NZXT lanserar slutna vattenkylarna Kraken X72 och Kraken M22

Permalänk
Melding Plague

NZXT lanserar slutna vattenkylarna Kraken X72 och Kraken M22

NZXT presenterar nu två nya slutna vattenkylare, där den ena blir företagets första av sitt slag med en 360 mm-radiator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att skjuta sig själv i foten med den där prislappen på ett slutet system, då en egen vattenkylnings-loop som är utbyggbar helt plötsligt inte befinner sig så långt bort prismässigt längre.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd

Spara lite till och man kan få ett AIO från EK, vilket är säkerligen mer prisvärt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Spara lite till och man kan få ett AIO från EK, vilket är säkerligen mer prisvärt.

Jag kände tyvärr inte till EKs kit när jag valde min kraken x62 för ett tag sen.. Helt riktigt dock hade jag förmodligen gått på det istället redan vid förra gens prissättning på runt 1600kr jmf med EK cirka en tusenlapp mer.
nu för cirka 2000kr känns det helt givet med EK.

För övrigt kan nämnas att jag är super nöjd med min kraken x62. Det första man behöver göra dock är att sänka pumpen till lägsta nivå då den låter som akvarium tank på default. Sen blir den knäpptyst och funkar super.

Mjukvaran är dock ett skämt men det gäller väl för konkurrenterna med.. Det går ändå få till fläktkurvsn och ljussättning men det kunde funkat mycket bättre mjukvarumässigt.. Jag ger jag den 9/10

Edit: undrar varför 360 blivit standard. Var väldigt länge sen jag använde 120mm fläktar. Tycker mig minnas att 140mm är bättre på kylning vs ljudnivå. Så jag skulle föredra 280mm radiator över 360. Bore finnas 420mm radiator istället då..
Men jag kan ske har helt fel här.. Dagens 120mm fläktar kanske funkar galant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Spara lite till och man kan få ett AIO från EK, vilket är säkerligen mer prisvärt.

Kräver ju kunskap.
Har också en X62 hemma sjukt smidigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kändes lite dyrt, men tycker de fått till en snygg design iaf, alltid ett plus!

Permalänk
Avstängd

De låter mer än luftkylare, sluta ljug. 👺

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt poängen med en gigantisk aio till cpu samtidigt somgrafikkortet kör luftkylning. Det är ju ändå knäpptyst i idle med luftkylare till cpu och under load överöstar grafikkortet cpufläkten flera gånger om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

De låter mer än luftkylare, sluta ljug. 👺

Problemet är att de jämför alltid med stockkylaren..Samma med luftkylare till grafikkorten, där jämför de också med referenskylaren, dvs ''hårfönkylaren''

Så man får en liten skev bild av det hela när de jämför sådär rakt av ..

Kan nästan säga på en gång att en NH-D15 slår denna X72 360 radiator i både pris, prestanda och tysthet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att de jämför alltid med stockkylaren..Samma med luftkylare till grafikkorten, där jämför de också med referenskylaren, dvs ''hårfönkylaren''

Så man får en liten skev bild av det hela när de jämför sådär rakt av ..

Kan nästan säga på en gång att en NH-D15 slår denna X72 360 radiator i både pris, prestanda och tysthet.

Jag är inne på lite samma sak. När är dessa vatten bättre än motsvarande luft?
Det jag ser är självklart en coolhet och utseende faktor.

Att jämföra en 2000kr kylare med de billigaste tycker jag är ohederligt, då typ ingen står i valet av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att de jämför alltid med stockkylaren..Samma med luftkylare till grafikkorten, där jämför de också med referenskylaren, dvs ''hårfönkylaren''

Så man får en liten skev bild av det hela när de jämför sådär rakt av ..

Kan nästan säga på en gång att en NH-D15 slår denna X72 360 radiator i både pris, prestanda och tysthet.

Jag gick från NH-D15 till x62 an. Satte x62 på så låga ljudnivåer som möjligt och den kyler direkt bättre än min NH-D15. Sen tror jag faktiskt att den låter mindre med.
nu kör jag push and pull på x62 radiatorn (säkert helt onödigt men hade fläktar över).

Däremot överröstas de av mitt grafikkort EVGA 980Ti SC 2.0 osv. Detta är ett stort problem. Nu behöver jag lösa vattenkylning för grafikkortet med. Detta hade löst sig väldigt simpelt med EK Kitet. Bara bygga ut. Nu är jag fast i att behöva ett dyrt kit bara för att kyla gpu eller att köpa en gpu med AIO som är väldigt sällsynta än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan nästan säga på en gång att en NH-D15 slår denna X72 360 radiator i både pris, prestanda och tysthet.

Och troligen livslängd också, då det enda som går sönder på de andra är fläktarna... medan när pumpen dör här, eller vätskan kokat bort är den bara kasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag gick från NH-D15 till x62 an. Satte x62 på så låga ljudnivåer som möjligt och den kyler direkt bättre än min NH-D15. Sen tror jag faktiskt att den låter mindre med.
nu kör jag push and pull på x62 radiatorn (säkert helt onödigt men hade fläktar över).

Däremot överröstas de av mitt grafikkort EVGA 980Ti SC 2.0 osv. Detta är ett stort problem. Nu behöver jag lösa vattenkylning för grafikkortet med. Detta hade löst sig väldigt simpelt med EK Kitet. Bara bygga ut. Nu är jag fast i att behöva ett dyrt kit bara för att kyla gpu eller att köpa en gpu med AIO som är väldigt sällsynta än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 1080ti AiO som jag är så sjukt nöjd med. Helt tyst o går inte ens över 60C när jag spelar, trots att jag kör den så överklockat det går.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4391067

Tyvärr är den så otroligt svår att få tag på..

Bästa grafikkortet jag nånsin haft, tar mycket mindre plats också än att ha en stor 3slots-kylare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag har en 1080ti AiO som jag är så sjukt nöjd med. Helt tyst o går inte ens över 60C när jag spelar, trots att jag kör den så överklockat det går.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4391067

Tyvärr är den så otroligt svår att få tag på..

Bästa grafikkortet jag nånsin haft, tar mycket mindre plats också än att ha en stor 3slots-kylare.

Precis exakt den där har jag kikat på typ varje dag i 2 veckor nu..
Jag tror fan du är nöjd med den för det är den bästa man kan få tag i idag.. Men som du säger finns den ingenstans nu.. Inte ens Amazon i stort sett..

Men priset med.. Det kommer nog komma in en batch till inom några veckor men de lär ligga på 10k sek plus.. Vet inte om jag vill lägga det.

Hoppas verkligen Nvidia ampere kommer med fler alternativ med dessa kyllösningar. Hade kunnat tänka mig en 2080 med AIO av detta slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och troligen livslängd också, då det enda som går sönder på de andra är fläktarna... medan när pumpen dör här, eller vätskan kokat bort är den bara kasta.

7 års garanti gäller väl pumpen med? Rätt bra garanti IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag gick från NH-D15 till x62 an. Satte x62 på så låga ljudnivåer som möjligt och den kyler direkt bättre än min NH-D15. Sen tror jag faktiskt att den låter mindre med.
nu kör jag push and pull på x62 radiatorn (säkert helt onödigt men hade fläktar över).

Däremot överröstas de av mitt grafikkort EVGA 980Ti SC 2.0 osv. Detta är ett stort problem. Nu behöver jag lösa vattenkylning för grafikkortet med. Detta hade löst sig väldigt simpelt med EK Kitet. Bara bygga ut. Nu är jag fast i att behöva ett dyrt kit bara för att kyla gpu eller att köpa en gpu med AIO som är väldigt sällsynta än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=46
Eller så monterar du en sådan där på grafikkortet med exempelvis 2x fläktar från Noctua. Det blev en ganska rejäl 5slots-lösning, men jag ligger på stabila 72 grader i load på mitt 980, utan att kylningen ens hörs då jag kör fläktarna på väldigt låga varvtal. Tidigare vart det uppe och sniffade på 90-92 grader och lät som ett jetplan.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

De låter mer än luftkylare, sluta ljug. 👺

Permalänk

Säger varken vad det är dom stressar den med, fläktarmas rpm, voltage etc. Med andra ord säger tabellen 0.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

7 års garanti gäller väl pumpen med? Rätt bra garanti IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den har 7 års garanti och kan hålla tätt så länge, så ja, då kan jag hålla med.
6 år har ju ND-H15 på fläktarna iaf, men de håller längre än så vad jag hört (mina är inte ens upp i 4 än).

Det jag dock märkt med tex H100 och H110i och även billigare <500krs AIO kylare är att de faktiskt tappar kylförmåga med tiden, vilket är varför jag avråder dessa lösningar idag. Inte säkert dock att denna har samma problem dock, du kan väl hålla oss uppdaterade om ett år eller 2

Jag brukar dock tänka:
Kör luft om du vill ha hållbart. (Enkelt att sköta)
Kör custom om du vill ha riktigt bra kylning. (Mer jobb)
Båda kan ju designas till att vara riktigt tysta, men har lite olika "nivåer" på hur mycket yta du behöver för det så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Precis exakt den där har jag kikat på typ varje dag i 2 veckor nu..
Jag tror fan du är nöjd med den för det är den bästa man kan få tag i idag.. Men som du säger finns den ingenstans nu.. Inte ens Amazon i stort sett..

Men priset med.. Det kommer nog komma in en batch till inom några veckor men de lär ligga på 10k sek plus.. Vet inte om jag vill lägga det.

Hoppas verkligen Nvidia ampere kommer med fler alternativ med dessa kyllösningar. Hade kunnat tänka mig en 2080 med AIO av detta slag.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick min för 9100 för några månader sedan Otroligt nöjd

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Säger varken vad det är dom stressar den med, fläktarmas rpm, voltage etc. Med andra ord säger tabellen 0.

Helt klart fake och vinklat test #not

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Problemet är att de jämför alltid med stockkylaren..Samma med luftkylare till grafikkorten, där jämför de också med referenskylaren, dvs ''hårfönkylaren''

Så man får en liten skev bild av det hela när de jämför sådär rakt av ..

Kan nästan säga på en gång att en NH-D15 slår denna X72 360 radiator i både pris, prestanda och tysthet.

Tysthet nej.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Tysthet nej.

Ingen pump i luftkylare, i ett tyst rum nattetid hör man pumparna i vattenkylarna.

En luftkylare kan köras i 0db, en vattenkylning måste du ha pumpen igång.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tysthet nej.

@VadSaDu

Ni båda borde väl rent tekniskt har rätt, men syftat till vilket läge.

Pumpen måste alltid vara igång på en vattenkylning, du kommer inte ifrån det även om fläktarna kan stanna. Annars kommer ju vattnet koka väldigt snabbt...
Luftkylarens ångkammare kan dock fungera ljudlöst i detta läget och fläktarna avstängda. Så här vinner luftkylaren.

Men... detta är ju bara vid sk IDLE läge, eller väldigt låg last.

Kör du full last så kommer ju vattenkylningen ofta kunna transportera bort och kyla med lägre ljudnivå, pga mer area att kyla mot än luftkylaren har och kan då ha lägre RPM på fläktar. Här vinner ju vattenkylaren (så länge inte pumpen låter som tokdåre så klart)

Så frågan måste ju specificeras om man föredrar tyst vid låg last, eller hög last.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var väldigt konstigt skrivet.

Jag länkade några luftkylare till kompisar igår och hänvisade till Sweclockers recensioner för samtliga.

Det var inte en enda vattenkylare som toppade ljudnivåmätningarna så ingen aning om vad texten i nyheten handlar om för kylare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tyckte det var väldigt konstigt skrivet.

Jag länkade några luftkylare till kompisar igår och hänvisade till Sweclockers recensioner för samtliga.

Det var inte en enda vattenkylare som toppade ljudnivåmätningarna så ingen aning om vad texten i nyheten handlar om för kylare.

Sweclockers på gott och ont kör ju (än?) en 2600k som är överklockad.
Detta gör de för det är stor krets, fast lödd och ger mycket värme. Perfekt att testa kylare...

Problemet?

Den representerar inte temperaturerna eller kylförmåga vidare bra på nyare kretsar som Skylake eller Kaby Lake som har mycket mindre kiselyta och även mycket sämre värme till IHS förmånga. Detta gör ju att olika heatpipe eller designer kan faktiskt varierar rätt kraftigt. Det gör också att tempen kan sticka iväg fort på en kylare, som inte gör det på tex 2600k:n. (Vilket också kan ge olika ljudnvåer)

Det är mao en avvägning, där man måste välja om man ska ta IHS/CPUns design i aspekt, för varje CPU, eller bara mäta kylarens "optimala förmåga".

Permalänk
Medlem

Enligt den där grafen har då en Be Quiet Pure Rock slim mindre ljud än en Noctua D15. Riiiiiiiiiiight..........

Ingen aning om hur dom testat, kört alla luftkylare på 100% fläkthastighet och struntat i vilken temperatur det motsvarar?

Allt som har ljud i en luftkylare är fläkt(ar), lägg samma fläkt i en vattenkylare och kör båda på full fart så kommer vattenkylaren att ha mer ljud pga extra pumpljud.

Jämför man en underdimensionerad luftkylare som måste köras på 100% för att få acceptabla temperaturer så kan vattenkylare som körs på typ 50% vara tystare, visst, men en bättre luftkylare som kunde köras på ~50% är fortfarande tystare, givet att man använder samma fläktar till båda.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VadSaDu:

Ingen pump i luftkylare, i ett tyst rum nattetid hör man pumparna i vattenkylarna.

En luftkylare kan köras i 0db, en vattenkylning måste du ha pumpen igång.

"i ett tyst rum nattetid hör man pumparna i vattenkylarna."

Nope helt knäpp tysta är mina.
Har 2x D5, har också en X62.

@flamso kan också intyga hans pump tex är helt knäpptyst.

Har även 3x Noctua hemma så det inte precis att jag kastar känslor i luften här.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

"i ett tyst rum nattetid hör man pumparna i vattenkylarna."

Nope helt knäpp tysta är mina.
Har 2x D5, har också en X62.

@flamso kan också intyga hans pump tex är helt knäpptyst.

Har även 3x Noctua hemma så det inte precis att jag kastar känslor i luften här.

Du kanske har fel på hörseln?

Visst, pumparna låter väl väldigt lite..men aldrig 0db, det är fakta

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Förstår inte riktigt poängen med en gigantisk aio till cpu samtidigt somgrafikkortet kör luftkylning. Det är ju ändå knäpptyst i idle med luftkylare till cpu och under load överöstar grafikkortet cpufläkten flera gånger om.

Precis min tanke, en modern CPU får ju kämpa för att komma över 100Wtdp medans en GPU krämar på det dubbla utan problem.