera exempel där handgjorda fiskebeten har kommit upp på tradera där köparen fått ett tomt paket och det finns 1ex. Den som säljer har då informerat om att det kom ifrån en postmord auktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Paketet är inte adresserat till TS utan till den person som nu hämtat ut det. Huruvida paketet innehöll TS grafikkort eller någon annans pryttlar är okänt.

Precis, det troligaste är att avsändaren har gett dig fel trackingnummer.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Ja, den kanske låg bland alla tusen i Arlanda och en av cheferna hörde jag på nyheterna idag var extra hård och tog detta med allvar och att det skulle hinnas skickas ut innan jul, för mycket ansträngning så det kom till fel?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Du har antagligen fått fel kolli id och med lite tur så kommer ditt paket snart, när det kommer till att kontakta utlämningsstället så får dom/kan inte ge ut informationen om vem som hämtat det, med lite otur så kan det också vara så att om maskinerna som skannar paket på postnord inte kunnat läsa ettiketen på paketet så kan det ha gått till manuell registrering av adress osv men då måste den som gjort detta läst otroligt fel eller liknande.

Det beror dock också på hur wish butiken har skickat det när det kommer till utlämning då om det har gått som ett brev vilket det inte lär ha gjort så behövs ingen legitimation vid uthämtning och om det har felsorterats som brev eller liknande eller om utlämnaren har gjort fel när han eller hon kollade legitimationen så kan det gå att få ut paket utan rätt persons legitimation även om det absolut inte ska gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag säger inte att det är OK på något sätt, men det jobbar människor på PostNord. Dom tar emot flera miljoner paket om året. Bara från Black Friday-helgen i år var det 4 miljoner paket som svenskarna beställt, från svenska återförsäljare. Misstag sker, men sett till helheten är det en väldigt, väldigt liten andel.

Har själv aldrig haft problem med PostNord.

Samtidigt är det ju deras verksamhet. Är det mycket att göra får de väl anställa fler, eller? Finns ju viss förutsägbarhet i topparna, jul brukar hända varje år liksom. Post(en) uppför sig nu som om de inte vill ha med paket att göra alls.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Mycket av problemen tror jag ligger hos avsändaren. Dåligt paketerat för att det ska sparas in samt slarvigt paketerat för att personalen som packar är stressad. Har sett fler och fler företag skicka varor i enbart vikt wellpapp med ett band runt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeLison:

Antingen har PostNord nån bug i sitt system eller så är det nåt lurt i och med att så många råkat ut för detta.

Dom har antagligen flera buggar. Min kompis väntade på ett paket från Kina. Trackingen visade rätt länge (typ drygt 2v) att det låg på en terminal i Sverige på väg till ombudet. Nästa trackinguppdatering var att det var på väg tillbaka till avsändaren pga av att han inte hämtat ut det. Det fanns inga statusuppdateringar om att det kommit fram till ombudet, att dom sökt adressaten ellet skickar ut en avi, så nog fan har dom buggar alltid...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Mitt paket hamnade hos ett ombud som är 26 mil bort. Påskynda leveransen är okej, men se till att den kommer till rätt stad och ombud också. *suck*

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

@GilbertG:

Mycket av problemen tror jag ligger hos avsändaren. Dåligt paketerat för att det ska sparas in samt slarvigt paketerat för att personalen som packar är stressad. Har sett fler och fler företag skicka varor i enbart vikt wellpapp med ett band runt...

Ja, men det handlar inte om förpackandet i denna tråd, utan om märkning och logistik. PostNord märker om alla försändelser från utlandet till sitt eget system, och därefter blir allt bananer. Jag har svårt att se hur avsändaren är skyldig till detta.

Förresten så är min erfarenhet att folk utomlands i regel packar mycket bättre än i Sverige. Här tror folk att det går att skicka DVD:er i vanliga brevkuvert utan problem…

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Borde inte det räknas som stöld om han behåller ditt paket?

Absolut, men ringde till honom när jag såg det och fick det utan problem. Han var schysst och mötte mig på stan. Gissar han mera skrev så för att jag skulle höra av mig fort. Dock förskräckligt hanterat av PostNord.

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag:

Paket från utlandet felsorteras i Malmö. Skickas till vad vi kan kalla Felstad. "Det gick inte att leverera. Mottagaren okänd". Tillbaka till Malmö. Skickas till Felstad IGEN. "Det gick inte att leverera. Mottagaren okänd". Åter till Malmö.

Här har jag börjat ana oråd och kontaktar Postnord. Det visar sig att det har gjorts en "manuell komplettering", varvid någon har lyckats byta ut en siffra i postnumret och inte kontrollerat mot originalet. Postnord lovar att rätta till saken.

"Ditt paket finns nu hos ditt ombud i Felstad."
...
Explosiv telefonkonversation följer. Slutligen kommer paketet fram, men endast för att jag kontrollerade paketspårning dagligen.

Man ska för böfvelen inte behöva övervaka en postleverantör för att se till att de gör sitt jobb!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Caernoga:

Mitt bidrag:

Paket från utlandet felsorteras i Malmö. Skickas till vad vi kan kalla Felstad. "Det gick inte att leverera. Mottagaren okänd". Tillbaka till Malmö. Skickas till Felstad IGEN. "Det gick inte att leverera. Mottagaren okänd". Åter till Malmö.

Här har jag börjat ana oråd och kontaktar Postnord. Det visar sig att det har gjorts en "manuell komplettering", varvid någon har lyckats byta ut en siffra i postnumret och inte kontrollerat mot originalet. Postnord lovar att rätta till saken.

"Ditt paket finns nu hos ditt ombud i Felstad."
...
Explosiv telefonkonversation följer. Slutligen kommer paketet fram, men endast för att jag kontrollerade paketspårning dagligen.

Man ska för böfvelen inte behöva övervaka en postleverantör för att se till att de gör sitt jobb!

Så är det tyvärr man får vara på som en igel för att få tag i sina varor. Mitt gick till fel ombud det var ombudet som gjorde fel och skickade det vidare. Det roliga var att jag fick ett exakt likadant paket till rätt ombud och då hade fanskapet skannat båda.

Sen skyllde hen på posten men denna gång var det ombudets fel.

Permalänk
Medlem

Jag har en granne som har samma efternamn och ett väldigt likt förnamn (Börjar på samma bokstav).
Tänk er typ:
Anders Svensson <- jag
Anna Svensson

Senast postnord fuckade upp och skickade mitt paket till fel ombud, så sker en rätt "festlig" grej:
1) Av nån anledning så kan dom inte skicka paketet vidare med samma mottagare
2) Det dom gör är att ändra adresslapp i systemet, denna är då adresserad till rätt ombud.
3) Ett av problemen detta ger är att jag själv som kund inte längre kan se trackinginfo på tackingnummret

Det som även hände, var att stjärnorna hos ombudet eller Postnord nu hade adresserat paketet i deras system till min granne ANNA SVENSSON.
YTTERST oklart hur detta kunnat ske.

Så, när jag väl kommer och ska hämta ut paketet säger han "Nädu, det här är till Anna".
Jag är typ "WTF?"
Förklarar vad som hänt, varpå han säger "jaha, det där händer hela tiden, vänta så hämtar jag paketet".
Mycket riktigt, när han hade paketet i sin hand såg han givetvis att det var mitt namn tryckt på paketet och allt var helt ok.

Vad som dock är riktigt dåligt här är, säg att jag hade dröjt med uthämtning och Anna hade kommit. Vem vet, hon kanske hade fått en lapp hem i brevlådan tillslut om att paket finns att hämta?
Hade då ombudet varit så noggrant att hen hade dubbelkollat namnet på paketet? Knappast.

Permalänk
Medlem

Postnords system är ju under all kritik, nyligen fick jag ett paket från utlandet, det levererades till rätt ombud men låg där i 10 dagar innan postnords system kom på att den skulle skicka ut en AVI, AVIn kom aldrig och av en slump var det ett rekommenderat brev så jag såg att de skulle ligga hos ombud.
Skynda mig dit, nope då hade det redan gått tillbaka men varken jag eller ombud kan se detta men postnord kan, det ligger nu som ett ärende hos dem, blir intressant att se förklaringen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood