Märkligt problem med nätverk vid uppstart av Windows, ibland avstängt, ibland inte

Permalänk
Medlem

Märkligt problem med nätverk vid uppstart av Windows, ibland avstängt, ibland inte

Så här:

Startar upp Windows och loggar in och möts av "Inte ansluten - inga nätverk är tillgängliga" om man kör mouse-over på nätverksikonen.

Jag är disconnected. Kan hända antingen när jag nyligen startar datorn eller när den vaknar från "viloläge". Det verkar hända helt random och absolut inte hela tiden. Dock verkar det som om det händer mer ofta nu när jag uppdaterat till Windows 10 Pro från Win 8.1 Pro (några dagar sedan).

Jag hade exakt samma problem i Win 8.1, men som sagt, hände inte lika ofta. Jag valde vid ett tillfälle att helt ominstallera Win 8.1 för att jag trodde i min enfald att det skulle lösa problemet, icke. Jag har även provat ominstallera drivrutinerna till nätverkskortet utan någon förändring. Jag har försökt stänga av power save mode på nätverkskortet, ingen skillnad.

Att högerklicka på nätverksikonen i systray och sen välja "Felsök problem" hjälper inte. Den rapporterar bara fel:

"Hittade problem

Kortet Intel(R) 82579LM Gigabit Network Connection har drivtutins- eller maskinvarurelaterade problem"

Lösningen på problemet är väldigt enkelt men extremt irriterande:

Gå in i enhetshanteraren och välja "Åtgärd" och sen "Sök efter maskinvaruförändringar"

Hips vips är nätverket igång igen. Det löser sig också om man startar om datorn, vilket ibland tar otrolig tid för Windows verkar ha grymma problem med att starta om, om man inte har nätverk. Ofta går de bättre att välja "Shut down" och sen trycka på burken igen för att starta datorn. Men "Restart" är ju smidigare om man t.ex. ska fixa lite kaffe under tiden... dock så står den och tuggar ibland och kanske rent av verkar krascha när man väljer restart.

Helt ärligt har jag inte tid med en ominstall nu. Det jag funderar är om någon har en bat-fil som kan köra "Gå in i enhetshanteraren och välja "Åtgärd" och sen "Sök efter maskinvaruförändringar"". Det måste förstås vara ett kommando den kör men jag har ingen som helst susning om vad det kommandot skulle kunna vara. Hade jag bara en bat-fil på skrivbordet hade jag kunna leva med lösningen. Någon som vet vad som ska stå i bat-filen?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Jag har märkt samma sak, tror det händer oftast när jag väcker från viloläge. Det kom ett antal gånger i ganska snabb följd men nu har det blivit mindre.

På min burk är det för att nätverkskortet inte är aktiverat så man kan gå in på enhetshanteraren och aktivera det. Mne störigt är det.

Edit: Inser att min första installation av Win10 var klonad från en annan disk. Sökfunktionen i windows fungerade inte heller klockrent så jag formaterade och installerade rent. Har du en uppgraderad eller klonad installation av win kanske? Eller kan installationen vara skadad på något sätt?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z ROG, I5 3340, Corsair Dominator LP 4x4 GB CL9, Sapphire Radeon 6850, Silverstone Temjin TJ08-E, Corsair AX750, Samsung EVO 850 256 gb, Samsung 830 128 gb, Seagate Barracuda 3TB, Noctua Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Jag har märkt samma sak, tror det händer oftast när jag väcker från viloläge. Det kom ett antal gånger i ganska snabb följd men nu har det blivit mindre.

På min burk är det för att nätverkskortet inte är aktiverat så man kan gå in på enhetshanteraren och aktivera det. Mne störigt är det.

Edit: Inser att min första installation av Win10 var klonad från en annan disk. Sökfunktionen i windows fungerade inte heller klockrent så jag formaterade och installerade rent. Har du en uppgraderad eller klonad installation av win kanske? Eller kan installationen vara skadad på något sätt?

Jag har bara gjort en "update" och hade jag haft tid hade jag gjort en nyinstallation. Tyvärr har jag en miljon grejer att ominstallera och det brukar vandra iväg i många timmar att göra en riktigt seriös ominstall av Windows. Program, spel, settings osv osv osv. Bara tanka ner vissa spel tar en evighet (även om jag har hyfsat snabb lina). En miljon omstarter osv osv.

Tyvärr har mina problem blivit värre "med tiden". Det är inte så länge sedan jag postade första inlägget. Nu är det varje gång jag startar datorn "fresh" (ej från viloläge) som jag inte har något nätverkskort som funkar. Dessutom räcker det inte med att öppna enhetshanteraren och bara klicka "sök ny maskinvara". Nu måste jag dessutom inaktivera nätverkskortet och aktivera igen... TAADAA!!! nätverket funkar... riktigt irriterande. Jag ska väl iaf drista mig till att göra en reinstall av nätverkskortet (efter att ha tagit bort drivrutinerna) så får vi se om jag får bättre förutsättningar. Men det är ju ett märkligt problem som följt mig rätt länge, enda sedan win 8.1, ÄVEN fast jag haft en helt ren install då, skumt.

Jag provade låsa nätverkskortets hastighet på 100mbit full duplex, eftersom jag läst att det kunde strula för en del. Men nope, ingen lösning på mitt bekymmer.

Jag hör av mig om jag gör något som förändrar någonting för mig.

Nåja, nu ska jag äta lunch.

Ha de'

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_r:

Jag har märkt samma sak, tror det händer oftast när jag väcker från viloläge. Det kom ett antal gånger i ganska snabb följd men nu har det blivit mindre.

På min burk är det för att nätverkskortet inte är aktiverat så man kan gå in på enhetshanteraren och aktivera det. Mne störigt är det.

Edit: Inser att min första installation av Win10 var klonad från en annan disk. Sökfunktionen i windows fungerade inte heller klockrent så jag formaterade och installerade rent. Har du en uppgraderad eller klonad installation av win kanske? Eller kan installationen vara skadad på något sätt?

Hej igen Micke!

Jag kanske inte ska ropa hej riktigt ännu, men jag tror att jag kanske löste mitt bekymmer.

Mitt moderkort: P8Z68-V PRO/GEN3

Jag gick in på http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/

eller mer exakt på http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_Down...

Under "Driver & Tools"\LAN (OBS!!! Under "Others" på OS, ej Win 8.1 som jag tidigare använt (som bara visar en LAN-driver och därför missade jag denna under "Others")) fanns:

Description: NVM Update Utility for Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection
This utility resolves an issue where during system resume, the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection erroneously reports the device id as an Intel® 82579LM Gigabit Ethernet Controller Network Connection, resulting in a Windows* Code 10 error and loss of network connection.

Laddade ner programmet och följde guiden i Readme.txt filen:

"82579VSKU.exe Version 1.2.2

Tool to update the NVRAM for the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY
Copyright (C) 2012 Intel Corporation

Three tools are included, to support three different operation systems (Windows 32 bit; Windows 64 bit; DOS).

Steps to run the update tool:

1. Download the utility from the Intel download center
2. Select the correct tool file name based on the operating system installed
3. Open a command prompt window with administrator privileges
4. Run the executable file from the common prompt
5. The NVM image will be updated. Reboot the computer for best results.

Usage: [Tool_file_name] [options]
-log [filename] - generate log info
-report [filename] - generate report file
-nosilent - display the user interface

Example command line using the Windows* 64 bit operating system:
82579VSKUW64e -nosilent"

Så jag la exe-filen i C:\Temp

Starta Kommandoprompten som administratör, flyttade mig in i mappen C:\Temp och körde:

82579VSKUW64e.exe -nosilent

TAADAA!!!

Jag har inte haft datorn avstängd nog många gånger för att statistiskt säkerställa att det kommer funka. Men det har funkat hittills, vilket är fler gånger att starta datorn utan den konstiga proceduren än på länge

Hoppas det kanske hjälper andra!

Ha en trevlig dag!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Jag kanske är blind.... hur markerar jag tråden som *LÖST* ???

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

hade precis samma problem med min pappas dator, som är en gammal Packard Bell, dock med samma nätverkskort (Kortet Intel(R) 82579LM Gigabit)

har använt samma workarounds under ett halvårs tid, men har nu implementerat ovanstående och hoppas att det löser problemet permanent.

Permalänk

Tack! Har exakt samma problem, ska genast testa den lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Tack! Har exakt samma problem, ska genast testa den lösningen

Ett antal omstarter senare.... funkar varje gång 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av abeware:

Ett antal omstarter senare.... funkar varje gång 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nu efter några omstarter så kan jag också konstatera att det funkar utmärkt.