Problem med >85Hz i windows, spel rullar på max(mestadels)

Permalänk
Medlem

Problem med >85Hz i windows, spel rullar på max(mestadels)

Hej,

Har ett bekymmer som jag inte lyckats googla mig till någon lösning på. Däremot verkar det som att flera har liknande problem och alla verkar ha olika lösningar på det, dock inget som hjälp mig.

Mitt problem är att om jag ställer in över 85 Hz på grafikkortet rullar det inte alls bra i Windows. Skärmen börjar oregelbundet att blinka, den blir helt svart, oftast blinkar det 3-5 gånger och sedan slutar det en stund för att sedan komma tillbaka igen. Ibland tappar skärmen signalen helt från grafikkortet. Det handlar alltså inte om lite skärmflimmer utan känns snarare som att skärmen tappar signalen. Testat slå på och av Gsync och lekt med diverse andra inställningar men det enda som fungerar är att gå ner i frekvens.

I spel å andra sidan, med Gsync igång rullar det (oftast) smärtfritt på 144 Hz. Lirade CS i 4h igår utan några signalproblem. Har dock varit med om att det kan börja blinka även i spel men då oftast efter att jag tabbat in och ur spelet några gånger. Att just tabba in och ur brukar även lösa problemet när det väl uppstår.

Kör Windows 10
Upplösning 1920x1080
Kortet är ett GTX1060 6GB
Skärmen en ASUS ROG Swift PG248Q

Kortet sitter i en laptop så det är kopplat miniDP -> DP

Fulla specs på dator(i7 varianten) och skärm.
https://www.asus.com/se/Laptops/ROG-GL702VM-7th-Gen-Intel-Cor...
https://www.asus.com/se/Monitors/ROG-SWIFT-PG248Q/

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neobeam: Utan att kunna detaljerna runt det du upplever verkar det bero på kabeln. Den orkar inte med bandbredden du försöker köra vilket kan beror på dålig kvalitet på kabeln, men också längden.

Att du får 144 Hz i csgo att fungera kan bero på - jag gissar här - att du kör en annan faktisk upplösning i spelet så att den totala bandbredden fortfarande är inom vad kabeln orkar med.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar. Har sett kabel nämnas någonstans bland mina sökningar också. Då kommer en följdfråga. Kabeln jag har idag är en Deltaco DP 1.2, 2m. Denna kabel är det enda jag hittar när jag letar runt. Finns det någonstans man kan köpa "premiumkablar"? Eller kan jag ha fått ett måndagsex?

Såg även i specen på kabeln att den klarar 10.8 Gb/s. Hittade en annan kabel från samma tillverkare som klarar det dubbla (21.6). Är det en sådan man bör jaga efter?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neobeam: Kan vara, men det finns inga sätt att bekräfta kapacitet på DP-kablar annat än att testa dem. VESA listar ett fåtal kabelprodukter som certifierade på sin hemsida.

Den nya DP8K-certifieringen ska råda bot på detta. Det är dock fortfarande en certifiering som är lätt att förfalska.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för hjälpen!
Ville bara återkoppla att det löst sig. Jag tänkte att kabeln som ASUS skickar med borde ju rimligvis palla med att driva skärmen så jag skaffade en konverterare miniDP-DP som lovade hög bandbredd och använde den medföljande kabeln. Nu fungerar det finfint.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Neobeam: Gott! Då var den befintliga kabeln förmodligen skadad/glapp någonstans eftersom du inte kör mer bandbredd än vad som är grundläggande för DP.