Permalänk

Köpa ny processor, vilken?

Hej. Vill uppgradera lite.

Har denna processor nu; https://www.komplett.se/product/874940/datorutrustning/pc-kom...

Vilken processor kan jag byta till som kommer göra extremt bättre skillnad? Finns det någon processor som kommer göra stor skillnad?

Har ett Gtx 970 samt 16gb ram.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Avstängd

Extremt bättre skillnad? Finns ju bara ett alternativ om du ska köra på AMD? En 1700X är nog mest bang for the bucks som jag tolkat det. Sen beror det ju "extremt mycket på" vad du ska ha den till också. Spel ?Både spel och content creation? Sistnämnda kanske man kan börja fundera på Threadripper men då börjar det kosta pengar.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600. Inte mycket mer att fundera på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knertenmoffe:

Hej. Vill uppgradera lite.

Har denna processor nu; https://www.komplett.se/product/874940/datorutrustning/pc-kom...

Vilken processor kan jag byta till som kommer göra extremt bättre skillnad? Finns det någon processor som kommer göra stor skillnad?

Har ett Gtx 970 samt 16gb ram.

Tack på förhand.

Om du menar enbart processor, så blir det inte extrem skillnad. För FM2+ verkar 880k vara den högst klockade Athlonen.

Det är moderkort/CPU/minne som gäller om du ska ha nytt och vill se märkbar skillnad. Jag rekommenderar Ryzen 1600.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Skulle försöka quota er 3 men gick inte bra på telefon.

Om jag nu vill ha Ryzen prolle. Måste jag inte byta moderkort då? Köpte nämligen nytt moderkort plus lite mer minnen för ett halv år sen!

Men det var som jag trodde då att jag inte kan få så jättemycket bättre processor än nuvarande.

Men för att återgå till Ryzen då. Passar dom med FM2 plus moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knertenmoffe:

Skulle försöka quota er 3 men gick inte bra på telefon.

Om jag nu vill ha Ryzen prolle. Måste jag inte byta moderkort då? Köpte nämligen nytt moderkort plus lite mer minnen för ett halv år sen!

Men det var som jag trodde då att jag inte kan få så jättemycket bättre processor än nuvarande.

Men för att återgå till Ryzen då. Passar dom med FM2 plus moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du måste byta moderkort för Ryzen. Att köpa ett FM2-moderkort för sex månader sedan var dessvärre ett riktigt dåligt köp

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Nej, du måste byta moderkort för Ryzen. Att köpa ett FM2-moderkort för sex månader sedan var dessvärre ett riktigt dåligt köp

Det var för ja redan hade processorn och köpte ett gtx 970 då mitt gamla mAtx moderkort inte fick plats med ett gtx kort. Kortet krockade med sata portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Extremt bättre skillnad? Finns ju bara ett alternativ om du ska köra på AMD? En 1700X är nog mest bang for the bucks som jag tolkat det. Sen beror det ju "extremt mycket på" vad du ska ha den till också. Spel ?Både spel och content creation? Sistnämnda kanske man kan börja fundera på Threadripper men då börjar det kosta pengar.

Vad snackar du om? 1600X för 2099 (nedsatt) är mycket bättre bang for the buck.

https://new.webhallen.com/se/product/266712-AMD-Ryzen-5-1600X...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Vad snackar du om? 1600X för 2099 (nedsatt) är mycket bättre bang for the buck.

https://new.webhallen.com/se/product/266712-AMD-Ryzen-5-1600X...

Beror på ,Det jag läst är att X modellerna klockar generellt bättre än icke X och 1700 skulle vara den bästa. Hur kom du fram till din slutsats med 6 kärnor vs 8, framtidssäkrare?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Beror på ,Det jag läst är att X modellerna klockar generellt bättre än icke X och 1700 skulle vara den bästa. Hur kom du fram till din slutsats?

Jag har ju länkat till en X-modell eller hur? Folk verkar klocka rätt bra med den vad jag sett även på detta forumet (i synnerhet dom nyare).

2 Extra kärnor är inte värt mer än 1000 spänn extra, fast det är klart, sysslar man bara med videoredigering skulle det kunna vara det. I många spel etc får man inget extra för det.

Har man lite tur kan man dessutom få denna:
https://hothardware.com/news/amd-ryzen-5-1600x-with-8-cores-1...

Edit:
Galet bra pris med nedsättningen på 1600X inför Intel-releasen, ruggig prestanda/krona.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Jag har ju länkat till en X-modell eller hur? Folk verkar klocka rätt bra med den vad jag sett även på detta forumet (i synnerhet dom nyare).

2 Extra kärnor är inte värt mer än 1000 spänn extra, fast det är klart, sysslar man bara med videoredigering skulle det kunna vara det. I många spel etc får man inget extra för det.

Har man lite tur kan man dessutom få denna:
https://hothardware.com/news/amd-ryzen-5-1600x-with-8-cores-1...

Ja en 6 kärnig, Lugna ner dig istället!
Det framgår inte vad han ska ha den till?Sen är det klart 1000:- är 1000:- och helt onödigt om man inte har användning för 2 kärnor till. Och spelar man spel enbart så finns det bättre cpu för det ändamålet ex Intel 7700K,Dock inte speciellt framtidssäker kanske

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja en 6 kärnig, Lugna ner dig istället!
Det framgår inte vad han ska ha den till? Och spelar man spel enbart så finns det bättre cpu för det ändamålet ex Intel 7700K

Nu vill man väl kunna ha bra FPS om man har program i bakgrunden också samt ALT-tabbar. Dessutom är den Intel-processor du beskriver dyrare och man märker ändå ingen potentiell förbättring i de flesta situationer.

Dessutom blir AMD-moderkortet uppgraderingsbart till kommande generationer, då framstår det som ett både mer mångsidigt val såväl som framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knertenmoffe:

Skulle försöka quota er 3 men gick inte bra på telefon.

Om jag nu vill ha Ryzen prolle. Måste jag inte byta moderkort då? Köpte nämligen nytt moderkort plus lite mer minnen för ett halv år sen!

Men det var som jag trodde då att jag inte kan få så jättemycket bättre processor än nuvarande.

Men för att återgå till Ryzen då. Passar dom med FM2 plus moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

för ryzen krävs Am4 moderkort med ddr4 minnen och även ny cpu kylaren kommer behövas

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som tror att amds AM4 kort kommer fungera i evighet dom har själva sagt att när ddr5 kommer eller pcie 4 så blir det ny sockel. Om du bara ska spela spel, köp intel 7700k,7600k eller nyare . Om du har en mindre budget ett AMD kort & prolle tex ryzen 1600x köp efter vad du har råd till & dina behov. Många kärnor gör inte något för spelande (4 räcker) har vi tur så kanske det blir bättre om några år men i nuläget e det bortkastat (om du bara spelar) Har själv 16 kärnor märker ingen skillnad i spelande mot min gamla 6700k Om du bara ska spela spel så är Grafikkortet A & O
P.S eller köp begagnat. Det är många som gått på hypen med Ryzen & säljer ut sina datorer för fler kärnor. så kolla vad du hittar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Spelar lite grann, typ Bf1 och Pubg så vill ha lite mer flyt, Bf1 funkar klockrent med det jag har.

Men då vet jag att det bara är o köpa nytt alltihop, en Ryzen, moderkort och minnen gick ju på lika mycket som nästan hela min nuvarande dator kostar nu så jag väntar ett tag. Tack ändå

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knertenmoffe:

Spelar lite grann, typ Bf1 och Pubg så vill ha lite mer flyt, Bf1 funkar klockrent med det jag har.

Men då vet jag att det bara är o köpa nytt alltihop, en Ryzen, moderkort och minnen gick ju på lika mycket som nästan hela min nuvarande dator kostar nu så jag väntar ett tag. Tack ändå

Pubg flyter skit på alla datorer, även nya monster har stutters och frysningar, är ju ett alpha spel. Samma utvecklare till spelmotorn pubg använder har ett spel som heter fortnite, där finns ett battle rolaye mode och med 100pers inne är det silkes lent att spela, flyter som en dröm. Så pubg är bara att ge upp, tills utvecklarna löst sina prestanda problem. Flyter bf1 fint finns det ingen anledning för pubg att inte göra det. Vänta med att uppgradera du..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Tja ingen kan beskriva hur framtidsäkert något är än. Tror att man kan sitta med en en i7 7700k i några år till.
Men en Ryzen 1600x på 3.9 ghz ger mycket prestanda för den pengen.

Men sen även om man köper en 1700x med 8 kärnor så behöver ju inte den bli mer framtidssäker i spel än en 6 kärnig cpu.
Har en 1700 på 4 ghz och en 6700k på 4.5ghz och jag märker ingen större skillnad i spel.
Är bara fpsn om jag ska kolla på något. Så 1600x för den lilla summan kan han köpa för. Blir mycket cpu om han spelar.

Permalänk
Medlem

AMD kommer med 90% säkerhet göra som de gjorde med både AM2 och AM3 korten. När DDR5 kommer så kan de lägga till en extra minneskontroller i processorn som klarar både DDR4 och DDR5. Gick köra AM3 processor på AM2+ moderkort då AM3 CPU hade både DDR2 och DDR3 stöd. Antar att PCI-E 3 till 4 borde funka liknande. Sen tror jag att AMD kanske skippar PCI-E 4 då 5 visst ska komma ett år efter.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knertenmoffe:

Spelar lite grann, typ Bf1 och Pubg så vill ha lite mer flyt, Bf1 funkar klockrent med det jag har.

Men då vet jag att det bara är o köpa nytt alltihop, en Ryzen, moderkort och minnen gick ju på lika mycket som nästan hela min nuvarande dator kostar nu så jag väntar ett tag. Tack ändå

Det är en väldigt prisvärd kombination du har.
Men inte mycket mer du kan göra, utan att uppgradera det mesta.
Eftersom du har rejält med minne klarar du dig nog skapligt, vissa saker kan gå lite segt men inte värre än så.
Har tills nyligen, själv spelat mycket på en FM2+ CPU, men med klenare grafikkort än ditt och det har fungerat fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att överklocka allt i princip.. sen som nämnts så är pubg dåligt optimerat oavsett.
Överklocka om du kan !

Permalänk
Medlem

Tror det redan nämnts men fixar din burk BF1 på ett acceptabelt sätt så har du egentligen ingen större anledning att uppgradera.

Permalänk

Hej igen, vill fortsätta denna tråd men i en annan riktning kanske.

Funderar på att byta ut mitt GTX 970, det flyter inte på riktigt som jag vill ändå i BF1 t.ex.

Då jag har läst på om bottlenecks, tydligen ska GTX1050 vara väldigt bra för min processor X4 845. (?)

Jag får inte ut allt av grafikkortet för GTX 970 är för bra för processorn å det gör att ett lite sämre grafikkort skulle göra så spelen flyter på bättre, rätt eller fel?

Alternativt att det blir bättre om jag köper en Athlon 880k vilket jag inte tror och som ni redan skrivit på ett ungefär. (behövde bara ta upp frågan igen)

Några tankar innan man byter? GTX 970 lär väl vara rätt lätt och sälja nu antar jag?

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knertenmoffe:

Hej igen, vill fortsätta denna tråd men i en annan riktning kanske.

Funderar på att byta ut mitt GTX 970, det flyter inte på riktigt som jag vill ändå i BF1 t.ex.

Då jag har läst på om bottlenecks, tydligen ska GTX1050 vara väldigt bra för min processor X4 845. (?)

Jag får inte ut allt av grafikkortet för GTX 970 är för bra för processorn å det gör att ett lite sämre grafikkort skulle göra så spelen flyter på bättre, rätt eller fel?

Några tankar innan man byter? GTX 970 lär väl vara rätt lätt och sälja nu antar jag?

du kommer inte få bättre prestanda för att du byter grafikkort, som du sa så är det din cpu som drar ner dit grafikkort. så kommer inte göra någon skillnad alls om du byter

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Skrivet av Razor199:

du kommer inte få bättre prestanda för att du byter grafikkort, som du sa så är det din cpu som drar ner dit grafikkort. så kommer inte göra någon skillnad alls om du byter

Jo men jag undrade ju om 1050Ti bör vara ett bättre nerbyte från GTX 970 eftersom 1050 är ett sämre kort, så du säger att det inte lär hända någonting?

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem

@Knertenmoffe: Alltså du skulle bli så besviken om du köpte ett 1050 ti eller 1050 om du haft 970

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@Knertenmoffe: Alltså du skulle bli så besviken om du köpte ett 1050 ti eller 1050 om du haft 970

Ja jo men jag undrade om datorn min flaskhalsar för mycket med 970 så att kanske ett 1050 skulle göra så datorn presterar bättre.

4000kr så satte jag ihop ett moderkort, Ryzen 5 1600x processor och 8gb minnen, får man köpa till 8gb minnen efter ett tag. Men man kan inte lägga så mycket pengar på 3st saker när man har massa andra utgifter samtidigt. Antar jag får vänta ett tag på att beställa nytt uppgraderingspaket som verkar vara den enda lösningen.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knertenmoffe:

Ja jo men jag undrade om datorn min flaskhalsar för mycket med 970 så att kanske ett 1050 skulle göra så datorn presterar bättre.

4000kr så satte jag ihop ett moderkort, Ryzen 5 1600x processor och 8gb minnen, får man köpa till 8gb minnen efter ett tag. Men man kan inte lägga så mycket pengar på 3st saker när man har massa andra utgifter samtidigt. Antar jag får vänta ett tag på att beställa nytt uppgraderingspaket som verkar vara den enda lösningen.

Spara pengar och lägg inte en enda krona mer på komponenter ifall du inte byter ut hela plattformen tycker jag.

Dessutom så presterar inte datorn bättre med ett sämre grafikkort så det funkar inte riktigt på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att "flaskhalsa" är att inte få ut 100% av någon komponent. Om du byter en "för bra" komponent till en sämre så får du KANSKE ut 100% av ALLA komponenter, men slutresultatet blir ju sämre (lägre fps) än du hade förut.
Onödigt att betala för att göra datorn sämre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prisvärdhet enligt mig:
1. 1600 (om du överklockar, enkelt och man bör landa på 3.8 - 4.0)
2. 1600x (om man inte är intresserad av OC)
3. 1700 (kostar mera och är mera riktat till produktivet då 8/16 kärnor/trådar är fett overkill med lägre klock).

kör själv 1600 3.9Ghz och 1070 TI, båda köpta på Blackfriday till pangpris.
Samtliga spel jag lirar rullar galant och Ryzen bara gäspar med massor ledig cpu tid över.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Spara pengar och lägg inte en enda krona mer på komponenter ifall du inte byter ut hela plattformen tycker jag.

Dessutom så presterar inte datorn bättre med ett sämre grafikkort så det funkar inte riktigt på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej tackar, då blir det att lugna sig ett tag med handlandet!

Skrivet av grönbladh:

Att "flaskhalsa" är att inte få ut 100% av någon komponent. Om du byter en "för bra" komponent till en sämre så får du KANSKE ut 100% av ALLA komponenter, men slutresultatet blir ju sämre (lägre fps) än du hade förut.
Onödigt att betala för att göra datorn sämre...

Skickades från m.sweclockers.com

Bra svar, exakt vad jag undrade över. Tackar.

Skrivet av hakd:

Prisvärdhet enligt mig:
1. 1600 (om du överklockar, enkelt och man bör landa på 3.8 - 4.0)
2. 1600x (om man inte är intresserad av OC)
3. 1700 (kostar mera och är mera riktat till produktivet då 8/16 kärnor/trådar är fett overkill med lägre klock).

kör själv 1600 3.9Ghz och 1070 TI, båda köpta på Blackfriday till pangpris.
Samtliga spel jag lirar rullar galant och Ryzen bara gäspar med massor ledig cpu tid över.

Då blir det 1600x, får se om man handlar efter sommaren, då kanske priset har sjunkit en aning! Tackar.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz