Permalänk
Medlem

Custom bygge, ny dator startar inte :P

Hellu,

Håller på med ett nytt projekt här nu, custom bygge från scratch. Och givetvis har man lyckats baka in moderkortet och allt annat och gjort det fruktansvärt jävla krångligt för sig själv.... som alltid! Så har lite svårt o testa individuella delar och "flytta runt" på komponenterna.

Men till saken, allting inkopplat förut GPU. Testat med och utan ram. Med och utan fläkt i "cpu fan". Men så fort man kopplar in strömsladden och trycker på startknappen så kan man ibland (inte varje gång) se ram tändas i en milli-sekund o sen slår PSU ifrån med ett klick ingenting händer. Är väl säkringen som slår till antar jag. Måste dra ut sladden o vänta en minut innan man kan göra ett nytt försök, samma veva varje gång.

X99 ITX + 5820K
Seasonic Prime 850W Titanium

Har använt grejerna förra året på luft så allting ska fungera utan problem.

Använder ersättningskablar från Cablemod, varav jag "de-pinnat" för att få igenom de i cable combs. Men har ett extremt tydligt mönster så ser inte att jag skulle ha misslyckat förväxla något.

IAF!! Har gjort massa tester och grubblat som fan.

Datorn fungerar med Seasonics egna 24pin kabel. och jag har kommit fram till att det är här problemet ligger. Datorn startar (inte testat med bild då) fläkten spinner i nätaggregatet o HDD börjar rulla osv.

Så fort jag bytte tillbaka till Cablemods 24pin så var jag tillbaka på ruta 1.

Men jag drog ut denna delen från nätagget. 24pin sitter ju med två stora kontakter i nätagget, när jag drog ut denna så ville datorn starta delvis. Fläkten i nätagget började spinna och hårddisken startade tror jag, nätagget sade iaf INTE ifrån denna gång, inga fler klick.

Så gissar att just i denna del ligger problemet....

Frågan är då, vad skulle kunna vara fel på kabeln? Kollat stiften in till PSU och de ser OK ut. Men stiften in till moderkortet är lite svårare att kolla då de på sätt och vis är en aning inbyggda... Men då var det en som sade "ja, något stift kanske inte sitter intryckt hela vägen". Vilket KAN va sant, men då skulle väl fortfarande inte nätagget säga ifrån, säkringen säga till att något är galet?

Så om ni orkat läsa hit, VAD i en 24 pin kan orsaka att nätaggregatet slår ifrån och vägrar starta?
Min största lättnad är att moderkortet inte verkar dött, hade varit omöjligt att fixa ett nytt eftersom de slutats sälja :/

Skickar gärna bilder i PM till den som är intresserad och kanske har någon idé om problemet angående 24pin kabeln. Vill inte lägga ut bilder offentligt då projektet är topphemligt

Permalänk
Medlem

PSU kablar är inte universellt kompatibla.
Kolla on cablemod kabel listar din exakta PSU som kompatibel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

PSU kablar är inte universellt kompatibla.
Kolla on cablemod kabel listar din exakta PSU som kompatibel.

Yes, den är utvald för just detta agg

Pratade även med dem angående pin-outen då de kör sin egna och inte alls den som Seasonic själva kör. Men det skulle inte va några problem. den visade ju faktiskt grönt ljus på PSU testaren när jag fick kabeln. Det är nu när den installerats och ska börja användas som den strular.