Rykte: Nvidia Ampere och Turing lanseras under GTC 2018

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia Ampere och Turing lanseras under GTC 2018

Nya uppgifter talar nu för att Nvidia lanserar två nya grafikarkitekturer under de kommande månaderna, där en är anpassad för spel och en för maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta rykte stämmer! Dags att sälja sina Pascal grafikkort måntro?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Spännande tider väntar

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Hoppas detta rykte stämmer! Dags att sälja sina Pascal grafikkort måntro?

Vänta och se hur dessa nya grafikkort görs under gruvarbete innan du säljer dina eftertraktade Pascalkort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@VadSaDu: Värt att sälja innan de går ner i pris. Jämför pascal mot maxwell det är bra skillnad. Händer mycket spännande på 2år!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Inaktiv

Tänk om vi får se 1080 Ti prestanda på 75W

Får se när fläktarna på grafikkortet kan agera vindkraftverk åt grafikkortet av brisen inne i chassilådan.
Kommer nog inte hända än på ett tag

Permalänk

Väntar på 2080Ti då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vänta och se hur dessa nya grafikkort görs under gruvarbete innan du säljer dina eftertraktade Pascalkort.

För min del blir det nog så. Vill vänta in GTX xx80 Ti för en gångs skull, blir förhoppningsvis en rejäl uppgradering från mitt GTX 1070!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Väntar på 2080Ti då.

BORDE ta en sådär cirka 20 år tills dess.
Fast man vet ju aldrig pga hur efterblivet alla döper sina produkter nu för tiden. Om det blir 2080, vad kommer efter det, 4080, 30080?
Det enda logiska är 1180, fast nu för tiden vet man ju som sagt aldrig längre.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Det är något sånt vi gamers behöver. Huvudsaken att de inte blir så attraktiva för miners.
Därför är det sunt att släppa båda samtidigt om det är möjligt ju.

Då blir alla glada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

BORDE ta en sådär cirka 20 år tills dess.
Fast man vet ju aldrig pga hur efterblivet alla döper sina produkter nu för tiden. Om det blir 2080, vad kommer efter det, 4080, 30080?
Det enda logiska är 1180, fast nu för tiden vet man ju som sagt aldrig längre.

Det var seriöst inte mer än 2 år sen man helt enkelt sket i hela 800-serien med undantag för lite rebrandade gamla kort till laptops och du förväntar dig REDAN exakt +100 per serie? Ibland förstår jag inte folk på internet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Inaktiv

Så det kommer bli:
En grafikkort serie för allmänt bruk
En grafikkort serie för cad/ nördar. (beroende på hur lätt pci passthough är på geforce)
En grafikkort serie för Ai.

Detta visste man väl redan om att Ai utvecklas seperat, hoppas dock inte på superhöga priser. Likaså vill man se små såna kort som man kan montera i ens terminators etc.

En separat serie för mining, så är det svårt att hålla priset lika lågt som en grafikkort serie för allmänt bruk, strömförbrukningen skulle kunna gå optimera, men det mesta går att fixa genom drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det var seriöst inte mer än 2 år sen man helt enkelt sket i hela 800-serien med undantag för lite rebrandade gamla kort till laptops och du förväntar dig REDAN exakt +100 per serie? Ibland förstår jag inte folk på internet.

ibland?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

kommer bli roliga priser på dom nya korten

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera mitt 980 till något som kan driva min 144hz skärm bättre men dessa kommer bli svindyra. Miners kommer sluka dem på direkten.

Permalänk
Medlem

@Karazhan: Köper du på releasedagen så lär du få ett. Men inte om du väntar... Vega fanns ju i lager sent in på kvällen under release.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror inte på samma kliv i Prestanda/Watt som med Pascal, Maxwell eller Kepler. Men med den bättre tillverkningsprocessen så tror jag nog att det inte är så långt ifrån åtminstone Maxwell. Så jag spår nog att det blir grymt habegär på dem ändå.
Synd att marknaden med komponentbrister och mining driver upp priserna så. Kommer nog inte bli ett köp på grund av prisnivån till kund. :/

Permalänk
Inaktiv

AMD tog inte hand om sina "miners" med vare sig support eller nya mining inriktade gpu lösningar. Lisa till och med förnekade att de sålde några mängder till miners. Detta kommer kosta AMD dyrt.

nVidia kommer krossa AMD på mining marknaden med Turing arkitekturen och skapa en ny mining boom på köpet.

Första rapporterna snackar om mellan 60-80MH på ETH för ett kort på c:a 3000kr med Turing arkitekturen.

Vad kommer att hända. Alla miniers kommer vilja uppgradera till nVidia samtidigt som marknaden kommer överösas av begagnade AMD RX 570 o 580. Detta kommer betyda att nVidia kommer sälja sjuka mängder mining kort samtidigt som det är gonatt för AMD.

AMD kommer inte sälja några nya kort för vare sig mining eller gaming, miners köper nVidia Turing och gamers kommer köpa de begagnade RX 580/570 korten.

Skit händer när man ignorerar sina mining kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia kommer krossa AMD på mining marknaden med Turing arkitekturen

Gör väl inget när man ändå inte kommer kunna köpa skiten till spel, även om turing ska vara för mining. Allt kommer vara slut hela tiden.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vänta och se hur dessa nya grafikkort görs under gruvarbete innan du säljer dina eftertraktade Pascalkort.

Är det någon som förstår ovanstående mening? Det närmaste en bokstavlig betydelse jag kan hitta är ett påstående om att grafikkorten tillverkas av gruvarbetare när de får en stund över, alternativt att de tillverkas i gruvor, men djupare ned än gruvbrytningen, och oegentligheter i samband med detta gör att man kanske inte bör sälja Pascalkorten, trots att de är eftertraktade.

Eftersom detta låter långsökt är min andra teori att den försöker säga något om att man bör undersöka de nya kortens miningprestanda innan man säljer sina gamla kort, men för att få ihop det måste jag tolka "görs under gruvarbete" som ett felstavat direktöversatt engelskspråkigt uttryck (i engelskan kan ju "do" användas i betydelsen "presterar", men då skulle det bli "gör" och inte "görs"), och även då kvarstår oklarheter. Jag är förbryllad. Är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

@anon162230: "Ryktet" sa 70-100 MH/s för Vega månaden innan release..

Miners har ingen lojalitet mot märken. De köper bäst pris prestanda eller som nu när det är brist allt som genererar vinst.

Kommer AMD med något som minar bra så kastar man Nvidia till förmån för AMD.

Att 580 åker snart är inte förvånande. 580 är ett grundet ett RX 480 som blir 2 år i juni.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag är lite förvånat över är att folk har inte insett att bara för det kommer nu finnas 2 arkitekturer som rikta sig mot 2 kundkretsar så har inte Nvidia eller deras tillverkare ökat produktionen.
jag få lite känslan att man kommer nu bara tillverka häften så många kort som innan och allt kommer fortsätta så som det är. i för sig är det ju inte en nackdel för Nvidia själva.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att deras xx80 kommer gå loss på minst 8 000 vid release.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

BORDE ta en sådär cirka 20 år tills dess.
Fast man vet ju aldrig pga hur efterblivet alla döper sina produkter nu för tiden. Om det blir 2080, vad kommer efter det, 4080, 30080?
Det enda logiska är 1180, fast nu för tiden vet man ju som sagt aldrig längre.

1180Ti humm låter bättre imo, hoppas på det i stället.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klumpeduns:

Jag gissar på att deras xx80 kommer gå loss på minst 8 000 vid release.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det slår 1080ti så lär det kosta mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Om det slår 1080ti så lär det kosta mer än så.

Säkerligen, men jag skrev minst. Så det är golvet, men man känner ju Nvidia. De fläskar på med det de kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

1180Ti humm låter bättre imo, hoppas på det i stället.

Vad tror ni om att de kanske droppar generationsprefixet och bara kör på de två sista siffrorna. GTX80ti låter nice tycker jag, som en sportig Nissan från tidigt 80-tal.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det var seriöst inte mer än 2 år sen man helt enkelt sket i hela 800-serien med undantag för lite rebrandade gamla kort till laptops och du förväntar dig REDAN exakt +100 per serie? Ibland förstår jag inte folk på internet.

Hittills så är model numreringen GTx ZZYY där ZZ = arkitektur , och YY är modelnummer. så har det varit i 9 generationer nu, förutom 800 serien då. Så det mest logiska är ju att förvänta sig arkitektur 11 följt av modelnummer. mao GTX 1180.

Permalänk
Medlem

Så Turing kommer med Tensorkärnor medan Ampere blir en vanlig geforce? Finns det någon möjlighet att Tensorkärnor kan användas till krypto-brytning för att göra vanliga grafikkort meningslösa för det? (hoppas )

Permalänk

Om nästa Ti håller kring 100-120 fps i 4k så blir det ett köp. Annars sparar jag mina pengar