Lösningsfråga, Musikspelare på windows-PC fjärrstyrd via iPhone

Permalänk
Medlem

Lösningsfråga, Musikspelare på windows-PC fjärrstyrd via iPhone

Hej!

Jag vill spela musik från min NUC genom att välja låtar, album, playlists etc från ett gränssnitt på min iPhone.
På NUC'en körs även Kodi med audio ut genom HDMI, jag önskar att musiklösningen använder SPDIF-out från NUC'en.

Musiken ligger på min NAS, blandade format.
NUC'en kopplad till förstärkare med SPDIF.

Någon som har förslag på vad jag kan hitta på?

Mvh
//Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Enklast möjliga är Spotify där du kan styra vilken enhet du vill spela upp på så länge du är inloggad med samma konto.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Osäker på din frågeställning.

Kör Mediamonkey själv för musik.
hanterar musikbibliotek som t.ex Itunes skrotat ihop på helt, många år sedan nu, men fanns redan då en Android-app.
Ta en titt på den kanske.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra spotify connect när jag gör liknande hemma. Alltså starta en vanlig spellista på en annan inloggad enhet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag missade lite väsentlig info. Har förtydligat i första inlägget

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt Kodi på länge men visst finns väll möjligheten till att köra Airplay fortfarande?

Står fortfarande inte tydligt i första inlägget om det gäller mp3/flac-filer eller om strömmad media går bra.
Ifall det är det senare så är ju spotify det bästa alternativet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nu har jag inte använt Kodi på länge men visst finns väll möjligheten till att köra Airplay fortfarande?

Står fortfarande inte tydligt i första inlägget om det gäller mp3/flac-filer eller om strömmad media går bra.
Ifall det är det senare så är ju spotify det bästa alternativet.

Airserver finns, jag använde den förr, men den var inte 100% pålitlig.
Det kanske blivit bättre sen dess dock.

Jag har inga mjukvarutips att rekommendera, jag skulle valt en chromecast eller appletv beroende på ditt ekosystem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Plex verkar fungera för det, men då krävs en plexserver. Har inte testat att styra plex i datorn via mobilen men ska inte vara några problem. Ev. Måste man vara i samma nätverk men tror det bara gäller för chromecast

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Min musik är framför allt mp3 och FLAC.
Spela icke-streamad musik (filer) via Spotify är inte ett alternativ.

Jag behöver en programvara på NUC'en som kan spela mina filformat och där jag kan välja audio-driver för att få ut ljudet via SPDIF.
På min iPhone vill jag via ett gränssnitt kunna styra programmet som är installerat på NUC'en. Alltså välja låtar, playlists etc.

Permalänk
Medlem

Precis som @moonblase skriver så klarar plex av det utmärkt.

NUC kan agera både plex-server och plex-spelare och appen i telefonen kan du använda som fjärrkontroll för att styra.

Använder iofs inte plex själv till just musik då jag inte är så kräsen och nöjer mig med spotify Men använder det dagligen till filmer/serier och är ruggigt nöjd.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |