Köpråd: Mobil i Iphonestorlek

Permalänk
Medlem

Köpråd: Mobil i Iphonestorlek

Hej allihop,

Jag börjar tröttna på min Iphone 6s. Framförallt eftersom batteriet börjar bli klent.
Jag föredrar ios men tycker Android är OK. Har haft en Oneplus i cirka två veckor innan jag skaffade min 6S eftersom jag tycker oneplus är för stor.

Hade verkligen kunnat tänka mig en mindre oneplus, så det leder mig till frågan:
Vad finns det för andra bra mobiler ute på marknaden med bra prestanda, framförallt bra kamera och batteri- i samma storlek som en Iphone 6/X.

Hade gärna haft en där skärmen fyller ut kanterna också. Även fast det kanske är svårt att hitta? Iphone X är nämligen alldeles för dyr för mig.

Har klämt på Galaxy S8 men tyckte nästan den var för lång så den tippade ur handen på en när man skrev.

Blivit intresserad av Xiaomi Mix 2 också men den ser dock lite för stor ut.

Har ni några rekommendationer som uppfyller mina krav?

Jättestort tack för ev. Svar!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

@Funkish: Enda jag kan komma på i storlek som iPhone 6S är väl Sony Xperia XZ1 Compact eller efterträdaren XZ2 compact som har en 5 tums skärm i 18.9 med små ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Jag börjar tröttna på min Iphone 6s. Framförallt eftersom batteriet börjar bli klent.

Passa på att nyttja Apples batteribyte för 300 spänn.
Min 6S+ blev som ny efter det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja de enda som är hyffsat små med god prestanda är väl:

Iphone 7
IPhone 8
Sony XZ1 Compact
Sony XZ2 Compact,
Nokia 8 Sirocco , 5.5" skärm men endast 141mm hög

Nokia är ju duktiga med uppdateringar så jag är själv ganska sugen på den nya ser rätt snygg ut också. Kopierat lite från Samsungs S serie, så beror ju vad man tycker om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

@Funkish: Enda jag kan komma på i storlek som iPhone 6S är väl Sony Xperia XZ1 Compact eller efterträdaren XZ2 compact som har en 5 tums skärm i 18.9 med små ramar.

Har också kollat på den faktiskt, frågan är bara när den kommer ut.
Framförallt när den kommer ut i butik så man får känna på den!

Skrivet av Json_81:

Passa på att nyttja Apples batteribyte för 300 spänn.
Min 6S+ blev som ny efter det.

Låter ju billigt men då skulle jag behöva skicka den och måste ha en mobil till hands varje dag för jobbet.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa om att prova S8 (eller kanske rentutav S9 nu) lite till. Kände samma sak som dig de första dagarna, men du vänjer dig snabbt och lär dig hur du ska hålla telefonen för att det ska kännas stabilt. Har inte behövt tänka på den ovanliga formen ett dugg sedan de första dagarna. Väldigt nöjd med min S8, speciellt nu när den fått Android Oreo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Låter ju billigt men då skulle jag behöva skicka den och måste ha en mobil till hands varje dag för jobbet.

Beror på om du har någon premium reseller eller liknande i närheten.
Jag var utan telefonen en timme ungefär.
Nu får du nog räkna med runt en månads kö dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Passa på att nyttja Apples batteribyte för 300 spänn.
Min 6S+ blev som ny efter det.

Varför får du detta låta som att detta är allmänkunskap?
Är nyägare av en beggad iphone 6 som behöver nytt batteri - lyckas inte googla upp mer än om att Apple bara säger att det blivit billgare att byta batteri, vart gör man det så det "går via Apple"?

PS. Till TS: Med för och nackdelar:
(TL DR: Samma produkt i princip, beroende på hur mycket du bryr dig om att finslipa inställningar)

Jag har kört Android sen 2010 (Grov f.d. fanboy) och tog i bruk en iPhone pga. snålhet att köpa en ny telefon - skillnaden är ungefär detta:
Sjuuukt myckte mindre inställningar - oj ville du att denna grej behöver flytta på sig eller anpassa sig bara LIIITE efter dig - GLÖM det!
Du måste tänka riktigt ologiskt för att hitta rätt (Auto Brightness under Screen Settings? Näää Apple tycker att de är ett hjälpmedel för skärmen...)
Autocorrect fungerar lika dåligt som för flera år sedan.
Kör en äldre iPad Air i hemmet - vad skiljer den sig ifrån min 6a förutom att jag kan ringa med den andre?

Då ska jag även nämna:
Jag kör Swiftkey som keyboard (Fick över ordboken från android), har Spotify och Youtube crackade (reklamfri&köra i bakgrund)

Den enda stora skillnaden är att Android tar betydligt mer i Idle på sitt batteri... och att döda apparna (som vana) i IOS tar kål på batteriet snabbare har jag upptäckt.

Att ens tveka på Android ifrån iPhone... Nae, kör du en toppmodell kan du inte bli missnöjd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Varför får du detta låta som att detta är allmänkunskap?
Är nyägare av en beggad iphone 6 som behöver nytt batteri - lyckas inte googla upp mer än om att Apple bara säger att det blivit billgare att byta batteri, vart gör man det så det "går via Apple"?

För att det skrivits om det mer eller mindre överallt de senaste månaderna.

Nu vet jag såklart inte hur mycket TS följer nyheter men jag förutsätter att man kan googla eller ställa följdfrågor (vilket gjordes och som jag svarade på) om man vill veta mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

"Har klämt på Galaxy S8 men tyckte nästan den var för lång så den tippade ur handen på en när man skrev."
Finns ett par problem med s8, det du nämner är ett av dem men detta löses genom att du startar fingersensorgester, tar bort 90 % av gångerna du vill nå upp. Sen har jag Sesame shortcuts med som helt enkelt är genväger, datorn har windows knappen och jag älskar det. Därav Sesame shortcuts, jag älskar den funktionen i windows och hoppas android tar efter....

Det andra är batteriet, får ca 3h skärmtid. Kommer från en p2 med 10h skärmtid så vet inte, känns som att jag inte gillar detta alls så råder dig att köpa annat.

Tyckte också den var lång, men efter fingergestsensor behöver man i princip aldrig nå längst upp, om bara batteriet vore lite bättre så hade detta varit bästa telefonen jag haft, ever. Hade dem bara haft 2-300 mah mer så hade jag varit nöjd.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilhallare/linoce...

Ett tips om du tycker det är bra med långa telefoner. Är lite besviken på att det inte finns Android telefoner i under 5" skicket... :/ Givetvis ska dem hålla måttet med.

Edit : Läste nyss om Nokia 7 plus, hade slagit till om jag inte haft min s8. Snygg telefon, bra batteritid samt snabba uppdateringar pga Android One. Hörlursuttag osv osv. Ja, känns som bästa telefonen 2018 iaf. Sett till pris så känns det som ett kap.

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Före detta Android-fanboy?

Permalänk
Avstängd

Kan gå i god för experia xz1 compact och var först lite skeptisk till storlek utseende och tog den mest för det kändes som ett vettigt val för 255kr månaden med abonnemang och den har bra batteri och är rätt många fördelar med dom och dom har android 8 som är trevlig

Är samma skit i dom som i S8 och med 720p skärm gör dom rappare än s8 och är nog snabbaste mobilen jag testat och skärmen är lagom med 4.6tum och är bra bra där allt ser bra ut och dom är bekväm i fickan sen efter 1dag och 2h sen laddning har jag 69% batteri kvar med 3h skärmtid som mest bestått av youtube och surf och dom är en trevlig upplevelse

Negativa är att kameran varit lite suspekt som är patchad flera gånger och en rätt bra upplevelse och man får bra bilder men att ta video är dess styrka som kan bli riktigt bra och den kan ta bilder som s8 men vissa är sämre men video skulle jag säga den ofta är bättre på

Håller man en s8 i ena handen och xz1 compact i andra så känns s8 mycket modernare och skulle säga det är compacts problem och handlar inte om skärm utan designen som gör att den känns gammal och robust medans s8 känns modern annars är compact riktigt trevlig

Har du chansen att klämma på en sån så testa om det är nått du gillar för kan du leva med utseendet är dom riktigt bra och jag gillar min mer än jag trodde jag skulle göra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Niivpzi: Före detta Android-fanboy?

Neutral nu mer egentligen, men det fattas saker i IOS, det kan inte förnekas.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Neutral nu mer egentligen, men det fattas saker i IOS, det kan inte förnekas.

Och det gör det inte inte Android?

Permalänk
Medlem

Att köpa ny telefon bara för att batteriet blivit slött. Samtidigt har folk mage att klaga på skatter och att de har snålt med pengar. Vad ska man säga?

Skrivet av Niivpzi:

Varför får du detta låta som att detta är allmänkunskap?
Är nyägare av en beggad iphone 6 som behöver nytt batteri - lyckas inte googla upp mer än om att Apple bara säger att det blivit billgare att byta batteri, vart gör man det så det "går via Apple"?

Allmänkunskap är att ta i kanske men det är inte svårt att hitta. Testade google "byta batteri apple" och det här var första träffen https://www.apple.com/se/batteries/service-and-recycling/
Visserligen krävs det att du läser ett par meningar och trycker på en länk för att komma rätt, men men. Skulle man missa första träffen så är de flesta andra nyhetsrubriker om att det blivit billigare o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag har en Huawei P10 som är i iPhone 6 storlek... tror jag? Dessutom är den lik den i övrigt. Är nöjd med den.

Permalänk

Den lilla Google Pixel och Pixel 2 är ju i princip samma storlek som iPhone 6/7/8.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS