Permalänk
Medlem

Speldator för 15-18 k

Jag ska äntligen köpa mig en ny speldator men eftersom det var så länge sedan jag satte ihop en dator själv (över 6-7 år sedan) så tänkte jag be er om lite råd! Jag kommer antingen köpa en dator från inet eller komplett och låda dem bygga ihop den åt mig eftersom jag inte orkar pyssla med det själv och vill få allting gjort på ett proffsigt sätt.

Jag lirar just nu främst spel som World of warcraft (både orginalet och på privatserver) och Diablo 3 men har haft ögonen öppna på spel som Battlefield 1 och Call of duty ww2 som kräver lite mer av datorn. Jag brukar även chillstreama lite för mina vänner ibland, inget avancerat på jättehög upplösning men det ska fungera att titta på i vettig kvalitet. Jag behöver inte ha några extremgrejer men vill inte vara dumsnål heller, kan jag lägga till en tusenlapp och få en mycket bättre pryl som fungerar i några år så gör jag gärna det.

Jag har kommit fram till att jag vill skaffa 16 gb ram, allt under det verkar vara i dumsnålkategorin. Men vilka ramminnen ska man välja? Sedan vill jag ha två lagringsenheter, 256 Gb SSD för boot och några spel och sedan en vanlig mekanisk med 1 tb kommer räcka gott och väl för mig. Sedan är jag ganska vilsen, har extremt dålig koll på vad för moderkort/processor/grafikkort som faktiskt behövs idag. Det lutar ju åt en coffee lake från Intel men ska jag ha en i5 eller i7, kommer jag märka skillnaden och var går gränsen för när en i5 inte duger längre? Kommer ett 1070 gtx räcker för mig eller kommer jag uppleva att ett 1080 gtx är mycket bättre och framtidssäkert?

Ni får gärna svara på mina frågor och om någon har tråkigt får ni gärna slänga ihop en kundvagn på inet som exempel på hur det kan se ut. Jag har kikat lite i de andra trådarna men det verkar vara lite spridda skurar om vad man faktiskt behöver.

Permalänk
Medlem

Hej! Har byggt en o annan dator genom åren (för gaming) och det jag personligen brukar göra är att först skumma igenom benchmarks för olika grafikkort i de spel jag är intresserad av att spela ( detalj rikedom upplösning FPS etc. Detta kommer att styra din budget , då grafikkortet just nu dominerar pris och prestandan på speldatorn . Viktigt är också att skärmen kommer att påverka din spelupplevelse. Har du en skärm som endast kör i 60 Hz kommer diverse artifakter dyka upp vid höga fps.

Det går att skriva en uppsats kring detta men du kommer att behöva ett mål , Tex Battlefield 1, vilken upplösning och fps vill du spela i och välj grafikkort och skärm efter detta. Det finns gott om benchmarks att kolla här på sweclockers. Se vad du har kvar att spendera . får du inte ihop det får du sänka kraven.

Är du inte intresserad av framtida överklockning kan du komma billigare undan , då moderkort. kylare och nätagg ( i viss mån minnet) kan bli billigare, till en början

Intels I7 8700k kommer att räcka länge med sina 6 kärnor o 12 trådar även för streaming i bakgrunden och är att föredra framför i5 under ett längre perspektiv. Du behöver en bra kylare. Glöm inte att AMD troligvis kommer med nya grejer nu i april.

Ramminnen påverkas av i viss mån av kylaren då det krävs lågprofilminnen för en del kylare som Noctuas D15 och likn.

DDR4 3200 16GB MHz är en bra sweetspot just nu.

256 SSD + 1TB låter ok!

Nätagg 650 W om du inte planerar ordentlig överklockning på allt eller flera grafikkort SLI. EVGA:s G2-G3 Serier gör ett jättebra jobb för detta , men det finns många andra alternativ.

Hoppas du fått lite hjälp på traven.

Permalänk
Medlem

Förslag

Jag slängde ihop denna igår kväll, vad tycks? Det är visserligen lite dyrare men jag tyckte det kändes som jag fick vettiga grejer för pengarna. Är det någonting som bör bytas ut eller någonting som verkar vara totalt med overkill? Kommer alla delar "passa" med varandra?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11435643/

Det jag är mest vilsen över är väl just grafikkortet. Jag har kikat runt lite men har egentligen ingen aning om vad som skiljer de olika 1070 eller de olika 1080 åt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@jahanehe: Hej ! Grafikkortet Asus 1080 strix är Absoilut bland de bästa så jag skulle köra med detta. MSI gör även de mkt bra grejor. Kylaren är mkt bra på båda och det finns recensioner bå dessa här på sweclockers under test fliken. Den (tycker jag) viktigaste skillnaden mellan olika 1080 kort är just kylaren som kommer bestämma temperatur och ljudnivån i chassit ( tystare är ju bättre . frekvensen på kärnorna kan ju variera marginellt , men för mig har temp och ljudnivå på grafikkortet varit viktigare.

Dock är jag tveksam till processor kylaren som jag inte tror räcker till mer än till stock hastigheter och gaming
(dvs ingen överklockning) . Jag har byggt två system med 8700k , och använt Noctua D15 och corsair 115i vattenkylning, vilket är båda premium kylare och skulle inte tänka mig att använda något annat till detta monster som lätt kan köra 4.9 5.0 GHz på samtliga 6 kärnor med bra kylning om du endast kör gaming och lättare redigering. Du har ocksåvalt ett ganska kompakt chassi där luftgenomströmningen är begränsad, vilket påverkar temperaturerna på komponenterna . Dock är det jättesvårt att bedöma detta utan att ha testat själv...

JAg skulle kolla i forumet om någon byggt med denna kylare kombinerat med en 8700K och fråga vad de fått för temperaturer.

Om du INTE skall överklocka går det ju att uppgradera kylaren i framtiden om chassit tillåter , vilket är fallet med design C chassit. så helt OK!

Nätagget är ett budget alternativ, men det kommer nog fungera fint, även om jag själv hade satt i ett kvalitetsagg för att gardera mig mot framtiden med överklockning o annat. I så fall hade ett Seasonic Focus 750 Gold el, EVGA Supernova G2, G3 serien varit ett alterna tiv för 300- 400 kr extra. Bronze och gold benämningarna har med bla hur energieffektiva de är.

Borsett från kylaren som jag är tveksam till , kommer det fungera fint. men du kan gardera dig mot framtiden något med bättre kylare , nätagg, och också ett lite större chassi tex fractal design R6 el likn, för lite bättre luftgenomströmning. Dock är det inte gratis.

som sagt kolla med kylaren innan du slår till.

mvh

Permalänk
Medlem

@jahanehe:

Gratis montering på Inets nya datorbyggarsida just nu:
https://www.inet.se/datorbyggare

Här har du ett förslag på en stabil burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11435868/

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@jahanehe:

Gratis montering på Inets nya datorbyggarsida just nu:
https://www.inet.se/datorbyggare

Här har du ett förslag på en stabil burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11435868/

Mkt bättre för ungefär samma peng...