Permalänk

Ny dator som inte startar

Bestämde mig för att skaffa ny dator då min gamla inte höll måttet i spel längre. Mitt problem: efter att datorn startar fryser den och startar om, eller får BSOD och startar om. StoppKod:DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL. IRQL NOT LESS OR EQUAL. Samsung evo 960 får nån gång stoppkod: INACCESSIBLE BOOT DEVICE.

Kommer alltså inte förbi biosskärmen utan efter den ser man att det ladda och där fryser den och startar om.
samma problem uppstår på samtliga hårddiskar när var och en är ikopplad, med eller utan något på hårddiskarna.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 home
Processor: Intel Core i7 8700k
Processorkylare: Kraken x62
Moderkort: ASUS ROG Strix Z370-H Gaming
Minne: HyperX Fury DDR4 4x8GB
Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 4x 8GB
(Har 2 sets av ram tillgängligt men blandar alltså inte dem. men får samma problem av båda)
Grafikkort: EVGA GeForce GTX1080 Ti SC2
Hårddisk: Samsung Evo 960 250GB
Hårddisk: 2x Samsung Evo 850 500GB
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB (Taget från gamla datorn)
Nätaggregat:Corsair CX650M (taget från gamla datorn)
Övrig kylning: 2x 140 ut i toppen, 2x 120 in bak, 2x 140 in sida(Kraken x62), 2x 140 i botten som blåser varm luft upp. (stor låda)
Temperaturer: processor 28C i bios, moderkort 25C, ca 28C i lådan.

Permalänk
Medlem

Plocka ur allt förutom moderkort, CPU, en sticka RAM och prova sen boota. Fungerar det så stäng av, lägg till en sticka till, starta, o.s.v..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan: Fortfarande samma problem. StoppKod: KMODE EXCEPTION NOT HANDLED.

Permalänk
Medlem

Eftersom alla felmeddelanden du listat är från Windows så verkar det vara just Windows och inte BIOS som är problemet. Har du nyinstallerat Windows på datorn, eller använder du en gammal installation? Om du använder en gammal installation så är första steget utan tvekan att installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagoz14902:

@PointMan: Fortfarande samma problem. StoppKod: KMODE EXCEPTION NOT HANDLED.

Tolkar det som att du ändå kopplat in ssd/hdd. Datorn kommer alltså förbi post och laddar bios? Du kan komma in i bios utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

@perost: jag använder nyinstallerad windows, men även med en helt ny hårddisk direkt från förpackningen återkommer problemet.

Permalänk

@Heinel: mitt fel, hade visst en m2 ikopplad, testade utan den och nu bootar den rakt in i bios. var det detta du menade? men ja kommer in i bios utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagoz14902:

@Heinel: mitt fel, hade visst en m2 ikopplad, testade utan den och nu bootar den rakt in i bios. var det detta du menade? men ja kommer in i bios utan problem.

Svårt att hjälpa till när du själv inte vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem

Alla kablar inkopplade, 8-pins strömkontakten sitter i från nätaggregatet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan: alla kablar sitter där dem ska

Permalänk
Avstängd

Testa att boota från en USB-sticka med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagoz14902:

@Heinel: mitt fel, hade visst en m2 ikopplad, testade utan den och nu bootar den rakt in i bios. var det detta du menade? men ja kommer in i bios utan problem.

Misstänker då att 960 har suttit i hela tiden? Kolla om du kan starta i felsäkert läge och installera drivrutiner till m2 ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Misstänker då att 960 har suttit i hela tiden? Kolla om du kan starta i felsäkert läge och installera drivrutiner till m2 ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte åt felsäkert läge, men 960n visas i bios, är drivrutinerna för den då inte redan installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagoz14902:

Kommer inte åt felsäkert läge, men 960n visas i bios, är drivrutinerna för den då inte redan installerat?

Drivrutiner har inget med BIOS att göra, de är bara för Windows. Men fungerar Windows utan 960:n inkopplad?

Permalänk
Medlem

Låter man datorn blåskärma och starta om sig ett par ggr brukar man komma till windows reparering/återställning, där kan man under typ felsökning->avancerat välja startup options eller liknande. Sedan startar den om och man kan välja felsäkert läge(med nätverk).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Behöver inte någon hjälp längre. Löste inte problemet.

Tack för att ni försökte.

Skickades från m.sweclockers.com