Permalänk
Medlem

lga 1150 moderkort

Hej alla söta.
sitter i ett problem. behöver nytt moderkort till min i5 4690k cpu
har ett h81i-plus idag. otroligt jobbigt jag kan inte starta om datorn utan att bios fryser.
har bokstavligen utan att överdriva. testat alla komponenter från vänners datorer. i min söta felsökning.
asus skruvar på sig. kan inte ge något svar. har installerat och uppdaterat alla drivers. om dolda

det ska vara ett ATX kort. otroligt svårt att hitta
någon som har ett tips om mer jag kan göra eller e det bara att hitta ett nytt moderbord

Permalänk
Medlem

Lägg upp en annons i forumet , du lär få svar av någon som har ett liggandes !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

@Stefan93: tack stefan ska testa det. helst vill jag nog fixa problemet jag har med det jag har

Permalänk
Avstängd

@frexet: kolla på proshop.se dom har ett utbud med socket 1150 moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@frexet: kolla på proshop.se dom har ett utbud med socket 1150 moderkort.

Kan tänka mig att han vill ha ett Z87 / Z97 moderkort då han har en K modell .. men om proshop har det så why not ! xD

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det kan vara bios chippet i sig själv som är något problem med, dom chippen är ju utbytbara så om någon har ett likadant kasst moderkort pga annat så kanske man kunde testa byta det.
Eventuellt att du kan testa ta ur det och sätta i det igen för att se om det är någon okontakt som bråkar men i såna fall så ta ur backupbatteriet först innan du pillar med det.
Bios chippet är det som sitter vid dom gula sata portarna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frexet:

Hej alla söta.
sitter i ett problem. behöver nytt moderkort till min i5 4690k cpu
har ett h81i-plus idag. otroligt jobbigt jag kan inte starta om datorn utan att bios fryser.
har bokstavligen utan att överdriva. testat alla komponenter från vänners datorer. i min söta felsökning.
asus skruvar på sig. kan inte ge något svar. har installerat och uppdaterat alla drivers. om dolda

det ska vara ett ATX kort. otroligt svårt att hitta
någon som har ett tips om mer jag kan göra eller e det bara att hitta ett nytt moderbord

ATX är du säker? Idag verkar du ha ett ASUS H81i-plus vilket är ett mITX moderkort.

Vad menar du med att BIOS fryser. Kommer det upp något felmeddelande så datorn slutar posta?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
detta händer i 2 scenarion
Scenario 1:
Vid kallstart med andra ord kommer den inte igång. Utan jag måste starta om den så att den kommer igång.

Scenario 2:
När den är igång och behöver startas om failar den.

skärmen blir bokstavligen svart eller så visar den endast asus loggan

Permalänk
Medlem

@Mac83: testat att ta ur och kolla ser ingen korrosion etc. stoppade tebx. fortfarande samma fel. men tack för tipset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frexet:

@Peppar2014:
detta händer i 2 scenarion
Scenario 1:
Vid kallstart med andra ord kommer den inte igång. Utan jag måste starta om den så att den kommer igång.

Scenario 2:
När den är igång och behöver startas om failar den.

skärmen blir bokstavligen svart eller så visar den endast asus loggan

Okej, men om du inaktiverar "full screen logo" sparar och bootar om. Får du upp någon text som hänvisar till något fel?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: nä det är liksom problemet. blank ruta konstant nu istället för asus logan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frexet:

@Peppar2014: nä det är liksom problemet. blank ruta konstant nu istället för asus logan

Tråkigt att höra, för att vara ytterligare jobbig. Blir det samma sak om du gör följande, plocka bort alla komponenter förutom CPU och ett RAM minne och koppla in skärmen till någon utav moderkortets grafikportar. Gör en ClearCMOS innan start för att säkerställa att inställningar i BIOS nollställs.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Påminner om min dators beteende när min gamla nätdel höll på att ge upp..svårstartad och slumpmässiga frysningar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt hålla med VadSaDu har haft liknande pga nätdek, bytt ut så vipps funkar perfa igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: kan testa det ikväll sen. kollar på Streamhjälpen och tycker det är otroligt kul.
ska jag även plocka ur HDD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frexet:

@Peppar2014: kan testa det ikväll sen. kollar på Streamhjälpen och tycker det är otroligt kul.
ska jag även plocka ur HDD?

Ja, enda som ska vara inkopplat utöver nätaggregatet är processor och processorkylare samt ett ram minne.

Och av ren nyfikenhet, du säger att du provat vänners komponenter i din dator? Vad blev resultat av detta, att det fungerade som vanligt eller samma fel kvarstod?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Tjena testade det du sa. inga problem kvarstår
ingen aning vad som kunde ha skapat problemet. men nu verkar allt vara i sin ordning.
stoppade in varje komponent var för sig. stoppa även in usb var för sig. sist grafikkortet. nu verkar problemet ha försvunnit ur rymden.
får väl vänta och se helt enkelt. tack för hjälpen
har en mistanke om mitt Steelseries usb ljudkort.