Permalänk

Studentdator

Hej!

Är detta en bra dator att ha med sig på högskolan? Föra anteckningar, arbeta i office 365, enklare programmering.

Microsoft Surface Pro (2017) i5 8GB 256GB SSD

Jag tänkte även köpa till tangentbord och penna.

Tack för era svar!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Den kommer klara av det. Sen är frågan hur bra den är för övrigt.
En klasskompis till mig hade en sån(han har hoppat av nu). Men han tyckte inte om den alls.

Han tyckte det blev som en dålig surfplatta / dålig dator. Tangentbordet gillade han inte alls. Han rekommenderade den inte och tyckte att en vanlig dator var att föredra.

Sen tycker självklart alla olika. Vet inte hur mycket du läst om dom men finns säkert någon här på sidan som har en och kan säga vad dom tycker om den:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog köpt en Macbook för dom pengarna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem

Svär i kyrkan och rekommenderar en macbook (kanske olämplig beroende på utbildning). Bra andrahandsvärde och du kommer vara nöjd genom studierna.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det beror på vad du ska plugga/pluggar. Är det mest för att ha anteckningar digitalt så är pennan ett trevligt verktyg. Har själv inte haft någon, men det jag skulle oroa mig för främst är stryktålighetsfaktorn. Skulle jag idag rekommendera något i den prisklassen skulle jag nog rekommendera att ta en titt på Thinkbookarna i det prissegmentet; bra byggkvalitet som är avsedd att tåla annat än att flyttas från kontor till konferensrum.

Vikt, stryktålighet och batteritid skulle jag utan tvekan säga är de viktigaste faktorerna för en studiedator, tätt följt av en skärmstorlek man är bekväm med. För föreläsningsanteckningar finns ett alternativ som slår det mesta: papper och penna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Är dessa bättre alternativ kanske?

HP Spectre x360 13" 4K

Lenovo Yoga 920 13,9" 4K

Varför är HP spectre så pass mycket billigare?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Skulle nog säga att det beror på vad du ska plugga/pluggar. Är det mest för att ha anteckningar digitalt så är pennan ett trevligt verktyg. Har själv inte haft någon, men det jag skulle oroa mig för främst är stryktålighetsfaktorn. Skulle jag idag rekommendera något i den prisklassen skulle jag nog rekommendera att ta en titt på Thinkbookarna i det prissegmentet; bra byggkvalitet som är avsedd att tåla annat än att flyttas från kontor till konferensrum.

Vikt, stryktålighet och batteritid skulle jag utan tvekan säga är de viktigaste faktorerna för en studiedator, tätt följt av en skärmstorlek man är bekväm med. För föreläsningsanteckningar finns ett alternativ som slår det mesta: papper och penna.

Viktigast av allt är att den är rimligt tyst!

Permalänk

@Hcbobo: Jag håller mig helst till Windows 10

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@miniklumpen

Jag sitter på en HP Spectre x360 13.3" 2017 2017 varianten med en 8nd gen processor. Den kostar 12k sek med mecenat studentrabatt.

Det är utan tvekan den bästa dator jag sett/använt.. Om du gillar mac så bryr du dig bara om mac dock om du vill ha en riktig dator (ja jag är anti-mac) så kika på HP spectre.. Den är fantastisk! Älskar den!
Riktigt tunn, väger inget, bärbar, snygg som fan, bra batteritid, tyst, snabb! tangentbordet är bästa jag skrivit på.
Har inte spelat spel på den men den klarar allt annat helt galant! oerhört snabb med dess 960 ssd variant.. du lyfter locket så är den igång i stort sett... Starta om den går på sekunden typ.. Man får även till en riktigt fin äkta läder skydd man kan ha datorn i med.
Helt ärligt den är i stort sett perfekt.. Kolla youtube reviews om den.

Om du funderar på Lonovo Yogan istället måste jag säga: testa tangentbordet först! Jag funderade på den tills jag testade tangentbordet och det var det vidrigaste jag kännt. Ja hade läst reviews om det med innan men trodde det inte förrän jag testade det.. Undvik den IMO!

Det finns olika varianter, i5/i7, fullhd/4k, 13.3/15"
Jag körde på 13.3" i5 fullhd. i5 är grymt bra och mer än tillräckligt tycker jag. Särkilt 8nd gen i5orna som nu även är quadcore så finns inte mycket anledning att gå upp till i7 längre. Hörde även att i7 blir varmare och kräver mer batteri samt får igång fläktarna oftare. i5 har nästan alltid avstängda fläktar.
13.3" är väldigt bärbart men ändå tillräckligt med skärmyta tycker jag varjefall.. Den känns absolut inte liten och när jag ser en 15" är jag glad att jag inte gick på den.. För klumpigt attg släpa på. FullHD vs 4k är lite smaksak men jag tycker fullHD är bättre.. hade en 4k monitor till datorn förut och tycker allt blir för litet på det. Då hade jag dessutom en 31.5" skärmyta.. Nu med 15" om du ska köra 4k .. Det är inget jag rekommenderar om du inte har hökögon.

Nu har jag inte ens nämnt hur jävla awesome det är med 360 graders vridbarhet.. Det är den bästa funktionen av alla! På kvällarna sätter jag den bredvid mig på nattduksbordet med tangentbordet neråt och bara en stående skärm mot mig. Blir riktigt jävla bra! Älskar det..

Pennan vill jag inte uttala mig så mycket om, använder den aldrig och ritar inte. Men det ska funka bra har jag hört så..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001:

Tack för ditt svar!

HP spectre låter verkligen lockande. Synd att det inte verkar gå att konfiguera så som man kan göra på den amerikanska HP sidan.
Hade varit nice med 512 gb disk.

Just nu står det och väger mellan:

HP spectre 13" i7, 16GB, 512GB m.2 ssd, 4K för 16 191 kr. Troligtvis kommer jag då använda 4k skärmen i fullHD läge istället om jag stör mig på att det är för smått eller att batteritiden blir för dålig.

HP spectre 13" i5, 8GB, 256GB m.2 ssd, fullHD för 12 591 kr.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen:
Kul att hjälpa bara

Kan man på ett effektivt sätt köra 4k i fulhd och ändå få allting bra och skarpt samt att du inte har problem med extra summan pengar för det så är det ju ok. Jag vet inte hur det blir nämligen det låter inte som ett bra resultat kommer uppnås.. Som lite bra på fulhd lite bra på 4k och du velar där emellan..

Är det bara storage det handlar om så löser du det lätt med extern lagring. Den har ju supersnabba thunderbolt/usb 3.1 så du kan ju i praktiken köra ett grafikkort externt tillochmed..

Jag har aldrig riktigt förstått det att ha mycket lagring för det är så onödigt dyrt med.. Alltså hemma har jag en Nas men på laptop eller mobil kommer jag alltid undan med lägsta.. Om jag vill ha med mig film till semester eller nåt så kan man ta med sig en extern hårddisk enkelt.. Tillochmed usb stickor finns i snabba hastigheter och typ 256gb utrymme tror ja. Mycket billigare och bättre lösning än flera tusen kr i hårddiskutrymme

Dock on du behöver utrymmet för t. Ex. Video redigering eller spel eller nåt sånt så faller mins teorier helt och då vet du själv att du behöver 512 varianten givetvis.. Men generellt så är 256 rätt mycket utrymme med

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Viktigast av allt är att den är rimligt tyst!

Jo, det kan jag i mångt hålla med om, men jag skulle säga att var gränsen "rimligt" går är högst personligt, och hur viktigt det är beror på hur användningsmönstret ser ut. Använder man den mest med hörlurar på i miljöer där det är en del bakgrundssurr, ja då är det inte jätteviktigt. Men visst, ska man ha den på föreläsningar eller vill ha det knäpptyst när man sitter hemma i sin skrubb med den, ja då är det desto viktigare.

Mitt resonemang:
Vikten är viktigare (hö, hö) anser jag av den enda anledningen att en tung laptop blir olidlig att släpa på, och då blir det lätt att den inte alltid tas med, vilket givetvis inte är någon katastrof nödvändigtvis, men det förtar hela grejen lite.
Batteritiden ser jag som viktigare av den enkla anledningen att inte alla studieplatser och föreläsningssalar (eller platserna däri) har eluttag. Visst, vissa campus har säkerligen gott om uttag, men inte alla, och det är ju trevligt att kunna sitta ute framåt försommaren ... Det är även skönt att slippa mer slitage än nödvändigt på laddaren.
Stryktåligheten är kanske inte det absolut viktigaste, men oavsett hur försiktig man är så tar en burk som släpas fram och tillbaka fem dagar i veckan, och som plockas upp och ner åtskilliga gånger varje dag, stryk.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret:
Jag håller med om batteritiden och vikten. Helt rätt resonemang och ja ljudnivå är egentligen inte super viktigt kanske. Det är en stor bonus bara.
Men då talar vi om ljudnivån på ljudet så att säga.. Det är stor skillnad på knäpptyst pga hybridfläkt som bara kickar igång om den behövs, och att jämföra en fläkt som låter mer eller mindre än en annan..

Att ha en knäpptyst laptop kan vara riktigt guld asså.. Typ när man ligger i sängen på kvällarna är det riktigt mysigt..

Batteritiden är riktigt bra med om man klarar att ha den en hel arbetsdag utan laddare... annars spelar inte så mycket roll om man behöver laddare efter 1h eller 3h .. den behöver ändå kopplas in direkt av bekvämlighetsskäl när man satt sig vid skolbänken.

Min spectre 13" i5 8nd gen behöver ingen laddare på en hel arbetsdag.. Jag har inte tatt med mig laddaren en enda gång på de veckorna jag har haft den i skolan.. Behövs helt enkelt inte. Spar plats och vikt i portföljen med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag vill gärna kunna sitta och anteckna direkt på datorn under föreläsning. Är det möjligt med hp spectre? Eller är fläktarna igång jämnt och ständigt?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Hej!

Är detta en bra dator att ha med sig på högskolan? Föra anteckningar, arbeta i office 365, enklare programmering.

Microsoft Surface Pro (2017) i5 8GB 256GB SSD

Jag tänkte även köpa till tangentbord och penna.

Tack för era svar!

Handlar du idag under mellandagsrean finns för mig ett givet val: Surface Laptop för 10800 (256 SSD, Kaby i5, 8 RAM). Grym skärm i 3:2 format vilket är vida överlägset 16:9 i allt utom film. Enda kruxet är att den har Windows 10S. Kolla upp om man kan uppgradera S-versionen till vanlig gratis, för med S kan du bara installera program från Windows Store...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Crazy Ferret:
Jag håller med om batteritiden och vikten. Helt rätt resonemang och ja ljudnivå är egentligen inte super viktigt kanske. Det är en stor bonus bara.
Men då talar vi om ljudnivån på ljudet så att säga.. Det är stor skillnad på knäpptyst pga hybridfläkt som bara kickar igång om den behövs, och att jämföra en fläkt som låter mer eller mindre än en annan..

Att ha en knäpptyst laptop kan vara riktigt guld asså.. Typ när man ligger i sängen på kvällarna är det riktigt mysigt..

Batteritiden är riktigt bra med om man klarar att ha den en hel arbetsdag utan laddare... annars spelar inte så mycket roll om man behöver laddare efter 1h eller 3h .. den behöver ändå kopplas in direkt av bekvämlighetsskäl när man satt sig vid skolbänken.

Min spectre 13" i5 8nd gen behöver ingen laddare på en hel arbetsdag.. Jag har inte tatt med mig laddaren en enda gång på de veckorna jag har haft den i skolan.. Behövs helt enkelt inte. Spar plats och vikt i portföljen med.

Absolut, för hemmabruk är ljudnivån för mig personligen en av de viktigaste kriterierna, och likaså när jag pluggade, men min poäng är att ljudnivån är kontextbunden till specifika användare.

Batteritid för just en studiedator skulle jag dock säga är ett globalt grundkrav. Visst, sitter man på ett campus som har uttag överallt, inte har något emot att laddaren på sin höjd överlever ett och ett halvt år, eller kan leva med att inte kunna använda laptopen på två föreläsningar i rad om det inte finns eluttag, ja då är det kanske inte så viktigt.
Själv gick jag genom tre bärbara under min studietid: ett gammalt härke med batteritid på en under en halvtimme, en med en batteritid på knappa fyra timmar och en med drygt fyra timmar.
Den första var värdelös på så många sätt (höjljudd bland annat) och den fick hänga med ett halvår. Det var mer regel än undantag att jag inte kunde använda den alls på grund av elbrist. Nummer två kunde jag oftast använda, men åtminstone någon gång i veckan kom det två pass i rad utan laddningsmöjlighet, och då var jag förpassad till papper och penna igen. Den sista klarade två fulla pass, och det var sällan det inte var tillräckligt, men jag var fortfarande tvungen att välja plats utifrån eluttagen och dra ner ljusstyrka etc för att klara mig. Det funkar, men med den budget som den här tråden berör finns ingen anledning att nöja sig med 4-5 timmars batteritid.

Att bra batteritid ofta går hand i hand med låg ljudvolym är dock ett stort plus ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

@MakeCoke:

Tack för ditt svar!

Jag håller med! 3:2 formatet hade jag gärna haft och det var därför jag var inne på surface sortimentet från början. Surface Laptop är dock inte en 2 i 1 lösning utan en laptop med touch screen. Jag vill gärna kunna använda pennan och skriva på ett smidigt sätt. Som jag har uppfattat det så ska det vara gratis iaf månaden ut att uppgradera till windows 10 pro och därefter kosta ca 500kr.
Surface Pro som började denna tråd med har även fördelen att den är helt tyst om man väljer intel i5.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

@Crazy Ferret:

Tack för att du tar dig tid att svara i denna tråd!

Viktigast för mig är att den har hyffsad prestanda, bra batteritid, tyst, 2 i 1 lösning. Sen om det kostar 12k eller 16k spelar inte så stor roll.

edit* hyffsad prestanda för mig är: quad core i5 / i7, minst 8GB minne, m.2 ssd

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen:
ja som jag skrev där innan så är fläkten inte igång ofta. Och du kan annteckna massor med pennan ska även funka direkt på låsskärm har jag läst. Alltså du kan bara trycka igång en knapp på pennan så öppnas nån form av direktanteckningsprogram så kan du börja skriva omedelbart.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

@Crazy Ferret:

Tack för att du tar dig tid att svara i denna tråd!

Viktigast för mig är att den har hyffsad prestanda, bra batteritid, tyst, 2 i 1 lösning. Sen om det kostar 12k eller 16k spelar inte så stor roll.

Ja, då så, vet du vad du behöver så tänker jag inte vara den som är den. Jag hade själv bland annat kravet "bra prestanda" som krav när jag skaffade de två sista, och ärligt talat så var det nog det sista jag behövde. Såhär i efterhand hade det varit betydligt bekvämare att offra i7-prestandan för en i3 med bättre batteritid. Men ja, kan man få båda så är det ju synd att välja.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Synd att Spectre x360 13" FHD skärm, i7, 16GB RAM, 512GB m.2 ssd inte verkar gå att få tag på inom EU. Måste välja 4K skärmen för att få den lite vassare maskinen. Jag får hoppas på att 4K skärmen även ser bra ut i 1920x1080.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

Tack för all hjälp! Era bidrag har varit till stor hjälp. Jag har ingen panik att köpa datorn nu igentligen men priserna är rätt lockande när det är mellandagsrea. Jag räknar även med att jag kommer kunna använda datorn i några år minst.

God Jul och Gott Nytt år!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.