Vad innebär en kränkningsanmälan

Permalänk

Jag hoppas många av är tittar till tråden nästa fredag för då kommer en update på hur det andra mötet gick och vad jag har tänkt att göra. Så får jag se vad ni tycker helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jävligt smaklöst av er som raljerar runt "kränkthet" etc när självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar och något som man försöker komma åt genom att minska mobbing etc. För att kunna arbeta mot mobbing måste man se till att det finns strukturer så skolor och vuxna runt ungdomar måste ta det på allvar och på ett systematiskt sätt hantera det och göra något åt det, alltså måste man anmäla kränkningar som sker.

Det är inte ett perfekt system och säkert så sker det misstag, men att göra billiga "internetmacho" poäng på att förlöjliga arbetet är bara sorgligt.

Säger ingenting om att man ska arbeta mot mobbning i skolorna, men motsätter mig att det har blivit så hippt och smittat av sig på samhället i övrigt att kalla sig kränkt för minsta lilla sak... Uttrycket har helt enkelt gått över styr.
Möter till och från 50-åriga män, som skriker som små barn, om att de är kränkta för både det ena och det andra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jävligt smaklöst av er som raljerar runt "kränkthet" etc när självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar och något som man försöker komma åt genom att minska mobbing etc. För att kunna arbeta mot mobbing måste man se till att det finns strukturer så skolor och vuxna runt ungdomar måste ta det på allvar och på ett systematiskt sätt hantera det och göra något åt det, alltså måste man anmäla kränkningar som sker.

Det är inte ett perfekt system och säkert så sker det misstag, men att göra billiga "internetmacho" poäng på att förlöjliga arbetet är bara sorgligt.

Man får ju skilja på mobbning och enskilda kränkningar. Var mobbad under mellanstadiet och även under högstadiet låg jag väl på den lite lägre sociala statusen i klassen och blev retad och kränkt av 2 klasskamrater nästan varje dag under ett helt skolår, samt ibland hånad av en del andra, fått saker som papperskorg hällt över mig och blivit tillsagd att jag borde ta mitt liv. Jag blir riktigt riktigt upprörd över folk som gnäller över att vara kränkta för småsaker, som om det är värt att lägga energi på. Tyvärr är det enklare att ta hand om småsakerna och ignorera det mer allvarliga, det organiserade. Ursäktar om jag missförstod vad du försöker säga men som sagt blir jag upprörd över sådant.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Man får ju skilja på mobbning och enskilda kränkningar. Var mobbad under mellanstadiet och även under högstadiet låg jag väl på den lite lägre sociala statusen i klassen och blev retad och kränkt av 2 klasskamrater nästan varje dag under ett helt skolår, samt ibland hånad av en del andra, fått saker som papperskorg hällt över mig och blivit tillsagd att jag borde ta mitt liv. Jag blir riktigt riktigt upprörd över folk som gnäller över att vara kränkta för småsaker, som om det är värt att lägga energi på. Tyvärr är det enklare att ta hand om småsakerna och ignorera det mer allvarliga, det organiserade. Ursäktar om jag missförstod vad du försöker säga men som sagt blir jag upprörd över sådant.

Ja det där du snackar om nu är ju riktig mobbing och vi har aldrig gjort något sådant. Mina kompisar har väll slår han någon gång då och då men det blev jag anmäld för...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Man får ju skilja på mobbning och enskilda kränkningar. Var mobbad under mellanstadiet och även under högstadiet låg jag väl på den lite lägre sociala statusen i klassen och blev retad och kränkt av 2 klasskamrater nästan varje dag under ett helt skolår, samt ibland hånad av en del andra, fått saker som papperskorg hällt över mig och blivit tillsagd att jag borde ta mitt liv. Jag blir riktigt riktigt upprörd över folk som gnäller över att vara kränkta för småsaker, som om det är värt att lägga energi på. Tyvärr är det enklare att ta hand om småsakerna och ignorera det mer allvarliga, det organiserade. Ursäktar om jag missförstod vad du försöker säga men som sagt blir jag upprörd över sådant.

Blev själv mobbad till och från hela min skolgång, men inte mår jag dåligt för det. Mobbningen kunde bestå av både slag, knuffar och idioter som skrek efter en, men det bara rann av en, till en punkt. Var det någon som var extra jobbig, så blev han tystad med ett par välriktade slag. Sen var det bra med det..
Blev inkallad till läraren ett par gånger som mycket väl visste vad som skett, men där hände aldrig någonting, så det blev gatans lag som gällde för att freda sig.
Det i sin tur tror jag har gjort att jag tar större ansvar och inte är rädd att kliva in i saker, än om jag skulle gömt mig bakom någon anmälan och tyckt synd om mig själv. Men sen är det ju så att alla inte vågar kliva fram och ta för sig, då kan en anmälan och en tredje part vara ett bra alternativ.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

Ja det där du snackar om nu är ju riktig mobbing och vi har aldrig gjort något sådant. Mina kompisar har väll slår han någon gång då och då men det blev jag anmäld för...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är du där igen och skyller på dina kompisar. Jag tror inte du har så rent mjöl i påsen som du påstår.

Och även om så vore, så är du lika delaktig om du står där bredvid dina ”kompisar” utan att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Man får ju skilja på mobbning och enskilda kränkningar. Var mobbad under mellanstadiet och även under högstadiet låg jag väl på den lite lägre sociala statusen i klassen och blev retad och kränkt av 2 klasskamrater nästan varje dag under ett helt skolår, samt ibland hånad av en del andra, fått saker som papperskorg hällt över mig och blivit tillsagd att jag borde ta mitt liv. Jag blir riktigt riktigt upprörd över folk som gnäller över att vara kränkta för småsaker, som om det är värt att lägga energi på. Tyvärr är det enklare att ta hand om småsakerna och ignorera det mer allvarliga, det organiserade. Ursäktar om jag missförstod vad du försöker säga men som sagt blir jag upprörd över sådant.

Problemet i det här fallet är att vi inte vet vad kränkningen består av. Vi har bara den eventuelle förövarens sida av saken vilket kan skilja sig markant från hur den andra killen uppfattar det hela. I den kontexten så blir det lite småkonstigt att folk klagar på att folk är lättkränkta. Ska man sedan vara lite kinkig så kan man uppfatta det som att de personer som klagar på att folk är lättkränkta egentligen anser sig kränkta av denna lättkränkthet På ett litet mer seriöst plan kan undrar varför man ska behöva ta skit ö.h.t.?

Till trådskaparen så kan man alltid rekommendera att ta en seriös funderare på hur den andra killen uppfattar saker. Och då menar jag att verkligen försöka sätta sig i hans kläder. Om du skulle agera som han gör, vad skulle kunna vara en anledning till det? Hur skulle du uppleva det om du var i hans situation och någon agerade mot dig på samma sätt som du agerar mot honom? Det du skriver gör inte att jag uppfattar dig som ett direkt socialt offer, då kan det alltid vara intressant att försöka vidga sina vyer även om det inte är direkt lätt och ens ego gärna kommer i vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Blev själv mobbad till och från hela min skolgång, men inte mår jag dåligt för det. Mobbningen kunde bestå av både slag, knuffar och idioter som skrek efter en, men det bara rann av en, till en punkt. Var det någon som var extra jobbig, så blev han tystad med ett par välriktade slag. Sen var det bra med det..
Blev inkallad till läraren ett par gånger som mycket väl visste vad som skett, men där hände aldrig någonting, så det blev gatans lag som gällde för att freda sig.
Det i sin tur tror jag har gjort att jag tar större ansvar och inte är rädd att kliva in i saker, än om jag skulle gömt mig bakom någon anmälan och tyckt synd om mig själv. Men sen är det ju så att alla inte vågar kliva fram och ta för sig, då kan en anmälan och en tredje part vara ett bra alternativ.

Det är inget jag mår dåligt över idag heller men dock blir jag inte glad när det gers energi åt enskilda kränkningar eftersom det inte är värt det. Sedan är det inte vad som orsakar att man mår så dåligt att man begår självmord. Självmord är resultatet av dom som haft det värre än både du och jag.

Skrivet av Frispel:

Problemet i det här fallet är att vi inte vet vad kränkningen består av. Vi har bara den eventuelle förövarens sida av saken vilket kan skilja sig markant från hur den andra killen uppfattar det hela. I den kontexten så blir det lite småkonstigt att folk klagar på att folk är lättkränkta. Ska man sedan vara lite kinkig så kan man uppfatta det som att de personer som klagar på att folk är lättkränkta egentligen anser sig kränkta av denna lättkränkthet På ett litet mer seriöst plan kan undrar varför man ska behöva ta skit ö.h.t.?

Helt rätt vi vet inte hela historian här, och det kommer vi förmodligen aldrig få veta heller. Utgår vi ifrån att det stämmer att personen som känner sig kränkt vill vara vän med TS trots allt så handlar det nog inte om någon konsekvent mobbning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det är inget jag mår dåligt över idag heller men dock blir jag inte glad när det gers energi åt enskilda kränkningar eftersom det inte är värt det. Sedan är det inte vad som orsakar att man mår så dåligt att man begår självmord. Självmord är resultatet av dom som haft det värre än både du och jag.

Helt rätt vi vet inte hela historian här, och det kommer vi förmodligen aldrig få veta heller. Utgår vi ifrån att det stämmer att personen som känner sig kränkt vill vara vän med TS trots allt så handlar det nog inte om någon konsekvent mobbning.

Men... du har inte reflekterat över att man kanske måste starta en utredning för att få reda på om det är en isolerad händelse eller ett större problem? Vill man fånga upp de allvarligare fallen måste ju även mindre allvarliga förereelser sållas bort. Det är ju också bristande logik i att bara för att du inte lidit några bestående men, så kan inte andra det, Har individen en bakomliggande psykisk skörhet och bristande socialt skyddsnät så kan det gå lite annorlunda.. eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Som någon som blivit mobbad under stora delar av sin skolgång blir jag arg av att läsa denna tråden.
Dels av TS som bevisligen är en mobbare och som letar efter sympati, och dels pga. alla "vart är skolan på väg? alla är så lättkränkta idag"-inlägg.

Man kan bli mobbad utan att vara lättkränkt, och bara för att någon anmäler sin mobbare betyder inte att dom är lättkränkta.
Riktig mobbning är tyvärr extremt vanligt i skolans värld, och mobbare är dom största skitstövlar som finns. Att göra narr av mobboffer löser inget, tvärt om.

Skrivet av mililtaremil:

Fattar bara inte hur han fortfarande kan välla va med mig. Hade du blivit mobbad hade väll inte du varit med mobbaren.

Andra gången jag ser dig skriva detta, så jag får intrycket att du helt enkelt är en mobbare och nu har ditt offer (eller offers föräldrar) fått nog och anmält dig, varpå du har startat en "vad-ska-jag-göra"-tråd. På Sweclockers av alla ställen...

Denna tråden borde låsas.
Sweclockers är inte rätt forum för denna typen av trådar.
Snacka med dina föräldrar, dina lärare eller din kurator, inte med ett gäng anonyma personer på nätet.

Skrivet av mililtaremil:

Ja det där du snackar om nu är ju riktig mobbing och vi har aldrig gjort något sådant. Mina kompisar har väll slår han någon gång då och då men det blev jag anmäld för...

Och här kom beviset.
"Passiv" mobbning är lika illa som "aktiv" mobbning i skoladministrationens (lärare, kurator, rektor) ögon.

Om två av dina kompisar står och slår (misshandlar) den här killen och du står där och tittar på så är du exakt lika skyldig till mobbning som dina två kompisar. Om skolan genomför några åtgärder mot dessa två killarna som kommer skolan genomföra samma åtgärder mot dig, och det verkar som att så är fallet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mililtaremil:

Mitt sämsta betyg är C [...] då jag redan kan allt [...]

Då hade du väl inte haft något C?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Som någon som blivit mobbad under stora delar av sin skolgång blir jag arg av att läsa denna tråden.
Dels av TS som bevisligen är en mobbare och som letar efter sympati, och dels pga. alla "vart är skolan på väg? alla är så lättkränkta idag"-inlägg.

Man kan bli mobbad utan att vara lättkränkt, och bara för att någon anmäler sin mobbare betyder inte att dom är lättkränkta.
Riktig mobbning är tyvärr extremt vanligt i skolans värld, och mobbare är dom största skitstövlar som finns. Att göra narr av mobboffer löser inget, tvärt om.

Andra gången jag ser dig skriva detta, så jag får intrycket att du helt enkelt är en mobbare och nu har ditt offer (eller offers föräldrar) fått nog och anmält dig, varpå du har startat en "vad-ska-jag-göra"-tråd. På Sweclockers av alla ställen...

Denna tråden borde låsas.
Sweclockers är inte rätt forum för denna typen av trådar.
Snacka med dina föräldrar, dina lärare eller din kurator, inte med ett gäng anonyma personer på nätet.

Och här kom beviset.
"Passiv" mobbning är lika illa som "aktiv" mobbning i skoladministrationens (lärare, kurator, rektor) ögon.

Om två av dina kompisar står och slår (misshandlar) den här killen och du står där och tittar på så är du exakt lika skyldig till mobbning som dina två kompisar. Om skolan genomför några åtgärder mot dessa två killarna som kommer skolan genomföra samma åtgärder mot dig, och det verkar som att så är fallet.

Saken är ju den att mina kompisar som jag har försökt skydda offret mot inte fick något skit alls. Bara ett litet samtal om någon trappan i samhället. Men jag som faktiskt har försökt hjälpa han tills jag tröttna får all skit. Om jag bara hade anmält först...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

Sant men kommer riktigt inte be min ”kompis” att skriva i denna tråden om sin uppfattning. Fattar bara inte hur han fortfarande kan välla va med mig. Hade du blivit mobbad hade väll inte du varit med mobbaren. Han va hemma hos mig för bara några dagar sen liksom. Jag har aldrig slagit han men mina kompisar har men jag blev anmäld. Jag har till och med försökt hjälpa honom man han ville i te ha min hjälp så jag tröttna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju undra varför du inte skulle vilja det, när du skriver att _ni_ aldrig ha mobbat honom och sedan skriver att _dina kompisar_ har slagit honom då och då...

Citat:

Ja det där du snackar om nu är ju riktig mobbing och vi har aldrig gjort något sådant. Mina kompisar har väll slår han någon gång då och då men det blev jag anmäld för...

Att man slår någon är alltså inte mobbning enligt dig?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller låter inte kränkningsanmälan väldigt påhittat, alternativt någonting man lämnar in till typ kuratorn på sin högstadieskola?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Är det bara jag, eller låter inte kränkningsanmälan väldigt påhittat, alternativt någonting man lämnar in till typ kuratorn på sin högstadieskola?

"Kränkningsanmälan" är antagligen inte den korrekta termen utan något som TS hittat på.

Han har antagligen blivit anmäld för "kränkande behandling" alternativt mobbning.
Av det jag läst i denna tråden så verkar det inte helt orimligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Man kan ju undra varför du inte skulle vilja det, när du skriver att _ni_ aldrig ha mobbat honom och sedan skriver att _dina kompisar_ har slagit honom då och då...

Att man slår någon är alltså inte mobbning enligt dig?

Jo såklart men han har skrivit att jag har slagit han när det är mina kompisar som har gjort detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rama:

Är det bara jag, eller låter inte kränkningsanmälan väldigt påhittat, alternativt någonting man lämnar in till typ kuratorn på sin högstadieskola?

Det var det skolan sa att det hete

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

"Kränkningsanmälan" är antagligen inte den korrekta termen utan något som TS hittat på.

Han har antagligen blivit anmäld för "kränkande behandling" alternativt mobbning.
Av det jag läst i denna tråden så verkar det inte helt orimligt.

Skolan sa att det var så det hete

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

Jo såklart men han har skrivit att jag har slagit han när det är mina kompisar som har gjort detta.

Var du närvarande när det hände? Stod du och tittade på utan att ingripa?

Isåfall är du skyldig till "passiv mobbning", vilket som sagt är lika illa i skolväsendets ögon, och då är det inte konstigt att du blir kallad till ett möte för att diskutera det som har hänt. Däremote borde du vara tydlig med att du själv inte har slagit personen i fråga.

Bästa tipset jag kan ge dig är att välja kompisar med omsorg.
Om du inte är en mobbande skitstövel själv, så var inte kompis med mobbande skitstövlar heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Var du närvarande när det hände? Stod du och tittade på utan att ingripa?

Isåfall är du skyldig till "passiv mobbning", vilket som sagt är lika illa i skolväsendets ögon, och då är det inte konstigt att du blir kallad till ett möte för att diskutera det som har hänt. Däremote borde du vara tydlig med att du själv inte har slagit personen i fråga.

Bästa tipset jag kan ge dig är att välja kompisar med omsorg.
Om du inte är en mobbande skitstövel själv, så var inte kompis med mobbande skitstövlar heller.

Saken är väll det att de inte brukar mobba utan vetefan vad detta beteende kommer ifrån. Jag vet att det antagligen låter som jag kommer med en ny lögn hela tiden men vill helst dela ut så lite information som möjligt då det är komplicerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jävligt smaklöst av er som raljerar runt "kränkthet" etc när självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar och något som man försöker komma åt genom att minska mobbing etc. För att kunna arbeta mot mobbing måste man se till att det finns strukturer så skolor och vuxna runt ungdomar måste ta det på allvar och på ett systematiskt sätt hantera det och göra något åt det, alltså måste man anmäla kränkningar som sker.

Det är inte ett perfekt system och säkert så sker det misstag, men att göra billiga "internetmacho" poäng på att förlöjliga arbetet är bara sorgligt.

Är det inte konstigt då att självmorden ökar och att ungar har aldrig mått så dåligt som nu om arbetet man gör är bra?
du tror inte det var bättre förr då man helt enkelt inte gjorde så stor sak av av det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Detta ord kränkt.... Man pratar om kränkning på min dotters dagis. Kränkning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jävligt smaklöst av er som raljerar runt "kränkthet" etc när självmord är den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar och något som man försöker komma åt genom att minska mobbing etc. För att kunna arbeta mot mobbing måste man se till att det finns strukturer så skolor och vuxna runt ungdomar måste ta det på allvar och på ett systematiskt sätt hantera det och göra något åt det, alltså måste man anmäla kränkningar som sker.

Det är inte ett perfekt system och säkert så sker det misstag, men att göra billiga "internetmacho" poäng på att förlöjliga arbetet är bara sorgligt.

Smaklöst av dig som psykolog(?) att försöka "guilt-trippa" folk på internet som helt rättfärdig reagerar på ett överdrivet daltande och beskyddande i det offentliga rummet som sätter barn och människor i potentiellt livslånga, upplevda, offerpositioner. Alla mynt har två sidor. Sidan där individer (inklusive barn) stärks och uppmuntras till att försöka freda sig själva utan att istället vända sig till en tandlös andra part lyser med sin frånvaro. Finns det något sådant mobbbingarbete där barnen uppmuntras att verbalt eller fysiskt försöka freda sig som första alternativ (som ett exemepel för att illustrera poängen)?

Mobbning och dylik skit bland barn är precis som alla andra problem i den bemärkelsen att de hanteras mest effektivt nära sitt ursprung. Att eskalera till "vuxenvärlden" kan rent av vara kontraproduktivt.

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Detta ord kränkt.... Man pratar om kränkning på min dotters dagis. Kränkning...

Pratar man verkligen om det på ett dagis. Vafan år fel på samhället idag. Din dotter är liksom max 5 eller 6 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon131444:

Detta ord kränkt.... Man pratar om kränkning på min dotters dagis. Kränkning...

Det är väl ändå slutspurten av vinterkränksjukesäsongen nu, tänker jag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

Är väl ändå en jäkla skillnad på organiserad mobbing och enskilda kränkningar. Kränkning har jag både gett och tagit emot. Mobbing är ensidigt och riktat mot en person som inte kan försvara sig. I detta fall så är jag på mr MinscS2's sida, det ska stoppas med alla medel.

Men enskilda kränkningar åt både håll, det är så barn är och ska du stoppa det så kan du lika gärna börja med Ebola.

Men mot försvarslösa personer är helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Var du närvarande när det hände? Stod du och tittade på utan att ingripa?

Isåfall är du skyldig till "passiv mobbning", vilket som sagt är lika illa i skolväsendets ögon, och då är det inte konstigt att du blir kallad till ett möte för att diskutera det som har hänt. Däremote borde du vara tydlig med att du själv inte har slagit personen i fråga.

Hur kan det vara lika illa att vara vittne som att vara förövare?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur kan det vara lika illa att vara vittne som att vara förövare?

Läs på om "passiv mobbning".

Om TS står och tittar på när två av hans kompisar slår/mobbar/misshandlar en annan person är han en del av problemet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Haha, folk som blir kränkta av att det heter kränkningsanmälan, kan inte bli bättre! Slå upp ordet och fundera på om det inte är ganska vettigt att stället där barn/ungdomar spenderar en stor del av sin uppväxt arbetar systematiskt mot det. Men för all del, häng upp er på ordet.

Till TS. Ni är en grupp killar och han som anmält gör allt han kan för att bli accepterad som en i gänget. Våld ser han troligtvis som en del i er jargong och utövar det själv, men det betyder ju inte att han eller andra inte blir ledsna av att bli utsatta för det ändå. Kanske anmäler han dig för att du är den som varit mest accepterande vilket gör att ditt våld eller verbala kränkningar/utfrysning ”tar” betydligt hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sekundärkränkt är en bra beskrivning på detta fenomen https://www.svt.se/kultur/nyordslistan-2017

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016