2.5" HDD för NAS/Server

Permalänk
Avstängd

2.5" HDD för NAS/Server

Hej

Söker efter en 2.5" till min NAS/Server men är lite osäker på vad man ska välja.. har kollat på en Seagate Firecuda ST2000LX001(SSHD) men efter att ha läst recensioner verkar den inte vara någon höjdare. Sen är frågan också om man ska köpa en extern disk istället och plocka ut då prisskillnaden verkar ganska stor iaf på större diskar (om det lönar sig). Ni kanske tycker att de är konstigt att ha en 2.5" för en NAS men jag är långt ifrån en datahoarder och inget viktigt lagras hemma utan på olika cloudtjänster och hos släktingar etc.

Önskemål:

+ 2-4TB
+ Pålitlig
+ Tyst

Disken kommer användas flitigt av diverse VMs för Usenet, Emby / Plex, Torrents, databas osv därav kanske de inte är värt att köpa en extern om den ger upp efter några månader..

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Hej

Söker efter en 2.5" till min NAS/Server men är lite osäker på vad man ska välja.. har kollat på en Seagate Firecuda ST2000LX001(SSHD) men efter att ha läst recensioner verkar den inte vara någon höjdare. Sen är frågan också om man ska köpa en extern disk istället och plocka ut då prisskillnaden verkar ganska stor iaf på större diskar (om det lönar sig). Ni kanske tycker att de är konstigt att ha en 2.5" för en NAS men jag är långt ifrån en datahoarder och inget viktigt lagras hemma utan på olika cloudtjänster och hos släktingar etc.

Önskemål:

+ 2-4TB
+ Pålitlig
+ Tyst

Disken kommer användas flitigt av diverse VMs för Usenet, Emby / Plex, Torrents, databas osv därav kanske de inte är värt att köpa en extern om den ger upp efter några månader..

Tacksam för tips!

Nu kommer det säkert en drös kommentarer om att inte välja Seagate för att: ditten eller datten.

Slår ett slag för denna 2,5'' disk som jag själv mångfaldigt använder mig av:
https://www.dustinhome.se/product/5011001300/barracuda

Dock var priset lägre vid mina inköp av diskar, runt 1399:-/st.
Pålitligheten vet jag inte om den är generellt bra eller ej, har inte sett att den skulle vara sämre för denna modell än någon annan tillverkares diskar.

Prestandan är väldigt bra, diskarna är tysta men har läst att diskar som använder sig av s.k. SMR (Shingled Magnetic Recording) ofta kan lida av kraftigt försämrad prestanda då disken fragmenterats. Har även sett tester på detta och i princip alla pekar på att sådana diskar inte är något att ha.
Själv har jag dock inte stött på några sådana problem alls, om sedan avsaknaden av problem beror på mitt användningsområde, val av RAID-konfiguration eller några andra faktorer vet jag ej. Tycker kort och gott att det är en kanonbra diskmodell.

Värt att nämna är att jag inte kör med en enstaka disk utan flera st. diskar i en liknande RAID10 setup (ZFS) för mestadels virtualisering av diverse servrar dygnet runt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket bad-mouth om SMR-diskarna - oftast av användare som inte ens provat dem alls i några verkliga användningar.

Men visst - för en Enterprise-server med konstant pågående transaktioner är det inte rätt val (där använder man istället uppsättning SFF SAS-diskar på 146 eller 300 GB, idag upp till 2TB i RAID med eller utan SSD som skriv och läs-cache)

För en typisk hemanvändare och SOHO-användning där det mesta av tiden spenderas utan några transaktioner alls eller främst write once, read many (aka lagra mediafiler) - så fungerar SMR-diskar alldeles utmärkt - det är skrivningen som kan straffas om de är massiva mängder små-transaktioner (> 20 - 30 GB skriven mängd/disk utan viloperioder - även billigare SSD börja ofta ha dom bekymren med prestanda när deras SLC-buffert tar slut...) , medans läsningen så är de som alla andra PMR-diskar.

skrivning av stora sekventiella filer mot SMR-disk är heller inget problem och kan göras med dess maximala hastighet kontinuerligt (dvs ladda disken med mediafiler...) medans somliga enklare SSD med SLC-buffring kommer ha problem när 10-20 GB är skrivet och kan tom. gå långsammare än en snurrdisk oavsett om filerna är små eller stora...

I inägget innan så används Seagates ST4000LM024 som exempel och är säkert anpassad för NAS-bruk.

Om man funderar på att ta diskar från externa 2.5" USB-diskar så redovisas Seagates externa 4TB 2.5" USB diskar som ST4000LM016-1N2170 (0003)

och 5TB-disk som:
ST5000LM000-2AN170(0001) och söker man lite på dessa så är de 'desktop-diskar' - alltså inte tänkt för NAS-bruk.

Dessa diskar är med största sannolikhet från Samsungs tillverkning då WD köpte 3.5" delen och Seagate köpte 2.5" delen när Samsung sålde av sin HD-verksamhet.

nämnda diskar är 15 mm tjocka och är alltså i SFF-format om man pratar om Enterprise-diskstorleksformat.

det är något man noga måste ha koll på om man tittar efter NAS-lösning enbart för 2.5" diskar så att man inte väljer sådana med bara 7, 9,5 eller 12,5 mm tjocklek som max i kabinettet.

--

Sedan skall man ha klart för sig att huvudelen av alla SAS-snurrdiskar som går via HP, Dell mfl. enterprise-servrar är OEM-diskar tillverkade av Seagate - och de är knappast kända för att vara dåliga. Den enda stora aktören som konkurrerar på SAS-delen är HGST och möjligen Toshiba - WD har inga SAS-snurrdiskar i sitt sortiment utan är huvuddelen fokuserad på rena konsumentdiskar även om man blickar mot SOHO-sidan och den vägen närmar sig mot server-sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Nu kommer det säkert en drös kommentarer om att inte välja Seagate för att: ditten eller datten.

Slår ett slag för denna 2,5'' disk som jag själv mångfaldigt använder mig av:
https://www.dustinhome.se/product/5011001300/barracuda

Dock var priset lägre vid mina inköp av diskar, runt 1399:-/st.
Pålitligheten vet jag inte om den är generellt bra eller ej, har inte sett att den skulle vara sämre för denna modell än någon annan tillverkares diskar.

Prestandan är väldigt bra, diskarna är tysta men har läst att diskar som använder sig av s.k. SMR (Shingled Magnetic Recording) ofta kan lida av kraftigt försämrad prestanda då disken fragmenterats. Har även sett tester på detta och i princip alla pekar på att sådana diskar inte är något att ha.
Själv har jag dock inte stött på några sådana problem alls, om sedan avsaknaden av problem beror på mitt användningsområde, val av RAID-konfiguration eller några andra faktorer vet jag ej. Tycker kort och gott att det är en kanonbra diskmodell.

Värt att nämna är att jag inte kör med en enstaka disk utan flera st. diskar i en liknande RAID10 setup (ZFS) för mestadels virtualisering av diverse servrar dygnet runt.

Det blev faktiskt en sådan disk hade läst att det är en sådan i en Maxtor M3 Portable 4TB den kör just nu badblocks innan den ska skruvas ur sitt hölje

Permalänk
Medlem

Den är ganska lätt att öppna nära utan synliga skador, nästan bara att snäppa av locket, däri kommer man finna disken och USB/SATA-bryggan i ändan med formpressad aluminium påtejpat som EMC-skärm, inte allt för svår att få bort - sedan är det 4 skruvar med gummipluppar att ta loss, sen är disken fri.