Går ej att komma in i Windows efter hårddiskbyte (klonad SSD)

Permalänk

Går ej att komma in i Windows efter hårddiskbyte (klonad SSD)

Bytte hårddisk till ssd. Klonade disken först och när allt var klart så stängde jag av och kopplade ur dom 2 gamla och satte in ssd disken. Nu kommer jag inte in i windows, jag hamnar bara i någon " asus bios utility ez mode". Jag kan trycka på boot menu och default, jag kan också trycka på "windows boot manager" eller "samsung ssd ", tryckte på samsung ssd första gångem men dp hände ingenting. Startat om många gånger men inget händer.
När jag skulle sätta in ssd sladden i moderkortet så hoppade en liten blå grej ut ifrån moderkortet, visste inte var det var först. Datorn startade inte men när jag satte in den igen så startade den. Googlat lite och tror att det kallas batteriet. Hoppas någon kan hjälpa mig, behöver någon bilder kan jag posta det.

Permalänk
Medlem

Vad händer när du trycker på boot menyn

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Skrivet av Gameman:

Vad händer när du trycker på boot menyn

Det kommer fram 2 alternativ "SATA: samsung ssd " och "windows boot manager"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klonade? Men har du att den ska boota upp på din ssd? Kolla i bios om den försöker starta upp på din ssd.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Klonade? Men har du att den ska boota upp på din ssd? Kolla i bios om den försöker starta upp på din ssd.

Vad är boota för något?
Hur kollar man det? Jag har ju dom alternativen som jag skrev. Vad ska jag välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Amegan104:

Vad är boota för något?
Hur kollar man det? Jag har ju dom alternativen som jag skrev. Vad ska jag välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står boot priority. Där kan jag välja 2 olika altenativ och sen använda musen till att dra ikonerna så dom byter plats, "windows boot"och "samsung ssd". Är det det du menar? Den är iaf inte på ssd disken

Permalänk
Medlem

byt plats till samsung ssd

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Skrivet av Gameman:

byt plats till samsung ssd

Gjorde det. Inget händer. Det blir svart och ett sträck blinkar uppe till vänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och kolla om boot ordningen är samsung som boot 1

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att du inte hade bootloadern på den disk som innehöll operativsystemet (eftersom du skrev att du hade 2 hdd) och då klonade du inte den....

Då kan du behöva skapa en ny bootloader på ssdn för att den ska bli bootbar, det finns guider för hur du kan göra en ny tex
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/
Men var försiktig (du har väl backup på allt som är viktigt om något skulle gå fel ?)

Eller så kan du installera om med bara ssn inkopplad i stället för att klona men då får du (på gott och ont) inte med dig något alls från den gamla installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova sätta SSD i samma SATA-port som HDD som du tidigare körde windows i.
Om detta fungerar kopplar du i en HDD i taget sen och kollar att allt fungerar.
Har du senaste BIOS till till moderkort?

MvH

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara så att du inte hade bootloadern på den disk som innehöll operativsystemet (eftersom du skrev att du hade 2 hdd) och då klonade du inte den....

Då kan du behöva skapa en ny bootloader på ssdn för att den ska bli bootbar, det finns guider för hur du kan göra en ny tex
https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/
Men var försiktig (du har väl backup på allt som är viktigt om något skulle gå fel ?)

Eller så kan du installera om med bara ssn inkopplad i stället för att klona men då får du (på gott och ont) inte med dig något alls från den gamla installationen.

Jag tänkte också på det, var rädd för det innan jag började kloningen men det stod på olika sidor att den skulle känna igen allt viktigt och kopiera det automatiskt.
Det där med booten kändes lite för komplicerat för mig;). Men är det bara och installera om Windows annars? Kan man få tag på det gratis någonstans? Känns onödigt att betala för det när jag redan gjort det engång. Går det bra att använda USB till ominstallationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gnarf:

Prova sätta SSD i samma SATA-port som HDD som du tidigare körde windows i.
Om detta fungerar kopplar du i en HDD i taget sen och kollar att allt fungerar.
Har du senaste BIOS till till moderkort?

MvH

Jag har inte dom senaste bios, men den borde väl starta upp för det? Det gjorde den ju innan hårddiskbytet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amegan104:

Jag tänkte också på det, var rädd för det innan jag började kloningen men det stod på olika sidor att den skulle känna igen allt viktigt och kopiera det automatiskt.
Det där med booten kändes lite för komplicerat för mig;). Men är det bara och installera om Windows annars? Kan man få tag på det gratis någonstans? Känns onödigt att betala för det när jag redan gjort det engång. Går det bra att använda USB till ominstallationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du haft win 10 på datorn och det varit aktiverat så är det bara att installera om det så aktiveras det, aktiveringen är knuten till moderkortet numera och du behöver då inte ange några koder, har du ett installationsmedia så kan du använda det annars laddar du ner det du behöver från MS och skapar ett installationsmedia, se till att bara ha ssdn inkopplad under installationen i så fall.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@Amegan104 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...