r9 290 Artifacts och Dator startar om?

Permalänk
Medlem

r9 290 Artifacts och Dator startar om?

Hej!

Jag har ett Acer g3600 med i7 2600, 14gb DDR3, 500Watt PSU och 500GB samsung ssd evo 850.

Datorn ibland fungerar helt perfekt och 80% av tiden när den är på AMD wattman crashar och jag ser massa lilla och andra färger som små ruttar som poppar upp.

Om jag kör 3dmark fire strike datorn crashar efter 20 sekunder.

flera dagar sen kunde jag spela battlefield 1 allt på ultra med över 60fps och nu startade jag datorn och et hände igen...

Jag hade windows 10 på datorn men nu installerar jag windows 7 med high hopes att det kan vara ett windows 10 problem

(datorn först kom med windows 7)

Den hade ett HD5000 series GPU förutt som jag hade bytt till ett r9 290 i 2014. Det funkade bra tills 2017 skulle jag säga. Kan det vara ett hardware problem?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp!!!

Permalänk
Medlem

troligtvis ditt r9 290 som spökar, har själv ägt ett sådant kort, även om mitt fungerade felfritt förutom några enstaka blackscreens. Möjligtvis att minnet behöver mer spänning.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: Kan jag göra ett downclock för den? skulle det lösa problemet? Jag har Installerat 3dmark till windows 7 nu och den crashade inte... Så jag verkligen vet inte men a random guess skulle va att windows 10 har problem med gamla Radeon grafikkorter (perhaps the drivers?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@Maarus: Kan jag göra ett downclock för den? skulle det lösa problemet? Jag har Installerat 3dmark till windows 7 nu och den crashade inte... Så jag verkligen vet inte men a random guess skulle va att windows 10 har problem med gamla Radeon grafikkorter (perhaps the drivers?)

Jag använde det endast med w7 så om ditt problem är borta så är det bara gratulera. Annars om problemet uppkommer igen, installera afterburner och kolla voltvärden osv, du kan alltid downclocka det eller öka på volten. Ditt minne kör i orginal 1250mhz atm?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: Japp, 1250Mhz på mem,947mhz boost clock. jag installerade gamla drivers från 2014 (när bf4 kom ut) och allt fungerar som de ska... 3dmark ger skit fps men no crashes. Borde jag göra ett downclock för memory?

Permalänk
Medlem

Min gissning skulle vara att antingen nätagg eller grafikkort börjar ha gjort sitt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkyard:

@Maarus: Japp, 1250Mhz på mem,947mhz boost clock. jag installerade gamla drivers från 2014 (när bf4 kom ut) och allt fungerar som de ska... 3dmark ger skit fps men no crashes. Borde jag göra ett downclock för memory?

Finns ingen anledning om du inte har problem, men själv hade jag nog undersökt mer var problemet ligger. Själv körde jag alltid mitt 290 överklockat, ganska rejält, men jag visste ungefär vad mitt kort behövde iform av spänning osv för olika frekvenser. 290 har ju ändå sin 512bit minnesbuss så det har fortfarande bra minnes bandbredd även om du vill downclocka.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturen på gpu under spel eller test?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av punkyard:

Hej!

Jag har ett Acer g3600 med i7 2600, 14gb DDR3, 500Watt PSU och 500GB samsung ssd evo 850.

Datorn ibland fungerar helt perfekt och 80% av tiden när den är på AMD wattman crashar och jag ser massa lilla och andra färger som små ruttar som poppar upp.

Om jag kör 3dmark fire strike datorn crashar efter 20 sekunder.

flera dagar sen kunde jag spela battlefield 1 allt på ultra med över 60fps och nu startade jag datorn och et hände igen...

Jag hade windows 10 på datorn men nu installerar jag windows 7 med high hopes att det kan vara ett windows 10 problem

(datorn först kom med windows 7)

Den hade ett HD5000 series GPU förutt som jag hade bytt till ett r9 290 i 2014. Det funkade bra tills 2017 skulle jag säga. Kan det vara ett hardware problem?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp!!!

Exakt vad är det för nätaggregat?
Viktigt att nätagget klarar av att mata tillräckligt på 12V-linan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så jag har gjort flera sake. Jag har spelat 2 rounds av PUBG och datorn krashade bara 1 gång. Det var igen nånting med wattman att göra. Jag är nästan 90% säker att det är driver problem. det går inte heller att göra downclock på memory i det senaste relive driver (18.x.x) alla R9 series har problem med de nya ReLive skit drivers... Amd har inte fixat de. Människår rekomenderar att installera 16.2.x drivers tills AMD fixar det...

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag vet inte exakt men GPU som satt i datorn före r9 290 hade mycket mer energi kräv än det som sitter i datorn nu :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av punkyard:

@DavidtheDoom: Jag vet inte exakt men GPU som satt i datorn före r9 290 hade mycket mer energi kräv än det som sitter i datorn nu :/

Låter mycket märkligt, om det inte var en HD 5970.

Min första fråga kvarstår dock. Har du flera 12 V-linor så kommer problemen som du beskriver uppstå. Du behöver ett riktigt bra 500W nätagg om det ska fungera med ett R9 290. Är det ett kasst, billigt, random OEM eller ett nätagg med fler än en 12 V-lina så är det nog kört.

Så vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@punkyard: Du har två separata 12 V-linor, en på 16 A och en på 18 A.
R9 290 kräver en separat lina med 31 A. Detta är såklart lite i överkant då kortet inte skall förväntas dra 372 W ensamt. Men övriga komponenter drar ju energi med.

Att datorn bara slocknar vid vissa laster är när dessa linor överbelastas. Troligen är bara en inkopplad i ditt grafikkort men om båda är inkopplade så kan dessutom nätaggregatet paja och i värsta fall plocka med fler komponenter.

"Normal"-drift så borde kortet dra 220-260 W via 12 V linan. Detta motsvarar alltså strax över 20 A vilket överstiger vad båda dina 12 V-linor kan mata separat.

Lösning:
Skaffa ett nätaggregat med åtminstone 30 A på en ensam 12 V-lina att mata grafikkortet med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Just nu har jag inte möjlighet att köpa nån ny psu... men skulle ett molex adaptör hjälpa till eller?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av punkyard:

@DavidtheDoom: Just nu har jag inte möjlighet att köpa nån ny psu... men skulle ett molex adaptör hjälpa till eller?

Nej, molex-adaptrar löser dessvärre inget. Du skall inte koppla samman flera olika linor!
Även om detta skulle vara ett alternativ så kan vi inte veta vilka linor som går på vilka kablar, risken är bara större att du bränner nätagget och eventuellt övriga komponenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Okej! Tack så mycket för hjälpen. really appreciate it. Jag ska spara ihop lite å köpa ny PSU med 600W och 31A line.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av punkyard:

@DavidtheDoom: Okej! Tack så mycket för hjälpen. really appreciate it. Jag ska spara ihop lite å köpa ny PSU med 600W och 31A line.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11387747/

Dessa är de snabbaste vettiga alternativen jag hittade om du har tajt budget.
Notera dock att AMD rekommenderar 550W som minimum men dessa nätagg kommer fungera med dina nuvarande komponenter utan överklockning.

Info om linorna:
https://www.inet.se/produkt/6900025/evga-500b-500w (produktbild)
http://www.coolermaster.com/powersupply/masterwatt-lite-serie... (Tabell)
http://www.fsplifestyle.com/PROP172002172/#ModelData (Tabell)

FSP:n är min favorit då den har 5 års garanti.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kaen absoluet göre den downclock på den. Den kan ware harwdware problem av aett den gour weldigt warmt! Pörva aett demontwere den kylaere och byet kywlphast-ha! Du kaen også rengjöra den på daemm!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Då köper jag FSP så fort som möjligt, inte kul att va en broke collage student xD

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag hade bytt thermal paste på grafikkortet så temperaturer är runt 80C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av punkyard:

@DavidtheDoom: Då köper jag FSP så fort som möjligt, inte kul att va en broke collage student xD

Om du vill kunna använda kortet under tiden innan du får tag på ett nätagg så kan man precis som @Chris_Kadaver klocka ner grafikkortet.

Jag har personligen inte underklockat grafikkort i AMD Wattman men energiförbrukningen är direkt propertionellig mot switchingsfrekvensen i halvledaren. Även Spänning påverkar ju men den är lite svårare att ställa in.

Ponera att grafikkortet drar 24 A vid tung spellast. (288 W) och vi använder oss av den lilla linan du har på 16 A (192 W).

Då måste vi sänka energiförbrukningen med 1/3-del (96 W). Detta borde du uppnå antingen genom att sätta "power limit" på 60% eller sätta arbetsfrekvensen till säg strax runt 600 MHz. Power limit är nog smidigare och mer exakt då du även har grafikminne som drar lite energi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Så jag har undeclockat hastigheten från 947mhz till 800mhz, sen gjorde jag så att gpu gick inte över 80C. Jag har ökad power limit så mycket jag kunde. Nu datorn fungerar som de ska tror jag för firestrike crashar inte. Men finnns det nån väg att spara inställningarna för annars varje gång jag startar om datorn måste fixa till settings.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@punkyard: Du vill minska Power limit, inte öka. Tanken är att kortet inte skall kunna överskrida gränsen som gör att nätaggregatet kraschar.

800 MHz låter högt men fungerar det så fungerar det ju. Du kan säkert spara inställningar men som jag sa har jag aldrig använt wattman för GPU:er.

MSI Afterburner kan dock lösa detta lätt. Övriga Rivasoft-mjukvaror (Gigabyte, Asus, Sapphire etc) bör fungera med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

är de röda och går över i grönt? då har du nog minnesproblemet som kan vara relaterat till vrm. (ett minne eller två kan ha tagit skada också inte bara chippet eller vrm.) Det gör mitt kort. =( Mitt kanske gåt att baka men känns bara nej. Ingen garanti på 5år på kortet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punkyard:

@Chris_Kadaver: Jag hade bytt thermal paste på grafikkortet så temperaturer är runt 80C

Du såg till att alla värmekuddar till minnen och VRM satt exakt rätt när du monterade ihop? Annars kan det vara ditt huvudsakliga problem. Pasta går inte eftersom flänsen inte ligger an direkt emot utan det är lite glapp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har minskad Power limit med -10% Jag har laddat ner Hawaii bios editor och byte core clock och memory clock på datorn
947 till 800 core
1250 till 1150 men clock
Sparade och installerade custom bios.
Sen I relive temp target på 80C och power limit -10%

Datorn har inte crashat en men ibland så blir det att men och core clock fastnar på 150/300mhz. Det är AMD Relive bug som and vågar fixa... Annars all is Good so farm.

När jag öppnade Up grafikkortet det hade alla thermal pads på och det såg normalt ut förutom att thermal paste på grafikkortet blev som sten. Så i applied new thermal paste och det hjälpte med temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du kaen absoluet göre den downclock på den. Den kan ware harwdware problem av aett den gour weldigt warmt! Pörva aett demontwere den kylaere och byet kywlphast-ha! Du kaen også rengjöra den på daemm!

Hehe, skrev du det där över en öl 🍻 igår?? 😂😂😂

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Gnarf: kanske han är finsk xD