Hur mkt snö pallar lägenhetsbyggnader?

Permalänk
Avstängd

Hur mkt snö pallar lägenhetsbyggnader?

Det är lite kaos där jag bor och en byggnad har rasat in:
http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/tak-till-bilhall-ha...

Jag bor i en lägenhetsbyggnad med platt tak, och oroar mig därför att det ska rasa först högst upp som sedan kraschar ned på andra våningen där jag bor.

Och jag vet inte om någon har varit uppe och skottat på den. Det skulle komma runt 60 cm snö under detta dygn och började runt kl.02:00 idag och fortsätter än friskt.

Så, hur mkt pallar egentligen lägenhetsbyggnader? Finns det något förebyggande tänk mot sådana där "naturkatastrofer". Pallar de mer än vad vanliga moderna villor pallar som har lutande tak?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det finns regelverk som styr hur man skall konstruera byggnader. 60 cm snö skall inte vara problem för byggnader i större delen av Sverige. Som alltid finns det fuskbyggen dock.

Permalänk
Medlem

Lägenhetsbyggnader har många bärande väggar, har aldrig hört något sådant hända i Sverige. Sporthallar, bilhallar etc är en annan sak då man måste minimera den bärande strukturen till förmån för utrymme. Förstår dock oron, vore ju inget trevligt sätt att dö på.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Lägenhetsbyggnader har många bärande väggar, har aldrig hört något sådant hända i Sverige. Sporthallar, bilhallar etc är en annan sak då man måste minimera den bärande strukturen till förmån för utrymme. Förstår dock oron, vore ju inget trevligt sätt att dö på.

Haha precis!

Jag är beredd att gå upp och skotta, för har inget bättre för mig nu så och vinden är inte stark utan bara att det snöar mkt. Men man kmr inte upp på taket utan särskild utrustning så det går inte, dessutom behöver man ju skyddsutrustning som lina att koppla fast någonstans. Jag lär knappast få gå upp som sagt var

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det finns ett regelverk uppsatt en zonindelning som hus byggs efter för att stå emot en viss mängd snö som är beräknad som maximivärde för den delen av Sverige.
Sen behöver det ju inte vara konstruktionsfel eller byggfusk i alla lägen utan även eftersatt underhåll som kan vara till bakgrund till att det rasar.

Sen är det ju även en jäkla skillnad på snö och snö. Det vet man ju mycket väl ifall man skottar själv runt huset. Det kan vara lätt som dun eller tungt som bly...

Permalänk
Avstängd

Hållfastheten styrs av en författningssamling som Boverket ger ut.

Det är då beroende på i vilken snölastzon byggnaden ligger inom, just Sundsvall ligger då i en zon med högre krav.

https://www.boverket.se//sv/byggande/regler-for-byggande/om-b...

Sen följer man inte reglerna så blir det då mycket dyrt eftersom ett föräkringsbolag direkt kontrollerar en konstruktion vid en skada.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Tak här, i denna region skall vara klassade för "snözon II" är de dimmensionerade för Zon 1 kan detdär inträffa häruppe vid extrema situationer.

Men, detdär som hände i Tyskland för ett antal år sedan var väldigt extremt, det var mer än 4 meter blöt isblandad snömassa under några dygn.

Detta händer normalt inte i Sverige, 60 cm, eller tom en meter är piss i missisippi jämfört med detta.

Snözon II skall klara minst 2-3x belastningen för en genomsnittlig snöbelastning en extrem norrländsk vinterdag upp till en god bit ovanför Västernorrland.

Det enda jag känner till från det jag kommit i direkt kontakt med via jobbet var ett tak på en gammal bondgård som var konstruerat av halvmurkna granslanor, samt ett butikstak med ganska stor fribärande yta, detta tvär rasade inte utan vi kunde stämpa upp det under några timmar.

Det bör synas i god tid om det är på väg om det är riktigt gjort på 60 talet här.

Edit taket på bondgården lade sig över trossbotten till övervåningen och stannade där, vad jag förstod så segade det sakta ned.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

här är en karta över snölast zoner

det är den lägsta last det måste vara byggt för.

https://www.boverket.se/sv/byggande/regler-for-byggande/om-bo...

Permalänk
Avstängd

Då är det ju till och med lägre belastning än där jag bor i Sundsvall...
Du kan nog sova lugnt...

Taket hos oss har klarat närmare tre meter packad snö och det är gjort på 80 talet där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet och vi får varje år minst 1m snö, ibland upp mot 1,5m. Och de skottar aldrig taken.

Permalänk
Avstängd

Enligt den moderna klassningen skall det således vara klass 3,5 i Sundsvallsområdet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag tror det kan översättas till klass 4-5 på dendär kartan för den dimensionering jag syftade på.
(åtminstone vad jag har i skallen från morfars handböcker)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Problemet är nog inte att det kommit 60cm idag. Så man nog inte hänga upp sig på den mänden enbart utan det varit rätt bra med snö hela vintern. Snödjupet var 1m redan förra veckan området. Dessutom började detta snöoväder med regn igår, det är tjock och tung snö som fallit.

Men gå upp på ett tak när det blåser 20m/s ska man inte göra oavsett hur mycket snö det kommit.
Att använda ett rep och försöka dra av snö från marken är nog bättre isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Lägenhetsbyggnader har många bärande väggar, har aldrig hört något sådant hända i Sverige. Sporthallar, bilhallar etc är en annan sak då man måste minimera den bärande strukturen till förmån för utrymme. Förstår dock oron, vore ju inget trevligt sätt att dö på.

Häromåret var det en lägenhetsbyggnad som taket rasade in på i Sundsvall.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artik...

Permalänk
Avstängd

Kikade på boverket, 3,5 kN (kilo Newton?), är vad som gäller för Sundsvall. Jag bor i Mitthems lägenheter som verkar vara byggda på 60-talet om jag minns rätt med gamla gabondörrar(?) här och det pågår just nu stambyte på min lägenhetsrad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Så här mycket snö är det just nu på närliggande lägenhetsbyggnad. Observera att deras tak har en viss lutning, medan byggnaderna på min lägenhetsrad ej har det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Felet de gjort där är såvitt jag kan se på bilden, dels har man ökat belastningen med över 50% bara genom att förlänga sidan och gjort den rak, sedan har man även efter ombyggnaden all belastning från snö som faller från det stora taken såvitt jag kan se, samt att man trogen även försvagat den bärade överdelen av den gamla väggen när man byggt om vindsvåningen.

Detdär lilla har nog ökat belastningen med nära 200% eller mer på det gamla taket, som nu desstom gjorts fribärande på nocken vad det verkar...

Vridande belastning av fallande snösjok från ett annat tak är en sak som däremot kan skapa ganska extrema belastningar som dessutom är ensidig, sedan kan man anta att det hela pågått några år...

Vad man borde gjort var att montera stålbalkar på insidan som gått ända ned till mark så att man fått en avbärare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så här mycket snö är det just nu på närliggande lägenhetsbyggnad. Observera att deras tak har en viss lutning, medan byggnaderna på min lägenhetsrad ej har det.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27368657_10156155930528023_3514967671534172102_o.jpg?oh=ce8a235b6da25f4f0c55592ca14eca30&oe=5B18EB6B

Äh, ta dig ner till Bishops och sug i dig några Allsta IPA. Rasar det så rasar det

Permalänk
Medlem

Snövikter

Vikter tagna från SMHI https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vikten-pa-sno-...:

Snötyp kg/m³
Mycket fluffig snö < 30
Nyfallen torr nysnö 30-100
Våt nysnö 100-200
Vindpackad nysnö 200
Packad senvintersnö 200-300
Vårsnö under avsmältningens slutskede 400

Eftersom det är -10 i Sundsvall så gissar jag på att det är nysnö ni har där. Om man räknar med att den väger 100kg/m3 så kan den alltså ta 3,5 meter snö innan du når upp till kravet (och sedan finns det i princip alltid säkerhetsmarginaler där).

Taken har som minsta krav att klara av snöfall som inträffar en gång på 50 år, så du behöver inte oroa dig.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Hedersmedlem

@Calsoe: Jag bor 10 mil norr Sundsvall. Lågtryck ger ofta mycket nederbörd och milda temperaturer så hela första delen av detta snöhelvete häruppe var det runt nollan och all snö packades ihop. Lagom till idag så är det helt plötsligt -10C, avtagande nederbörd och den mesta packade snön på taken hann aldrig glida av innan det blev kallare. Det har snöat mer än metern och lätt över 2 där vinden skapat drivor. Jag har 1,5m direkt utanför dörren just nu och kommer inte ut utan inväntar hjälp (som inte hann med igår).

Hela vintern har varit snörik så det låg redan innan rejält med snö med vallar längs vägar på flera meter.

Nu har mitt hus stått i snart 100 år och byggdes när man inte datorberäknade allt utan tog i från tårna med dimensioneringen av takstolar mm, så jag är bara lite medelmåttigt orolig för personlig del.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så är det ingen större fara att taket skall rasa in, såvida det inte fuskades rejält när huset byggdes.

Då är det nog större risk att det börjar läcka in vatten som ger upphov till fuktskador när snön smälter. Det är ju begränsad naturlig avrinning från platta tak.

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades få upp dörren en bit igår så att jag kunde skotta mig själv ut, annars hade det nog blivit fönstret eller något... ha ha!

Dock inte det värsta snöoväder jag (eller huset) varit med om häruppe...

Är typ två meter hög isvall med stenhårt packad snö utanför logdörren dock, men lyckades spetta ned ett dike så att man kommer in, måste ordna någon form av snörasskydd där till våren...

Är inte ens hälften så mycket snö nu som det var dendär vintern för några år sedan...

Tycker det gamla taket ser vekt ut från insidan, men verkar vara segvuxna granslanor på de gamla taken, verker iaf inte bågna alls när jag tittade in på vinden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jisses... Hörde nyss av en polare att plogtraktorn fick vända igår då det inte gick att ta sig fram, man fick hämta dit en stor hjulgrävare sade man mig...
Mötte en polare i hytten till en stor grävmaskin, han sade han skottat fram frun...

Imponerad av energin folk har när det gäller att hantera kris situationer här.

Vattnet hade frusit här såg jag, så fick ordna det, men annars har jag faktiskt inte ens märkt av det just, eldar mysbrasa i öppenspisen och tinade bratwurst, hittade lagom kyld öl till också, kan knappast bli bättre...

(har förträngt man skall ha fram släpkärran bara bakom isvallen och att jag måste handskotta resten där...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jisses... Hörde nyss av en polare att plogtraktorn fick vända igår då det inte gick att ta sig fram, man fick hämta dit en stor hjulgrävare sade man mig...
Mötte en polare i hytten till en stor grävmaskin, han sade han skottat fram frun...

Imponerad av energin folk har när det gäller att hantera kris situationer här.

Vattnet hade frusit här såg jag, så fick ordna det, men annars har jag faktiskt inte ens märkt av det just, eldar mysbrasa i öppenspisen och tinade bratwurst, hittade lagom kyld öl till också, kan knappast bli bättre...

(har förträngt man skall ha fram släpkärran bara bakom isvallen och att jag måste handskotta resten där...)

Vi har varit många som hjälpt varandra att skotta fram bilar och hjälpa de som kört fast. Tycker det är inspirerande och kul att de allra flesta ställer upp för varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Vi har varit många som hjälpt varandra att skotta fram bilar och hjälpa de som kört fast. Tycker det är inspirerande och kul att de allra flesta ställer upp för varandra.

Jag vet att jag kommer att få stryk nu, men jag tycker att det överlag känns som att den mentaliteten lever kvar mer norröver, att man hjälps åt för att saker och ting skall fungera och att detta delvis gått förlorat när man kommer nedåt storstäderna.

Tex kan man här ännu lämna snöskyffeln ute utan att den blir stulen över natten, osv.

Nästa gång kan det ju vara jag som behöver hjälp.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Som andra har sagt så är det ingen större fara att taket skall rasa in, såvida det inte fuskades rejält när huset byggdes.

Då är det nog större risk att det börjar läcka in vatten som ger upphov till fuktskador när snön smälter. Det är ju begränsad naturlig avrinning från platta tak.

Detta råkade jag ut för härom året. Bor högst upp, och det började rinna en liten rännil ner längs tapeterna i vardagsrummet. Är hyresrätt så jag behövde inte betala någonting alls dock, och fick dessutom nya fräschare tapeter
Är det bostadsrätt vet jag inte vad som gäller...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skulle vara mer orolig fram till våren eller om det blir töväder, om det ligger kvar mycket. Stog ett par meter från ett cykelställ vid en port en gång, när snömassorna rasade ner från taket. Hela cykelraden var helt begravd i snömassorna.. Tur man inte stog där och skulle låsa upp cykeln eller något..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD