Permalänk
Medlem

Datorrepararion, hjälp sökes. :)

Hejsan, är sällan besökare på sweclockers men fått uppfattningen att det finns lite bra hjälp att hitta här!
Jag köpte en defekt dator idag och tänkte att med lite felsökning kanske man skulle kunna få den brukbar.

Några år på nacken men AMD 7800 serie och någon AMD spelprocessor i. Inte allt för gammalt alltså.

Till problemet(/n). Den startar, vilket känns skönt. Lampor och fläktar går igång, kom vid första uppstarten till en Windows reparationsmeny där det förklarades att datorn inte gick att starta, pixlarna låg i oordning så menyn såg väldigt konstig ut. Kunde röra mus och den verkade inte ”lagga”.
Efter reparationen begärdes omstart. Vid omstart kom jag direkt till en ”green screen”. Grön skärm inga möjligheter att göra någonting.

Är grafikkortet felkällan tro? Risk för fler skador om datorn startas?
Är det lönt att börja leta eller brukar sådana här projekt vara förgäves?

Är oerfaren, tacksam för all hjälp och redo att börja jobba med den imorgon!

Mvh
Philip.

Permalänk
Medlem

Har moderkortet en bildutgång är det väl bara plocka ur grafikkortet och testa med den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ivzeck:

Hejsan, är sällan besökare på sweclockers men fått uppfattningen att det finns lite bra hjälp att hitta här!
Jag köpte en defekt dator idag och tänkte att med lite felsökning kanske man skulle kunna få den brukbar.

Några år på nacken men AMD 7800 serie och någon AMD spelprocessor i. Inte allt för gammalt alltså.

Till problemet(/n). Den startar, vilket känns skönt. Lampor och fläktar går igång, kom vid första uppstarten till en Windows reparationsmeny där det förklarades att datorn inte gick att starta, pixlarna låg i oordning så menyn såg väldigt konstig ut. Kunde röra mus och den verkade inte ”lagga”.
Efter reparationen begärdes omstart. Vid omstart kom jag direkt till en ”green screen”. Grön skärm inga möjligheter att göra någonting.

Är grafikkortet felkällan tro? Risk för fler skador om datorn startas?
Är det lönt att börja leta eller brukar sådana här projekt vara förgäves?

Är oerfaren, tacksam för all hjälp och redo att börja jobba med den imorgon!

Mvh
Philip.

Grafiska artefakter tyder nästan alltid på något fel med grafikkortet. Du säger inte vilken processor det är, om den har integrerad grafik prova med den, annars sätt i ett annat grafikkort och se vad som händer. Hade jag varit du hade jag börjat där. Att du kommer till en Windowsskärm skulle jag säga tyder på att den mest vitala hårdvaran (moderkort, processor, RAM) fungerar. Möjligtvis är lagringen korrupt om inte Windows kan starta.

*tråd flyttad -> Stationära datorer/Support*

Skrivet av Panzerfister:

Har moderkortet en bildutgång är det väl bara plocka ur grafikkortet och testa med den

Många AMD-CPUer saknar integrerad grafik. Moderkortet kan trots det ha bildutgångar.