Familjespel/brädspel till 12-åring

Permalänk
Medlem

Familjespel/brädspel till 12-åring

Hej!

Spelar typ aldrig familjespel så jag behöver köptips på ett familjespel som passar både vuxna och barn runt 12+ år. Genre spelar inte så stor roll. Vilket brädspel har alltid gått hem?

Permalänk
Medlem

Monopol. Kul oavsett ålder!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Monopol. Kul oavsett ålder!

Well... du har uppenbarligen inte spelat många brädspel.

Jag skulle rekommendera dessa för 12 år och uppåt, förutsatt vissa engelskakunskaper för de sista 3:

Settlers of Catan, även kallat bara Catan - Resurssamlarspel baserat på rätt mycket tur och planering. Skit i alla expansioner förutom 5-6 player-expansionen. Vet dock ej hur nya Game of Thrones-expansionen är.

Blood Rage - Area control med card drafting och unika abilities.

Lords of Waterdeep - Worker placement med action cards.

Courtier - Area control med action cards och abilities baserat på area superiority eller vad man ska kalla det. Enklaste spelet av de 3 sistnämnda, bra att börja med om man känner sig lite osäker på brädspel, förutom Settlers of Catan som är ett allmänt säkert kort.

Finns en massa andra brädspel som är 1000 x bättre än Monopol och Fia med Knuff.

Permalänk
Medlem

Finns en kille på Sweddit som verkade rätt insatt i brädspel. Länkar hans post här så kanske du kan hitta något: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/7jpypr/jultider_%C3%...

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera Settlers of Catan, enkelt men kul(har spelat sönder det dock).
Ett riktigt bra nybörjarspel om man inte lirat mycket brädspel innan.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Carcassonne är ett riktigt roligt spel som är ganska simpelt! Annars succespelet Exploding kittens?
Både de spelen är superkul och du kan nog komma undan med ca 500 spänn för båda!

Kom på ett till spel som brukar uppskattas av alla från 8-100 år, Ticket to ride

När jag kollade i spelhyllan fick jag syn på Colt Express, det är också superkul!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Risk. Väldigt bra spel, Dock bäst om man är minst 3 spelare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ticket to Ride - lätt och förvånansvärt kul

Settlers of Catan - bra gatewayspel in i brädspelsvärlden.

Stone Age - Worker placement

Någon av Pandemic-varianterna - Coop-spel, alla eller ingen vinner

Carcassonne - Kul tile placement

Champions of Midgaard - worker placement

Godfather från CMON - worker placement med area control.

Permalänk

Ticket To Ride (strategi-spel)
Killing Dr. Lucky (tänk som Cluedo, men tvärs om), Cluedo är iofs också skoj som casual-spel
Catan är skoj, men beror på med vilka och när.
Sätt sprätt på en miljon.
Bondespelet.

Beror ju på om man vill ha klassiska eller lite nyare spel. Lätta, lagom eller avancerade regler osv.
Ska det vara för en bred skara, eller en liten grupp med liktänkande...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Annars succespelet Exploding kittens?

Ha ha - jag hämtade ut det spelet på Webhallen igår
Tänkte lira med kidsen på 12 och 15.
Spelet verkar ju helt galet. På ett bra sätt!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Risk. Väldigt bra spel, Dock bäst om man är minst 3 spelare.

Jag skulle rekommendera Risk: Europe framför vanliga Risk. Europe har ett djup som vanliga Risk totalt saknar.

Skrivet av kribb:

Champions of Midgaard - worker placement

Detta är ett bra tips. Beroende på hur man är lagd väljer man antingen Lords of Waterdeep eller Champions of Midgard!

Permalänk
Medlem

Folk som inte är insatta i brädspel rekommenderar ofta gamla och kända spel som Risk, Monopol och dylikt. Bland brädspelsentusiaster anses de vara dåliga och föråldrade på många sätt (Monopol bygger t ex nästan helt på slump och inte strategi, en spelare kan åka ut tidigt och få vänta tills resten är klara, och det är ofta tydligt vem som kommer vinna långt innan spelet är slut, och de andra spelarna kan inte göra något åt det).

1995 kom spelet The Settlers of Catan (numera omdöpt till bara "Catan"), som startade en revolution inom brädspelsbranschen, och ledde till ett uppsving för brädspel överlag, och det har skett en ordentlig utveckling sedan dess. Catan är fortfarande en ok introduktion till mer moderna brädspel, men även det börjar bli lite föråldrat (det må vara mycket bättre än Monopol på den fronten, men även Catan innehåller en hel del slump – man kan spela perfekt, men ändå inte kunna köpa något på flera omgångar, om tärningarna trilskas).

Ett kanske bättre "inkörsport"-spel är Carcassonne, som många numera föredrar framför Catan. (Personligen gillar jag köpandet och byggandet i Catan, men jag får medge att det ibland kan vara irriterande slumpmässigt.)

Vill man ha något som går att spela på en halvtimme, så finns t ex Splendor och Santorini.

På sajten boardgamegeek.com kan man söka efter spel baserat på komplexitet, speltid, spelarålder och betyg, m m, så där kan man få specialanpassade tips för ens behov.

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihop! Många verkar ha olika åsikter om Catan. Läste lite om det och vet inte riktigt om det kommer att passa. Ticket to Ride låter intressant. Av de spel ni rekommenderade, vilka är lättspelade?

Finns det något roligt brädspel med deckar/mysterie- genre?

Permalänk

Nu var det faktiskt länge sedan jag spelade det men kolla in det rätt underskattade spelet RoboRally, enkelt att lära sig och kul (även om det kan ta lång tid om man är många).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Folk som inte är insatta i brädspel rekommenderar ofta gamla och kända spel som Risk, Monopol och dylikt. Bland brädspelsentusiaster anses de vara dåliga och föråldrade på många sätt (Monopol bygger t ex nästan helt på slump och inte strategi, en spelare kan åka ut tidigt och få vänta tills resten är klara, och det är ofta tydligt vem som kommer vinna långt innan spelet är slut, och de andra spelarna kan inte göra något åt det).

1995 kom spelet The Settlers of Catan (numera omdöpt till bara "Catan"), som startade en revolution inom brädspelsbranschen, och ledde till ett uppsving för brädspel överlag, och det har skett en ordentlig utveckling sedan dess. Catan är fortfarande en ok introduktion till mer moderna brädspel, men även det börjar bli lite föråldrat (folk ogillar t ex att det är så mycket slump – man kan spela perfekt, men ändå inte kunna köpa något på flera omgångar, om tärningarna trilskas).

Ett kanske bättre "inkörsport"-spel är Carcassonne, som många numera föredrar framför Catan.

Vill man ha något som går att spela på en halvtimme, så finns t ex Splendor och Santorini.

På sajten boardgamegeek.com kan man söka efter spel baserat på komplexitet, speltid, spelarålder och betyg, m m, så där kan man få specialanpassade tips för ens behov.

Håller med dig här angående slump och att när man "nördat" in sig i brädspel så vill man gärna komma bort från detta.
Fördelen med slumpbaserade spel är ju att tärningen står för "tänkandet". Man kastar tärningen och gör som den säger, klart.
Följden brukar ju bli enklare regler samt snabba rundor => yngre publik tröttnar inte på att vänta på sin tur.
Nackdelen är ju dock att dessa spel har en tendens att snowball:a och man kan se vem som vinner efter redan halva spelet vilket gör att jag inte gillar när det är tärningen som har av en avgörande roll.
Kan ändå vara skönt att lira ett sånt spel ibland(händer att man dammar av Talisman ibland) då det blir lite mer avslappnat och passar bra till lite öldrickande.

Det var lite off..

Carcassonne är ett bra spel också med 1000 expansioner om man så tröttnar på grundutförandet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för svar allihop! Många verkar ha olika åsikter om Catan. Läste lite om det och vet inte riktigt om det kommer att passa. Ticket to Ride låter intressant. Av de spel ni rekommenderade, vilka är lättspelade?

Nästan alla spel som rekommenderats är lättspelade; du kan titta på Weight-värdet för spelet på boardgamegeek.com om du vill veta mer exakt.

Skrivet av finally:

Finns det något roligt brädspel med deckar/mysterie- genre?

Jag slog upp det på Boardgamegeek! Det går att söka efter genre. Mysterium verkar vara lättspelat och populärt:
https://boardgamegeek.com/boardgame/181304/mysterium

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för svar allihop! Många verkar ha olika åsikter om Catan. Läste lite om det och vet inte riktigt om det kommer att passa. Ticket to Ride låter intressant. Av de spel ni rekommenderade, vilka är lättspelade?

Finns det något roligt brädspel med deckar/mysterie- genre?

Mysterium som någon skrev är kul men är roligast på 4-6 spelare.

Ticket to Ride är riktigt roligt och väldigt enkelt att lära sig. Om du kör på det skulle jag rekommendera ticket to ride europe (de har alla lite olika regler) som jag tycker är bland de bättre av just ticket to ride spelen.

Permalänk
Medlem

@finally:
Carcassonne är definitivt ett väldigt enkelt brädspel att lära sig och är en hit för hela familjen.

Ticket to ride är också väldigt lättspelat.

Love letter är en klar favorit när det kommer till enkla korta spel. Finns i massa olika teman, gillar batman varianten.

Har tyvärr inga tips på mysteriegenren Betrayal at house on the hill, rätt mycket regler att sätta sig in i men skoj i övrigt.

Elder sign är lite enklare om man gillar Cthulhu tema (H.P. Lovecraft)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Big Book of Madness om man vill ha en Co-op deckbuilder med magi tema är varmt rekommenderat, går även spela solo om man önskar och har väldigt varierande svårighetsgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ha ha - jag hämtade ut det spelet på Webhallen igår
Tänkte lira med kidsen på 12 och 15.
Spelet verkar ju helt galet. På ett bra sätt!

Hoppas du och ungarna tycker om det! Om det gör succe hos kidsen kan du även kika på det nya spelet av samma tillverkare - Bears vs Babies, det är också otroligt roligt!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Skrivet av finally:

Finns det något roligt brädspel med deckar/mysterie- genre?

Cluedo, kill doctor lucky... Finns också save doctor lucky
https://www.thespruce.com/top-mystery-games-411334

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Well... du har uppenbarligen inte spelat många brädspel.

Well, det är fortfarande ett bra spel. Så jag håller med honom. Har spelat många brädspel. Men Monopol med modifierade regler är det bästa någonsin.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Loopin' Louie (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364196) är ett skoj spel som övar upp grunderna i strategi, reflexer och motorik. Det är lätt att spela och underhållande för alla i familjen. Det är ett väldigt uppskattat spel, kolla bara på youtube så hittar man vuxna som byggt spelet i naturlig skala

Permalänk
Permalänk
Medlem

Power Grid är också ett riktigt kul spel. Det är ofta väldigt öppet mot slutet och det blir ett aktivt spelande med och mot andra deltagare. Man kan syssla med huvudräkning in absurdum i det spelet men jag tror nog att man kan ha glädje av det utan att planera tio drag framöver. Men man KAN också planera tio drag framöver om man skulle vilja. Visserligen kan motspelare sabba men som sagt, tärningar slipper man.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Som sagt spelet Monopol har till uppgift att visa hur dåligt det är med monopol. Spelet där en enda möjliga strategin är att kasta tärningarna och hoppas på det bästa samt köpa allt som är möjligt. Monopol är inte ett bra spel om man ska börja med brädspel, om man ska spela tillsammans ett antal personer är det trevligt om alla kan vara med och ha roligt till spelet är slut. Monopol fungerar bäst för nostalgiker. Risk är även också ett spel där man kan åka ut tidigt och sitta och ha tråkigt tills de andra spelar klart.

Själv är gillar jag strategispel åt de mera komplexa hållet där slumpen finns med men inte gör dig frustrerad varje gång det är din tur.
Exempel på sådana spel:
-Agricola
-Caverna: The Cave Farmes
-Terra Mystica
-Stone Age
-Powergrid
-Puerto Rico

-Settlers of Catan har jag alltid gillat med det lever mera på nostalgi än det bästa spelsystemet.

-Dominion, är ett lättare straegispel där spelet är lätt att lära sig men det tar tid att bemästra särskillt om man har några expansioner och slumpar vilken "spelplan" man ska använda.

-Ticket to Ride. Är en av mina favoriter, ett inte så avancerat strategispel som passar istortsätt hela familjen, har man yngre spelare så finns även en juniorversion.

-7 wonders, är ett av de bättre lättare strategispelet som man är många spelare (5-7) då alla gör sina drag samtidigt så tar inte spelet så lång tid (ca 30 min).

Paris Connection, är också ett lättare strategispel där man kan vara många (3-6) som inte tar så lång tid (ca 30 min).

Camel Up (eller Camel Cup som den nordiska utgåvan heter) Är för tillfället min favorit bland familjespel, det går vara 2-8 spelare samt det tar 20-30 minuter när man har lärt sig det. (Har även vunnit Spiel des Jahres 2014 som är det största priset ett brädspel kan vinna)

Om man ska köpa spel till andra eller sig själv aser jag det är bra att fundera över följande:
-Hur många spelare är det troligt att det kommer att vara samtidigt? (Det finns många bra spel där det går max att vara fyra spelare)
-Hur lång tid är det lämplit att ett parti tar? Vissa ledsnar efter 30 min och andra tycker att om det tar mindre än 2.5 h är det inte ett spel. Speltiden som är angiven på förpackningen förutsätter för det mesta att spelarna kan spelet om inte så är fallet kan man räkna med betydligt längre speltid första gångerna.
-Vilken genre ska spelet ha? Jag gillar tunga strategispel andra gillar bara familjespel och om alla ska ha trevligt kan det vara lämpligt att mötas mittemellan med typ Ticet to Ride, Camel Cup eller Carcassonne.

Om man inte gillar att läsa regelböcker så är mitt tips att kolla på Youtube, där kan man även få en uppfattning om hur spelet går till.

Permalänk
Medlem

Munchkin

Det är ett underhållande kortspel med massor med expansioner om man vill.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att jag var typ 6-7 när jag spelade dessa, men minns dem som jävligt bra

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Årets vinnare av Spiel des Jahres "Kingdomino" kanske är något? Inte så dyrt heller.
https://www.youtube.com/watch?v=nLiXmaV0bIs

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Well... du har uppenbarligen inte spelat många brädspel.

Jag skulle rekommendera dessa för 12 år och uppåt, förutsatt vissa engelskakunskaper för de sista 3:

Settlers of Catan, även kallat bara Catan - Resurssamlarspel baserat på rätt mycket tur och planering. Skit i alla expansioner förutom 5-6 player-expansionen. Vet dock ej hur nya Game of Thrones-expansionen är.

Blood Rage - Area control med card drafting och unika abilities.

Lords of Waterdeep - Worker placement med action cards.

Courtier - Area control med action cards och abilities baserat på area superiority eller vad man ska kalla det. Enklaste spelet av de 3 sistnämnda, bra att börja med om man känner sig lite osäker på brädspel, förutom Settlers of Catan som är ett allmänt säkert kort.

Finns en massa andra brädspel som är 1000 x bättre än Monopol och Fia med Knuff.

Skrivet av orig_rejser:

Ticket To Ride (strategi-spel)
Killing Dr. Lucky (tänk som Cluedo, men tvärs om), Cluedo är iofs också skoj som casual-spel
Catan är skoj, men beror på med vilka och när.
Sätt sprätt på en miljon.
Bondespelet.

Beror ju på om man vill ha klassiska eller lite nyare spel. Lätta, lagom eller avancerade regler osv.
Ska det vara för en bred skara, eller en liten grupp med liktänkande...

Skrivet av Ureet:

Nästan alla spel som rekommenderats är lättspelade; du kan titta på Weight-värdet för spelet på boardgamegeek.com om du vill veta mer exakt.

Jag slog upp det på Boardgamegeek! Det går att söka efter genre. Mysterium verkar vara lättspelat och populärt:
https://boardgamegeek.com/boardgame/181304/mysterium

Skrivet av kribb:

Mysterium som någon skrev är kul men är roligast på 4-6 spelare.

Ticket to Ride är riktigt roligt och väldigt enkelt att lära sig. Om du kör på det skulle jag rekommendera ticket to ride europe (de har alla lite olika regler) som jag tycker är bland de bättre av just ticket to ride spelen.

Skrivet av orig_rejser:

Cluedo, kill doctor lucky... Finns också save doctor lucky
https://www.thespruce.com/top-mystery-games-411334

Skrivet av Kefaz:

Som sagt spelet Monopol har till uppgift att visa hur dåligt det är med monopol. Spelet där en enda möjliga strategin är att kasta tärningarna och hoppas på det bästa samt köpa allt som är möjligt. Monopol är inte ett bra spel om man ska börja med brädspel, om man ska spela tillsammans ett antal personer är det trevligt om alla kan vara med och ha roligt till spelet är slut. Monopol fungerar bäst för nostalgiker. Risk är även också ett spel där man kan åka ut tidigt och sitta och ha tråkigt tills de andra spelar klart.

Själv är gillar jag strategispel åt de mera komplexa hållet där slumpen finns med men inte gör dig frustrerad varje gång det är din tur.
Exempel på sådana spel:
-Agricola
-Caverna: The Cave Farmes
-Terra Mystica
-Stone Age
-Powergrid
-Puerto Rico

-Settlers of Catan har jag alltid gillat med det lever mera på nostalgi än det bästa spelsystemet.

-Dominion, är ett lättare straegispel där spelet är lätt att lära sig men det tar tid att bemästra särskillt om man har några expansioner och slumpar vilken "spelplan" man ska använda.

-Ticket to Ride. Är en av mina favoriter, ett inte så avancerat strategispel som passar istortsätt hela familjen, har man yngre spelare så finns även en juniorversion.

-7 wonders, är ett av de bättre lättare strategispelet som man är många spelare (5-7) då alla gör sina drag samtidigt så tar inte spelet så lång tid (ca 30 min).

Paris Connection, är också ett lättare strategispel där man kan vara många (3-6) som inte tar så lång tid (ca 30 min).

Camel Up (eller Camel Cup som den nordiska utgåvan heter) Är för tillfället min favorit bland familjespel, det går vara 2-8 spelare samt det tar 20-30 minuter när man har lärt sig det. (Har även vunnit Spiel des Jahres 2014 som är det största priset ett brädspel kan vinna)

Om man ska köpa spel till andra eller sig själv aser jag det är bra att fundera över följande:
-Hur många spelare är det troligt att det kommer att vara samtidigt? (Det finns många bra spel där det går max att vara fyra spelare)
-Hur lång tid är det lämplit att ett parti tar? Vissa ledsnar efter 30 min och andra tycker att om det tar mindre än 2.5 h är det inte ett spel. Speltiden som är angiven på förpackningen förutsätter för det mesta att spelarna kan spelet om inte så är fallet kan man räkna med betydligt längre speltid första gångerna.
-Vilken genre ska spelet ha? Jag gillar tunga strategispel andra gillar bara familjespel och om alla ska ha trevligt kan det vara lämpligt att mötas mittemellan med typ Ticet to Ride, Camel Cup eller Carcassonne.

Om man inte gillar att läsa regelböcker så är mitt tips att kolla på Youtube, där kan man även få en uppfattning om hur spelet går till.

Funderar på Ticket to Ride samt Cluedo/Kill Dr. Lucky. Tycker ni att Dr. Lucky eller Cluedo är roligast?
Är dessa spel roliga även om man är 2 spelare? På hemsidan står det att man ska vara minst 2 spelare, fast det kanske alltid är roligare att vara fler?
Vilka spel skulle ni rekommendera om man är max 2 spelare? Behöver inte bara vara brädspel