Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja suck det var precis det jag väntade mig, att billigt skit ska man behöva betala mer än 10 gånger mer.. jo tjena hur fan tänker posten alltså ?? i många EU länder är det tullfritt på värde runt 22 euro varför inte här?

Varför ska Kina vara exkluderat från resten av världen? Bara för att just du känner för att beställa saker för 7 kr?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick mess från posten att betala 77:- för något jag beställde i början av februari. Kostnaden var typ 14:- för det jag beställde, så jag kommer inte betala. Jag skulle önska att alla människor beställde något för typ 1 krona och strunta i att betala avgiften hos posten. De förtjänar att gå back utav helvete på det här.

Det är olagligt ännu en gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja suck det var precis det jag väntade mig, att billigt skit ska man behöva betala mer än 10 gånger mer.. jo tjena hur fan tänker posten alltså ?? i många EU länder är det tullfritt på värde runt 22 euro varför inte här?

Men köp inte billigt skit från utlandet då.
Själv köper jag sånt som går att få tag i hemma och är beredd att hosta upp lite mer för denna möjlighet.

Detta gäller alla: Se till att hämta ut det som är beställt och ta smällen som en man. Redan nu drar sig säljarna från att skicka till Sverige pga returer som kostar dem tid, pengar och arbete i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Honk

Permalänk

Nu är det snart 2,5 månader sedan jag beställde mitt paket, det kom till sverige för 11 dagar sedan för att "tullklareras" och idag kom det ett sms som säger att jag ska betala 85,22kr (värdet var över 40kr) om jag vill ha paketet.

Undrar hur många veckor jag nu måste tills jag får paketet :/. Det som gör mig mest arg är inte kostnaden utan den ännu längre leveranstiden, är det inte nog att det redan tar 2 månader för att de ska komma fram ska det nu också ta 1 till månad för att "tullklarera" och sedan få hem det till mig.

Och för er som undrar varför jag beställer ifrån Kina är för att grejerna jag köper knappt finns i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Nu är det snart 2,5 månader sedan jag beställde mitt paket, det kom till sverige för 11 dagar sedan för att "tullklareras" och idag kom det ett sms som säger att jag ska betala 85,22kr (värdet var över 40kr) om jag vill ha paketet.

Undrar hur många veckor jag nu måste tills jag får paketet :/. Det som gör mig mest arg är inte kostnaden utan den ännu längre leveranstiden, är det inte nog att det redan tar 2 månader för att de ska komma fram ska det nu också ta 1 till månad för att "tullklarera" och sedan få hem det till mig.

Och för er som undrar varför jag beställer ifrån Kina är för att grejerna jag köper knappt finns i sverige.

Den långa "Leveranstiden" beror helt på att de dels får in enorma mängder paket men dels så måste de deklareras paket för paket. Ett problem som uppkommer för att folk resonerar precis som du gör just nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

ja suck det var precis det jag väntade mig, att billigt skit ska man behöva betala mer än 10 gånger mer.. jo tjena hur fan tänker posten alltså ?? i många EU länder är det tullfritt på värde runt 22 euro varför inte här?

Det är inte Postnord som tänker utan Riksdagen. Sedan tvingas Postnord följa Riksdagens regelverk.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle önska att alla människor beställde något för typ 1 krona och strunta i att betala avgiften hos posten.

Så att Postnord tvingas höja avgiften till 500 kr för att kompensera för förlusterna, menar du? Det blir väldigt dyrt för dem som behöver få något skickat från utlandet.

Skrivet av Honk:

Detta gäller alla: Se till att hämta ut det som är beställt och ta smällen som en man. Redan nu drar sig säljarna från att skicka till Sverige pga returer som kostar dem tid, pengar och arbete i onödan.

Det är nog bara toppen av ett isberg du ser nu. Det blir säkert värre när kineserna börjar få icke uthämtade försändelser i retur.

Postnord har sagt att returerna ska skickas tillbaka med båt. Ytpost Asien-Sverige brukar ta 2-3 månader, så jag antar att det omvända tar lika lång tid. Om de första försändelserna kom den första mars och skickades tillbaka två veckor senare, lär det börja dyka upp returnerade försändelser i Kina under andra halvan av maj eller början av juni.

Skrivet av Fantgrenen:

Nu är det snart 2,5 månader sedan jag beställde mitt paket, det kom till sverige för 11 dagar sedan för att "tullklareras" och idag kom det ett sms som säger att jag ska betala 85,22kr (värdet var över 40kr) om jag vill ha paketet.

2,5 månader är normal leveranstid om man skickar med båt. Jag får ibland försändelser som skickas med båt från Japan och det brukar ta så lång tid. Båt är billigare än flyg, men är det bråttom, ska man välja flyg ändå.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Det är inte Postnord som tänker utan Riksdagen. Sedan tvingas Postnord följa Riksdagens regelverk.2,5 månader är normal leveranstid om man skickar med båt. Jag får ibland försändelser som skickas med båt från Japan och det brukar ta så lång tid. Båt är billigare än flyg, men är det bråttom, ska man välja flyg ändå.

Det gäller flyg. Det har bara legat stilla vecka efter vecka i kina innan det skickades. Och nu ska man vänta x antal veckor för att ett paket ska tullklareras och levereras till mig.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Har säkert redan klargjorts i tråden flera gånger men svårt att söka på och de flesta artiklar tjatar bara om Kina, Kina, Kina: gäller de här nya reglerna/rutinerna alltså alla paket som kommer från utanför EU eller är det något specifikt för Kina?

Beställer en del filmer från Amazon.com (oftast 1-3 gånger i taget) och var säkert 2-3 år sedan jag sist åkte på att betala något extra, är det alltså över med det nu? Nu är man garanterad tull/moms/avgift på varje paket oavsett värde?

Som jag har fattat det så gäller det all import från länder utanför EU. Alltså även USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dagens Nyheter hävdar att antalet försändelser kraftigt minskat sedan lagen började tillämpas den första mars. 150.000 paket om dagen har blivit 50.000. Det står också att man försöker ordna så att vissa av handelsplattformarna ska kunna agera tullombud istället för Postnord.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Står inget nytt egentligen, tror också säljare i Asien kan glömma annan lösning än DDP via PostNord/Direct Link och det alternativet har de redan. Plattformarna har inte varit intresserade tidigare, de flesta vill inte ha med logistik att göra. Speditörerna i Kina kommer så småningom tvingas att skicka informationen elektroniskt, men innan dess är det manuell hantering som gäller och som PostNord måste anpassa sig efter.

Fyndiq har egentligen ingenting att klaga på, då de skulle kunna sätta upp ett lager, eller ordna avtal med ett lager dit de skickar alla Kinaförsändelser och importera det där för att sen gå ut till kund. Då blir de eller deras samarbetspartner tullombud och kan sköta det elektroniskt. Går inte direkt att klaga på Sverige eller förvänta sig att staten ordnar speciallösningar (vad har staten med speditören att göra egentligen?) när China Post inte ens kan berätta när och hur mycket brev/paket som kommer levererade med flyg utan bara överraskar de på Arlanda och när i princip ingen kinesisk speditör erbjuder DDP och ingen skickar exportdeklarationen elektroniskt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Står inget nytt egentligen, tror också säljare i Asien kan glömma annan lösning än DDP via PostNord/Direct Link och det alternativet har de redan.

En annan lösning är att avsändaren förser alla försändelser med en extra streckkod som avläses av Postnord och som gör att importdeklarationen automatiseras. Då kanske man kan runda kinesiska speditören på det sättet.

Skrivet av Petterk:

Plattformarna har inte varit intresserade tidigare, de flesta vill inte ha med logistik att göra.

Å andra sidan kan det inte vara kul att förlora 100.000 försändelser om dagen, så de kanske är villiga att göra något åt saken för att få tillbaka de försändelserna.

Skrivet av Petterk:

när China Post inte ens kan berätta när och hur mycket brev/paket som kommer levererade med flyg utan bara överraskar de på Arlanda

Hur funkar det egentligen? Postnord har sagt att de inte får någon förhandsinformation från kineserna, men vad får de egentligen för förhandsinformation från tyskarna, fransmännen, amerikanerna och de andra som skickar saker till Sverige? Skickas det ens någon förhandsinformation om hur pass många försändelser som ska skickas mellan Segeltorp och Veddesta i natt? De i Segeltorp vet väl inte ens hur mycket de ska skicka till Veddesta förrän några få timmar innan allt ska komma fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja suck det var precis det jag väntade mig, att billigt skit ska man behöva betala mer än 10 gånger mer.. jo tjena hur fan tänker posten alltså ?? i många EU länder är det tullfritt på värde runt 22 euro varför inte här?

Verkar finnas ett EU-undantag för varor med ett värde under 22 EUR, men Sverige verkar ha ett undantag från det för 'mail order'.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Men köp inte billigt skit från utlandet då.
Själv köper jag sånt som går att få tag i hemma och är beredd att hosta upp lite mer för denna möjlighet.

Detta gäller alla: Se till att hämta ut det som är beställt och ta smällen som en man. Redan nu drar sig säljarna från att skicka till Sverige pga returer som kostar dem tid, pengar och arbete i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

suck, svenska handlare är ju värdelösa ,det som kostar 20 spänn utomlands kostar minst det tredubbla här, exklusive frakt dessutom!.. o då är det inte rimligt att ens stödja såna handlare tycker jag....

svenskar har ju handlat som aldrig förr på wish ali osv.. inte tänker nån betala så mycket i avgifter det är inte rimligt nånstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Å andra sidan kan det inte vara kul att förlora 100.000 försändelser om dagen, så de kanske är villiga att göra något åt saken för att få tillbaka de försändelserna.

Med tanke på att det kostar med att hantera paketen än det kostar att hantera så tror jag inte att det svider...

Det säger sig själv att köper man en produkt för 7 kr från Kina som skickas med flygfrakt är det någon i kedjan som subventionerar det hela.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar finnas ett EU-undantag för varor med ett värde under 22 EUR, men Sverige verkar ha ett undantag från det för 'mail order'.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Snyggt hittat!

Jag tror att vi har missbrukat detta med köp från Kina. Tom min morsa som knappt kan använda en dator småhandlar från Kina. Det är klart det inte är hållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

En annan lösning är att avsändaren förser alla försändelser med en extra streckkod som avläses av Postnord och som gör att importdeklarationen automatiseras. Då kanske man kan runda kinesiska speditören på det sättet.

Tror inte någon annan än speditören får förse de med exportdeklarationen, plattformarna är dessutom inte avsändaren så det blir ju lite dubbelfel. Momsombud är inget begrepp som finns, och tullombud måste ju finnas i Sverige och samarbeta med speditören på något sätt och speditörerna kan fortfarande inte släppa paketen fören de är betalda och Tullverket gett klartecken. Att det mellanlandar på ett svenskt tullager (som inte hör till PostNord) som själva är ombud är nog enklast om man inte vill köra DDP. Fast ska de gå direkt från Kina till Sverige och direkt hem till privatpersonen är faktiskt DDP enklast.

Någon som vill agera marknadsplats skulle också kunna öppna fulfillment center i Kina, så säljaren betalar inrikesfrakt till lagret i Kina och köparen sen betalar moms, frakt och avgift precis som GSP.

Finns nästan hur många lösningar som helst utan att skrika på nya system från staten. Tullverket har elektroniska system, men de är till för företag som importerar och följer EUs regelverk, företag kan vara sina egna tullombud och privatpersoner har speditörerna som mellanhand. Går inte att göra på så många andra sätt, då man inte kan tulldeklarera fören varorna finns på plats i landet och plattformarna varken vill vara exportör eller importör.

Skrivet av Kommenterande:

Å andra sidan kan det inte vara kul att förlora 100.000 försändelser om dagen, så de kanske är villiga att göra något åt saken för att få tillbaka de försändelserna.

De får ju betalt för de oförtullade försändelserna som gått via Nederländerna och Belgien också. Det viktiga är väl också volymen varor, inte antal försändelser. Antalet minskar ju om säljare börjar skicka fler artiklar i samma brev också. Sen väntar de nog på nya sorteringsmaskinen så att de inte manuellt behöver skanna och fota paketen, men de måste ju fortfarande stå och slå in uppgifterna för hand, inget system kommer vara smart nog att förstå alla handskrivna CN22-blanketter och även om de får in texten automatiskt måste de ju fortfarande kontrollera att det rimligen stämmer.

Skrivet av Kommenterande:

Hur funkar det egentligen? Postnord har sagt att de inte får någon förhandsinformation från kineserna, men vad får de egentligen för förhandsinformation från tyskarna, fransmännen, amerikanerna och de andra som skickar saker till Sverige? Skickas det ens någon förhandsinformation om hur pass många försändelser som ska skickas mellan Segeltorp och Veddesta i natt? De i Segeltorp vet väl inte ens hur mycket de ska skicka till Veddesta förrän några få timmar innan allt ska komma fram.

Många andra länder skickar eller ska skicka förhandsinformation elektroniskt, när det gäller terminalen i Arlanda och Kina så får de ingen förhandsinformation och det står helt plötsligt ett par flyg och lastar ur. När det gäller transporter mellan deras egna terminaler så spårar de väl lastbilarna som vilken annan speditör som helst och de vet ju innan lastbilarna lastar grejerna på terminalen var paketen är på väg och vilken terminal som ska ta emot grejerna. Sen hur väl de bygger in det i planeringen vet jag inte, men inrikes finns ju allt i deras system åtminstone och från Kina så har de i princip ingen information innan de öppnar säckarna och börjar skanna in och fota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Verkar finnas ett EU-undantag för varor med ett värde under 22 EUR, men Sverige verkar ha ett undantag från det för 'mail order'.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-good...

Tvärt om, ett direktiv möjliggör undantag från moms för försändelser på 10-22 EUR. Sverige har helt enkelt inte något undantag och har istället formuleringar som stämmer överens med samma artikel i EU-direktivet om att postorder inte ska undantas och beskattas utan tröskelvärde, vilket är det som gäller om man inte har undantag för moms. Varför det måste påpekas är för att det finns en annan artikel om privata försändelser som inte är postorder eller gåva om 22 EUR. Undantaget är alltså något man explicit måste införa i sin nationella lagstiftning, i Danmark är den på 80 DKK. Polen och Frankrike saknar tröskelvärde precis som oss.

Sen så struntade PostNord i paket med betydligt högre deklarerade värden också, så det är inte riktigt det som varit problemet. Allt detta har redan diskuterats för en månad eller två sedan i tråden.

Permalänk

Varför inte låta en ha nån slags postlåda där ens Kinapaket kan ackumulera för att sen delas ut nån gång per månad? Läste problembeskrivningen och det verkade som att de tyckte att det var för mycket att dela ut alls paket på en gång (utöver det med momsen). Min fundering är om det verkligen handlar om pengarna de får in så mycket som att få oss att sluta köpa för att de inte pallade trycket. Det är inte som att prylarna du köper på Clas Ohlson på nåt sätt är tillverkade i Sverige det är ju samma sorgliga fabriksförhållanden i vilket fall.

Annars får man väl be en vän i nåt annat ond inom EU att ta emot ens beställningar och skicka paket till en lite då och då, med alla grejer i en stor låda.

Sure det kanske skulle kosta någon eller några hundringar per gång men du får ju lätt plats med tio-tjugo småprylar i en kartong och frakten/kostnaden per paket blir bra mycket lägre än 75.

Kan för i övrigt tipsa om att skriva ett meddelande du kan copy pasta till de säljare vars prylar inte dykt upp än och fråga om du kan få refund när de får tillbaka varan. insåg när jag väl höll på att det var flera hundra kronor, så värt de fem minuterna det tog att skicka iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Europeiska unionen:

The shipping provider may charge a customs clearance fee or customs handling fee for processing the import declaration, an advancement fee for paying the duty and VAT on behalf of the recipient, an airline handling fee for loading and unloading the goods, a security fee for screening or x-raying the goods and a fee for preparing the customs declaration.

These charges will vary from company to company.

When goods are brought into the European Union by postal operators such additional charges are limited to the costs of the customs clearance procedure.

Member States cannot impose charges related to customs clearance higher than the actual costs incurred.

Om speditörsavgiften inte får vara högre än de faktiska kostnaderna för speditören, hur kommer det sig att det är så pass stor variation på dem? Jag kan acceptera att en speditör kanske inte har exakt samma kostnader som en annan speditör (även om det inte borde variera jättemycket), men t.ex. DHL har väldigt stora variationer på sina avgifter. Det ser konstigt ut. Man tar en kreditrisk i och med att mottagaren kan försättas i konkurs efter att försändelsen tagits emot men innan momsen betalats, men bortfallet p.g.a. konkurser torde inte motivera så stora skillnader.

Skrivet av Ickx:

Med tanke på att det kostar med att hantera paketen än det kostar att hantera så tror jag inte att det svider...

Det säger sig själv att köper man en produkt för 7 kr från Kina som skickas med flygfrakt är det någon i kedjan som subventionerar det hela.

Nu var det marknadsplatserna som diskuterades här. Även om Postnord nog vill bli av med försändelserna, tvivlar jag på att marknadsplatserna vill det.

Skrivet av Petterk:

Tror inte någon annan än speditören får förse de med exportdeklarationen, plattformarna är dessutom inte avsändaren så det blir ju lite dubbelfel.

denna sida står det att man kan lämna in sin tulldeklaration själv medan försändelsen finns på Postnords tullager. Då ska väl vem som helst kunna agera tullombud? Marknadsplatserna borde alltså kunna ha någon i Sverige som agerar tullombud och automatiskt får elektroniska uppgifter från marknadsplatsen och automatiskt lämnar in en tulldeklaration så fort Postnord skannar försändelsen vid gränsen.

Skrivet av Petterk:

Polen och Frankrike saknar tröskelvärde precis som oss.

Jag har fått intrycket att Frankrike formellt saknar tröskelvärde men att man i praktiken gör som man gjorde i Sverige före första mars, d.v.s. struntar i att ta ut moms vid låga värden. Hur det går till i Polen vet jag inte.

Skrivet av Zackarias123:

Varför inte låta en ha nån slags postlåda där ens Kinapaket kan ackumulera för att sen delas ut nån gång per månad?

Det kostar pengar att administrera detta också. Dessutom behöver man i så fall ändra på hur tulldeklarationen ser ut. Man måste fylla i exportörens namn och adress och behöver därför en tulldeklaration per exportör.

Permalänk
Medlem
Citat:

When goods are brought into the European Union by postal operators such additional charges are limited to the costs of the customs clearance procedure.

Skrivet av Kommenterande:

Om speditörsavgiften inte får vara högre än de faktiska kostnaderna för speditören, hur kommer det sig att det är så pass stor variation på dem? Jag kan acceptera att en speditör kanske inte har exakt samma kostnader som en annan speditör (även om det inte borde variera jättemycket), men t.ex. DHL har väldigt stora variationer på sina avgifter.

DHL är fraktbolag, inte någon postoperatör.

Postnord skall däremot utföra tulldeklarationen till självkostnadspris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hur länge har ni behövt vänta efter betalning?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

DHL är fraktbolag, inte någon postoperatör.

Postnord skall däremot utföra tulldeklarationen till självkostnadspris.

I.o.f.s. ganska irrelevant i det stora hela då Deutsche Post som äger DHL och är de som gör USO-tjänsterna i Tyskland tar 28,50 EUR för att göra importdeklarationen där.

Det är en tjänst man får ta betalt för, ocker här vore flera hundra euro. 60 kr är inget handelshinder oavsett varans värde, och det är egentligen inget mer med den saken. Handlar väl ändå inte om mer än att följa världspostavtalet.

Hade de kunnat räkna ut vad kostnaden faktiskt är så hade också priset för tjänsten skiljt sig under året och baserat på volym. PostNord vet inte vad deras hantering hamnar på än för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

denna sida står det att man kan lämna in sin tulldeklaration själv medan försändelsen finns på Postnords tullager. Då ska väl vem som helst kunna agera tullombud? Marknadsplatserna borde alltså kunna ha någon i Sverige som agerar tullombud och automatiskt får elektroniska uppgifter från marknadsplatsen och automatiskt lämnar in en tulldeklaration så fort Postnord skannar försändelsen vid gränsen.

I praktiken hade ett tullombud behövt samarbeta med PostNord och få tillgång till uppgifterna de registrerat, vilket de knappast behöver tillhandahålla gratis. Tullombudet måste vara ett svenskt företag och när det inte handlar om speditörerna som hanterar försändelsen så måste de ha en fullmakt. När ett företag fyller i uppgifterna så krävs de på fler detaljer än om du lämnar deklarationen privat till Tullverket. Låter enklare att skrota sådana idéer och bara tvinga alla att göra som i Finland, där speditörerna registrerar uppgifterna och mottagaren får godkänna/intyga och betala direkt till tullmyndigheten Tulli. Dessutom får andra länder ta en tullageravgift får nog Sverige också. Vill man betala i förskott är det DDP eller en mellanhand som står som importör som gäller skulle jag nog säga. Sen måste det nog vara tydligt vid privatimport att det är mottagaren som är ansvarig och den som importerar grejerna. Inget kan ta bort det ansvaret när grejerna är adresserade till mottagaren.

MOSS för varor väntas också komma hyfsat snart och där är det nog lämpligt att sätta upp "fulfillment centers" för att hantera detta vilket som. Att exempelvis Alibaba sätter upp ett lager där de hanterar DDP-försändelser/utlandsförsändelser för deras säljare som senare kan övergå till att direkt deklarera momsen i ett EU-land när MOSS för detta kommer upp är nog bland det vettigare de kunde göra.

Sen hela idén om att dra nytta av subventionerad frakt och gå runt avgifter och moms kommer så småningom försvinna, så jag vet inte riktigt varför Fyndiq förväntar sig specialbehandling och lösningar som inte finns i något EU-land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Hur länge har ni behövt vänta efter betalning?

Försändelsen från Kina till Sverige tog 6 dagar.
Paketet är i Sverige 2/3 och tullklareras sv postnord.
12/3 kom en avi i brevlådan Ang betalning, vilket skedde direkt.
Idag 22/3 Ligger fortfarande på tullklarering,(hos postens utrikesterminal) ej registrerad hos något postkontor.

Lovley!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I.o.f.s. ganska irrelevant i det stora hela då Deutsche Post som äger DHL och är de som gör USO-tjänsterna i Tyskland tar 28,50 EUR för att göra importdeklarationen där.

Det är en tjänst man får ta betalt för, ocker här vore flera hundra euro. 60 kr är inget handelshinder oavsett varans värde, och det är egentligen inget mer med den saken. Handlar väl ändå inte om mer än att följa världspostavtalet.

Hade de kunnat räkna ut vad kostnaden faktiskt är så hade också priset för tjänsten skiljt sig under året och baserat på volym. PostNord vet inte vad deras hantering hamnar på än för den delen.

Det är väl högst relevant att ett av företagen är postoperatör och det andra inte. DHL får ta vilka avgifter de vill oavsett om de ägs av Deutsche Post eller inte, DHL blir inte postoperatör i Sverige bara för att Deutsche Post är det i Tyskland.

Fjanterier. Avgiften är inte oskälig och definitivt inte högre än någon av konkurrenterna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Försändelsen från Kina till Sverige tog 6 dagar.
Paketet är i Sverige 2/3 och tullklareras sv postnord.
12/3 kom en avi i brevlådan Ang betalning, vilket skedde direkt.
Idag 22/3 Ligger fortfarande på tullklarering,(hos postens utrikesterminal) ej registrerad hos något postkontor.

Lovley!

Köpte från Japan just för att slippa vänta, insåg inte att det skulle gå via tullen.
Två dagar tog det till Sverige, gått ca två veckor utan avi. Kina paketet som landade i Sverige 3/3 fick jag avi för igår.

Jag förstår att det tar tid med nytt system samt den ofantliga mängden paket men att behöva vänta närma veckor efter att man har betalat känns "lite" oacceptabelt

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att leda någonvart. Eftersom det finns bestämmelser från regeringen att detta ska gå till på detta sättet så kommer det inte leda någon annanstans än att man hänvisar till sagda bestämmelser. Direkt oskälig påstår denna person? Jag skulle säga att Postnord tar en låg avgift i relevans till marknaden. Om dessa 75 kr går över vad varan kostar är väl inte Postens fel utan då får man helt enkelt ge tusan i att köpa muggar för fem kronor från Kina.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Beställde prylar för ca $200 från USA den 27:e feb, brukar ta en vecka innan det skannats hos postnord. Nu tog det 2,5 vecka, gick in på moms.postnord.se och betalade glatt direkt mina 77.86:- den 16:e med förhoppningen om att paketet skulle slussas iväg fort. Men icke, ligger fortfarande som "stoppat för importhantering".

Dessutom har postnord slarvat bort mina 3 senaste kinapaket med ca 3000:- i värde (skickades med flyg och har tracking hela vägen fram tills det lämnade NL). Så nu måste jag vänta tills det gått 60 dagar innan kineserna skickar nytt...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är väl högst relevant att ett av företagen är postoperatör och det andra inte. DHL får ta vilka avgifter de vill oavsett om de ägs av Deutsche Post eller inte, DHL blir inte postoperatör i Sverige bara för att Deutsche Post är det i Tyskland.

Menar mest att det inte är konstigt med PostNords nivåer (och att ta olika avgiftsnivåer) om en postoperatör (USO) i EU kan ta högre avgift än kurirer som är betydligt dyrare än DHL Sverige. PostNord Sverige är bland de billigare USOs i EU när det gäller speditionsavgift, så uppenbart kan de utan problem hävda att högre avgifter än så är självkostnadspris inklusive PostNord Danmark som tar ~200 SEK från varor över ~100 SEK.

Permalänk
Medlem

Du har för vana att inte kopiera hela länken!

PostNord är inget tvång för de som driver importbolag för övrigt, de kan vara sina egna tullombud och privatpersoner kan också deklarera själv direkt till Tullverket för den delen. Precis som det fungerar i resten av EU. Dessutom kan en importör eller privatimportör alltid använda sig av en annan speditör som i sin tur också kräver speditionsavgifter för att göra importdeklarationen. Bara en fråga de kommer besluta att inte utreda. Hade haft större inverkan på konkurrensen om avgiften vart ännu lägre.