GMO= ökad mängd bekämpningsmedel och konstgödsel?

Permalänk
Medlem

GMO= ökad mängd bekämpningsmedel och konstgödsel?

Är det sant att tack vare GMO har användningen av bekämpningsmedel och konstgödsel ökat?
om svar ja, hur kommer det sig?

förstår att ämnet är lite off topic till det här forumet men hoppas någon av er har ett svar.
tack på förhand!:)

Permalänk
Medlem

Varför skulle GMO leda till ökad användning av bekämpningsmedel? Låter upp och ner.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Bekämpningsmedel är jag osäker på, men konstgödsel definitivt.

GMO är väldigt produktivt med rätt inputs, men utan dessa inputs ger de sämre skörd än vanligt. Rätt typ och mängd konstgödsel krävs.

Det är ett stort problem i fattigare länder som "fått hjälp". De fick hjälp med att ställa om till GMO-odling, men när de inte längre kan få tag på inputs (för dyrt/får inte längre från hjälporganisationerna) blir det problem. Produktiviteten faller under det de hade från början, vilket försätter dem i en sämre situation än innan de fått "hjälp". Vi hade en mycket intressant artikel om detta på universitetet, ska försöka leta upp den.

Hittade: https://www.iatp.org/files/Lessons_from_the_Green_Revolution_...

Rekommenderas verkligen för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Varför skulle GMO leda till ökad användning av bekämpningsmedel? Låter upp och ner.

Ja exakt så tänker jag med därför jag inte får något grepp om det. Min gissning skulle vara att det kanske har att göra med kemikalierna man behöver för att få växter att växa, möjligtvis annars vet jag inte.

läste nånstans att GMO var kopplat till ökad användning av bekämpningsmedel därför jag undrar.

Permalänk
Medlem

Användningen av roundup har definitivt ökat. Lite det som är tanken när samma firma utvecklar grödorna och bekämpningsmedlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Ja exakt så tänker jag med därför jag inte får något grepp om det. Min gissning skulle vara att det kanske har att göra med kemikalierna man behöver för att få växter att växa, möjligtvis annars vet jag inte.

läste nånstans att GMO var kopplat till ökad användning av bekämpningsmedel därför jag undrar.

De skriver lite om bekämpningsmedel i texten jag länkade ovan. Framför allt beskrevs det som att GMO, konstgödsel och bekämpningsmedel utvecklades samtidigt och applcierades när jordbruket skulle moderniseras. Därför användes de ihop, och när det väl börjat skapades resistens vilket trissade upp mängden bekämpningsmedel som behövdes ytterligare.

Har även hört talas om att GMO är känsligare och lättare att totalt slå ut, eftersom alla växter blir exakta kopior och kan dödas av samma saker. Naturligt finns det massor av små variationer mellan regionala arter, vilket gör att alla inte drabbas samtidigt. Det är därför biologisk mångfald skapar stabilitet i ekosystem.

Permalänk

Man kan egentligen inte säga något alls rent generellt. Är t.ex en gröda genmodifierad för att stå emot en sjukdom behövs inte lika mycket bekämpningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

Man kan egentligen inte säga något alls rent generellt. Är t.ex en gröda genmodifierad för att stå emot en sjukdom behövs inte lika mycket bekämpningsmedel.

Många grödor är modifierade för att stå emot bekämpningsmedel.

Permalänk
Medlem

Gjorde inte kurzedagt (hur det nu stavas) en riktigt bra video på ämnet? Där förklaras även just varför bekämpningsmedel används mer tack vare GMO's. Vilket i stort sett beror på giriga kapitalister. Ska se om jag kan hitta länken.

Edit:

Hittade. Klart sevärt om man är intresserad av ämnet.

Alt:
https://www.youtube.com/watch?v=7TmcXYp8xu4

Permalänk
Medlem

Kort svar-nej.
Gmo är framtaget för att olika grödor ska få bättre egenskaper. Kan vara t.ex. tåligare mot torka, större skörd, mindre känslig mot insekter m.m. Växtförädling har funnits sedan människan började odla mat.

Och konstgödsel är i stort sett kväve från luften som är bundet i piller så det i sig är inte heller farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@joakim99: Förhoppningsvis så lyckas inte Sverige komma runt direktivet och skiten förbjuds. Vi kör utan numera, känns mer hälsosamt än något som statistiskt säkerställt gynnar cancer

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nej, snarare mindre då GMO kan användas för att göra grödorna mer resistenta mor parasiter och sjukdomar --> mindre användning av bekämpningsmedel.

Finns en del forskning på området, bla denna metanalysen (sammanställning av flera studier):
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.p...

I den studien så kommer de fram till följande:
"On average, GM technology adoption has reduced chemical pesticide use by 37%, increased crop yields by 22%, and increased farmer profits by 68%."

Permalänk
Avstängd

Det finns så sjukt mycket desinformation om GMO. Nästan allt vi äter är GMO.

GMO kan brytas ner i 2 huvud kategorier:

Grödor som har modifierats över hundra eller tusentals år genom mänskligt urval av olika grödor.

Det som vi kallar för GMO, när vi byter ut individuella gener för att uppnå samma resultat som mänskligt urval på någon minut istället för tusentals år.

GMO ser olika ut i världen och attityden emot ny teknik är alltid ganska negativ när den ligger före sin tid.

fördelarna med GMO är att vi kan skräddar sy grödor till klimatet och andra förhållanden.

Problemet? är att den största producenten av GMO frön också äger världens största bekämpnings medels företag och innehar majoriteten av GMO patenten, vilket är ytterligare ett problem då enligt min mening kan man inte ta patent på något som är skapat av naturen.
Det här har lätt till att GMO plantor modifieras för att tåla bekämpnings medel och växa bättre. I en perfekt värld så hade bekämpnings medel inte använts.

Lösningen på det här problemet är lätt, Tillåt inte GMO att besprutas och håll den till samma regler som EKO grödor.

Bekämpnings medel är inte största boven att marken förstörs för plantor, Tunga Traktorer gör att det blir packskador så jorden inte får någon luft och att inte låta marken vila efter några säsonger samt bristen på vanligt gödsel på grund av att bönder väljer att sluta med mjölkkor gör att markerna inte får tillbaka någon naturlig näring. (veganer är inte bra för miljön)

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Skyll inte på tekniken i sig. Används GMO rätt räddar det bokstavligen miljontals liv. Så de flesta här har rätt om vad GMO har att ge. GMO används här också väldigt löst då det är vad bönder gjort i tusentals år som även sagts.
Sen att företag kanske ser till att få mycket makt över tekniken är en annan sak.

Golden rice brukar väl vara ett lysande exempel på styrkan med GMO
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_rice

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Förväxla inte nåt afrikanskt land eller nordamerika med Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ciper13:

Är det sant att tack vare GMO har användningen av bekämpningsmedel och konstgödsel ökat?
om svar ja, hur kommer det sig?

förstår att ämnet är lite off topic till det här forumet men hoppas någon av er har ett svar.
tack på förhand!:)

Folk äter mer grönt och blir veganer..ju mer som äter enbart grönt blir mindre kött, mindre boskap som äter våra matrester, så som stjälkar och överblivna grönsaker.

Mindre boskap, mindre gödsel mer konstgödsel och mer kol i atmosfären..

https://samnytt.se/vad-hander-om-hela-befolkningen-blir-vegan...

https://www.sciencemag.org/news/2017/11/what-would-happen-if-...

Detta är enbart USA's befolkning.

En intressant läsning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skyll inte på tekniken i sig. Används GMO rätt räddar det bokstavligen miljontals liv. Så de flesta här har rätt om vad GMO har att ge. GMO används här också väldigt löst då det är vad bönder gjort i tusentals år som även sagts.
Sen att företag kanske ser till att få mycket makt över tekniken är en annan sak.

Golden rice brukar väl vara ett lysande exempel på styrkan med GMO
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_rice

Mm visst, man bör la inte förväxla "tekniken" med hur det används men problemet i sig är att det i många fall har visat sig ännu mer sårbårt och ännu dyrare att sköta än gamla hederliga grödor, dvs det som säljs är helt enkelt designat för att suga pengar ur bönderna och inte för mer hållbara grödor som gör det "lättare" för bonden.

Mumbo jumbo (PR)reklam företagssnack är inte hur det ser ut i verkligheten.

Skrivet av Svensktiger:

Förväxla inte nåt afrikanskt land eller nordamerika med Sverige.

Varför skulle någon ens behöva förväxla något afrikanskt land med Sverige? är ju ändå typ samma storföretag som äger dessa "grödor" sen anspelade jag eg på USA och Latinamerika.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Avbefolkning? foliehatt på.
https://www.youtube.com/watch?v=Zr22FlGQheU

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ciper13:

Är det sant att tack vare GMO har användningen av bekämpningsmedel och konstgödsel ökat?
om svar ja, hur kommer det sig?

förstår att ämnet är lite off topic till det här forumet men hoppas någon av er har ett svar.
tack på förhand!:)

Det här är väldigt svårt att få fram ordentligt underlag för. GMO kan både öka och minska åtgången av allehanda jordbruksprodukter och kemikalier.
Monsanto har exempelvis tagit fram flertalet GMOgrödror som tål ett växtgift kallat roundup så att man kan tokbespruta åkrar med detta så att allt ogräs megadör flera gånger om samtidigt som majset/sojabönorna or whatever klarar sig galant mitt i gifthärden. I de fallen har besprutningen ökat. GMO används emellertid i många andra sammanhang. Exempelvis kan man ta fram egenskaper hos plantorna så att de själva blir bättre på att stå emot angrepp som mögelsvamp, insekter, köld, torka och liknande så att mer grödor kan produceras utan att mer bekämpningsmedel behöver användas. Det finns alltså mänger av exempel åt båda hållen.
Vidare kan åtgången av bekämpningsmedel ha ökat med åren samtidigt som mängden GMOgrödor h ökat utan att detta måste finnas ett samband melllan dessa så det hjälper inte heller att samla in data om hur mycket bekämpningsmedel som sålts. Lätt att dra felaktiga slutsatser likt det lustiga exemplet att de flesta drunkningsolycorna händer på soliga sommardagar. Det är även så att mest glass säljs dessa dagar men det är inte så säkert att det är glassförsäljningen som är den egentliga orsaken till alla drunkningsolyckor ;). Många saker händer i världen samtidigt och det kan vara svårt att få klarhet i vad som är osak till vad.
Jag vill påstå att det antagligen inte finns bra nog data samlat för alla delar av världen för att säga att GMO har ökat eller minskat mängden besprutningsmedel totalt sett. Det finns för många varianter av GMOförbättningar och för dålig samlad dokumentation världen över för att egentiligen få klarhet i hur det ser ut totalt sett överallt.

Skrivet av Hattifnatten:

Varför skulle GMO leda till ökad användning av bekämpningsmedel? Låter upp och ner.

om i ovan exepel så har mängden roundup som används på åkrarna världen över garanterat ökat i mängder när man gjort specifika grödor immuna mot roundup just för att kunna bespruta hela skärden. Men ja det är som sagt komplext.

Skrivet av DST:

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Det har varit tanken med all typ av agrikultrurell utveckling. Att få ut mer. Det har inte bara varit av ren ondo utan jordreformer, avel, nya grödor (som när potatisen kom till norden), bättre redskap, dränering, silosammanställning, öppna marknader, och även MOförbättreingar har faktiskt lett till rena förbättringar i väldigt många sammanhang

Skrivet av DST:

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Ja det där är en ordentligt trist följd utan tvekan. Jag har sett monsantodokumentärer om det hela också och det är inte vackert.

Skrivet av DST:

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Fast ja, det är rätt starkt vinklade dokumentärer. De har inte fel men ingen dokumentär kan ta upp helheten kring jordbruksförbättringar och reformer. Man måste välja tema. Neutralt finns ej och det säljer noll. Ingen annan än möjligtvis skolor köper informationsvideor som är netutrala kring jordbruksändringar. Antingen sätter man en säljande negativ eller säljande positiv vinkel. Ibland är det faktiskt positivt men det är mer vanligt i populärvetenskapliga tidningar man hittar dessa nyheter kring genuppgraderingar medan dokumentärerna gör sig bättre i negativ ton men man ska vara medveten om att det finns mer än monsantos svinerier. Det finns alltid rädsla för förändringar och en del förändringar är vidriga, men avel och genmodifierade grödor måste inte vara djävulen själv ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Mm visst, man bör la inte förväxla "tekniken" med hur det används men problemet i sig är att det i många fall har visat sig ännu mer sårbårt och ännu dyrare att sköta än gamla hederliga grödor, dvs det som säljs är helt enkelt designat för att suga pengar ur bönderna och inte för mer hållbara grödor som gör det "lättare" för bonden.

Konstigt nog så är det som är hårdast besprutat, och trots det måste säljas dyrast, för att vara lönsamt att producera, det som brukar klassas som ekologiskt odlat... Jag skiter egentligen i vilket, eftersom jag inte äter frukt, grönsaker eller bär, med väldigt få undantag. Potatis, (rotfrukt) tomat i form av tomatsåsen i makrillförpackningen, konservburken med ravioli, och som ketchup, samt grönkål som grönkålssoppa. Sen är nog listan på undantag slut...
Med andra ord. GMO, eller ekologiskt, jag skiter i vilket, jag handlar inte det i alla fall. men det finns en anledning till varför "ekologiskt" är så in i helvete dyrt i butikerna...

Skrivet av Söderbäck:

Vidare kan åtgången av bekämpningsmedel ha ökat med åren samtidigt som mängden GMOgrödor h ökat utan att detta måste finnas ett samband melllan dessa så det hjälper inte heller att samla in data om hur mycket bekämpningsmedel som sålts. Lätt att dra felaktiga slutsatser likt det lustiga exemplet att de flesta drunkningsolycorna händer på soliga sommardagar. Det är även så att mest glass säljs dessa dagar men det är inte så säkert att det är glassförsäljningen som är den egentliga orsaken till alla drunkningsolyckor ;). Många saker händer i världen samtidigt och det kan vara svårt att få klarhet i vad som är osak till vad.

Jag TROR, efterdiskutioner med bekanta till familjen, som är store EU bidragsmottagare (alltså, bönder) att en del i uppgången av försäljningen av bekämpningsmedel är den pågående trenden med att allt ska vara ekologiskt odlat. Den ekologiska odlingen är långt ifrån besprutningsbefriad, och i stället för att använda de gifter som är effektivast mot ett givet problem, så måste man i stället använda gifter som är godkända för just ekologisk odling, så man kan sälja grödan som just, ekologiskt odlad. Effekten blir att man måste spruta mycket mer, för att det är mindre verkningsfullt. Trots att man sprutar så mycket mer, får man även mindre skörd, och slutresultatet blir ett högre pris i handeln, då bonden ska finansiera de högre kostnaderna för gift, och besprutning i flera omgångar, med den mindre skörden.
Det är möjligt att de gifterna som är godkända för ekologiskt odlade grödor är mindre skadliga för miljön, och att bristen på pollinerande insekter kommer från användningen från de andra gifterna, jag har ingen aning om det är bättre, eller sämre... Men det verkar ingen annan ha i heller. Rent instingtivt känner jag att mindre gift borde vara fördelaktigt, varesig det är mot skadedjur, mögel och svamp, eller ogräs.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Oj jag är förvånad höver hur navia vissa är ang GMO.
GMO som någon nämnde tidigare är eg mest för att företagen ska tjäna mer stålar på sina "produkter" och allt som rör dem som speciellt designade bekämpningsmedel.

Stackars bönder som råkar få säd överblåst över på sin åkermark och företaget som har patent på grödan kommer över och gör ett stickprov och på så sätt kan straffa bonden med att bränna ner bondens skörd och fälla honom som en "pirat".

Av alla dessa program jag sett och läst om just gmo så är det överväldigande negativa saker som skrivs. Shit, jag är verkligen förvånad hur naiva är som förespråkar GMO grödor.

Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar med grödor, certifierat utsäde, vare sig det är genetiskt modifierat eller framtaget genom konventionell växtförädling. Angående den "överblåsta" spannmålen, vad är skillnaden mot hur det fungerar idag med köpt utsäde kontra licensavgifter på egenodlat utsäde menar du? Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert om dessa ämnen så måste du ju vara en riktig expert?

Att baktala genetisk växtförädling är lika märkligt som att vara motståndare till att räkna ut ett mattetal med en miniräknare istället för papper och penna samt räknesticka.

Det finns potential till så fantastiska tidsvinster, omvälvande nytta för mänskligheten så du förstår uppenbarligen inte vad du talar om.

Att det sedan även finns potential för att något utnyttjas för snedvridet vinstintresse är ju nästan självklart, men varför är så många experter på att gräva fram de nackdelar som finns?

Det skrivs en del om bekämpningsmedel i tråden. Speciellt på vissa typer av spannmål är det en dålig ide med ekologisk odling, främst ur hälsosynpunkt (även avkastning/kassation) för de som ska konsumera spannmålen. En viss del fungicid är svår att klara sig utan, mycket eko-spannmål som säljs till human konsumtion borde inte få säljas (finns sätt att fuska med prover..., STORA pengar inblandade...) p.g.a. halten mykotoxin/aflatoxin de innehåller. Jag har i några år nu väntat på den stora skandalen kring detta ska brisera någonstans i europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar med grödor, certifierat utsäde, vare sig det är genetiskt modifierat eller framtaget genom konventionell växtförädling. Angående den "överblåsta" spannmålen, vad är skillnaden mot hur det fungerar idag med köpt utsäde kontra licensavgifter på egenodlat utsäde menar du? Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert om dessa ämnen så måste du ju vara en riktig expert?

Att baktala genetisk växtförädling är lika märkligt som att vara motståndare till att räkna ut ett mattetal med en miniräknare istället för papper och penna samt räknesticka.

Det finns potential till så fantastiska tidsvinster, omvälvande nytta för mänskligheten så du förstår uppenbarligen inte vad du talar om.

Att det sedan även finns potential för att något utnyttjas för snedvridet vinstintresse är ju nästan självklart, men varför är så många experter på att gräva fram de nackdelar som finns?

Det skrivs en del om bekämpningsmedel i tråden. Speciellt på vissa typer av spannmål är det en dålig ide med ekologisk odling, främst ur hälsosynpunkt (även avkastning/kassation) för de som ska konsumera spannmålen. En viss del fungicid är svår att klara sig utan, mycket eko-spannmål som säljs till human konsumtion borde inte få säljas (finns sätt att fuska med prover..., STORA pengar inblandade...) p.g.a. halten mykotoxin/aflatoxin de innehåller. Jag har i några år nu väntat på den stora skandalen kring detta ska brisera någonstans i europa.

Öh vad pratar du om? Nu är jag inte en expert inom dessa områden då det mesta jag har fått till mig är just från dokumentärer från både svt samt youtube som vox å liknande.

Sen kommer jag själv från en bondfamilj å vi har aldrig någonsin varit tvungna att ex köpa in säd varje år för man inte fick spara säden som blev över till nästa år eller att vi eller någon annan blivit behandlade som tjuvar när viden blåst säden över till grannen eller våra åkermarker.

Att det är gmo eller säden/grödor har blivit förädlat genom som du säger den konventionella metoden har jag eg inget emot så sett men du gör nu en halmgubbe med ditt svar vill jag påstå. Företagen som framställer dagens gmo grödor/säd verkar ha ett enda mål och det är att sko sig på bekostnad av alla andra, iaf så jag fått till mig av allt jag har läst och sett ang GMO. Om företagen som utvecklar och säljer gmo grödor verkligen hade för avsikt att förbättra för bönderna så hade vi inte läst om alla dessa skandaler som rör gmo grödor.

Inse, GMO idag är helt enkelt designade för att skapa en "ekokedja" kring de produkter som GMO företagen utvecklar/säljer så bönderna hamnar i en beroendeställning gentemot det företaget, inte att underlätta för dem.
Tänk dig så här: en slug försäljare"skojare" som lurar äldre/sjuka in i långa och dyra abonnemang som är eg helt onödiga, så ser dagens GMO marknad idag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Självklart måste du betala avgift för egenodlat utsäde... Det vet väl alla lantbrukare? Om du inte använder en antik sort, men då avkastar den så dåligt att du tjänar på att köpa utsäde.
Först argumenterar du mot ett kostnadseffektivt sätt att växtförädla. Sedan erkänner du villigt att du inte förstår att du måste vara med och bekosta konventionell dyr växtförädling. Jätteförvirrat.
I övrigt avstår jag att kommentera, man kan inte läsa sig till allt på Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Självklart måste du betala avgift för egenodlat utsäde... Det vet väl alla lantbrukare? Om du inte använder en antik sort, men då avkastar den så dåligt att du tjänar på att köpa utsäde.
Först argumenterar du mot ett kostnadseffektivt sätt att växtförädla. Sedan erkänner du villigt att du inte förstår att du måste vara med och bekosta konventionell dyr växtförädling. Jätteförvirrat.
I övrigt avstår jag att kommentera, man kan inte läsa sig till allt på Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du läser inte igenom folks inlägg innan du svarar. GMO i sig kan ju vara guldvärt om det designats och använts för rätt ändamål.

GMO som finns idag är rent och skärt utnyttjande av de i beroendeställning, utlovas gröna skogar och höga berg men verkligheten är allt annat än det och det får bönderna "betala" för.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Allt ni äter idag är resultatet av GMO. Eller, äter någon här ett exempelvis sädesslag människan ej selektivt valt fram genom århundraden? Svarar någon ja har ni en vetenskaplig upptäckt.

Varje kossa, sädesslag, potatis och så vidare ni äter är GMO.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Allt ni äter idag är resultatet av GMO. Eller, äter någon här ett exempelvis sädesslag människan ej selektivt valt fram genom århundraden? Svarar någon ja har ni en vetenskaplig upptäckt.

Varje kossa, sädesslag, potatis och så vidare ni äter är GMO.

Är det inte rätt så uppenbart vad som menas med GMO i denna tråden?

Permalänk
Medlem

Citerar min polare som är doctor i bioteknik.

"När naturen random muterar så tycker folk det är helt okej men så fort vi har kontroll på vad som faktiskt händer så ska det förbjudas"

Kan tillägga detta är ett utdrag av ett långt rant efter några öl man jag tycker han slog huvudet på spiken.

Hehe. I övrigt så har man hört så mycket historier om vad som händer i forskningslabben/världen att anti-GMO människor skulle få en hjärtattack om de visste hälften. :). Bland annat så var en gen modifierad planta utomhus på test i två veckor (de hade tillstånd) men länstyrelsen kunde inte komma och inspektera(som var krav i tillståndet) så den var tvungen att vara ute en vecka extra så dom kunde kontrollera att man följde tillståndet :).

Jaja. GMO är framtiden. Ska vi inte ha populationskontroll så måste vi maximera matproduktion. GMO är hur vi kommer göra det. De som ogillar GMO är ofta felinformerade av fördelarna eller sett för mycket scifi.

I Sverige så äger forskarna på univeristet sina egna resultat/fynd (och 90% av denna forskning är på universitet). Så att det är nå stora elaka bolag bakom stämmer inte i Sverige.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skrämmande med hur många foliehattar vi har här, är ni också emot vaccin om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jaja. GMO är framtiden. Ska vi inte ha populationskontroll så måste vi maximera matproduktion. GMO är hur vi kommer göra det. De som ogillar GMO är ofta felinformerade av fördelarna eller sett för mycket scifi.

Ett sätt att få maten att räcka längre är att ställa om till en mer vegetarisk kosthållning.